Diskbråck hos katt?
Hejsan,
Jag har inte skrivit på jättelänge; men för er som minns mig så kanske ni också kommer ihåg min hittekatt Grendizer (astmakissen).
Nu har min hittekatt fått problem igen, och veterinären tror att det är diskbråck. Jag tänkte höra ifall det är någon här inne som har erfarenhet av diskbråck?
För min katt så började det med att han smärtskrek i söndags kväll. Han hade haft en väldigt, väldigt lugn dag innan det, men då vi precis bytt lakan i sängen tyckte jag inte att det var konstigt att han låg där inne och gottade sig hela dagen. (Han gillar nytvättade lakan.) Iaf så kom han ut vid nio-snåret och gick först in på toaletten, och gick sedan och la sig på sin favoritplats i vardagsrummet. Jag kan inte med säkerhet säga att han gjorde något inne på toaletten eftersom jag har två katter. Detta fick mig först att tro att det hade något med njurarna eller mag- och tarmkanalen att göra.
Hos veterinären på kvällen så såg hon att han var vädligt uttorkad, och på de två första röntgenbilderna så såg hon att blodkärlen till hjärtat var smala (vilket tyder på uttorkning), att det två njurarna har olika storlek, att blåsan var liten (tillräcklgit liten för att kunna ha rupterat) samt att kotorna som omger disk 23 låg nära. Efter att ha haft katten på dropp och smärtstillande så verkar allmäntillståndet vara bättre. Han har kissat, så veterinären har uteslutit att det skulle vara fel på njurar eller blåsa. Han har fått microlax (?) och bajsat i söndags. Igår var han fastande på grund av röntgen och idag vill han inte äta (antagligen för att han är hittis och blir stressad hos veterinären).
Den mer noggranna röntgen igår visade återigen att disk 23 verkar vara smal. Veterinären har försökt låta honom få lugn och ro och sedan undersöka ryggen eftersom jag berättade för henne att han inte gillar att bli hanterade av främlingar och kan skrika på grund av det. När hon undersökte under mild sövning så reagerade han först när hon undersökte ryggen, men lite senare inte alls. (Han avr inte så tungt sövd att han inte kände smärta.)
Han ska komma hem i eftermiddag med antiinflammatoriska och smärtstillande, med order om lugn och vila samt att vi övervakar vatten- och matintag.
Jag har absolut ingen erfarenhet av diskbråck (varken på mig eller på katt), så jag undrar:
Kan han ha väldigt ont och sedan knappt reagerade alls utan verka må bra och vara nyfiken?
Verkar diskbråck vara en rimlig diagnos utifrån vad jag beskrivit?
Hur diskbråcksäkrar man en lgh? (Bortsett från det självklara att se till att han har mat, vatten, låda och sovplatser i grundhöjd) Han kommer ju mycket hellre vilja hoppa upp och sova i säng, på klöspelare osv. Bör jag isolera honom när jag inte är hemma och kan övervaka honom och den andra katten?
Framför allt; har någon annan haft en katt med diskbråck och kan berätta hur det har gått?
Kan diskbråck botas utan operation?
/Fagddu

Hittade när jag googlade på detta nedanstående tråd som gäller en siames.
Där finns lite information längre ner i tråden som kanske kan vara intressant. Verkar ju i alla fall inte vara särskilt vanligt förekommande men inte osannolikt.
http://siames.ifokus.se/discussions/4d71367db9cb46224404e36c-smilla-har-ont
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag hittade den när jag sökte också. Alla andra länkar beskriver mer hur ovanligt det är. Jag som alltid annars har varit glad över min speciella hittekatt, nu önskar jag att han var lite mindre speciell. ;)
Kissen är iaf hemma nu. Det är tydligt att han har ont, framför allt när han ligger på vänstersida, eller när han "fastnar" för långt över på rygg. Veterinären vill att han ska vara lugn och stilla så långt som möjligt, vilket är sådär lätt när han aldrig någonsin går utan joggar fram. Favoritplatserna är alla ovanför sänghöjd…
Jag gör mitt bästa, med madrasser och filtar på golvnivå och stolar vid borden så han inte behöver hoppa hela höjden upp. Det verkar vara helt omöjligt att få honom att sluta hoppa upp, då blir han bara stressad och springer därifrån och det hjälper ju inte heller.
Nu hoppas jag på att det ska gå tillbaka helt med en 14-dagars kur med Metacam.
En av mina katter fick ont i ryggen och höftlederna några månader sedan. En morgon, när han skulle gå på toa, hade han svårt att gå, han gick liksom på hal is. Ville inte äta heller. Vi åkte in akut till djursjukhuset där han blev inlagd två dagar. Han fick antibiotika och Metacam. Han var mycket bättre redan när han fick komma hem och helt återställd efter en vecka. Varken röntgen eller ultraljud visade någon orsak.

#3 Visst är det tråkigt när man inte vet vad som är fel så man kan "fixa" det? Skönt att det löste sig för din kisse. De kanske också kan få ryggskott?
Hoppas min misse har samma tur. han sover lugnt just nu iaf.
Jag har ingen erfarenhet av diskbråck men har däremot Athos en hittekisse som har spondylos i ryggen mellan de sista kotorna. Fick då också utskrivet Metacam som enda behandling och först högre dos som sedan skulle trappas ner och kanske måste ha det livet ut. Det kändes inte alls bra för då skulle kissens liv inte bli långt för jag visste att man inte kan ge det någon längre tid. Googlade när jag kom hem och hittade info för människa och hund och via de sidorna hittade jag Seraquin ett kosttillskott med glucosamin.
Athos hade så ont och haltade rejält och flyttade sig bara mellan bädden och lådan. Kissen fick Metacam samtidigt som jag började ge Seraquin 2 tabletter om dagen i 1,5 månad och såg förbättring. Gick sedan ner till en tablett om dagen och hittade då också R/C Molity som jag började ge.
Mina farhågor besannades och Athos började dregla direkt efter han fått Metacam och jag slutade direkt med det men fortsatte med Seraquin. Till min stora glädje blev han bättre och bättre och idag 1,5 år senare är han hur pigg som helst och klättrar i klösträden. Hoppar och leker med både leksaker och kattkompisar.
Vet inte om det kan hjälpa din kisse men om du är intresserad så kan du hitta info via denna länk http://www.bivet.nu/se/Produkter/handelsvaror/seraquin.html
Hoppas att din kisse snart mår bättre
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Veterinären sa att djuren kan, precis som människor, få inflammationer i ryggen och höfterna. Det verkade vara någontig sådant, eftersom de inte hittade någon annan orsak. Han gillade Metacam. När jag tog fram flaskan kom han direkt.

Min kisse gillar inte alls mediciner. Och han har ont emellanåt, men sen kan allt verka fint ett tag igen. Det svåra är att hålla koll på att han dricker och går på lådan ordentligt. Har ju två katter och det är lite svårt att veta vad som är vad. Blir ändå orolig när han har så ont ibland. :(
#5 ska kolla upp det. Kan ju inte skada med lite nyttigheter. Metacam är ju ingen långtidslösning.
#6 Man kan ju hoppas att det är något så "enkelt" som en sträckning eller inflammation. De läker ju iaf ut efter ett tag. Med diskbråck vet man ju inte om det läker, och läker det inte så kan det ju bli väldigt mycket komplikationer med det. :/
Om du ger kissen Metacam regelbundet, borde det hjälpa. Min katt fick även antibiotika samtidigt med Metacam. Veterinären sa också att han skulle ligga på ett varmt ställe.
Vet inte hur det är med katter, men till hundar med diskbråck ger man kortison. Vi hade en tax som fick det och blev bra. Han fick bo i en liten bur några veckor, för att han skulle vara stilla. Husse bar ut honom när han skulle göra sina behov.
Hej Fagddu, så roligt att se dig igen.
Min ena hankatt fick ont i ryggen för några år sedan, det var så illa att han kunde inte hoppa upp någonstans. På djursjukhuset konstaterade dom att han hade ont i ryggen men inga andra undersökningar gjordes. Han fick Metacam som verkade väldigt snabbt och han har inte haft några problem sen dess.
Du kan ju ordna med en uställningsbur alt bygga ihop ett utrymme till honom med kompostgaller. Dels så har han inte möjlighet att röra sig eller hoppa och att du ser om han äter och dricker som han ska. Han kanske inte kommer att gilla det men du får tänka att det är för hans eget bästa.
Hoppas han snart ska bli bättre!

#8 & #10 Som tur är gillar denna katten att ligga varmt så han läger sig nästan alltid på samma ställe; med ryggen mot elementet. Självmedicinering? ;) Jag hoppas att jag inte ska behöva ha honom i bur för han blir väldigt stressad då. Än så länge så får han vara hyfsad fri, under bevakning. Det verkar som att han iaf äter ordentligt och kan sköta lådan. Drickandet är svårare eftersom jag vet att han mest dricker på nätter. Jag håller tummarna för att han blir bättre med detta till och börja med. Annars blir det bur för ett tag med alla tillbehör…
#9 Hejsan Crisse! Kul att se dig med. Det verkar ju (iaf här inne) som att det inte är helt ovanligt med ryggproblem som kissarna iaf återhämtar sig från så jag håller verkligen tummarna för att det ska fungera för min skrutt-katt också.
Gråsingen verkar iaf må mycket bättre bara av att vara hemma och stressar ner mer och mer för varje dag. Statusuppdatering är att han fortfarande har ont när han ligger på vänstersidan, eller rullar över för långt på ryggen. Han är klart lite dämpad, beror förmodligen lite på medicineringen också. Allt annat sköter han precis som vanligt så nu avvaktar jag och hoppas på det bästa.
Tack så mycket alla som försökt hjälpa till. Det är så bra med hittekattsforumet för det verkar som nästan alla problem har dykt upp här i någon form. :)
Jag återkommer med fler statusuppdateringar och hoppas att han ständigt blir bättre.
När min katt hade ont i ryggen, frågade jag veterinären, om han skulle behöva hålla sig stilla. Veterinären sa att det är bara bra om han rör på sig. Men det beror väl på, vad katten har för sjukdom.
Hej Fagddu:) Emjons förslag låter bra. Seraqin har hjälpt många katter med skelett och muskelbesvär.
Fjantis och Ninja finns kvar hos mig, killen försvann tyvärr för länge sedan:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#12 Så har jag också tänkt, och det är rådet som ges om man läser om diskbråck hos människor.
#13 Hejsan Alexej! :) Roligt att höra från dig igen. Tråkigt att Hybris försvann. Slutade han komma hem bara? Hur går det med Fjantis och Ninja? Är de sociala?
Nu har jag en ny fråga; Metacamen fungerar inte ett fullt dygn utan de sista två timmarna får han jätteont igen. Veterinären rekommenderar att vi åker in och att de sätter på honom ett tredagarsplåster. Är det någon som har erfarenhet av ett smärtstillande plåster som ska sitta i tre dagar? Fungerar det? Måste han ha tratt när plåstret sitter på?

Efter ha läst på lite så verkar det som att plåstret innehåller fentanyl. Hittade en pdf-rapport från läkemedelsverket som verkar bra (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=l%C3%A4kemedelsverket%20behandla%20sm%C3%A4rta%20hos%20hund%20och%20katt&source=web&cd=1&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lakemedelsverket.se%2Fupload%2Fhalso-och-sjukvard%2Fbehandlingsrek-vet%2Fsmartahundkatt_rek1.pdf&ei=z0HGTp_RA8SM4gTNpKVU&usg=AFQjCNHJhkyYz-kNhFI1lYL7VI4UNgh9kw&sig2=dZoD1o6fiacWRLF4oPNtjw&cad=rja)
Hoppas länken fungerar, annars heter rapporten "Smärtbehandling hos hund och katt - Behandlingsrekommendation". Då fentanyl är en opiat så verkar den ha färre biverkningar än Metacamen som innehåller en NSAID. Förlåt om jag är lite kemistskadad, men för mig är det som att jämföra ibuprofen med tramadol, så jag har bestämt mig för att kissen ska få plåstret. Dock fick jag ringa upp veterinären och fråga om antiinflammatorisk verkan eftersom Metacam är både antiinflammatorisk, medan opiater (så vitt jag vet) bara är smärtlindrande. Veterinären sa att utöver sköterskan som sätter plåstret ska en veterinär komma in och prata med oss, så antingen har jag fel eller så ska kissen få recept på någon annat antiinflammatoriskt.
Just nu verkar kissen vara smärtfri, dock skjuter han ragg från det ställe som han har ont och neråt fast på vänster sida om ryggraden om man säger så. Han har haltat väldigt lite på vänster bakben också så jag hoppas verkligen inte att han håller på att bli värre trots allt. När smärtlindringen fungerar är han trots allt hyfsat normal, även om han är lite dämpad och sover mycket.