Fråga om röda katter!
En liten fråga. Någonstans har jag hört eller läst att röda katter oftas är hanar stämmer det?
M-H
Jag tycker personligen att det verkar stämma om jag kollar på min omgivning :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Helröda katter är till 95% hanar.
Röd o vit?
Röd/vita är övervägande hanar också men där finns nog en liten procent till med honor.
Nej, det stämmer inte. Jag har skrivit om det här http://felisinhorto.se/9C64FACA-852A-4871-85C6-B8BB17431D1A.html
Tack! jag frågar för att min syrra har efter en utlandsresa fått en ny misse inflyttad i hushållet en röd och vit fin tam katt utan märkning och tjock om magen….. utan tuttar med färg. Vi hoppas på mask!!!
Jina tack för den lektionen.
M-H
#5 Tror ändå att överlag är fler röda katter hanar än honor :)
#8 Det är jag helt övertygad om.
Jag motsätter mig bestämt att 95% av de röda är hanar.
Då skulle väl 95% av de svarta vara hanar också?
#10 Man behöver ju inte hänga upp sig på just 95 procent men tror att marioriteten av röda katter är hanar.
Tycker också det om jag kollar i våran omgivning =)
Dock tycker jag att röda katter är något speciellt, dem är lite dum tröga om man får skriva så, på ett speceillt och mysigt sett! Och dem pratar oftast mera än andra katter. Men bara min erfarenhet :)
#12 Stämmer på min gosse, lite "dumtrög" fast han pratar inte så mycket :P
måste hålla med om det, även i min omgivning har de allra flesta röda varit hanar
Att det föds fler hanar som är röda än honor är alldeles sant och det beror på att en hane endast behöver (och har) en X-kromosom som bärare av rött pigment medan en hona har två X-kromosomer som båda måste bära rött pigment för att honan ska bli röd.
En hona som antingen är röd själv (båda X-kromosomerna bär rött pigment) eller är sköldpaddsfärgad (en av X-kromosomerna bär rött pigment) måste träffa en hane som själv är röd för att få röda honor. Honkatter får ju nämligen en av sina två X-kromosomer från pappan och en från mamman.
För att en hane ska bli röd krävs endast att mamman är röd eller sköldpaddsfärgad. Pappan behöver inte alls vara bärare av rött pigment. En hane får ju alltid bara en X-kromosom och den kommer från hans mamma.
Det finns vissa undantag från det här då det ibland kan förekomma fler eller färre X-kromosomer än vad som är normalt hos en individ samt även då två foster förenas och blir till en enda kattunge.
Men att det bara föds 5 % röda honor låter litet. Om det finns en ansamling av katter med rött pigment i en trakt så föds det säkert lika många röda honor som hanar. Men det är just det det kommer an på. Finns det få katter med rött pigment i området blir röda honor väldigt sällsynta. Inom rasaveln är väl också röda hanar betydligt vanligare än honor även om det kan skilja från ras till ras, land till land och från en tid till en annan.
I England vet jag att man har trott att vikingarna tog med sig det röda pigmentet till deras kattstam då det lär vara så att röda katter är mycket vanligare här i Norden än hos dem.
Som sagt, isf bör det vara lika "sant" att alla svarta är hanar.
#17 Så söt han är 

Har en röd vuxen och en röd bebis hemma. Båda hanar:)
Fick in 18 katter från ett djurförbud. Bara röda och sköldpaddor. Alla röda var hanar, ca 1-2 år och en röd hona, ca 5 år, mamman till alla.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja, alla röda katter jag fått in(och rödvita) har i 90% av fallen varit hanar..bara ett fåtal har varit honor.
Jag får nästan aldrig in röda katter. Dem brukar så många andra vilja ta emot. Men ett par av de röda jag har haft inne har faktiskt varit honor.
För att en hona ska bli röd så måste väl pappan vara röd och mamman antingen röd eller sköldpadda.

Japp för att få röda honor så måste pappa vara röd eller crem och mamman röd eller padda.
Stolt ägare till tre La permer