Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 7427 ggr
UlrikaD
2011-11-09 04:46
6

Bondkatter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt söka lite hem åt kattungarna i olika åldrar här hemma. Och jag vet inte om jag har otur eller vad som är men jag tycker jag bara pratar med konstiga människor.

Jag har ju uppfödning av smådjur så jag pratar ju med folk annars och vet vilka frågor man ska ställa vid köp att nytt husdjur men ändå….

Man lägger ut bilder på de äldsta. Får då frågan om man har yngre kattungar, Jovisst har man de. Jo, men de var ju mycket sötare. Försöker förklara att de kommer att se likadana  när den tiden passerat som det tar för dem att vara redo att flytta. Men nä…

Lägger då upp bild på denna kissen, se nedan. Supersöt såklart. Får frågan, är hon bondkatt. Ja, med tanke på att alla är hittekatter som fött ungar, fader okänd så är de bondkatter. Ja, jag kanske ville haft någonting annat än en vanlig bondkatt.

Det är väl helt ok om de velat haft en raskatt istället. Säger jag absolut ingenting om

Men då kommer det: Jag hade nog då istället velat ha någon utav de sköldpaddshonorna eller den röda hanen du har på 4 veckor.

Säger att de är lika mycket bondkatter det. Men får då höra att de ser ju inte ut som bondkatter.

Då drar jag alla öronen åt mig. För visst och naturligtvis får man välja vilken färg och kön på sina katter man vill. Men när man väljer en färg och en kattunge som är mycket yngre som ser sötare ut, inte ser ut som en bondkatt och inte får flytta ännu på ett tag. Nä, vad det bara känns fel.

Hade väl varit en annan sak om de velat komma och hälsa på och se vilka de tyckte om, och kanske klickade oerhört med någon av småttingarna men det var liksom inte aktuellt.

Nämnde då att jag hade som krav att jag skulle träffa dem först och de fick träffa katterna först. Men det hade vi ju låååång tid på oss till för katterna var ju bara fyra veckor.

Vet inte om jag är extra överkänslig för det har varit mycket konstigt folk på rad nu. Och elaka folk framför allt. Som när jag inte vill sälja nån av kattungarna till att vara ensam katt och förklarar också verkligen varför. Då får jag faktistk skäll av en del, och någon har till och med sagt åt mig att då kan jag ju sitta där med alla katterna och skylla mig själv.

Tja kanske det. Verkar ju lättare än att prata med en del folk tydligen.

Guldhamstrar är fasen så mycket lättare:) De kommer och hälsar på, pussar på dem, blir kär i någon, går hem. Guldhamstrar är dessutom solitära. Så himla enkelt:)

Här är Abby iallafall.

UlrikaD
2011-11-09 04:53
5

Vad gnälligt det blev nu ser jag. Var inte alls meningen.

Jag blir bara så fäst vid bebisarna och framför allt mammorna som inte haft det så lätt tidigare. Jag vill bara att alla ska ha det så bra som möjligt.

Det är så svårt med katter tycker jag, alla de som bor här nu tror väl att de bor här för evigt. De är ju vana vid det nu. Känns som om man överger dem.

Försökte förklara konceptet Lst för småttingarna men mammorna sa åt mig att de hemskaste sagorna de fick lyssna på var Snövit, så jag fick lägga ner det. Vill ju inte barnen ska få mardrömmar.

Alexej
2011-11-09 07:02
2

Välkommen till verkligheten:)) Kan jag låna din text? Men det finns bra kattköpare, ger inte upp. Men det hela är väldigt tröttsamt. Jag har det ännu värre, ingen vill ha halvtama vuxna som inte vill bli klappad…men ibland kommer det en verklig bra människa!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mariefredskatter]
2011-11-09 09:22
3

Har varit med om samma sak, många som ringer och vill köpa kattunge och när jag talat om att det finns svarta och svart-vita mycket trevliga kattungar så är det stopp. Kommer inte ens och tittar.

Sen har vi dom som gärna hjälper till och kan "ta" en kattunge eller kanin, som vi också tar emot och omplacerar. När man talar om att djuret faktiskt har ett pris så blir en del riktigt sura, dom är ju så snälla som "kan ta en"….

Att vi har kostnader för vaccinering och kastrering och att pengarna går till föreningen för dessa kostnader finns ingen förståelse för. Och det pris vi har täcker inte på långa vägar för det vi lägger ut.

Josefa
2011-11-09 09:56
9

Det är just sånt här som är orsaken till att jag blir fly förbannad på folk som alltid sätter utseende och färgen på katterna främst. Och oj vad många kattköpare jag gått miste om just för att de bara vill ha en kattunge. Och då så små som möjligt. Gärna 8 veckor så de kan formas till det de vill ha dem till. Och när jag förklarar att kattungar har så mycket glädje av varandra så vill de att kattungen ska kela med dem och inte med någon annan katt. Vad då? Svartsjuk på att kattungen skulle ha en annan katt att mysa med? Och meningen "Vi har ju alltid bara haft en katt förr och det har alltid gått bra", gör mig också asförbannad. Det är ju inte direkt så att kattungen skulle lägga sig ner och dö om den blev ensamkatt. Men iaf jag vill ju att katten ska ha lite annan glädje i livet än att bara sitta hemma och vänta på att ägaren behagar komma hem, efter sin samvaro med andra av sin egen sort, för att ev ha lite tid över för katten.

Jourhemmet
2011-11-09 09:59
8

Jag skriver aldrig ut mitt telefonnummer i annonsen utan sållar rejält via mejl först. Jag skriver ej heller ut krav som tex annan katt i hushållet, ute/innekatt då jag vet av erfarnehet att folk svarar det dom tror jag vill höra. Intressenten får skriva och berätta vad för hem dom har att erbjuda ungarna och därefter sållar jag innan telefonkontakt.

Det gäller att ha en stor dos tålamod så dyker dom rätta hemmen upp för eller senare.

Roslyn
2011-11-09 11:49
2

Jadu Ulrika, inte går det bättre för oss med Kvibergskissarna. Vi har verkligen annonserat både på Blocket och i tidning, men det går riktigt trögt. I söndags skulle det ha kommit folk och tittat ( och sonm vi pratat med i omgångar och som verkade så bra). Dök de upp? Nä

Så har vi alla de som hinner skaffa en kattunge på mindre en en timme efter de ringt. Jag har aldrig haft problem innan med att sälja kattungar i Göteborg, men nu….

UlrikaD
2011-11-09 16:52
2

#2 Vet inte vad du vill låna, men låna på:)

Man kanske inte ska skriva på nätet när man är trött, frustrerad och legat däckad i förkylning en vecka.

Men det var väl ändå en liten tröst att jag inte var ensam om att känna så.

Jag har heller aldrig ute telefonnummer utan enbart mail.

Det som tippade mig igår var väl att jag satt i soffan och nös och hostade, hade ett helt gäng katter runt omkring mig som bara tyckte jag var bäst människan i världen iallafall. Och så fick jag svara på ännu ett dumt mail.

#3 Och det där: "Jag kan väl ta en kattunge då" känner jag ju igen. Det är ingen som ska ta någon jäkla kattunge. Det är någon som ska ta hand om en katt och älska den resten av sitt liv.

Jag har ju förstått att det är ingen som vill ha äldre katter och halvskygga (för att inte tala om helskygga) därför bestämde jag mig redan från start att inte ens försöka omplacera dessa kattmammor vidare alls, utan de får stanna här. Både för att de har lugnat ner sig betydligt och litar på mig nu och springer fortfarande all världens väg så fort jag får besök. De sover i sängen och den sista kattmamman valde ju även att föda bredvid mig och ingen annanstans. Större komplimang kan man väl inte få.

Men kattungarna är ju världens gosigaste, keligaste, underbaraste. Hade jag haft råd och fått ha så många katter så hade jag lätt kunnat behålla allihopa och blivit "en galen kattant". Men nu funkar det ju tyvärr inte så.

Har ju under flera år hjälpt till att omplacera katter men jag tycker aldrig det varit så tvärstopp och trögt som nu. Eller det kanske inte är färre som hör av sig, men ärligt talat dummare folk.

Det är som om empatin för djur, oavsett djurslag försvinner mer och mer för varje år. Djuren är en slit och släng vara att skaffa när man har lust och dumpa när man har lust.

Jag har nekat guldhamsterköpare i år pga den underbara kommentaren: Det är ju bra att de bara lever i två år så behöver man inte ha ansvar så länge.

Vad hände? Hur blev det så här?

[neveragain]
2011-11-09 19:25
1

Nej Ulrika, det är inte bara du som bara har att göra med konstiga människor. Och tack och lov ställer du krav! Kyss

Vår veterinär berättada nyligen för oss att det med jämna mellanrum kommer in folk som undrar om kliniken känner till någon som har  kattungar till skänks. När hon då berättar att det finns en hel del verskamheter som omplacerar f.d. hemlösa katter så får hon jämt som svar: "Ja, men det kostar ju pengar att köpa en kattunga hos de". Skrikandes

Lena
2011-11-09 19:55
1

Folk kan verkligen vara plåsamt tröttsamma ibland! Och en stor fara för katterna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
2011-11-10 13:19
0

Men någonstans finns en gräns för hur många katter människor vill och kan ha. Själv har jag 4 stycken och tycker att det är fler än nog. Den sista är en hittekatt som jag tog mig an.

Detta att rädda katter måste få ett stopp, inte så att de inte ska räddas utan man måste börja att arbeta med den allmänna attityden gentemot katter och deras slit och slängstatus. Se till så att folk i allmänhet kastrerar sina katter och inte låter dem gå ute och bli dräktiga eller göra dem dräktiga. Det föds alldeles för många huskatter helt enkelt.

pip89
2011-11-10 13:23
0

jag har haft lillpyret ca 1 år nu, vaccinerad/id-märkt och kastrerad. jag har desseutom lagt ut på blocket några gånger. men jag har bara fått oseriösa.. en tillexempel gav mig mobilnummret som då inte hade nån abonent. jag mailade tillbaka och hon ringde varken mig eller svarade på mailen :/

uch och tvi!  säger jag bara

[ingvarisbjorn]
2011-11-10 13:49
0

Ibland känns det så hopplöst! Läste en forumtråd på en annan sajt där en användare skrev att hen "aldrig i livet skulle betala pengar för en kanin, en vuxen katt eller hund". Hörde även en konversation på universitetet här om dagen (tjuvlyssnade) där en student frågade: "Vet ni någon som behöver bli av med kattungar? Min har ju fel på benet så jag ska ta bort henne i veckan". Kattungen i fråga var 14 veckor. Bet mig i tungan i båda fallen, iblad orkar jag bara inte lägga mig i och förklara om och om igen. Känns som att man stångar pannan blodig…

Issa
2011-11-10 13:57
1

Läste på någon sajt en som uttalde sig "vem vill ha begagnade katter". Fy så mycket folk det finns utan hjärta på rätta stället!!

Josefa
2011-11-10 14:03
2

Det föds för många katter helt enkelt. Inte bara huskatter.Det finns massor av raskatter också som annonseras ut på Blocklet osv. Jag kallar ingen uppfödare för seriös, om de måste annonsera ut sina kattungar på det viset. Har en känsla av att man förr fick vänta, ibland ganska länge, om man var ute efter en speciel sorts katt. Numera kan man slå upp vilken annonssida som helst, och så nästan överfalls man av alla dessa kattannonser, även på raskatter. Och till nedsatta priser.

Alexej
2011-11-10 17:00
0

#14 Absolut, aldrig sett så många billiga raskatter på Blocket som nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring]
2011-11-10 17:18
2

# 14 #15 Och ändå så  är det bara drygt 13% som är riktiga raskatter. Dvs de har stamtavla. Vänta år man fortfarande göra om det är någon speciell ras eller färg som man vill ha eller avelskatt.

Josefa
2011-11-10 17:30
2

13% är 13% för mycket. För om inte raskattsuppfödare har förstånd att inte avla fram fler kattungar än vad som efterfrågas, så kan man knappast förvänta sig att en vanlig "Svensson" låter bli att ta kattungar på sin honkatt. För det krävs väl ändå lite kunskap för att få ett stamnamn på sin avel. Eller? Många "vanliga" kattägare känner faktiskt fortfarande inte till hur pass många hemlösa katter det verkligen finns.

Issa
2011-11-10 17:38
0

Hur många procent är då BYB då?

[sakring]
2011-11-10 17:57
0

Ny artikel på kattstatus

http://www.kattstatus.se/sida94.html

[sakring]
2011-11-10 17:58
1

# 17 Du slår åt helt fel håll.

Alexej
2011-11-10 18:14
2

#7 För jag har lagt ut det på skaras hemlösa katter:)

Och #20. Josefa har rätt. Måste uppfödare lägga ut sina katter (oftast med underpriser) då är det något som är fel. Blocket borde inte vara förmedlingssajt för raskatter…

Issa
2011-11-10 18:28
0

#19 Bra artikel.

[sakring]
2011-11-10 18:40
3

# 21 Det var det fräckaste jag har hört. Vem mer än raskattsuppfödare anser du inte får annonsera på blocket.se. Om man  vill sälja en Rolls Royce kanske?

Alexej
2011-11-10 19:12
0

Ulrika, många har svarat på FB men de flesta tror nog att Eva har skrivit det.

Josefa
2011-11-10 19:15
3

#23 Jag menar och tror att även Alexej menar att en uppfödare som säger sig vara seriös inte skulle behöva annonsera ut sina kattungar på Blocket. Speciellt inte till underpriser. De skulle bara föda upp så pass många kattungar som de redan har köpare till innan de parar sin hona. Även om man sedan inte kan styra exakt hur många kattungar en hona får.

Alexej
2011-11-10 19:20
0

#25 Precis!

Jina
2011-11-10 20:36
4

#14 Att man annonserar på Blocket betyder varken att man dumpat priserna eller säljer till kreti och pleti.

Jina
2011-11-10 20:39
4

#21 och 23

Tror de flesta uppfödaren kan berätta om hur de innan kullen föddes hade ett flertal intressenter. Sedan försvann dessa och nya tillkom.

Blocket är ett väldigt bra sätt att nå ut till den breda massan.

Jina
2011-11-10 20:40
5

Och att folk här anser att raskattuppfödarna med de 13% ni uppskattade är i princip mest ansvariga, det är bara för löjligt.

MonicaLagerquist
2011-11-10 21:48
8

Dina inlägg gör att mitt intresse fär att hjälpa katter som behöver hjälp minskar med 110 %.

Hur ska man styra att ens hona får en kattunge i kullen och inte 8?

Jag brinner för min ras och jobbar för den.

Jag jobbar på mitt sett aktivt för att hjälpa katthemskatter.men enligt dig så tappar jag helt gnistan för att hjälpa till.

jag har haft annons ute på Blocket fått många svar men valt att inte sälja till dem pga att det inte har känst bra i min mage.Är jag oseriös då?

Stolt ägare till tre La permer

Debattia
2011-11-10 21:53
2

Jag har inte kollat på blocket men håller med om att det verkar märkligt om man lägger ut raskatter till underpris.Då måste det vara något fel och då går även kattens status åt fel håll.Vi ska försöka höja stausen för huskatten och då ska man väl inte börja rea raskatter.

Jag försöker hitta lite äldre mogna människor till skyggisarna och ibland lyckas det .Tycker dom är mer ansvarsfulla och förstående för en skyggis samt att dom är hemma mer och har mer tid för kissemissarna.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

[sakring]
2011-11-10 22:26
2

# 13 Och vilka "fel" är det då inte på huskattsungar som säljs för 100 kr utan att de är veterinärbesiktade, chippade och har stamtavla?

Josefa
2011-11-10 22:33
5

Och hur menar du att du hjälper katthemskatterna genom att spä på kattantalet? Genom att skänka lite pengar till dem? Gör du inte det för att få lite bättre samvete för att dina kattungar tar andra kattungars platser? Känns iaf så när du skriver att din lust för att hjälpa de hemlösa minskar när du läser mitt inlägg.

vildisen
2011-11-10 22:37
0

Jag har haft annons på mina hittisar ute nyligen och fick ett stort gensvar. Ja jag blev förvånad för hade haft annons ute länge med 3 katter i. Sen tog jag bort annonsen och la en katt i varje annons, ändrade lite text och bilder och det bara rasslade till. Så det där verkar variera, helt plötsligt dyker flera intressenter upp.

Jag håller inte med om att raskattsuppfödare inte ska få annonsera på blocket. Varför inte liksom? Det är ju så att raskattsmarknaden och huskattsmarknaden är 2 helt olika marknader. Däremot så är jag emot de raskattsuppfödare som fortsätter avla i samma takt trots att kullarna är svårsålda och priserna därför sänks. Där är jag helt med men man kan inte döma alla raskattsuppfödare för alla inte är likadana..

[sakring]
2011-11-10 22:38
2

# 33 Förstår precis hur # 30 tänker och det gör jag också som har två hemlösingar här själv. Man blir inte direkt peppad av att hjälpa fler.

vildisen
2011-11-10 22:44
8

Josefa: det är så att det finns 2 marknader. En för raskatter och en för huskatter så det blir inte att raskattsuppfödarna spär på kattantalet. Om de inte avlar på löpande band och sänker priserna pga svårsålda ungar.

Du är rätt vass i dina inlägg och det är synd för både raskattssidan och huskattssidan måste kämpa tillsammans och det du bidrar med är bara att klyftan ökar. Tänk också på hur mkt raskattsuppfödare gjort för kattens status, ex 12-veckors regeln, utveckling av veterinärvård/mediciner osv osv. Idag är det vanligare att huskatter tas omhand med vaccinationer,id-märkningar,kastreringar osv. Raskattsuppfödare kämpar genom sina förbund för kattens status och bidrar absolut till bättre kattsyn. Så att döma ut alla dem är otroligt dumt gjort.

Jina
2011-11-10 22:45
1

Vad är underpris egentligen? Tänker på "Svensson" som tycker jag tar ut ockerpriser för mina katter.

Josefa
2011-11-10 23:12
3

Jag har aldrig skrivit att raskattsuppfödare inte får annonsera på Blocket, utan att de inte borde behöva göra det. De borde vara så pass pålästa om dagens kattsituation så att de inte skulle vilja avla fram fler kattungar än de redan har köpare till. Sen kan ju självklart tilltänkta köpare hoppa av, men det är väl ändå ett tecken på att man kanske föder upp lite för många katter.

Jag har mer och mer börjat ha förståelse för att uppfödare vill ta någon enstaka kull för att hålla liv i det blodet de har avlat fram, men när de behöver annonsera efter köpare och efter ett par veckor även sänka priset på kattungarna så tar de för många kullar.

Och heder åt de uppfödare som kastrerar kattungarna innan de säljer dem.

UlrikaD
2011-11-10 23:40
9

Jag tycker att sälja djur överhuvudtaget verkar bli svårare, att det finns ett överskott på det mesta.

Försöker man sälja chinchillor med stamtavla för ett normalt pris så köper folk hellre utan stamtavla, utan sjukdomshistorik på djuraffären eller av någon hobbyuppfödare istället. Det är ju billigt.

Så det är svårt det där.

Sen tycker jag att raskatter och hittekatter är två helt olika saker. Jag har alltid velat ha en brittisk korthår. Det kommer jag alltid att vela ha hur många hittekatter jag än hjälper. Någon gång hoppas jag att jag kan få en också, men det beror ju på tid, plats och möjligthet. Inte på att jag helt plötsligt slutar ha hittekatter för att ta in en britt istället.

Jag som brinner för min chinchillauppfödning kan mycket väl förstå de som vill förbättre sin ras inom katt. Det är ju en hel vetenskap som kräver mycket jobb bakom.

Jag som chinchillauppfödare annonserar även jag på blocket emellanåt, även om jag har folk som mailar mig direkt och även ifall jag har kölistor på vissa par.

Det är ju för att nå ut till nya människor, som inte hittat forum, som inte hittat hemsidor osv.

Dåliga köpare finns ju överallt, det är ju man själv som säljare som måste sålla. Jag har hittat suveräna köpare på blocket som aldrig skulle hittat mig annars.

Så jag vet inte, om man ska blanda ihop raskatter och hittekatter alls egentligen. De som vill ha raskatt vill ha raskatt helt enkelt för att de är ute efter någonting speciellt.

Många jag känner som har raskatt har även hittekatter också som de köpt av någon förening. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Eller som jag med mina illrar, jag har min linje som jag avlar på, men de flesta illrar här hemma är omplaceringar som farit illa, varit avlivningshotade eller utkastade. Jag kommer aldrig att sluta hjälpa illrar i nöd, men jag vill gärna behålla min egen avelslinje också.

Sen kan man tycka att man kanske inte ska sätta fler illrar till världen när det finns omplaceringar men jag har någonting som ingen annan i Sverige har just nu och då vill jag ju fortsätta att få fram det och få det bättre hälsomässigt. Det är ju ett projekt i sig som inte egentligen har med någonting annat att göra. Kan tänka mig att det är likadant för en del kattuppfödare.

Men jag tycka att det är fel när man dumpar priserna oavsett var man annonserar och oavsett djurslag. Jag kan ha svårt i omgångar att sälja mina chillor till fullpris när någon uppfödare som fått många bebisar någon annanstans dumpar sina priser. Vi har ju riktpriser samma som kattuppfödare har sina, och när man börjar sänka för att man inte får sålt, har ett överskott eller säljer pga platsbrist då börjar det bli galet.

Plats ska man alltid ha innan man tar en kull.

annzoo
2011-11-11 00:25
1

#14 #15 Lite nyfiken vad ni menar med nedsatt pris på raskatterna på blocket? Snabbtittade och såg inga märkvärdigt låga priser… däremot ockerpriser på påstådda blandisar med raskattsblod i sig. Vad sägs om en 12v Mainecoon 75%/ perser 25% för 4500kr..gissa vad? kattungen är bara avmaskad!Flört

UlrikaD
2011-11-11 00:39
0

#24 Svarat på vad? Lite förvirrad här.

UlrikaD
2011-11-11 01:14
0

#24 Glöm det, såg det nu.

Camillhe
2011-11-11 03:59
0

Väldigt bra skrivet Ulrika i inlägg 39. Jag tycker det är tråkigt att många är så anti Blocket. Ofta säljs djur med bra stamtavla bara inom en liten krets och ofta till andra uppfödare eller folk som redan är inne i den specifika "djurvärlden" och jag gillar att lägga ut annons på Blocket för då når man människor som kanske inte är medveten om att det ens finns uppfödare, som kanske inte är så internetvana att de googlar runt på hemsidor etc.

Dock är det ganska jobbigt att ha annons ute på Blocket då man får jobba hårt med att sålla, och visst i mitt fall handlar det om råttor och inte katter, men jag kan inte hålla med om att det är ngt fel i att lägga ut djur på Blocket. Och jag tror inte man kan generalisera och säga att uppfödare som lägger ut djur där gör det för att de inte planerat sin kull (oavsett djurslag), kan finnas många andra anledningar.

Alexej
2011-11-11 07:21
2

För mig är Blocket ingen kul läsning-fast vi annonserar där också. jag blir bara ledsen och förbannad när jag läser alla kattannonser där.

Jag har inte heller skrivit att raskatter inte får annonseras där men för mig har kattannonser på Blocket ingen hög status utan är mer en dumpningssida.

Massviss med konstiga blandingar, huskatter som snabbt måste göras av med (pris kan diskuteras…), kattungar utan någon vaccinering osv. Var snabbt inne för några dagar sedan och svarade på en Norsk Skogskatt/maincoonblanding som helt klart var en huskatt. Ovaccinerad, okastrerad men några tusenlappar.

Det är därför jag skrev att "äkta raskatter" inte borde finnas där.. För mig är det ett tecken på överskott. Tror inte att om jag skulle seriöst vilja köpa en raskatt att jag skulle titta på Blocket utan jag skulle gå på utställningar och läsa på mig och sedan kontakta en uppfödare.

[sakring]
2011-11-11 10:17
4

#14 Absolut, aldrig sett så många billiga raskatter på Blocket som nu.

Och #20. Josefa har rätt. Måste uppfödare lägga ut sina katter (oftast med underpriser) då är det något som är fel. Blocket borde inte vara förmedlingssajt för raskatter…

skrev du Alexej tidigare men nu låter det helt plötsligt annolunda. Du har aldrig sett så många billiga raskatter på blocket och  oftast till underpriser. Då är frågan hur vet du vad priserna på raskatter är?

Att det finns en annonssaiijt som alla får använda gör väl inte raskatterna vare sig billigare eller dyrare? Jag tror att du helt enkelt inte tycker om raskatter och att man ska sluta avla på dessa. Det är synd då de flesta som avlar på raskatter också har huskatter men de avlar inte på dessa till skillnadmot folk i allmänhet.

Det är inte antalet rasskatter som utgör problemet utan antalet huskatter för det sådana som ni letar hem till här på hittekatter. Raskttsägare är som regel mer ansvarsfulla med sina katter än vad huskattsägare är. Dvs de släpper inte ut dem okastrerade för att de vill ha en kull på sin gulliga katt.

Eine
2011-11-11 12:53
7

Hej och hå,vilken massa fördomar mot raskattuppfödare!!Vi ska inte få/borde inte behöva annonsera på blocket! Dummaste jag hört,och ett lägre pris än normalt i rasen kan faktiskt bero på att en katt har defekt,en äldre som behöver nytt hem, eller bara ändå!Man bestämmer ju själv vilket pris man vill sätta i annonsen.Dock har jag aldrig sett raskattungar bjudas ut för 100 kronor,för DET är ju verkligen ett lågt pris som gör iaf mig misstänksam.För sådana kattungar slutar ibland som ormmat.Så alla måste få annonsera ut kattungar och omplaceringar,men huskatter borde kosta mer.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[neveragain]
2011-11-11 18:05
2

Alla dessa blandraser som säljs på blocket har ju haft en renrasig katt som förälder vid något tillfälle? Om inte i första linje så antagligen i andra eller tredje. Och när dessa blandraser förökar sig så är väl chansen stor att avkommen har en alldeles vanligt huskattsutseende?

Hur kan man då påstå att försäljning av huskatter, blandraser och raskatter berör helt olika marknader? Det är väl klart att raskattuppfödning i första hand påverkar uppkomsten av blandraser och i andra hand då även påverkar "överskottet" av huskatter?

[sakring]
2011-11-11 18:09
1

# 47 Och hur vet du att det är raskatt i en huskatt? Är det för att den har lång päls eller. Faktum är att raskatter stammar från olika huskatter i världen så att en huskatt ser ut som en raskatt betyder inte att det är någon raskatt i den.

MonicaLagerquist
2011-11-11 18:10
3

Nej,det är inte raskattsuppfödare som föder upp huskatter.

Om en bilförsäljare säljer en bil som köparen sen kör berusad och kör ihjäl någon är då bilförsäljaren en mördare?

Jag är gruvligt trött på att bli anklagad för att bidra till andelen oönskade huskatter.

Ingen av de katter som jag har sålt har gått till oseriös avel.

Varför kan vi inte jobba tillsammans med den kunskapen som finns?

Som läget är nu känner jag som sagt att jag inte orkar mer.

UlrikaD
2011-11-11 18:21
0

#49 Hur gör man som kattuppfödare för att förhindra att ens katter går i avel med en "huskatt", rent praktiskt?

Jag föder ju upp illrar och jag har avelsförbud på mina valpar. Men det är ju inte riktigt juridiskt bindande för man får ju inte göra så i och med att djur räknas som en vara som man sålt.

Samma med chinchillor, har ju också i kontrakt att djur som säljs till avel inte får paras med djur utan stamtavla. Men en chilla lever ju 15-20 år, hur ska man egentligen kunna ha reda på att ägaren faktiskt håller det de lovat?

Nu hoppas man ju att man hittar sådana köpare som faktiskt respekterar vad man kommit överens om, men det måste ju finnas folk som inte gör det också.

Hur gör ni kattuppfödare?

MonicaLagerquist
2011-11-11 18:27
0

jag låter kastrera de kattungar som av hälsoskäl inte ska gå vidare i avel.

De kattungar som inte har några fysiska skäl till att inte gå i avel säljs till noga utvalda personer som kastrerar kattungarna vid ca 6 månaders ålder.

Jag har än så länge inte blivit blåst utan mina köpare har i berörda fall kastreat sina katter.

UlrikaD
2011-11-11 18:29
0

#51 Det är ju smart. Man kastrerar ju inte illrar som valpar som det funkade ju inte. Men det gör det ju såklart lättare.

[neveragain]
2011-11-11 18:37
0

Det är dock långt ifrån alla uppfödare som kasterar avkomman innan de säljs. Att några enstaka uppfödare öär så är ingen garanti för att de okastrerade raskatter kommer att föröka sig.

MonicaLagerquist
2011-11-11 18:43
2

Av landets katter är ca 15 % raskatter.De flesta av dem är kastrater och vad får dig att tro att restrerade rymmer gång på gång ock lyckas paras och får sina ungar ute?
Förklara gärna det för mig.Min lilla gissning är att det är de 85% huskatter som finns som är mor och fäder till de huskatter som föds.

[neveragain]
2011-11-11 18:52
3

Jag säger inte att det är raskattuppfödning som gör att det finns så många hemlösa katter, men man ska inte heller tro att raskattuppfödning inte på något sätt bidrar till blandrasavel och därigenom till avel med huskatter. Sanningen ligger väl någonstans mellan våra åsikter.

MonicaLagerquist
2011-11-11 18:55
1

#55 Nej det ligger inte alls mitt emellan 15% och 85%.U

tan betydligt fler huskatter som bidrar till fler huskatter.

Eine
2011-11-11 20:34
1

#55 Att VISSA kattköpare inte förvaltar sina raskatter på rätt sätt,kan inte uppfödare lastas för.

[neveragain]
2011-11-11 20:46
0

# 57 Det har jag inte heller sagt. Det jag säger är att även raskattavel bidrar till att det finns blandrasavel som i sin tur bidrar till huskattavel.

Eine
2011-11-11 20:52
0

#58 Ok,jag läste för fort.Men hoppa i ditt inlägg kanske över ordet *blandrasavel*,Obestämd för redan parning av katter som bidrar till katter utan stamtavla är en huskattkull på G!

Alexej
2011-11-11 21:02
0

#59 Tyvärr avlar ju en del medveten på blandraskatter just för att tjäna pengar sedan. Bara de blir långhåriga, då kan man sälja de sedan som Norska Skogskatter- så klart ovaccinerade och ej veterinärbesiktade. Men de kan ju skriva ibland mycket stolta: avmaskade men sedan kommer de inte ihåg med vilken avmaskningsmedel.

[sakring]
2011-11-11 22:18
1

# 55 Nej det ligger inte någonstan mellan era åsikter. # 56 har helt rätt i att det är huskattsuppfödare som vill ta en kull på sin lilla söta huskatt som är upphovet till alla hemlösa huskatter.

Säga vad man vill om raskattsägare men de är i allmänhet betydligt mer rädda om sin katter än vad huskattsägare är. De flesta raskatter är försäkrade til skillnad mot huskatter bara det säger en hel del.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga hur man ser att det är raskatt i en huskatt?

[neveragain]
2011-11-11 23:11
4

Så typiskt att ingen raskattuppfödare vill inse att även rasavel bidrar till blandrasavel och att blandrasavel i sin tur bidrar till huskattavel.

Visa blandraser har så pass tydliga inslag av en viss ras att det är osanolikt att detta utseende, som hos rasen har uppstått efter många års planerad avel, skulle ha uppstått av ren slump genom parning av två huskatter. Och då menar jag inte enbart att katten skulle vara långhårig eller ha ett något tillplattat ansikte.

Jag har inte sagt att rasavel lämnar ett stort bidrag till katt"överskottet" men ATT det bidrar på något sätt, det måste väl även uppfödarna våga stå för?

annzoo
2011-11-11 23:44
1

#62 vad är tydliga rasinslag…är det spottad? marbel? diluerad?

[Em_I_Am]
2011-11-12 00:26
4

MonicaLagerqvist du ska inte ta åt dig av sånt! Du gör ett kanonjobb som tar fram friska, trevliga o härliga raskatter! Att du enbart borde föda upp så många kattungar du har köpare till INNAN du ens har kull är helt befängt. Som du säger… Hur ska man veta i förväg?

Ska man tänka så att man inte ska avla på raskatter bara för att katthemmen är fulla av huskatter kommer vi inte ha någon vettig avel på vettiga katter kvar. Jag väljer att köpa raskatt för jag tycker det är det enda rätta. Det är de uppfödarna man ska gynna. Inte grannen som tar lite kullar på sin husis för att hon ju är så söt så eller för att de inte pallar/har råd att kastrera henne. Det är inte ni seriösa uppfödare som ska ändra er syn på katter o ge upp ert fina arbete ni utför för kattrasen. Det är de övriga jävla människorna som ska sluta se katter som slit o släng varor. Den här debatten skulle aldrig uppstå i hundvärlden. Vem skulle komma på tanken att säga att alla rashundsuppfödare ska sluta avla för att det finns många blandraser på blocket?

Jag tycker självklart synd om hittekatter och hjälper i den mån jag kan och vill genom bidrag, arbete osv. Men jag tänker inte köpa någon hittekatt.

Att annonsera på blocket säger INGET om en uppfödare. Det är hur annonsen är utförd och i vilket skick katterna säljs i som spelar roll. Priser går upp och ner tidvis. Det säger egentligen inte så mycket heller.  En uppfödare kan, vill o ska inte byta ras för att just dennes ras går ner i pris. Det är inte klokt att vissa kan resonera så.

En kattunge av "min" ras kostade år 2007 14-16 000. Idag kostar de 10-12 000 ungefär. Den sänkningen beror inte på att det finns för många katter av min ras så uppfödarna rear ut dom. I det här fallet har det att göra med att det finns fler katter och bredare avelsbas att avla på i Sverige. Alltså mindre kostnader för många uppfödare som kanske inte behöver importera alla sina avelskatter. När så det finns fler avelskatter i Sverige att avla på dyker det även upp fler uppfödare osv. Det är en naturlig följd att inte hålla samma priser då som nu. Ekonomin i världen sedan finanskrisen kanske också sätter sina spår. Det syns ju på allt annat, så varför inte bland djurpriser då också? Sphynxkattungar har väl varit uppe i 20 000kr för inte så länge sen. En kattunge med stamtavla från en bra uppfödare som kostar mindre än så kan ha något "fel" som gör att katten kanske inte kan ställas ut (svanknick tex), den kanske har navelbråck som kan behövas opereras eller något annat fysiskt som en köpare kanske kommer behöva bekosta i framtiden.

Det finns ingen Sphynx från en bra uppfödare som prisdumpas och så tror jag det är inom alla raser.

Att få konstiga svar på mailen är otrevligt men man får försöka rensa. Jag fick utbrott när jag skulle sälja en hamsterkull för första gången nu så det är inte lättare i smådjursavel tycker jag. Fick massa skumma mail från väldigt oseriöst folk (och jag annonserade inte ens på blocket) Ett bra sätt är att inte skänka bort sina kattungar. Säljer man huskatter för en bra slant o ser till att de är chipade/öronmärkta, vaccinerade, avmaskade och veterinärsbesiktigade kommer man för hoppningsvis få seriösa köpare som anser att det är mer värt att köpa en katt som är frisk o har fått en bra start i livet än någon nisse som vill ha en gratis katt lite på impuls. Åtminstone får man ju ta den summan man själv betalat för just ovanstående "vård". När jag sålde min huskatt (1 årig från katthem) tog jag tusen kronor. Jag hittade ett fint hem till henne men det tog lite tid. Tre månader tror jag bestämt.

Näe, alla katter borde kosta ett par tusen. Minst.

[neveragain]
2011-11-12 07:56
6

# 64  Ska man tänka så att man inte ska avla på raskatter bara för att katthemmen är fulla av huskatter kommer vi inte ha någon vettig avel på vettiga katter kvar.

Argumentet faller helt platt.Raskattavel bedrivs för uppfödarenas höga nöjens skull, den har inget syfte i sig annat än att det leks med genuppsättningar i onaturliga förhållanden. Katten skiter i hur den ser ut.  Rasavel är inget som behövs för katternas skull.

annzoo
2011-11-12 09:53
0

#65 så med andra ord är de bättre enligt dig att släppa alla katter fria och de får para sig med vem de vill i området helt naturligt utan inblandning av människan? Du vet väl att en kåt hona inte bryr sig om det är en bror, pappa eller om det är en obesläktad främling som blir far till kullen. Tillslut blir det definitivt hög inavel och då kommer också genetiska fel att uppkommma i hög utsträckning, många djur kommer även dö på kuppen för varför ska människan hjälpa till vid förlossningen om honan får problem detär välockså onaturligt? I naturen dör honor som inte kan föda under förlossningen = de starkaste och bästa indivder får sina gener vidare..

Sedan finns de även huskattsägaren som vill ha en kull på sin hona men bara med ett visst utseende då är det också fel då katterna skiter hur de ser ut? då är detinte bara fel p rasaveln som strävar mot ett mål..

[Sweety92]
2011-11-12 09:57
0

#64!

Håller med dig! Jag jobbar visserligen med hittekatter men jag ser på dem som lika mkt värda som en raskatt, jag vaccinerar, kastrerar(de som e gamla nog) avmaskar och ohyrebafriar samt vet. besiktigar alla katter innan de säljs för 1000 kr, redan där sållar man bland de oseriösa människorna som vill köpa en billig blocket katt (jag annonserar oxå på blocket) men det är som jag brukar säga, tar man 100-400 kr för en katt är den heller inte värd mer i ägarens ögon, tyvärr :)

[Em_I_Am]
2011-11-12 10:40
4

#65. Och du tror att raskattavel enbart handlar om utseende? När en katt har en stamtavla vet vi mycket om den är inavlad eller ej, släktens hälsohistoria osv. En raskatt avlas främst på hälsa, temperament och i sista hand utseende. DET är det jag vill ge mitt stöd till. Inte alla dessa katter utan stamtavla, man skter i om föräldrar o katter bakåt i släktträdet är friska eller ej eller om det finns katter i stamen med beteendestörningar. Ska vi aldrig öka kattens status genom att inse att det krävs lite mer än att para de man tycker är söta eller låta katter springa okastrerade ute?

[Em_I_Am]
2011-11-12 10:44
0

#67 Kanon att höra! Vet att det finns många som faktiskt säljer huskatter o hittekatter på ett bra och seriöst sätt också.

[sakring]
2011-11-12 11:01
0

# 65 Och varför katter öht parar sig är inget du tänkt på? De har en drift att göra det och de struntar fullkomligt i vem som blir mamma eller pappa till kattungarna. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Silvestris
2011-11-12 11:47
8

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Nu ska raskattuppfödare inte få använda sig av Sveriges största och mest välbesökta annonssite, varför inte? Jo, för det borde vi inte behöva…

Hur ska allmänheten veta att vi finns om vi inte får synas?! Sanningen är att de flesta människor när de söker katt, hund, kanin, cykel eller vad det nu må vara kollar Blocket först. Där annonserar både företag och privatpersoner och det är troligt att du kommer hitta det du söker. En raskattuppfödare kan ha hur högt anseende som helst och vara hur seriös som helst, det sprider sig föga troligt utanför kattkretsar.

Jag har annonserat på Blocket flera gånger och hittat mycket goda hem till mina katter där och det tänker jag inte sluta med. Det vore korkat att inte använda sig av Sveriges största annonssite. Även fast spekulanter hittar en på andra vägar innebär det inte att det är människor jag vill sälja till. Jag har spekulanter från andra länder, från hela Sverige, året runt men det innebär inte att jag vill sälja till dem.

Och detta med priser… vad vet ni om varför en katt säljs för det pris den gör? Jag har ett prisspann från 3000 till 9000 kr på mina kattungar och ni har ingen aning om vad som ligger bakom det prisspannet (jag tänker inte ta det här eftersom det är ot). Ni förutsätter det värsta och börjar snacka om prissdumpning och att det föds fler kattungar än som efterfrågas (inom min ras är dock så att efterfrågan långt ifrån möts upp av tillgången).

[Em_I_Am]
2011-11-12 12:02
4

#71 Bra skrivet.

Det är dessutom så att annonserar man att man har kull på blocket betyder det inte att man som uppfödare är desperat att sälja just den kullen. Man har kanske många spekulanter på gång redan. Men som #71 skriver måste man synas för att nå ut till folk. De som svarar kanske inte köper katt den gången, men hittar den uppfödaren hon/han vill stå på kö till inför nästa kull.

Det existerar inte att väluppfödda raskatter slängs ut på blocket för en spottstyver eller annonseras desperat. Råkar man på en sån kan man räkna med att "raskatten" inte har stamtavla, den som kallar sig uppfödare inte är en registrerad sådan o att kattungarna inte har fått de där viktiga vaccinationerna, chipen o veterinärsbesiktningen.  Föräldrarna lär inte vara blodgrupperade, testade mot sjukdomar osv heller. Och ja, är det såna katter man har råd att köpa eller vill köpa bör man inte skaffa katt alls.

Någon gång måste den här sneda kattaveln o synen på katters värde vända. Och de som hjälper till att göra detta är just uppfödarna. Det är de som sitter o lusläser stamtavlor, importerar nya o bra blodslinjer för att hålla våra svenska katter friska. Det är dom som spenderar ofantligt mycket pengar på hälsokontroller, tester osv. Det är dom som kanske köper en dyr avelskatt men utan att blinka tar den ur avel o kastrerar den om den visar sig ha en sjukdom eller ett oönskat beteende man inte vill föra vidare. Det är dom som sitter o vakar över sina honor dag o natt när de ska föda. Det är dom som handmatar när något går snett. Det är dom som lägger ner stor tid o möda på att sälja sina katter till precis rätt hem. Det är aldrig aldrig dom som slänger ut sina fertila katter utomhus o inte bryr sig om ifall grannens katt då blir på tjocken. Det är aldrig dom som dumpar osålda kattungar på katthemmen eller dumpar dom i en vägkant. Det är aldrig dom som säljer sina kattungar för en krona tassen till vem fan som helst som nyss kommit på att det hade varit lite mysigt att ha en katt utan att ta reda på fakta först. Det är inte uppfödarna som sköter sina katter illa genom att inte ha dom försäkrade, inte ta dom till veterinären när de behöver eller ger dom skitmat som friskies.

Hade alla sett på katter som våra uppfödare gör o behandlat djuren på samma sätt hade vi inte haft några katthem. Därför väljer jag att ge mitt fulla stöd till raskattvärlden istället för att rädda en husis från katthemmen. De båda gör ett fantastiskt jobb, men i längden är det uppfödaren jag vill ska finnas kvar. Inte katthemmen o hittekatterna.

Mona22
2011-11-12 12:20
0

#72 har egentligen inget att tillägga mer än att jag håller med dig helt.

Eine
2011-11-12 12:50
2

#71-#72  Instämmer helt,jag föder upp raskatter,älskar katten som djur och anser att man ska ta ansvar för sina djur.Här släpps inga katter ut på gatan.

[Sweety92]
2011-11-12 13:57
1

det är drf jag är emot principen "allt ska räddas till varje pris" för om en katt är så sjuk att det kostar 30 tusen att fixa den, anser inte jag att det var naturens mening att den katten skulle leva utan jag tar bort den.

jag älskar verkligen katter och alla djur, men ibland måste man se till naturens egna lagar, för det finns inte nånstans att alla inom en ras ska överleva, då hade det gått åt pipan med världen. så vrf inte följa naturen, den brukar kunna klara saker ganska bra, tills vi människor la oss i för mkt :P haha

och jag står för att jag hellre avlivar en katt än låter den gå okastrerad och skygg ute och ge upphov till fler snedvridna avelslinjer :)

[Em_I_Am]
2011-11-12 14:01
1

#75. Jaha, men vad bra. Då skrotar vi kattförsäkringar o avlivar alla katter som får lite njursten (en operation som annars kostar runt 20 000 kr). Skönt att vi djurägare slipper ta katten till veterinären om den gör sig illa o behöver antibiotika i sina inflamerade sår. Låt den självdö för det gör ju djuren i naturen. DET kommer ju öka kattens status o få folk att se katten mindre som en slit o släng vara än ett älskat, värdefullt o uppskattat husdjur. Fy fan för folk. Skäms över att vara människa.

[Sweety92]
2011-11-12 14:04
1

verkligen inte så jag menar…

jag menar bara att ibland går inte allt att rädda, och för mig som jobbar med hittekatter finns inte 20.000 kr att lägga på katten (jag talade inte om katter som är ägda utan om hemlösa katter som driver omkring på gatorna)

de är ju inte försäkrade o för de 20.000 kronorna så kan man få bort såå många fler fertila katter från gatorna och ge dem en chans till att få ett hem :) Förstår du nu?

[Em_I_Am]
2011-11-12 14:11
1

Åh tack gode gud för att jag förstod dig fel! Ja nu förstår jag o jag har förstått att katthem inte kan lägga pengar på allt för komplicerade operationer tex. Katter som kommer utifrån är ju ofta i dåligt skick o det är bättre att hjälpa fem katter i allmänt taskig kondition o med problem som kanske går att medicinera än att lägga flera svåra operationer på en katt.

Man som ÄGARE har ett ansvar att kunna behandla sitt djur fram till den gränsen då katten lider för mycket. Den kanske aldrig får ett ok liv eller är smärtorna så fruktansvärda att det vore plågeri att hålla den vid liv. Min gräns dras också vid djur i rullstol. Tycker det är hemskt när man ser amerikanska program på en massa förlamade djur som går i rullstol men inte kan sköta sin avföring själv ens. Sånt är att gå för långt.

Djungelkottens
2011-11-12 16:28
3

Visserligen hör ju den här diskussionen inte till det ursprungliga inlägget men jag ställer ändå frågorna.

Hur tror ni det gick till när kattens status höjdes? Vem låg bakom statushöjningen?

Innan raskattuppfödningen tog fart, fanns det då en utvecklad veterinärmedicinsk kunskap och möjlighet att få veterinärvård för huskatter, som då kallades bondkatter?

Var det överhuvudtaget nästan någon som brydde sig om en huskatt?

Var det ni som räddar hemlösa katter som huskatterna har att tacka för att det finns vaccinationer, avmaskningsmedel, mediciner och en enormt avancerad medicinsk vård att tillgå?

Är det situationen med hemlösa katter och oansvariga människor som har lett fram till att det trots allt finns många ansvariga och medvetna människor som gör sitt allra bästa för att sköta om sina djur? Eller är det raskattuppfödningen som genom sin noggrannhet och ansvarstagande har lett fram till att vi har så många som faktiskt nuförtiden sköter om sina katter och tar ansvar för dem?

Några frågor att fundera över.

[neveragain]
2011-11-12 18:13
2

Och här klumpar alla uppfödare ihop sig igen fär att försvara sin lilla hobby… FACE IT: raskattavel är en hobby som egentligen inte har någon funktion som helst. Det är ett sätt att leka med gener, ett sätt att på ett onaturligt sätt uprrättahålla en genetisk uppsättning som ger ett visst utseende. Katter skiter i hur de ser ut och det finns idag många gånger fler katter som behöver tas om hand än att det finns hem till de.  Faktum är att om alla kattraser skulle få para sig fritt med varann, att man då får en alldeles vanlig huskatt som resultat…

För min del är det helt okej att ni har denna hobby, men gör den inte att fråmstå som att det skulle vara världens största välgörenhet i dagens samhälle, för det är det inte. Världen kommer inte att gå under om det inte skulle finnas några raskatter.

Att dessutom hela tiden försöka framstå som att hela avelsvärlden är hundra procent felfritt gör att jag blir ännu mer frågandes till om det verkligen inte finns någon som vågar stå för det faktum att rasavel mycket väl har sina dåliga sidor också.

[neveragain]
2011-11-12 18:20
4

# 79 kan det vara så att, genom att raskatter oftare drabbas/drabbades av vissa sjukdomar som är ärftligt betingade, att veterinärmedicinen utvecklades i ett snabbare tackt?  Är det något positivt att genom att använda en begränsat genpool, trigga genetiskt betingade sjukdomar? Tveksamt.

Sista inlägget från mig vad gäller detta ämne. Hopplöst diskussion, vet jag sen tidigare. :)

UlrikaD
2011-11-12 18:29
4

Nu avlar jag inte raskatter utan tar hand om hittekatter. Men jag avlar andra djur med stamtavlor.

Att avla djur med stamtavlor har ju till största delen att göra med att man vill få fram sunda djur med bra sjukdomshistorik. Har man inte koll på vad som finns bakom djuret har man ingen möjlighet att kontrollera framtiden.

Jag avlar på iller med stamtavlor t.ex. Och för mig är det visserligen en hobby, det kan jag väl inte säga annat. Men det är ju också ett sätt för mig att få fram illrar med bättre sjukdomsstatistik (som det är i dag är det katastrof), längre livslägd och ett sundare djur rakt över lag.

Så en stamtavla är ju inte bara något "skrytpapper" på att man troligtvis betalat lite mer för sitt djur. Det är ju också ett papper som visar att man har lite koll på sitt djur och vill få fram någonting bättre än vad vi har idag.

Det kostar väldigt mycket mer pengar att avla fram djur med stamtavlor, söka bakgrund, se till att djuret är hälsocheckat, vaccinerat, chippat osv samt kanske även hämta hem avelsdjur från utlandet än vad det gör att para två djur man hittat på annons.

Jag kan inte se någonting negativt i att försöka få fram sundare djur. Sen finns det dåliga uppfödare inom alla djurslag, men man kanske inte ska dra alla över en kam.

Jag kan förstå att de som jobbar hårt och lägger pengar på en sundare ras tar illa vid sig om folk klankar ner på deras jobb, jag skulle känt likadant om jag avlade katter. Men det är ju de som inte svarar, de som inte bryr sig på samma sätt som kanske är problemet. Men i och med att de inte bryr sig så läser de inte heller på forumen.

De är ju fullt upptagna med att avla och försöka tjäna så mycket pengar på sin avels som möjligt. De kommer man ju inte riktigt åt den här vägen.

Sagolika
2011-11-12 18:42
4

Antingen får vi raskattuppfödare inte bidra med pengar till vissa föreningar som hjälper hemlösa katter, då vi tydligen anses som "fienden". Eller också heter det att vi bidrar ekonomiskt bara för att lätta vårt samvete.

Jag kan faktiskt förstå de raskattuppfödare som väljer att strunta i att bidra mer.

Det är beundransvärt att folk hjälper hemlösa katter, men det är inte alla som har möjlighet till det och det får man acceptera! Man kan inte tvinga folk att samla på sig hemlösa katter.

Det allra viktigaste när det gäller huskatter är att få stopp på att de förökar sig okontrollerat, vilket leder till massor av hemlösa katter som får lida. Men hur många föreningar samt privatpersoner som räddar och omplacerar hemlösa katter ser till att även kattungarna redan är kastrerade vid försäljning? Dem kan man nog räkna på ena handens fingrar. Huskatterna är det största problemet, inte raskatterna. Ändå ser ni inte till att de är kastrerade före försäljning (vilket vissa av er insisterar på att alla raskattuppfödare ska göra).

annzoo
2011-11-12 18:44
1

#80 det är ju tack vare raskatten som gjort att man tex kunnat försäkra huskatten… förr kunde man inte göra det…

[sakring]
2011-11-12 19:29
0

# 81 Och hur vet du att raskatter oftare drabbas av sjukdomar? Själv hade jag  en huskatt som fick somna in pga njursvikt inte ens 5 år gammal. Ingen som helst ras i den.

Kan det möjligtvis vara så att folk som har raskatter har dem försäkrade i mycket högre grad än de som har huskatter. Drygt 27% av kattpopulationen är försäkrad och av dess utgörs mindre än 15% av raskatter som oftats är försäkrade.

Nej att höja kattens status är inte lätt med sådana som du som talar illa om raskatter. Aldrig att jag hört någon som har raskatt tala ill om huskatter.

# 82 Tack för ditt inläggSkrattande

Djungelkottens
2011-11-12 20:10
8

#81 Den här diskussionen är inte alls hopplös. Jag läser det du skriver om hur du uppfattar det här men jag håller inte med dig i en del av det du skriver rörande raskattaveln.

En snäv avelsbas hos ett djurslag leder naturligtvis till att djuret får ett sämre immunförsvar och att defekter uppträder som leder till att djuret behöver veterinärvård. Aveln kan också ge utseenden som leder till att djuret behöver veterinärvård. I förlängningen leder det naturligtvis till att veterinärvården utvecklas.

Men katter är ofta i behov av veterinärvård utan att deras åkommor är genetiskt betingade. De som efterfrågade den veterinärvården var kattägare som brydde sig om sina katter. Vilka tror du de var? De som ville ha vacciner mot kattpest. De som ville ha antibiotika mot sårskador. Om katten bröt benet ville de att en veterinär skulle laga benet osv. Var det bondkattägare som lät sina katter springa ute eller var det raskattuppfödare och raskattägare som hade en helt annan inställning till katter och kattskötsel och som kom sina djur väldigt nära?

För inte så länge sedan fanns det inte ens smärtstillande medel att ge till katter. Man ansåg inte att katter var så smärtkänsliga att det egentligen behövdes! Tacka raskattuppfödarna för att den här typen av okunskap och fördomar försvinner. För okunskapen om katter baserar sig i mångt och mycket på att katten är och har varit ett lågstatus djur. Det är inte huskattägarna som har börjat ändra på kattens status. Det är raskattägarna och raskattuppfödarna. Vi är inte hittkatternas fiender. Vi är era vänner. Jag ser ingen som helst motsättning mellan oss och jag anser mig tillhöra båda grupperna.

Att det finns människor som tar ställning för att man inte vill ha hjälp av raskattfolk är ingenting som på något vis kan ändra min uppfattning. På många sätt förstår jag hur hittekattfolk kan ha den inställningen och jag kan också delvis sympatisera med den. Men det är den behövande katten som dikterar för mig hur jag ska bete mig. Och den vill ha min hjälp oavsett alla pekpinnar, frågeställningar och inte minst murar som vi männskor ställer upp åt oss själva. Katten behöver både raskattfolket och hittekattfolket. Läs #84 av annzoo. Hur bekostar man den ofta dyra veterinärvården utan försäkringar?

Puma77
2011-11-12 20:38
0

Ursäkta men jag blir lite full i skratt vid kommentarer som att de vill ha en så ung katt som möjligt och helst 8 v så de kan forma den så det passar dem. Ha ha om jag ser på mina troll här hemma så är det just Thindra som kom till mig vid 10 v som har varit den mest odrägligaste av dem alla. Hyss på hyss och lyssnar aaaaaaaaaldrig. Grabbarna som däremot kom vid 6 och 9 månader lyssnar när man säger till och man behöver aldrig tjata på dem.

På så sätt så är mina grabbar (fd hemlösingar och skyggisar) de mest underbara idag.

//Pia

Mona22
2011-11-12 20:57
2

Efterssom man testar raskatter för olika sjukdomar innan parning så kommer det ju fram att vissa är sjuka, men dessa avlas inte på.

Hur många testar sina huskatter? När en huskatt försvinner eller dör , hur många gör en obduktion av dem för att kolla Vad den dog av om den inte blev överkörd? Finns nog en hel del som dött av hemska sjukdomar men inom huskatt bryr sig ingen att testa och därför syns det inte…

Silvestris
2011-11-12 21:22
2

All hållning av sällskapsdjur är en hobby. Vad är det du vill säga med det? Även ditt engagemang i hemlösa katter är en hobby (eller är du avlönad av någon)? Sådan är ju djurhållning, antingen är den yrkesmässig eller så är den en hobby. Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra.

Camillhe
2011-11-12 21:58
8

Jag kan inte förstå hur det kan bli sån hets från folk på den här sajten mot uppfödare, blir så besviken och ledsen på er som håller på så. Oavsett vad ni tycker så kommer människor att föda upp stamtavledjur. Att skylla hittekattsproblemet på dom är ganska meningslöst.

Det är ganska beklagligt att ni inte kan se att seriös stamtavleuppfödning av ALLA djurslag gör ngt positivt för djurslaget. Dels förbättras temperament och hälsa, dels läggs det pengar på forskning och ofta minskas oseriös avel ju mer information människor får. Finns massor av fler fördelar.

Även om ni inte håller med om ovanstående så förstår jag inte hur ni tror att hetsjakt mot raskattsuppfödare gagnar hittisarna? Det är inte dom som är problemet och inte dom som sänkt kattens status utan samhället, vi alla tillsammans har format ett samhälle där djur inte är värda så mycket och att ändra på det tror jag att merparten av djurvänner strävar efter oavsett om de sysslar med hundar, katter, illrar eller råttor.

[Em_I_Am]
2011-11-13 02:26
4

#90 Toppeninlägg!

Det är skrämmande hur lite folk som kallar sig kattfolk vet om uppfödare eller ens om katter. Den ena myten efter den andra avfyras och jag kan inte låta bli att skratta, om än ganska förfärat. Det är tragiskt att folk som säger sig vara engagerade i katter inte vet varför det enligt statistik från bla försäkringsbolag missvisande pekar på att raskatten är sjukare än huskatten. Det är helt ofattbart hur någon kan se uppfödning av katter som en egoistisk hobby där man bara avlar på utseende. Inte konstigt att kattens status aldrig nått upp dit där den borde vara.

Men jag är iaf stolt raskattägare o jag är så glad över att det finns så många underbara, kloka och engagerade uppfödare i det här landet. Jag ser det som min plikt som engagerad kattälskare att köpa katt med stamtavla från seriösa personer. Skulle aldrig köpa katt utan stamtavla. Lika lite som jag skulle köpa hund eller häst utan stamtavla. Fattar inte varför det ska kvitta "bara för att det gäller katter". Urlöjligt o urbota korkat tänkande.

Ja, alla katter är lika mycket värda och alla katter förtjänar att ha ett hem. Men jag kan inte rädda alla och jag har noga valt vilka jag vill ge mitt stöd när jag köper katt. Jag har tre katter. Så antingen räddar jag tre hittekatter som kan ha vilket temperament som helst, som kan bära på vilka sjukdomar som helst och som så vitt jag vet kan vara gravt inavlade. Eller så köper jag mina tre av några eldsjälar som gjort allt i sin makt för att jag ska få tre friska, trevliga katter med ett rastypiskt temperament. Från uppfödare som lagt ner massa pengar o tid på att just mina katter ska må så bra de bara kan så att de kan få ett så bra liv som möjligt. Med katterna får jag en stamtavla som säger mig väldigt mycket om just de katterna jag kommer att ha i mitt liv i många år framöver. Valet för mig är ganska solklart.

Idag när jag pratade med en vän blev jag ombedd att "hålla ögonen öppna efter en snygg huskattshane". Hennes kriterier för en lämplig avelshane va att han skulle vara stor, långhårig o ljus. Hon är mycket engagerad i hittekatter, jobbar mycket för o åt olika katthem i Sverige. Alla hennes katter är hittekatter hon antingen köpt via katthem eller hemlösa katter hon själv tagit hand om. Hon sa att hon tänkte para sin fertila hona innan hon ska kastrera henne. Jag blev helt stum! Här är en människa som på nära håll varje dag ser vad amatöravel på huskatter ställer till med. Och så tänker hon själv avla?! Jag bara gapade. Men jag kommer svara henne att jag inte känner till några huskattshanar som är testade, blodgrupperade och med så pass känd släkthistoria att de kan anses vara några kandidater både ur hälsosynpunkt och temperamentsmässigt. Förstår mig inte på folk.

Camillhe
2011-11-13 02:48
7

Fast Em-I-Am, även ditt inlägg tycker jag var tråkig läsning. Att du valt att köpa stamtavledjur som är seriöst avlade framför oseriöst avlade "bondkatter" på blocket är absolut ett bra val. Och det finns inget krav att du ska ta hand om hittekatter, men problemet med vilda katter finns, är enormt stort och kräver åtgärder. Din text som jag kopierar in nedan förstärker bara hetsen och maktlösheten som vädrats i denna tråden:

"Ja, alla katter är lika mycket värda och alla katter förtjänar att ha ett hem. Men jag kan inte rädda alla och jag har noga valt vilka jag vill ge mitt stöd när jag köper katt. Jag har tre katter. Så antingen räddar jag tre hittekatter som kan ha vilket temperament som helst, som kan bära på vilka sjukdomar som helst och som så vitt jag vet kan vara gravt inavlade."

Jag vet inte om du menar det men ditt inlägg kan lätt tolkas som att du tycker att alla människor borde göra samma solklara val som du och bara skaffa raskatter och inte öppna sitt hem för hemlösa, men eftersom situationen i Sverige med vilda katter ser ut som den gör skulle det förvärras oerhört om alla resonerade så. Dessa katterna som lever ute lider fruktansvärt och folket här på hittekatter kämpar oerhört för att försöka få slut på detta lidandet. Du kanske inte kan hjälpa till praktiskt med att ge hemlösa katter ett hem, men istället kanske uppfödare och raskattsägare kunde bidra ekonomiskt, eller hjälpa till på andra sätt, för det behövs och det borde ligga i folks intresse som kattvän att vilja hjälpa till att få slut på lidandet.

[Em_I_Am]
2011-11-13 03:14
1

Jag menar precis så som jag skriver. Att för MIG va valet självklart. Jag har inte skrivit att du eller alla andra ska göra samma sak. Men jag ser inte heller hur man hjälper katters status eller hur kattsituationen ska bli bättre av att folk inte köper raskatter. Jag hoppas o tror att katten en dag kommer ha en högre status än den har idag. Men hur tar vi oss dit?

Mitt största bidrag som jag ser det är att jag slåss för kattens status. Jag betalar inga stora summor till det lokala katthemmet längre. Jag har skänkt pengar förut vid flertalet tillfällen, köpt två hittekatter. Men jag ser mitt största bidrag till katterna är när jag försöker upplysa folk om hur viktigt det är med kastrationer osv och jag personligen anser att jag hellre ger mitt stöd till raskattvärlden genom att köpa mina katter där än att köpa på katthem. Det är mitt val o det står jag för.

Sen jag skaffade Sphynx kan jag ärligt säga att jag blivit jävligt taskigt bemött av många hittekattsengagerade folk. Som tex, vet du hur många hittekatter du kunnat rädda för de 14 000kronorna du köpte din ena katt för? Och ja, det låter (och är) kallt av mig, men jag svarar att jag har inte det minsta dåligt samvete. Nu ska jag inte dra alla över samma kam.

Jag o min familj har alltid haft åsikten att det i alla lägen är bäst att ge sitt största stöd till den djuraveln man anser vara mest moraliskt rätt gentemot djuren i längden. Och det är godkända uppfödare som avlar godkända raser i mitt tycke.

annzoo
2011-11-13 07:19
5

Halvt OT men jag är stolt raskattsuppfödare och hade gärna bidragit mer till katthem än jag gör idag. Inget katthem i närheten är villig att se till att katterna är kastrerade, vaccinerade och id-märkta (+katthemmet skickar in ägaruppgiftern) vid flytt. Detta trots att de finns 2 veterinärer i närheten som är villig att kastrera från ca 12v ålder.. ang vaccinering får ägaren bestämma själv  om katten ska vaccineras innan och får betala därefter..

Anledningen till att inte kastrera är: våra Medarbetare tror inte på tidig kastrering.. Ett katthem ska väl se till att antalet hemlösa katter minskar? Både kastrering och oblikatorisk id-märkning innan försäljning hjälper. Katten kan inte föröka sig och producera fler katter och om katten rymmer hittar den hem igen tack vare id-märkningen..

[neveragain]
2011-11-13 08:15
6

# 93 "Jag o min familj har alltid haft åsikten att det i alla lägen är bäst att ge sitt största stöd till den djuraveln man anser vara mest moraliskt rätt gentemot djuren i längden. Och det är godkända uppfödare som avlar godkända raser i mitt tycke."

Moralisk rätt? Förklara gärna den moraliska rättvisa som finns i att på ett onaturligt sätt skapa och upprättålla "raser". Förteelserna "ras", "rasstandard" etc är framtagna av människor, det finns inget moralisk syfte med rasavel.

Vill man ta med moral och etik i denna fråga så vore väl det enda rätta moraliska valet att i första hand ta hand om de tusentals utstattta varelser som vi har i Sverige idag, istället för att stödja "framtagning" av djur som uppfyller dina krav vad gäller utseendet och beteende?

Nu är det tydligen inte bara uppfödarens personliga motiveringar om varför avel anses vara ett måste, det är tydligen även det etisk rätta valet att i första hand se till ens egna intressen. :/

Mona22
2011-11-13 10:02
3

jag är uppfödare men jag hjälper katthem med pengar då jag menar att hemlösa katter inte valt att blir det. Det är oansvariga människor som sett till att det finns hemlösa. Jag kan inte ta hem en huskatt längre för då skulle jag bli jättesjuk så detta är enda sättet att hjälpa och även om jag eller min familj aldrig någonsin släppt ut en katt eller haft en okastrerad huskatt så betyder det inte att jag blundar för problemet. Lika lite som att man blundar för att människor svälter.

Funderar lite som #94. varför kastreras inte vissa katter från katthem, vi verkar ha dommen att vi måste kastrera våra kattungar men katthem som förmedlar hemlösingar behöver inte det. på det sättet stoppas ju inte vidare avelRynkar på näsan

[Sweety92]
2011-11-13 10:36
0

sen har ju vi problemet här nere i Malmö med att kastrera tidigt, inget vet här nere vill göra det ://

Vi kastrerar alla över 4 månader men de som är 3 månader kan inte kastreras om vi inte har en villig vet. de gnotar när vi kommer med 4 månaders ungar….

annzoo
2011-11-13 10:59
2

#97 Jiri Hospes Veterinärpraktik i malmö läste jag i en tråd att de gör tidig kastrering (dock vet ja inte om de då är tidigt som från 4 månader eller tidigare) men om de inte är den kliniken ni använder så ring och kolla med dem. Jag fick en hane kastrerad vid 4månader fast gränsen hos den veterinären var 5 månader. Hade fått göra de vid 3 månader utan problem enligt vet då han fick höra vad han vägde :P

Man kan alltid fråga på kliniken och då helst chefvetrinären

[eskils]
2011-11-13 11:21
4

I en sådan här diskussion får man nog akta sig för överdrifter och svartmålningar av olika slag. T ex den här av Mona22 i #88:

"Finns nog en hel del som dött av hemska sjukdomar men inom huskatt bryr sig ingen att testa"

Det tycker jag är en stor förolämpning mot flertalet människor som äger och älskar huskatter! Så onödigt. Vore det inte bättre om kattvänner försöker samarbeta?

UlrikaD
2011-11-13 11:47
0

För att knyta samman vad mitt första inlägg handlade om egentligen. Återigen en som ska en ensam kattunge och absolut inte vill ha en vuxen ensam katt. Och sen blir förbannad för att folk inte vill sälja en ensam kattunge.

http://katter.ifokus.se/discussions/4ebedcbe88f4722a1a0098d0-kattunge-sokes#discussions-1

Mona22
2011-11-13 14:56
2

#99 efterssom #81 skrev att det bara är raskatter som blir sjuka så skrev jag som det är. Hur många kan ärligt erkänna att de testar sina huskatter? och de som försvinner, har de blivit överkörda eller gick de undan för att dö av sjukdom?

Jag har verkligen inget emot huskatter, då hade jag inte hjälpt dem. Jag har haft flera huskatter men kan numera inte det då jag skulle bli sjuk.

Såklart man ska sammarbeta men att attakera raskattsuppfödare för att dessa testar sina djur och det syns att det finns sjukdomar, det tycker jag är fel och därför skrev som jag gjorde.
Jag önskar att alla brydde sig mer om sina katter och att alla katter ska få vara mer värda än en 5a. Det är inte klokt att en leksakskatt är dyrare än en riktigSkrikandes

Issa
2011-11-13 15:54
3

Kan inte låta bli att kommentera detta med inavel. När det gäller hittekatter och kolonikatter så har det väl hetat sedan hedenhös att det  bara inavel, bara att avliva. Detta är ju ett antagande som egentligen inte går att bevisa hur det är med den saken. Hur mycket beror på matbrist och umbärande egentligen.

Inom raskattvärlden heter det linjeavel eller tillbakaparning. Det är så flera raskatter uppkommit om man läser dess historia. Många räknar även på procenten inavel innan de parar för att det ska bli så lite som möjligt är.

Sedan tycker jag inte att raskattuppfödare och hittekattfolk ska kriga för det gagnar inte det stora antalet hemlösa katter som finns.

Jag har själv flera vänner som är raskattuppfödare och jag säger stort tack till dom. Jag har dom att tacka för väldigt mycket kunskaper och goda råd. Har man varit uppfödare under en längre tid så har man råkat på både det ena och det andra och kan dela med sig av sina kunskaper. Dom har också ställt upp när man behövt hjälp. Jag blev utan modersmjölkersättning för det var slut på mitt Apotek och genast skyndade en av mina vänner att köpa ut på ett annat Apotek och kom till undsättning. Var alltså till mina jourkissar.

Silvestris
2011-11-14 00:02
2

#102 Att kartlägga släktskap och uppskatta inavelsgrad samt inavelstelaterade problem i populationer som lever vilt är något man gjort länge inom biologin. Även kattkolonier har studerats länge och väl. Det är inga lösa antaganden som görs om inavel utan det är baserat på vetenskapligt dokumenterade studier. Därmed inte sagt att alla kattkolonier är inkavlade, men det finns bra metoder att använda för att uppskatta förekomsten av inavel. Det allra enklaste är att studera recessivt och polygent nedärvda egenskaper (tex. kryptorkism, bettfel, recessiva och i huskattpopulationen ovanliga färger som choklad och maskat osv.). Även dominanta anlag som tex. svanslöshet kan hjälpa till. Har du en häradsbetäckare som är genetiskt svanslös kan man rätt lätt finna hans avkommor och man kan rent matematiskt beräkna hur anlaget kommer spridas i populationen vid olika grader av inavel.

Zhirocco
2011-11-14 01:34
8

Varför ska vi som ägnar oss åt hittekatter slösa energi på att störa oss på raskattsuppfödare? Det gör oss arga och ledsna men får knappast någon raskattsuppfödare att byta sida, snarare blir de än mer ovilliga att på något sätt, ekonomiskt eller annat, bidra med hjälp åt hittekatter. De har valt att satsa på raskatter, okay det är deras beslut och det kan vi tycka vad vi vill om. Men vi hittekattsfolk behöver all vår kraft till våra stamtavlelösa katter och det bästa vi kan göra är att dra nytta av den forskning inom det veterinära området gällande kattter dessa penningmässigt dyrbara djur fört med sig. Tidigare var utbildningen om katter rätt begränsad inom veterinärmedicinen, den som ville specialisera sig på katt fick göra det utomlands enligt vad jag hört sägas.

Själv tycker jag bengaler är mycket snygga, men jag skulle aldrig köpa en så länge det finns hemlösa och vanvårdade huskatter som behöver omsorg och någonstans att bo. Och det lär det tyvärr finnas länge än. Attt försöka minska det problemet kommer att kräva ihärdigt arbete för att förändra Svenssons inställning till katter och katters värde som individer utan att räkna i kronor.

[sakring]
2011-11-14 09:07
1

# 104 Jaha så det går bra att användasig av den forskning som gjorts på raskatter men inte av de pengar som uppfödare är villiga att ge till hittekatter.

Som du så mycket riktigt säger så gäller det att förändra Svenssons attityd till katter, stamtavellösa sådana. Så länge som man kan hitta en kattunge för 100 kr så lär det bli svårt. Och så länge som någon vill ha en kull på sin lilla söta huskatt.

Alexej
2011-11-14 09:19
4

Angående oseriösa katthem som lämnar ut okastrerade och ovaccinerade katter jobbar vi mycket med att informera om dessa katthem till allmänheten och inom hittekattsvärlden.

Det är bl a därför Svekatt bildades. Djurskyddet Sverige har tex flera anslutna katthem/kattföreningar som är absolut oseriösa.

Katthem som omplacerar ovaccinerade och okastrerade katter.

Katthem som tar över avlivningshot från oansvariga kattägare och utpressar sina egna medlemmar med avlivningshot för en snabbare omplacering.

Katthem som tar in kattungar men låter mammorna vara kvar ute-okastrerade.

Katthem som motarbetar högre status genom att kalla skygga katter för vildkatter i sitt namn.

Katthem som förmedlar ensamma kattungar under 12 veckor.

Katthem som avlivar alla rädda katter.

Katthem som avlivar katter som sitter "för länge".

Katthem som avlivar svarta och svart-vita katter för det finns ingen omsättning för de färgerna.

Katthem som avlivar alla katter med småproblem som behandlingsbara sjukdomar, felkissande osv.

Ja, listan kan göras långt.

[neveragain]
2011-11-14 09:32
0

# 103 att man har kartläggt släktskap och inavelsgrad samt inavelstelaterade problem i populationer som lever vilt betyder ju inte att de som jobbar med att komma tillrätta med de förvildade kattkolonierna skulle anse att det vore bra eller önskvärd med inavel och inavelsrelaterade problem och att dessa ska upprätthållas.

Däremot så upprätthåller man vid rasavel just en vis inavelsgrad för att kunna behålla det rastypiska utseendet. För att ordet inavel låter negativt så har man dock valt att bytta ut ordet till "linjeavel".

Jag har förresten inte fått svar från Em_I_Am om var det moraliksa  ligger i att bedriva rasavel. (Se inlägg #95).

Silvestris
2011-11-14 10:13
5

Det har jag aldrig påstått. Mitt inlägg handlade om att "påståenden" om inavlade katter i kolonier inte bara är snack. Det har kartlagts vetenskapligt så vi vet att det uppstår och vi vet ungefär under vilka förhållanden. Vi vet även hur förekomsten av inavel kan beräknas hel utan att behöva ta några prover på katterna. Det är därför under vissa omständigheter inte orimligt att anta att en population är inavlad eller ej.

Sedan är du återigen helt uppenbart inte insatt i hur modern kattavel bedrivs. Vi använder korrekta ord dvs. inavel. Det är just inavelsgrader (inte linjeavelsgrader) vi räknar för att undvika inavel. Vi har i Sverige extremt låga inavelsgrader hos våra raskatter, då snackar vi alltså grader som är helt i linje med vad man kan förvänta sig hos tex. huskatter. Vi bedriver kontrollavel dvs. parar ut med andra raser för att undvika inavel och vi importerar för att undvika inavel.

Visst finns en del uppfödare från den gamla skolan kvar, men många av dem tar till sig av ny kunskap och de nya uppfödarna är ofta väldigt pålästa inom relevanta områden. Många utbildar sig via Pawpeds (vars kurser hålls av tex. biologer och genetiker) och vi går på föreläsningar för både svenska och utländska experter. Föreläsningar ofta arrangerade av… tada, raskattklubbar.

Du har bestämt dig för att hålla den lilla klick ignoranta uppfödare som fortfarande finns kvar (och som sällan har stöd av uppfödarna i allmänhet) som representerbar för raskattuppfödare i allmänhet. Det är dumt, för det får dig bara att se okunnig och oinsatt ut. Det är omöjligt för oss som håller på med raskatter att ta dig på allvar då.

Det är ju som att jag skulle sitta och påstå att alla katthem är infesterade med kattpest eftersom det har skett i ett par fall. Jag är helt övertygad om att du inte anser att de katthem som verkligen är värst ska få representera alla katthem.

[neveragain]
2011-11-14 11:30
2

Faktum kvarstår att raserna har tagits fram genom inavel och jag kan inte se något moralisk syfte med det. Rasavel är en mänsklig uppfinning som inte har ett syfte överhuvudtaget annat än att tillfredsställa krav på utseende och beteende.

"Det är just inavelsgrader (inte linjeavelsgrader) vi räknar för att undvika inavel." skriver du. För undvika inavel så vore det väl mest lämpligt att välja en katt med ett helt annat fenotyp? Då behövs det nog inga beräkningar alls.

Jag har förresten inga som helst önskningar om att bli tagen på allvar av raskattvärlden. Den har lika lite respekt från mig som all andra former av utnytjande av djur.

Silvestris
2011-11-14 11:46
4

Alla raser har inte tagits fram genom inavel, vi har ett flertal naturraser och inom några av dem kan man fortfarande mönstra in noviser (dvs. huskatter från ursprungsområdet). Tyvärr har dock inavel ofta bedrivits tidigare och det berodde på okunskap. Om uppfödarna då hade vetat att de ökade frekvensen av både mortalitet och morbiditet kan vi anta att de hade gjort annorlunda. Idag vet vi bättre och vi agerar därför annorlunda.

Du vet precis som jag att raskattavel handlar om att bibehålla ett visst utseende och temperament och därför är det inte möjligt att kombinera raskattavel med att hela tiden para med katter med olika fenotyp med varandra (vilket vi iofs gör för inte ens inom en ras uppvisar alla individer identisk fenotyp). Däremot så tog jag ju precis upp att vi ändå gör det ibland! Vi parar ut för att hålla en god genetisk variation.

Du tror på sagan om att bara man parar katter som ser olika ut undviker man inavel. Så är det ju inte. Jag parar själv ut och har bla. en hona som är hälften devon rex och hälften brittisk korthår. Hon ser inte ut som en devon rex alls och uppvisar alltså en helt annan fenotyp än devons. Likt förbannat riskerar man ju inavel om hon paras med random devon rex.

Du kan i en huskattkull ha en knubbig och korthårig katt samt en slank och långhårig. Olika fenoyp men mycket liknande genotyp.

Därför är det viktigt att kontrollera faktiskt släktskap och inte bara titta på katterna och anta att om de ser olika ut är de nog inte släkt.

Så för att undvika inavel är den bästa metoden att kartlägga släktskap och hålla koll på den, och undvika att para släktingar med varandra. Lite det som de flesta av oss raskattuppfödare gör.

[kastreramera]
2011-11-14 11:56
0

Tror det enda som hjälper mot okunnighet är upplysning.Vad som hjälper mot folks egoism (med tanke på kattungespekulanter) vet jag däremot inte.

vildisen
2011-11-14 14:11
0

#105: Men det skriver h*n ju inte. H*n skriver ju att det inte är bra med denna konflikt för då blir raskattsuppfödarna mer ovilliga att ex ge ekonomisk hjälp. Inte att h*n är ovillig att ta emot pengar från uppfödare…

Zhirocco
2011-11-14 15:30
3

#105: Du har nog missuppfattat mitt inlägg. Jag är inte emot att raskattuppfödare även hjälper hittekatter, tvärtom. Det jag menade var att en negativ attityd från hittekattsidan gentemot raskattsidan riskerar att stöta bort denna grupp av presumtiva hjälpare, och det tycker jag vore synd. Med 100000 hemlösa katter behövs all hjälp som går att uppbringa.

Som jag ser det bör man respektera hur människor väljer att leva sina liv, med raskatter, huskatter, andra djur eller inga djur alls, likaväl som jag vill ha respekt för mina val. (Naturligtvis gäller inte detta om man väljer att leva så att man skadar andra, människa eller djur, så som djurplågare eller barnmisshandlare.) I fråga om raskatt respektive huskatt väljer jag att hellre ta in en hemlös redan existerande katt framför att beställa en raskattunge från en uppfödare, men ser för den skull inte snett på den som hellre vill ha en raskatt. (Även om jag kanske fäller någon stillsam kommentar om hur många hemlösa huskatter som far illa, bara som en upplysning ifall raskatten skulle vilja ha en kompis…)

[neveragain]
2011-11-14 17:01
0

# 110
"Du vet precis som jag att raskattavel handlar om att bibehålla ett visst utseende och temperament och därför är det inte möjligt att kombinera raskattavel med att hela tiden para med katter med olika fenotyp med varandra"

Precis. Även om det rent genetiskt hade varit mest sund att para en raskatt med en huskatt så skulle ju raskattens utseende gå förlårad. Och därmed är rasavel något onaturligt. Man väljer man bort genetisk variation (och ibland hälsa) för säkerheten att kunna bibehålla ett visst utseende (vilka hos många raser har uppstått och bibehållits genom inavel). Rasavel  har inget som helst syfte annat än att tillfredsställa människornas krav på utseende och temperament och har definitivt inget moralisk syfte så som Em_I_Am vill påstå.

Faktum är att om man låter alla raser para sig fritt med varann, att man då får en aldelles vanlig huskatt som resultat, med alla dess många olika fenotyper.

MonicaLagerquist
2011-11-14 17:03
5

Vad skulle du vinna i sundhet när du parar med en huskatt?

Silvestris
2011-11-14 17:32
4

#114 Hur förklarar du alla naturraserna? Som uppstått på egen hand? Ser de alla ut som huskatter (hur tusan nu huskatten ser ut)? Även andra raser som inte tekniskt räknas som naturraser har uppstått på egen hand tex. maskade huskatter i det då kallade Siam, lockiga katter i Devonshire och svanslösa katter på Isle of man. De har inte skapats av människan men bevarats av människan.

[sakring]
2011-11-14 20:04
0

För att inte tala om vilda kattdjur där man har två utfall på en leopard eller en panter. Den senare är svart och den förra är svartprickigFlört

[neveragain]
2011-11-14 23:24
0

Varje gång denna diskussion uppstår så bekräftar ni uppfödarna bara hur ni vänder och vrider på allt bara för att kunna hävda att rasavel enligt er är en absolut nödvändighet (enligt vissa är det t.o.m. det moralisk rätta valet att avla på raskatter istället för att ta hand om hemlösa katter), att inga rasrelaterade sjukdomar (som har uppstått och förts vidare just pga inavel) finns eller har funnits, att de flesta raser skulle vara naturraser (i så fall behövs det väl ingen inblandning från oss människor för att upprätthålla dessa på ett onaturligt sätt?) och Guds gåva till katten status mm.

Ni får ju  klart ha eran hobby men lite mer insikt i just de mindre önskvärda delar av rasavel skulle nog inte skada.

Under förresten fortfarande var det moraliksa ligger i att bedriva rasavel. (Se inlägg #95).

[sakring]
2011-11-14 23:56
1

# 118 Du ahr inte funderat över varför man bedriver avel på huskatter som det finns ett överkott på minst 100.000 på? Eller…….. Det är nämligen där som problemt med hittekatter ligger.

Jina
2011-11-15 00:00
2

#118 Kan du citera var det hävdats att det ej finns rasrelaterade sjukdomar?

annzoo
2011-11-15 00:22
2

#118 ingen har väl ej påstått att de inte finns rasrelaterade problem men sjukdommarna finns även hos huskatten/hittekatten. Oavsett inavel eller ej.

MissMaven
2011-11-15 00:38
11

Alla katter är lika mycket värda.

Vi har en hittekatt och tre maskade siameser (som ju är en lantras i Thailand. Man har sedan avlat på typen, men rasen finns i naturen). Vi har också en vit siames som blev en dröm som gick i uppfyllelse för en del människor - en framavlad helvit katt med blå ögon som inte är döv.

Jag älskar alla våra katter av hela mitt hjärta.

Det stämmer att katter inte bryr sig om sin fenotyp. Det är vi människor som avlade fram vissa raser, mönster, färger pga av våra estetiska, själviska, hur ni vill behov. Man kan se det på många olika sätt, både positiva och negativa.

Finns det verkligen 'uppfödare' och 'hittekatternas människor' värld? Har vi så olika syn på saker och ting? Jag har svårt att tro det. Det är mer att åsikter skiljer från en person till annan, oberoende om man är uppfödare eller jobbar med hittekatter.

Det som jag tycker är att man ska kämpa mot BYB. BYB gör mig ledsen och arg. Uppfödare kan hjälpa till genom tidig kastrering i fall där man inte vet att man kan lita på köpare.

Det stämmer att en del raskattuppfödare dumpar sina priser och det gör mig också ledsen. Det höjer inte deras katters ras status, och inte katternas status överhuvudtaget. Vad ska de göra om de sitter med osålda katter, kan någon fråga? Två saker - se till att inte hamna i en sådan situation. Och - skriv inte "tidigare" och "det nya - nedsatta priset" i annonsen. Skriv inte pris alls i så fall.

P.S. Jag är också uppfödare.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Eine
2011-11-15 14:30
0

#122 Kan du ge ett exempel på ett dumpat prisObestämd,på t ex siames som jag ser att du har.

MissMaven
2011-11-15 15:39
6

6500->4500 har jag sett. Ner till 3500 också. I vissa fall har jag hört att priset kan gå ner till 2000. (Jag tänker inte namnge någon.)

Vissa uppfödare har katter som kostar mer, vissa mindre. Vissa bor i stora städer, vissa mitt i skogen. Jag vill inte gå in i det som är avgörande för prissättning, men skillnader i prisnivå är egentligen inte så stora. En defektfri siames brukar kosta mellan 6000 och 8000.

Missförstå mig inte, det är inte just slutsumman som stör mig. Det är det där "nedsatt pris" som gör det!

Min poäng är att det är nedvärderande att rea ut katter.

En katt är en levande varelse, en vän för livet, inte en vara som man massproducerar och sedan rear ut. Det gäller för alla katter, inte bara raskatter.

Men uppfödare framför alla bär ett stort moraliskt ansvar. Om vi som jobbar med ansvarsfull och kontrollerad avel inte visar respekt för katter och kämpar för att höja deras status, hur ser det i andras ögon? För mig är det rent av respektlöst att rea ut katter.

[neveragain]
2011-11-15 16:03
2

# 119 japp, även avel på huskatt är totalt onödvändigt med 100 000 hemlösa katter. Våra åsikter går isär där det gäller rasavelns nödvändighet. Den är inte bara inte nödvändigt, den är enligt mig även moralisk fel och onaturlig. Förteelserna "ras", "rasbeskrivning" etc. mänsikliga uppfinningar. Katten skiter i hur den ser ut.

# 121 Vill du påstå att de många sjukdomar som är rasrelaterade även i lika stor utsträckning förekommer hos huskatter?

annzoo
2011-11-15 17:30
1

#124 Nu vet jag att siamespriserna brukar variera beroende på vilken som fött upp katten, om den har ren siamesstamtavla eller om de finns oriental i stammen, varianter (korthår med långhårsanlag) har även ett annat pris. Har de en defekt är den billigare (alla skriver nämligen inte orsaken till varför just den kattungen är billig). .

Om det är nedsatt pris du reagerar på borde du inte gå hårt på de som skänker eller tar 100kr för huskatterna?

#125 Det finns bla HCM hos huskatten så även andra hjärtsjukdomar och andra sjukdommar. Den stora skillnaden är att det finns ett stort mörkeltal då flertalet (ej alla dock som tur är) huskatter inte får någon utredning eller obduktion om de avlivs då de blir sjuka utan ägaren tar den billiga utvägen och avlivar katten. 

Jag vet några huskatter med HCM, njurfel och FORL…

Djungelkottens
2011-11-15 18:19
0

#126 Varför kattdjur drabbas av FORL är okänt. Även vilda kattdjur som lever ute i naturen har konstaterats ha FORL. FORL behöver m a o inte vara någon ärftlig åkomma.

Jina
2011-11-15 18:47
0

#125 du insåg att du hade fel va, eftersom jag ignorerades?

Eine
2011-11-15 18:52
0

#124 Då förstår jag hur du menarGlad.Jag tycker inte det är så alarmerande lågt egentligen,eller att man  ska ifrågasätta varför ett lågt pris sätts.Vi har inga kartellbildningar och det är dessutom förbjudet.Det finns många anledningar till ett lägre pris.Ner till 3500 finns säkert en god anledning,och jag tror inte det är så många heller.Eller är det så?Obestämd

#127 Finns inget som säger att det inte är ärftligt bara för att det förekommer ute i NaturenFlört.

Djungelkottens
2011-11-15 19:29
0

#129 Jag tror inte att det finns ett enda bevis för att FORL är en ärftlig sjukdom, allt annat är bara spekulationer.

[neveragain]
2011-11-15 19:39
0

# 128 Det finns mängder med uppfödare som hävdar det, att rasavel bedrivs för att få friska katter. Vill man ha friska katter ska man i första hand ha en så brett genpool som möjligt, då slipper man också räkna ut inavelsgraden. Nackdelen är dock att det önskade utseendet då kan avlas bort ;)

På tal om att inte få svar, jag har fortfarande inte fått svar om var det moraliksa  ligger i att bedriva rasavel. I denna tråd hävdar en uppfödare att det t.o.m. är det moralisk enda rätta att avla  fram fler katter , trots att  det finns 100 000 katter som inte har ett hem.

Jina
2011-11-15 19:53
0

Vad jag efterfrågade var ju just citat på att rasrelaterade problem/sjukdomar inte existerar.

Silvestris
2011-11-15 20:32
4

Varför tror du att vi både importerar och parar ut? Jo, för att hålla stor genetisk variation.

Och igen, nej det spelar ingen roll hur jäkla stor avelsbas du har. Släktskap måste du hålla reda på för du kan inte anta att A och B är obesläktade bara för att det finns många katter. Vi har som sagt inavel även bland huskatter som praktiserar fri avel så din sagovärld är just en sagovärld.

De moraliska i att föda upp raskatter ligger i att vi föder upp sällskapsdjur som är väl anpassade för det samhälle vi lever i vilket är bra för både katternas och människornas välfärd.

MissMaven
2011-11-15 21:37
1

#129 Ja, det är som du skriver, det finns alltid anledningar för lägre pris. Det är ofta så att det absolut inte är något fel på katterna men de inte blir sålda under lång tid av ett eller annat skäl och uppfödaren inte kan ta hand om dem längre och går ner i pris (och ja, man kan kräva vad man vill för pris på sina kattungar). Men det finns andra skäl också.

Oavsett vad anledningen är står jag fast vid det att man inte ska rea ut sina katter. Det står i Sveraks regler också att:

"Vid försäljning av katt genom annons och liknande får inte ord som sänker kattens status som exempelvis ”billigt”, ”bortskänkes” och liknande omnämnas."

#126 skrev: "Om det är nedsatt pris du reagerar på borde du inte gå hårt på de som skänker eller tar 100kr för huskatterna?"

Jag vet inte. Borde jag? I vissa aspekter är det faktiskt inte samma att vara registrerad uppfödare eller inte. Vi uppfödare har regler som vi måste följa, som tex den ovan från Sverak.

annzoo
2011-11-15 21:59
2

#134 varför inte?… lär de okunniga! som du säger raskattsuppfödare har ju regler att följa (dvs de vet vad som gäller och ska göras) men huskattsuppfödare måste  utbildas.

Konstigt att rskattsuppfödare får skit då de sätter priset fel (är de för lågt gnälls de, är det för högt gnälls de) men en huskattskull får man skänkas bort innan de är 12v (fast det är lagstadgad med minst 12v men dessa visste inte för de har alltid sålt kattungar på 8v) ovaccinerad, icke id-märkt, avmaskad eller veterinärbesiktad (detta kostar ju pengar)

MissMaven
2011-11-15 22:20
5

#135 Jag förstår inte vad det är som du är ute efter. Jag skrev inte om "felprissättning", utan om rea på katter.

Och så klart att alla kattungar borde säljas över 12 veckor gamla, id-märkta, besiktigade, avmaskade och vaccinerade. Det finns många uppfödare (och icke-uppfödare) som skriver till just sådana "huskattsuppfödare" när de annonserar för unga, ovaccinerade, osv kattungar, och utbildar dem på så sätt (och oftast blir utskälda för det).

Det komer att födas huskatter med eller utan "huskattsuppfödare".

Jag tycker inte att det ska finnas huskattsuppfödare överhuvudtaget (dvs de som avlar på huskatter med flit, utan att det är en del av en godkänd avelsprogram eller liknande). Man ska kastrera katter som inte används i avel. Det finns tillräckligt många hemlösa katter.

Alexej
2011-11-16 07:00
4

Miss maven, du skriver kloka inlägg!

Jag kämpar för att alla utegående katter ska vara kastrerade, raskatter och huskatter.

annzoo
2011-11-16 09:24
1

#136 du skrev ju tidigare "6500->4500 har jag sett. Ner till 3500 också. I vissa fall har jag hört att priset kan gå ner till 2000. (Jag tänker inte namnge någon.)"

Om någon säljer sin siames för 4500 kr då andra tar "normalt" 6-7000kr då anser du att de rear ut katten? Men prissättningen kan ju ha en anledning som du inte vet om, de behöver inte vara "nu rear vi ut katten för den är 13v och osåld". Jag vet en siames som köptes för 7000kr med syskonet såldes för 4500kr pga sternumkrok. En defekt som inte syns på kattungen men känns bla.

Med andra ord en katt som är billig betyder inte att katten reas ut. Det kan vara en prissättning som uppfödaren tycker katten är värd. Tex en katt med fel/otillåten färg har inte samma pris som en rastypisk katt av samma ras. En variant (utparning med annan ras, avkommer har stamtavlor) säljs för kanske 3000 men syskon som har tex säregna utseendet tex lockar säljs för 8000kr..ett exempel

[neveragain]
2011-11-16 09:41
6

Jaja… jag lever i en sagovärld… säger uppfödaren som avlar fram katter efter önksat utseende medan det finns 100 000 hemlösa katter, som dock tyvärr inte uppfyller de utseendemässiga krav.

Dream on.

[sakring]
2011-11-16 10:50
0

"Jaja… jag lever i en sagovärld… säger uppfödaren som avlar fram katter efter önksat utseende medan det finns 100 000 hemlösa katter, som dock tyvärr inte uppfyller de utseendemässiga krav.

Dream on."

Och de uppfyller inte heller kraven på att vara tama och passa in i familjer, men det bryr du dig inte om. Du tycker inte man ska ha några "husdjur" öht.

Silvestris
2011-11-16 11:24
3

Främst kompatabilitet med min allergi. Hade jag inte hittat en ras jag tål för 12 år sedan hade jag öht inte haft katt. De hade ju inte hjälpt de hemlösa katterna heller. Men du och jag står på helt olika grundläggande etiska ideologier så vi kommer aldrig komma överens. Jag ville bara i denna diskussion bemöta din mycket illa presenterade syn på dagens raskattuppfödning.

MissMaven
2011-11-16 13:25
8

#138 Jag tror att du misstolkar mig. Det med priset var ett svar till #123, som ville ha ett exempel. Jag förklarade tydligt (trodde jag) att det var "->", "nedsatt pris", "rea" etc som jag inte anser är okej, inte priset själv. Om jag inte var tydlig, så ber jag om ursäkt.

Du behöver inte förklara (inte för mig i alla fall) varför priserna skiljer sig, det vet jag mycket väl och det var inte alls det som var ämnet.

Jag vill inte bråka med någon, men samtidigt är det inte okej att misstolka folk om man gör det med flit. Det är väldigt lätt att vrida skrivna ord, ta dem ur sammanhang, lägga till och bygga sin egen version för att få en annan att se negativ ut.

#137. Tack! Ja, alla utegående katter borde vara kastrerade och id-märkta. (Och innekatter mår mycket bättre av att vara kastrerade också).

Ni är många som jag har mycket respekt för. Man känner ren beundran och blir så rörd när man läser om hur ni kämpar och om allt som ni gör för utsatta katter.

Eine
2011-11-16 14:29
0

man får  enligt Sveraks stadgar inte skriva ut orden*reas*,*dumpas*etc.MEN man får sätta ett lågt pris.Det är inte förbjudet och strider inte mot de reglerna.

[sakring]
2011-11-16 15:33
0

# 143 Frågan är om får sänka priset i en befintlig annons som jag sett att det görs ibland?

Alexej
2011-11-16 17:21
3

Önskade att Blocker skulle separera ras-och huskatter. Då skulle det sig lösa med alla blandisar för de skulle inte få ligga under raskatter. Det skulle Sverak tex kunna ta upp med Blocket….

Som kattsajten på Blocket är nu är sajten fruktansvärd oseriöst, både för raskattern och huskatter. Alla bortdumpade kattungar, man mår bara dåligt att läsa där:(.

[sakring]
2011-11-16 22:37
0

Varför tar du inte upp det själv? Ju fler som hör av sig desto mer tryck på blocket.

Alexej
2011-11-17 09:40
0

Jag har faktiskt gjort det. Har du?

MonicaLagerquist
2011-11-17 09:41
0

#147 Vi är många som har kontakat Blocket.

Alexej
2011-11-17 14:03
0

#148 Angående en uppdelning: raskatter, huskatter?

MonicaLagerquist
2011-11-17 14:06
0

ja både angående det och angående vad en raskatt kontra en huskatt är och angående lagen om 12 veckors regeln.

[sakring]
2011-11-17 22:41
0

Ja precis som #150 säger så har jag gjort det.

UlrikaD
2011-11-17 23:05
0

Att dela upp det skulle aldrig funka, det är ju den som annonserar som väljer vilken grupp det ska hamna i. Har de då två katter med t.ex norsk skogkatt och ragdoll i så kommer de ändå att lägga under raskatt.

Man hittar t.ex ofta illrar i kategorin gnagare. Har t.om hittat en fågelspindel i den kategorin och det är ju lite spännande.

MonicaLagerquist
2011-11-17 23:08
0

Glömde en sak som jag mailat till Blocket om.Den där fåniga meningen som finns i var och varannan huskatts annons.

Säljes enligt SVERAKs regler.

Följer man SVERAKs regler så har man inte huskatter till salu för det första och för det andra så innebär SVERAKs regler inte att katten är över tolv veckor och avmaskad.

[sarasvati]
2011-11-18 00:03
2

Ja precis som #145 + 147 säger, och om jag inte minns fel (vilket jag inte gör) så lades in debatt-tråd även på SKS om att separera hus- och raskatter på Blocket - för ganska länge sedan. Intresset på SKS var mindre än ljumt för en seriös gemensam kamp. Och det dog ut som det mesta av värde tenderar göra på SKS, tyvärr. Heder till alla kämparna som fortfarande finns där!

#152 Men tror du inte det kan vara möjligt och bra att få en uppdelning på Blocket om vi kämpar? Så att alla katter utan stamtavla finns på huskatter, oavsett blandning. Det KAN hjälpa våra hittemissar, som behöver och förtjänar ett gott hem, trots avsaknaden av stamtavla. :-)

Och om så en och annan köpare då missar den där gulliga raskattungen på annan avdelning - ingen sorg, den missen får nog ett gott hem ändå. Eller får förhoppningsvis stanna hos den uppfödare som helt medvetet avlat fram den. För att sälja.

Alexej
2011-11-18 07:26
0

#152 Men då kan man anmäla annonsen att den ligger under fel rubrik.

Josefa
2011-11-18 09:40
0

Precis. Alla katter med stamtavla i rasgruppen, och de utan stamtavla i huskattsgruppen. Så kan uppfödaren ha hur många raser h*n vill i dem. Har de ingen stamtavla så hamnar de i huskattsgruppen.

Silvestris
2011-11-18 10:22
0

Hur ska Blocket kunna efterleva en sådan uppdelning? Ska de kräva registreringsnummer på alla raskattungar (och hur ska de veta att numren är äkta)?

Josefa
2011-11-18 10:25
1

Det kan de naturligtvis omöjligt kolla. Lika lite som att de kan kolla att kattungarna verkligen är minst 12 veckor och säljes för 100 kr. Men det skulle hjälpa till en del iaf.

Josefa
2011-11-18 10:27
0

Och egentligen så hade de kunnat ha som krav att stamnamnet och reg.nummer skulle skrivas ut.

[sakring]
2011-11-18 10:51
0

# 159 Vad menar du med regnummer? Är det kattungens chip eller uppfödarens regnummer vad det nu kan vara? Jag undrar då de flesta chippar sina kattungar då de är flyttklara.

Josefa
2011-11-18 11:09
0

Ja, jag antar att katter med stamtavla är registrerade någonstans. Eller?

Jina
2011-11-18 12:14
0

Problemet med det är väl om man ej hunnit få regnummer än, tänker jag. Jag reggar mina rätt tidigt, men så gör inte alla.

På hundsidan kräver de väl dock redan regnummer?

Eine
2011-11-18 14:33
0

#153 Ja.Och det är Jorbruksverkets regler man följer,och som är viktiga i sammahanget.Jag ser även raskattuppfödare som*följer Sveraks regler..*

Silvestris
2011-11-18 14:59
0

#160 Varje renrasig kattunge får ett eget registreringsnummer av det förbund den reggas i. I vissa förbund behöver inte alla kattungar registrerad enskilt men de har alltid ett kullregistreringsnummer.

[sakring]
2011-11-18 17:08
0

# 163 Men Statens jordbruksverk har inga regler om att katter ska vara registrerade eller id-märkta eller vaccinerade det har däremot SVERAK.

Eine
2011-11-18 22:00
0

#165 nej men att de ska vara 12 veckor innan leverans.det är extra viktigt när man säljer kattungar från 8 veckor(när det gäller vissa huskattungar)Annars finns andra förbund än Sverak vilket tyvärr glöms bort.De har samma inställning som Sverak.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.