Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1914 ggr
Mitchika
2011-11-11 23:52
0

Snabbt råd?

Är det några nattvakna som är uppe så sent ikväll?
Behöver lite hjälp, då jag har en nattlig besökare. Skrev på Katter iFokus också, men tänkte att jag kanske kunde fråga här också.

Min förra granne har flyttat till ett annat område och tagit med sig sin utekatt. Nu är det tyvärr så att missen lilla verkar tycka om sitt gamla område väldigt bra för han kommer hit hela tiden.

Vi försöker med allting, men det är lönlöst. Vi provade att vänta ut honom en gång för att få honom att gå hem, men då strök han runt här i två dagar. Tillsist tog jag in honom och matte kom och hämtade honom. Så brukar vi göra nu för tiden, mestadels.

Nu när jag var ute på sista kvällspromenaden med hunden så möttes jag av katten igen. Jag bar in honom och försökte kontakta ägaren, men hon tycks sova.

Vad är det bästa att göra? Katten har fått värma sig lite och druckit lite vatten, men det är allt. Matar honom gör jag inte.

Ska jag ha honom inne över natten tills jag får tag på ägaren eller ska jag släppa ut honom och hoppas att han går hem? Eller helt enkelt låta honom vara inne tills han vill ut igen?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

NinjaKakan
2011-11-11 23:57
0

Jag hade nog, som det kattmänniska jag är behållt katten inne över natten och släppt ut han igen på morgonen om du ändå kommer överrens med ägaren. Hade inte haft mage till att släppa ut den…

Obestämdsvårt val men så hade jag gjort.

NinjaKakan
2011-11-11 23:58
0

Iaf som du skrev, haft han inne, släppt ut han om han velat gå ut igen.

Lena
2011-11-11 23:58
0

Det bästa vore om du kunde ha den kvar inne tills du får tag på ägaren. Hon bör sedan hålla katten inomhus under några veckor tills han landat på det nya stället. Feliway doftadapter hjälper kissen att känna sig hemma i den nya bostaden. Det kan man köpa på apoteket.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mitchika
2011-11-12 00:00
0

#1 Jo, jag ska göra det. Problemet löser sig nog själv, för han går nu mot dörren. Ska se om han vill ut och kolla till om ett tag igen om han är kvar och kanske vill in igen. Förhoppningsvis går han hem den här gången.

brutt
2011-11-12 00:01
0

Kunde jag ha honom inomhus tills jag fick tag i kattens ägare så skulle jag göra det både för kattens och min egen skull.

NinjaKakan
2011-11-12 00:03
0

Ja, men jag hade gjort samma som dig och sen hade jag som #3 skrev, be ägaren hålla katten inne ett tag och köpa feilway på apoteket. Finns i spray också, har för mig den är lite billigare än doftadapter (antar att det är den som sitter i väggen). Kostar runt 250 kr för sprayen tror jag.

Mitchika
2011-11-12 00:05
0

Han gick bara ut och lade sig i trappen… suck…

Där kan han ju inte ligga, det är ju kallt Rynkar på näsan

#3 Jag gick och hämtade in honom igen. Matte har precis köpt Feliway. Jag ska be henne att försöka ha honom inne längre. Hon hade honom inne i över en vecka efter att dom hade flyttat, men det var en mardröm berättade hon. Jag får be henne försöka ha honom inne lite längre.

#5 Jag kan eventuellt ha honom inomhus. Jag är väldigt allergisk, men har mediciner hemma. Han kommer överens med min hund och är van vid gnagare, så det borde inte bli problem.

Katten har varit borta flera dagar förut, så jag vet ju inte hur länge han kan ha varit ute den här gången. Vad gör jag om han är jättehungrig? :(

NinjaKakan
2011-11-12 00:08
0

Mata honom om han är hungrig, du kan ju inte göra något annat..Så får hon försöka ha han inne därefter, har själv utekatter och vet hur jobbiga dom blir när dom inte få gå ut, men hon får försöka sysselsätta honom. Om du är väldigt allergisk och det inte fungerar alls kanske du kan iallafall stänga ute han från sovrummet så du klarar dig..

Mitchika
2011-11-12 00:17
0

#8 Jag har ingen kattmat, direkt, men han försökte stjäla ur hundens matskål så jag antar att han kan få äta av det om han vill. Det är nog bättre än ingenting.

Han sitter vid dörren och jamar, men så fort jag släpper ut honom går han bara bort och lägger sig i trappen. Lilla misse som inte förstår…

brutt
2011-11-12 00:17
0

Men som jag förstod det hela hade du väl hund och gnagare hemma och då har du väl ingen kattmat eller?Hundmat ska ju ingen katt äta.

Om kattens ägare saknat sin katt i kanske tre hela dagar borde den väl ändå ha hört av sej till dej eftersom katten brukar gå till sitt gammla område.

Mitchika
2011-11-12 00:26
0

#10 Han stal av hundmaten.. Jag vet att katter inte ska ha hundmat men samtidigt hade jag inte hjärta att stoppa honom. Han åt dock inte mycket utan verkade mest bara provsmaka.

Jag vet faktiskt inte om hans matte har mitt nummer.. Jag har hennes via kattens halsband. Hon har baby och småbarn och har inte lätt att komma ifrån för att leta katt om han är borta. Allt jag vet är att hon aldrig brukar lämna honom ute över natten utan alltid tar in honom på kvällen. Därför vet jag inte hur länge han kan ha varit borta nu.

brutt
2011-11-12 00:34
0

Förstår han ville väl smaka iaf om det gick att käka i brist på leverpastej och skinka FlörtHoppas du får tag i kattens matte i morgon bitti !

Mitchika
2011-11-12 00:37
0

#12 Jag har leverpastej annars! Det kan han nog få.

Tack, ska ringa henne så fort jag vaknar. Bättre att han sover över här än att han är ute i kylan, antar jag.

brutt
2011-11-12 00:42
0

Vet inte hur ni bor där om det är trafikerat eller inte. Farorna med trafiken är otäcka en fredagsnatt också!

Mitchika
2011-11-12 00:51
0

#14 Vi har en väg nära som brukar vara ruskigt trafikerad på dagtid. Nattetid varierar det, men jag är också orolig över det.

Dock fick jag tag i matte nu, via sms! :D

Hon tycker vi ska släppa ut katten och se om han går hem tillsist. Jag berättade vad han gör när jag släpper ut honom och frågade henne om hon vill att vi behåller honom över natten eller helt enkelt bara släpper ut honom.

Mitchika
2011-11-12 01:03
0

Okej, då är det löst!

Efter att ha funderat på saken tyckte matte ändå att vi skulle släppa ut missen och se om han vandrar hemåt. Då jag är uppe ett tag till kan jag hålla ögonen öppna lite och se vad han ställer till med och om han verkligen skulle vilja in.

Tusen tack för alla snabba tips och råd! :)

Eine
2011-11-12 11:43
3

..skitmatte som inte håller katten inne…Han kommer annars att gå tillbaka igen och igen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Alexej
2011-11-12 17:30
0

Katten kommer knappast frivilligt gå tillbaka till det nya hemmet!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mitchika
2011-11-13 18:56
0

#17 Det hjälper tyvärr inte diskussionen särskilt mycket att kalla kattens matte för elaka saker. Hon försöker.

#18 Det hade du helt rätt i, han gick inte. Igår hämtade matte honom från dörrtrappan till sin gamla lägenhet och hon håller honom inne nu.

Han är åtminstone hemma nu igen och det är vad som räknas.

Sidentass
2011-11-17 19:17
0

Hade jag varit i din situation hade jag tagit in kissen tills jag fått tag i ägaren. Efter att ha kommit i kontakt med ägaren hade jag påtalat vikten av att hålla katten inne första tiden så att misse får greja till sitt nya revir ordentligt. Så har vi alltid gjort efter flyttar, och då har det inte varit några problem..

Efter att jag skrivit detta ser jag nu att katten är hämtad och hålls inne - toppen!;:-)

Mitchika
2011-11-17 19:40
0

#20 Japp, det var ungefär exakt det som du sa som jag och även veterinären tipsade matte om. Nu hålls missen inomhus i några veckor till, med en Feliway Doftavgivare tror jag hon sa att hon skaffat. Han blir så upprörd över att hållas inomhus, så hon hoppas det hjälper. :)

Rafflan
2011-11-17 20:31
0

Det bästa vora om du hade en lite koja att ställa ut och sen släppa ut honom igen. För förhoppningsvis blir han kanske hungrig och kall och går då hem. Varför skulle den vilja gå hem när den redan har allt den behöver hos dig liksom? ;)

Det bästa är faktist att ignorera katten och se om den ger sig av, det får dock inte gå för länge. Men tror inte det är bra att du tar in den, utan när den vart i kanske 1-2 dagar i ert områder låt ägaren hämta den, och låt henne göra det några gånger så lär nog katten till slut :)

Mitchika
2011-11-17 21:34
0

#22 Det är det som har hänt nu för tiden. Matte har åkt fram och tillbaka och hämtat hem katten. Han hängde utanför sin gamla lägenhet i tre dagar i sträck, som längst. Hem till mig vill han aldrig gå, jag måste hämta och bära in honom innan jag ringer matte och hon kommer för att hämta honom.

Men som sagt, nu är missen inne i sin nya lägenhet i några veckor med Feliway. Förhoppningsvis hjälper det honom att lugna sig och acceptera flytten och sitt nya område.

Rafflan
2011-11-18 13:37
0

#23 okey, men går han hemma till dig även efter, ta inte in honom.