Aktivering av katt
Skrev denna inne på katter iFokus men kan ju funka här också såklart.
Tycker man läser en del om katter som den som skriver säger inte trivs inomhus, är stökig och bökig i största allmänhet och river ner och förstör.
Oftast har de ju med understimulering att göra, men naturligtvis inte alltid.
Jag vill slå ett slag för klickerträning. Det krävs inte mycket för att katten ska fatta och tycka att det är jätteroligt. De blir trötta snabbt i och med att de får använda hjärnan och inte bara musklerna.
Det största problemet med att klicka en katt är väl om man har en kräsen katt. Men hittar man bara favoritgodiset så finns det inga gränser för vad man kan hitta på egentligen.
Finns ju mängder med klickervideos på youtube, men jag har fastnat lite för en tjej som tränar sin bordercollie och bengalkatt ihop.
Men här är en film på bara katten.
http://www.youtube.com/watch?v=7P_XgJpUTis
Sen om ni söker vidare på hennes namn hittar ni massor med videos med både hunden och katten. Roliga trick att bli inspirerad av.
Och som träningsmetod för en uttråkad katt så har jag inte hittat någonting bättre. Det som gör det extra speciellt är ju att det är någonting katten och ägaren gör tillsammans. Blir ett tätare band mellan ägare och katt på köpet. Och det kan ju aldrig vara fel:)
Kan ju vara svårare när man har ett gäng katter att hålla reda på, men man tillbringar ju även egentid med dem ändå och då kan man passa på att slänga in lite klickerträning. Det rör sig ju inte om många minuter åt gången man ska träna ändå.
När jag hade hund så kunde han (när han tydligen hade tråkigt) gå och hämta klickern i hallen och lägga den på magen på mig när jag tittade på tv. Då är det roligt att träna tydligen:)
Kollade också en del Youtube-filmer om klickerträning. Jättekul!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus