Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1114 ggr
[Dopy]
0

Bli jourhem, frågor?

Om ca 1 år kommer jag flytta hemifrån och börja plugga. Som det ser ut nu ska jag gå en sån kurs som gör att man plugga ca 6-8 timmar på skolan och resten hemma.

Jag har en pojkvän som är pälsdjurs allergiker, men han hälsar typ bara på på helgerna och klarar katter i kortare doser. Och då vi inte planerat att flytta ihop dem närmsta året tänker jag att jag ju kunde bli jourhem under dessa år.

Så frågorna:
Betalar jourhemmen för mat, sand, försäkring, vaccination och avmaskning?

Vad är kraven på mig?

Får man välja att ta emot specifika, tex dräktiga honor eller hyfsat tama?

Roslyn
0

Vad roligt att du vill vara jourhemGlad Det är mycket välkommet vart du än bor.

Jag tror de flesta föreningar har ungefär samma deal dvs att ;

Jourhem står för mat och sand.

Föreningen står för veternärvård, vaccination, ID, kastrering. samt annonskostnad.

Vill du försäkra eller hjälpa till med övriga kostnader går det naturligtvis för sigFlört.

Ett krav är att man är beredd att det kan ta tid innan permanenthem hittas och att det inte går att uttala sig om riktigt hur lång tid det kan ta..

Självklart kan du välja vilken typ av katt du är beredd att ta emot. Mer sällan är det fråga om s.k ensamkatter utan kattsällskap krävs.

Lättast då att ta två som känner varandra redan .

Nyfiken bara vart du bor? Vi behöver jourhem i Gbg nämligen till kattungar och vuxna.

Mvh Anette

[ingvarisbjorn]
0

Hur mycket man står för som jourhem varierar mellan föreningarna, men oftast står föreningen för all veterinärvård och eventuell försäkring. Det katthem som jag är jourhem för står även för sand och mat. Vilka katter man tar emot beror på vilka förutsättningar man har, om man har bil, hur man bor och vilken erfarenhet man har. Så det beror på, förhoppningsvis utgår både katthemmet och jourhemmet alltid från katternas bästa. Vad som krävs av dig beror också på föreningen, så för att få konkreta svar på frågorna får du nog höra med dem. Personligen tycker jag att det är väldigt givande att vara jourhem, det är perfekt när man är student, att kunna hjälpa hemlösa katter på ett sätt som ryms inom studentbudgeten. Har man inte gott om pengar får man ge av sin tid och sitt husrum istället :)

[Dopy]
0

#1 bor utanför örebro, men är ett tag tills jag kan ta emot någon ännu :)

Är inte alla katthems katter försäkrade?

#2 okey :)

Jourhemmet
0

Nej långt ifrån alla katthemskatter är försäkrade. Som #1 skrev så bör du vara medveten om att det kan ta lång tid att hitta ett hem till katterna. Jag har tex två stycken som jag varit jourhem till i tre år.

[ingvarisbjorn]
0

#3 jag tycker att det är jättebra att du börjar ta reda på sånt här så långt i förväg :) jag (och sambon) blev jourhem lite hastigt och lustigt åt en hemlös katt som skulle avlivats, eftersom hans matare (som var en bekant till oss) tyvärr hastigt gick bort. Så vi visste inte riktigt hur det fungerade i början :)

skrollan
0

Funderar också på att ställa upp som jourhem längre fram när illrarna går ihop med katter.

Dock kan jag tänka mig att jag lätt skulle kunna bli kär i jourhems katten och behålla permanent, och det går ju inte med alla :)

[ingvarisbjorn]
0

#6 Det har varit vårt största "problem" faktiskt Tungan ute Personligen tycker jag att när jourkatten får ett nytt, eget hem är både det allra bästa och det allra värsta. Man tar ju hand om och älskar katten som om den vore ens egen - under en okänd tidsperiod.

Ibland har jag svårt att komma ihåg att det är vi som gör den goda gärningen, det känns snarare som att vi ska tacka katthemmet för att vi får låna "deras" goa katt ett tag Glad

Niiinah92
2

jag började studera nu i höst och hade tankar på att bli jourhem men fick rätt dålig respons från släkt och vänner, speciellt från de som själva varit jourhem tidigare och hade dålig erfarenhet av det. Därför tvekade jag till en början. Nu har jag en liten kattpojke som jag fick hem från en minkfarm och som behöver sällskap därför har jag kontaktat ett katthem och om allt går väl får jag snart hem en liten polare samt får chansen att hjälpa till lite. En bra kompremiss tycker jag Skrattande

Katthemsmatten
0

Kontakta Mewtwo här på Hittekatter. Hon är involverad i Örebro Katthem och kan säkert ge dig besked om vad som gäller hos dem. Jourhem behöver alla katthem konstant, men som de flesta redan skrivit: du måste vara beredd på att ha en katt länge innan den blir såld.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Issa
0

Vill du fråga om jourhem till Örebro Katthem så mailar gärna mig och uppge ditt telnr så ringer jag upp dej: kickis@orebrokatthem.com