Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4490 ggr
[kissenZ]
2011-09-29 02:32
0

STACKARN!!!

HEJ.

jag blev igår"överfallen" utav en MYCKET mager ungkatt.

den har halsband på sig MED identitetstub på ,MEN ingen lapp i tuben TYVÄRR. ska kolla tatuering/chip hos vetrinär hade vi tänkt.

jag gav den självklart mat och vatten både igår och idag.

tankarna kommer om att det kanske är en sommarkatt eller nån som flyttat,för VEM har tub på sin katt,men inte lapp i??

så mager så mager och den skriker hela tiden!

vad göra?

[kissenZ]
2011-09-29 02:34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

detta är strax utanför Göteborg!

joanne
2011-09-29 02:52
0

Hej … Bara gör allt för att ta in den och därefter kontaktar du polisens register över försvunna katter och anmäler den upphittad. Du kan sätta upp en lapp där du hittade den och eventuellt en annons i lokaltidningen: Katt upphittad, ser så och så ut, telefonnummer. Sedan kan du ringa katthem i närheten och ställa den på kö. Har du tur så får den plats omgående men för det mesta får man vänta litet. Var bor du? Jag kanske kan ge bättre tips om jag vet var du bor … Hälsn Jeanna. Mailadress tr_a_san@hotmail.com

[kissenZ]
2011-09-29 03:12
0

jag hade tänkt kola idmärkning hos vetrinären först,sen sätta upp lappar med bild överallt,sen kontakta polis och sen katthem,eller allt detta samtidigt.

[kissenZ]
2011-09-29 03:37
0

usch och så börjar det bli kallt ute oxå,här är bara 10grader nu :-(

och den är så mager!

martdat
2011-09-29 06:18
0

sådana där tuber har jag hafft på halsband och det är inte ovanligt att halva ramlar av,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

johnnys girl
2011-09-29 07:44
0

Låter som en bra plan att kolla chip, sätta upp lappar och anmäla den som upphittad hos polisen. Om du, eller någon bekant kan ta in katten,tills det har löst sig för den  så den slipper springa ute är det toppen. Men en katt som har svultit måste få igång sin lilla mage igen sakta och försiktigt. Ge små portioner ofta. Har han svultit är det troligt att han hetsäter och kräks upp alltihop annars.  Att avmaska honom är ingen dum idé.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

GoliatsMatte
2011-09-29 10:42
0

#5 en av mina kunder tipsade om att lägga ett lager lack på gängorna innan man skruvar igen den. Då stannar den på plats.

kattassen
2011-09-29 11:30
0

Katthem runt omkring i Göteborg växer inte på träd. Många som jobbar med hemlösa katter har jourhemsverksamhet och inga egna katthem. Dessutom håller både Göteborgs katthjälp och nystartade Gothiakatten på med stora kolonier nu så där är mer än ansträngt.

Försök hos Djurskyddsföreningen i Mölnlycke (de tar i alla fall emot tama katter).

Men naturligtvis är det guld värt att du tar in kissen och ser till att den får mat i långsamma och små mängder. Annonsera i affärer, GP, Blocket, Upphittat mm. Nämn också att du söker hem till den om du inte träffar på ägaren. Det kan ju röra sig om en bortsprungen.

Anmäl som sagt till polisen så har du gjort vad du kunnat.

Här inne på hittekatter sitter i princip alla medlemmarna med "huset fullt" tyvärr. Det brukar vara svårt att hitta hem här, så om du har möjlighet att försöka själv genom vänner och bekanta tror jag att du har större framgång.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

zabelle
2011-09-29 11:52
0

Har du provat att kontakta http://kattjouren.nu/ de finns på Facebook också. De kanske kan hjälpa till att hitta hem om inte ägaren går att spåra.

Zabelle   

Liz-arden
2011-09-29 19:14
0

Men katten har ju halsband. Vi får ju tro att den är ägd och att någon saknar den.

Tidningsannons med bild är inte fel och som sagt kolla efter märkning.

Någon saknar nog sin misse…

Lena
2011-09-29 20:20
1

Stackars kissen! Följ råden ovan. Sätt även upp lappar och annonsera i GP. Har för mig att det är gratis att annonsera i GP om man hittat en katt. Det har i alla fall varit det tidigare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2011-09-29 22:23
0

Jag kan som sagt hjälpa till att fånga in den om du hittar någon den kan bo hos. Är han så tam så att du kan ta honom själv i transportbur eller behövs det fälla?

Mvh Anette

[kissenZ]
2011-09-30 01:34
0

#12 den är väldigt kelig,så att ta den till vetrinär för chipkontroll tror ag inte blir några problem.

halsbandet ser gammalt ut och jag tycker det är mer än konstigt att den inte hade lapp i sin tub,för tuben va hel.och jag skrivade isär den och ihop den.

nej fälla behövs inte.

jag kan tyvärr inte ta in den…men jag matar den iallfall,den kommer vid en viss tidpunkt på kvällen.idag har den varit ute HELA dagen såg den på eftermiddagen ,kvällen och nu natt då.

jag ger den mat på kvällen då det är lugnt. jag har testat att lyfta den idag,inga probem.. åh blir ledsen,den är ute hela dagarna,och verkar inte ha nåt hem.

igår fick den torrfoder idag fick den mjukmat.

25gram mjukmat är i inte för mycket va?(en fjärdedels burk)

ska göra lappar och sätta upp och efterlysa ägare.

vet nån om vetrinären tar betalt för att kolla chip?

[kissenZ]
2011-09-30 01:45
0

#10 ja den har halsband ,men ingen lapp i halbandet,den an ju vara:

bortdriven från sitt revir

hittar inte hem igen

smitit ut

kvarlämnad vid flyttning

utslängd

semesterkatt

'nns fel att "bara mata" men hellre det än att inte göra något alls.

Liz-arden
2011-09-30 11:17
0

När jag har kollat chip hos Blå stjärnan har dom gjort det gratis fast jag har fått vänta en stund tills någon fick en lucka i sitt schema eftersom jag inte hade någon beställd tid.

[kissenZ]
2011-09-30 12:09
0

#15 ringde precis både blå stjärnan och västra djursjukhuset för att kolla om de tar betalt,det gör de inte.

blå stjänan sa att det är bara att komma in så gör en sköterska det.

västra va noga med att poängtera att de är snabba för att inte stressa en eventuellt hemlös katt,man slår en pling när man är på väg med katten.

pia-app
2011-09-30 12:18
0

Jag hade erbjudit en plats i ett stödhem till en annan härinne men det verkar ha löst sig då jag inte hört något.

Jag har ett stödhem där katten kan bo men problemet är att det måste vara någon som kan ha den i "karantän" i ca 10 dgr först då stödhemmet inte kan ha den i eget rum och har en katt.

Dessutom finns vi i Norrköping och stödhemmet i Mjölby men transporter har vi ju kunnat hjälpas åt med tidigare .

Katten behöver ju få komma in så hittar du inte ägaren genom polis,lappar,annons eller chip så hör av dig.

Pia

9Liv Norrköping

[kissenZ]
2011-09-30 12:28
0

#17 lite i längsta laget tycker jag nog,men vi måste ju först och främst utesluta en ägare. och som sagt ite kan den ju inte gå,men gärna i göteborgsområdet.

[kissenZ]
2011-09-30 12:30
0

kom att tänka på hawknest,har hon fult med katter eler kan hon kanske ta denna om vi inte hitar ägare?? bara en tanke.

kanske har hawknest kontakter? snäla ni som har kontakt med hawknest,prata med henne…

vilka andra medlemmar bor i göteborg?

roslyn,alexej…HJÄLP!!

[kissenZ]
2011-09-30 12:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser den ut:

Sidentass
2011-09-30 12:47
0

Åhhh..stackars kissen..tycker det är så märkligt att det inte finns någon lapp i tuben! Måtte någon nu kunna ta in stackarn tillfälligtvis tills det förhoppningsvis går att finna rätt på ägaren, eller om denne inte finns, hitta ett jourhem..

putt!

[kissenZ]
2011-09-30 12:49
0

mer bild:

[kissenZ]
2011-09-30 12:50
0

mer bilder kommer.

Sidentass
2011-09-30 12:50
0

Såååå fin…missen är så lik vår Michelle..

kattassen
2011-09-30 13:06
0

Det var en fin misse!

Vi som är medlemmar här i Göteborgsområdet har som jag skrev längre upp, fullt upp med många hemlösa katter just nu. Har du kontaktat Djurskyddsföreningen som jag tipsade om? Det är en förening som är har resurser för tama och hanterbara katter som är lättplacerade. Därför har vi svårt att kontakta dem när det gäller skyggisar.

Man kan ta hand om katten och placera den tillfälligt medan man arbetar för att ev. hitta en ägare. Det är inga problem att fortsätta annonsera och lägga ut på internet och i tidningar, man talar helt enkelt om var katten finns och så kan en ev. ägare få tag i sin katt även om den är omhändertagen tillfälligt. Det är ingen bra lösning att den går ute och "bara" matas. Kanske är den inte kastrerad - kan vara en hona?

Halsbandet säger inget om ev ägare. Det kan någon ha satt på i syfte att efterlysa någon ägare. Någon kan ha skruvat upp tuben och lappen försvunnit.

Annonsera överallt samtidigt som du letar jourhem åt den.

[kissenZ]
2011-09-30 13:30
0

#25 som jag sa,hellre ge den mat och sätta upp lappar,och avmaska än inte göra nåt alls! är det inte för dyrt kanske vi kasterar den oxå,men tyvärr kan inte vi ta in den,men jag gör vad jag kan för att söka efter en ägare iallfall borde inte det vara värt ??

Roslyn
2011-09-30 13:59
0

Tycker den ser ut att vara i ganska gott skick? Kanske har han inte varit ute så länge. Sim du själv skrivit innan så är en trolig orsak att han blivit bortjagad av andra katter och inte vågar sig hem.

Ja ska ringa till damen som vill ha katt, men kan inte göra mer.

Här är länken till Råmossen http://www.ramossenskatthem.se/

Djurambulansen - 0733-999 112. De har avtal med Göteborgs Djurskydd och kanske kan hjälpa till.

Mvh Anette

[kissenZ]
2011-09-30 14:09
0

#27 den är jättesmal,känner revbenen jättetydligt och JÄTTEINSJUNKEN framför bakbenen,får se vad vetrinären säger om hullet när vi kollar chip.

Roslyn
2011-09-30 14:20
1

Det är inte meningen att vara en besserwisser eller spydig eller otrevlig men vi har nog alla härinne "riskerat" våra egna katter när vi tagit in andra hemlösingar. Det brukar faktiskt lösa sig med lite pyssel.

Ibland är det så att man får lösa saker själv tyvärr. Tror nästan alla härinne har varit i samma situation som du. Frustrerad ,ledsen och empatisk .

Du har ju fått erbjudande om jourhem via 9Liv. Ta den chansen om det inte löser sig i Gbg.

[kissenZ]
2011-10-01 01:57
0

#29 det får stå för er om ni tar in katter,men jag gör det inte,vet hur mycket trubbel det kan bli Rynkar på näsan

men vaddå "lösa saker själv" jag har följt detta forumet under flera år,och nu blev jag medlem,jag har nog sett hur ni har samlat in pengar och skjutsat katter hit och dit,hämtat/lånat  fällor osv.

är det för att jag är här som jag inte får nån hjälp med tips osv??

trist attityd isåfall.

ialfall är katten avmaskad idag med Milbemax.

Roslyn
2011-10-01 07:16
0

Men du har ju fått en massa tips ju. Bara att läsa i din tråd Kyss Och ett jourhem till på köpet.

Och jag vidhåller att man ibland får både betala och ta in katter om än tillfälligt själv.

Tycker du är jätteduktig som tar dig an kissen, tro inget annat.

Spinn vidare på att söka ägaren via lappar och annons. Ta kontakt med 9liv för att se hur transporten kan lösas etc.

kattassen
2011-10-01 08:55
0

#30 Hjälpen på detta forum består i huvudsak av goda råd och tips. I de fall där även handgripligen hjälp kan ges - görs det i mycket stor utsträckning. Däremot finns det områden och det finns tillfällen då det faktiskt inte finns folk som kan ställa upp och fånga, ta hand om och fixa allt. (Som du i stort sett önskar här). Just nu är situationen i Göteborgsområdet oerhört ansträngd. Dessutom finns här bara ett fåtal medlemmar på forumet som bor i detta område. Vi har alla mer än fullt upp och har som Roslyn redan skrivit ovan jättesvårt att avstå mer hjälp än ev. hjälp med infångande och transporter. Vi skriker efter jourhem - det ligger dräktiga honor i var och varannan buske som dessutom har 12-15 veckors ungar runt sig. Dessa katter har ingen som ens matar! Och i synnerhet ingen ägare alls.

Jag är ledsen att behöva säga åter igen - kontakta djurskyddsföreningen och hör dig för där. Ställ kissen åtminstone på kö där så han snart kan få komma in - om du nu inte kan ge den stackaren tak över huvud för en kort tid ens.

Om du inte har hittat en ägare efter 3 veckor från då du började annonsera är sannolikheten stor att en ägaren inte finns. Då måste du omplacera honom. Då gäller annonser på Blocket, i tidningar etc.

Lägg även ut på kattforum.se samt omplacering.ifokus.se

Nu vet jag inte vad jag skall tipsa mer om… Det är den hjälpen du kan få just nu i Göteborg. Tyvärr!

majvi
2011-10-01 09:06
0

När det gäller Hawknest har hon flera gånger skrivit att hon absolut inte kan ta in en katt till.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

pia-app
2011-10-01 09:43
0

Vilka av sakerna som du fått tips om härinne har du gjort hittills,jag får inte riktigt grepp om det. Är lappar uppsatta ? Jag har kollat jättenoga på bilderna och på dom ser katten ut att  vara i ganska gott skick så det kanske finns en ägare i närheten . Har du ringt polisen och satt in annons i tidningen ? Har du varit hos veterinären och kollat chip.

Vi i 9Liv har ju sagt att vi kan ordna ett stödhem och då kan säkert skjuts ordnas också. Men innan dess behövs 10 dagar i karantän och att allt ovan är gjort så att det inte dyker upp en ägare precis när katten har kommit till oss. Den ska ju inte behöva skjutsas runt i onödan.

Men som sagt den har halsband som inte ser helt skruttigt ut och även om bilder kan ljuga så ser den inte utmärglad ut så det kanske är en katt som bor i området men lappen i tuben har försvunnit utan att ägaren vet om det.

Luecca
2011-10-01 09:45
0

Ja som kattassen säger så har vi fullt upp med Kvibergskatterna. Vi har brist på jouhem och fortf många katter som måste in. Önskar att jag kunde hjälpa dig men tyvärr. :( Ring polisen och anmält alt lämna in på Blå stjärnan. Då kommer han tilldjurhemmet i Mölnlycke och eftersom han är tam så kommer de säkert att hitta ett nytt hem till honom. Det är mitt bästa tips.

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Lena
2011-10-01 09:48
0

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2011-10-01 10:14
0

#35 Ja det var ungefär så jag tänkte också. Det måste gå genom polisen - eller möjligen Djurambulansen. Kolla även med dem. Om katten är utmärglad och sjuk får man lämna till Blå Stjärna, annars tar de inte in hittekatter. Är katten sjuk eller skadad tar de emot.

[kissenZ]
2011-10-01 13:15
0

kissen är ju tam,kunde utan problem stoppa in ett avmaskningspiller i munnen på den,den kelar och är helt klappbar,men lite på sin vakt,men bara lite,inte fräsig det mista,bara skuttig och glad.

ska göra lappar och sätta upp,men jag har ingen skrivare,men ska göra i word med bild och skriva ut på biblioteket,de tar nog en slant för det,men det är ju katten värd,jag köpte ju avmaskning för 202kr igår så….men jag är inte direkt gjord utav pengar,och maten härhemma går ju åt lite fortare nu när jag har "lilla katten" att mata oxå.

[kissenZ]
2011-10-01 13:28
0

#36 men kattkejdan är ju hawknest och hon kunde ju inte ta mer katter.

har nu ringt råmossens katthem och marianne där,men hon sa att hon ska hämta andra katter både idag och imorgo och hon vill fokusera på katterna där-i alingsås och det förstår jag förstås!

[kissenZ]
2011-10-01 14:35
0

jag har nu gjort:

annonserat på"vi söker hem" här.

startat denna tråden

avmaskat den,202kr

skickat en annons till djurenssamarittjanst

mailat evas katthem

mailat kattslussen

ringt göteborgs djurskyddsförening(öppnar igen på måndag)

en tråd på omplacering i fokus

annons på blocket,140kr

kattassen
2011-10-01 16:04
0

#40 Finemang! Då får vi hålla tummarna att det blir napp snart!Glad

Lena
2011-10-01 19:33
0

#40 Bra jobbat! Då hoppas vi att det leder vidare till en bra lösning för kissen ifråga.

Alexej
2011-10-01 19:42
0

Milbemax kostar 112 kr och räcker för 2 vuxna?

Tyvärr kan vi inte ta in fler katter just nu- Evas katthem

Kolla chippen- gör vilken veterinär som helst. ska inte kostar nåt.

Sätt på en synlig lapp på halsbandet: Typ: har katten en ägare? Ring….

Kan ju vara att ägaren bor i närheten och har katten som utekatt.

Varför kan du inte ta in katten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2011-10-01 19:53
0

Eller sätt på ett nytt halsband den en lapp om att ägaren ska kontakta dig. Ett nytt halsband borde ju ev ägare reagera på. Kontaktar de dig kan de få tillbaka det gamla halsbandet.

[kissenZ]
2011-10-01 20:21
0

#44 har funderat på det oxå.

#43 milbemax 4tabletter kostar 202 kr här på kärra apotek,passade på att avmaska mina egna katter oxå.

en gud va man ska behöva försvara sig varför man inte kan ta in katten! men här är mitt svar: jag tänker inte riskera mina egna katter och det svaret har jag gett innan i tråden.

herregud är inget gott nog åt er? jag försöker få fatt i en ägare ,har avmaskat och ger mat,räcker inte det?

man tappr ju gnistan helt  med att hjälpa katten när ni bara klagar!

[kissenZ]
2011-10-01 20:27
0

#43 jag bar katten en bit idag= inga problem,och det gör mig ännu mer fundersam,varför är den ute hela dygnet då??

hmmm….

dessutom smyger jag med det för det är nog inte så uppskattat att mata en katt här i området,trots att jag INTE lägger fram mat utan har med mig mat som hon/han äter när jag är där.

Josefa
2011-10-01 20:28
1

Men du kan ju faktiskt inte räkna in kostnaderna av dina egna katters avmaskning i den hjälpen du ger till den upphittade katten.Flört

[kissenZ]
2011-10-01 20:37
0

#47 gud vilket löjligt nlägg utav dig,hade jag köpt förpackningen med 2piller för 112 och katten skulle bara ha ett halft piller hade kostnaden blivit:

112/2= 56kr/piller och katten skulle ha ett halvt= 56/2= 28kr.

nu köpte jag ju 4tablettersförpackningen för 202kr

202/4=50kr och 50öre/piller och den skulle fortfarande bara ha ett halvt piller= 50,50/2= 25kr och 25öre

alltså blir det nästan 3kronor BILLIGARE att köpa förpackningen med 4piller och passa på att avmaska mina egna oxå,trots att de alltid avmaskas i janúari. Cool

28kr avmaskning utav hittekatten eller 25kr avmaskning utav hittekatten? för mig är valet ganska enkelt..men alla kanske inte tänker som jag heller.

Alexej
2011-10-01 20:37
0

Är inte dina katter vaccinerade eller vad är du rädd för?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2011-10-01 20:41
0

#43 Varför den är ute hela dygnet?? Den är ju med största sannolikhet hemlös. Trodde vi hade gått igenom detta tillräckligt. Du annonserar efter en ev. ägare. Om du inte får napp inom någon/några veckor så måste du agera med att omplacera den. Matar du katten är du ansvarig för den!

Nu tänker jag inte ge fler tips på åtgärder än de som du redan fått.

Ta kissen till veterinären bums! Kolla chip och be dem kolla öronen samt vaccinera - ja det kanske kostar men så får vi alla göra. Har inte katten ohyra kommer du inte att riskera några större problem med dina egna katter. De är väl fullvaccinerade och då lär de inte få kattsnuva eller kattpest.

Men visst- håll på och mata och avvakta dina annonser någon vecka till. Men ansvaret är ditt om du matar.

Vi klagar inte - vi ställer de krav som man kan ställa på varje människa som har med ett kattärende att göra.

[kissenZ]
2011-10-01 20:43
0

#49 jodå visst är de vaccinerade! jag är rädd för bråk mellan MINA egna katter+ bråk mellan alla 3 ,desutom får jag inte ta in en katt till för sambon! det är han som äger lägenheten och då får jag rätta mig efter det! tro nte att jag inte vill…för det vill jag,men ska vi separera pga denna katten för att jag ska flytta och ta hittekatten istället för de 2vi har? NEJ TACK. ni säger ju själva att ni har fullt. ja jag har oxå fullt och försöker det bästa jag kan med det jag har! precis som ni.

och jag gillar inte när någon försöker TVINGA på mig en katt till.

kattassen
2011-10-01 20:46
0

#51 Ok det där var ju en helt annan anledning än den du gav. Jag svarade med tanke på att du skrev att du inte ville riskera dina egna katter. Inget om en tjurig sambo eller så.

Tänker inte tvinga på dig katten, men svaret på din fråga "varför katten är ute dygnet runt" är att den sannolikt inte har eller hittar hem.

Som sagt - fortsätt ett tag till att mata och sök ägare, men sedan gäller omplacering.

[kissenZ]
2011-10-01 20:50
0

#52 jag är vanlig privatperson precis som du,vad tycker du mer jag kan göra än vad jag redan gör??? läs hela tråden tack!!!

men visst jag hade kunnat låta den svälta ihjäl istället nu när kylan kommer,tycker du att jag borde gjort det? tycker du inte det är bättre att jag gör SÅ MYCKET JAG KAN??

fy vilken attityd,så trist.

alla gör vi väl så gott vi kan eller hur?

Delfinen
2011-10-01 20:52
0

Du har ingen vän som kan ta katten dom 10 dagarna som behövs för karrantän? Sen har ju 9 liv ett jourhem till den.

Transport brukar alltid lösa sig på något vis.

Hade jag bara själv kunnat så hade jag inte tvekat ett ögonblick att ta dessa 10 dagars karrantän. Men har inga dörrar någonstanns mellan mina rum och har en egen katt så tyvärr går inte det. Annars hade jag varit jourhem för länge sen.

[kissenZ]
2011-10-01 20:56
0

#54 nej tyvärr inte,men ska höra mig för såklart!

UlrikaD
2011-10-01 21:01
0

Chippet kan du kolla gratis på blå stjärnan på hisingen. De har en chipläsare i receptionen som är öppet dygnet runt. Bara att gå förbi när som helst och kolla.

Har man tur så finns det en ägare och en adress i registret.

[kissenZ]
2011-10-01 21:09
0

#56 ska kolla det imorgon eller på måndag tänkte jag.

det knöliga är att katten är inte framme hela tiden utan mest på kvällen/natten.

UlrikaD
2011-10-01 21:11
0

#57 Därför blå stjärnan är bra i och med att de har öppet dygnet runt. Så länge de inte har någonting akut att göra så har de ingenting emot att kolla ett chip vilken tid som helst. Det tar ju inte så många sekunder om katten är tam.

Annars ska polisstationer ha chipläsare också.

[kissenZ]
2011-10-01 21:14
0

#43 ja tanken har slagit mig att det är någon som äger katten och har den som utektt,men då borde de väl ta mer hand om den än såhär? den är ju jättesmal! och har man en utekatt och sätter på halsband MED tub,så kollar man väl varje kväll att lappen är kvar? halsbandet sitter jättelöst.(möjligtvis för att den inte ska bli hängande nånstans och strypa sig,utan bli av med hansbandet istälet)

så det är ju OMÖJLIGT att veta,och SJÄLVKLART önskar jag på ett sätt att den har en ägare,men som jag sa,då får de nog ta hand om den lite bättre!!!

pia-app
2011-10-01 21:22
0

Detär ju jättebra allt du gjort men har du satt upp lappar i området. Har du tur så är det så att han bor någonstans där.

Bra idé också med ett nytt halsband med ditt telenr

kattassen
2011-10-01 21:23
0

#53 Ledsen att du tycker min attityd är trist. Inte min avsikt. Jag har läst hela tråden och följt den. Du har gjort en hel del och som jag skriver tycker jag det är bra (läs tråden). Det jag mest känner är att tips efter tips skrivs i tråden och du fortsätter bara att undra varför kissen är ute /vad göra osv.

Nästa steg är dock:

1) Åk till veterinär och kolla chip

2) Fortsätt någon vecka till med att kolla efterlysningar

3) Polisanmäl (inte gjort redan?)

4) Sätt upp på kö till katthemmen i listan som du fick i ett inlägg längre upp.

5) Ta fasta på det alternativ till jourhem som också lagts in längre upp. (9liv)

[kissenZ]
2011-10-01 21:59
0

#61 gråter sambon och jag är JÄTTEOSAMS!Gråter

kattassen
2011-10-01 22:25
0

#62 Ta det nu lugntRynkar på näsan

Ta ett par dagar nu och mata kissen när han kommer. Men gör som Josefa sa i #44. Sätt på honom ett nytt halsband med en nyckelring eller tub med en anmaning att kontakta dig genast. Vänta några dagar och se vad som blir resultatet. En ev. seriös ägare kommer direkt att undra över ett nytt halsband.

Ibland måste man andas lite också. Ta vara på dig!Glad

Delfinen
2011-10-04 20:32
0

Kan ju faktiskt vara så också att katten är bortsprungen. Att det sitter en ägare som är otroligt orolig och ledsen och letar desperat efter sin katt.

Det behöver inte alltid betyda att en ägare är ansvarslös och inte tar hand om sin katt.

Jag vet själv hur det var när en katt jag hade en gång helt plötsligt försvann. Hon hade både halsband och tub med namn och telefonnummer i. Jag varken sov eller åt. Satte upp lappar överallt utan resultat. Efter 3 dagar kom hon hem själv. Med både halsband och tub men tuben var tom.

Ibland finns det illasinnade människor som tar ur lapparna ur tuben på ren jäkelskap. Folk som inte tycker om katter och vill jäklas med dess ägare utan att tänka på att den dom egentligen skadar är inte ägaren utan katten.

Så om det inte redan är gjort så annonsera i dagstidningen. Kan vara så att kissen kommer längre bort ifrån än området där den hittades. Och då kan det hända att ägaren missar att se lappar som är uppsatta i närområdet. Ett annat tipps är att ta kontakt med lokalradion och se om dom kan hjälpa till.

kantarellstuvning
2011-11-07 15:26
0

Läste precis denna tråd. Hur har det gått för katten i fråga? :)

kattassen
2011-11-07 17:05
0

#65 TS tycks inte längre vara medlem vilket kan förklara att ingen uppdatering skett.

seve_ina
2011-11-08 13:40
2

Ursäkta om jag säger det här, men jag blir ledsen när jag läser de här inläggen! Ibland blir det kanske för mycket goda råd, eller fel iaf. Vi alla här menar ju väl men ibland blir det tyvärr väldigt fel. Jag tycker att man för mycket fokuserade på att personen måste ta in katten bums, hem till sig eller till någon annan. Personen brydde sig verkligen men ansåg sig inte kunna ta in katten i sitt hem.
Man behöver verkligen inte ta in katter på en gång om man inte absolut kan! Får katter mat varje dag samma tid och på samma ställe så håller de sig kvar om de är jättehungriga och magra, risken att de försvinner är minimal. Det viktigaste just då måste väl ändå ha varit att uppmuntra personen att först kolla efter öronmärkningen o leta i SKKs ägarregister, åka till polisen för att läsa av eventuellt chip och göra upphittatanmälan, annonsera, sätta på den ett halsband med 'ring mig om du äger denna katt' och att fortsätta sätta ut mat och vatten varje dag på bestämd plats och tid tillsvidare och att omsörja att katten håller sig varm? Synd att personen formligen tröttnade på alla kommentarer om att han/hon måste ta in katten för att hjälpa. Bättre att den fick hjälp ute än ingen hjälp alls. Jag kan tycka att råden om att ta in en katt bums snarare är ett måste när katten är en vilsen unge eller när det är en dräktig hona.
Mvh Ina, Luffarkatten. För katter som vill in i värmen.

Stöd de hemlösa utekatterna i Södertälje genom att hjälpa Luffarkatten att vinna 50 000 kr till veterinärsvård, klicka här!

Alexej
2011-11-08 14:22
3

Fast man blir lite trött på alla katthittare som inte kan eller vill ta in en katt. Ofta säger/skriver de att de har redan 2 katter och bara en 3:an och aaabsolut ingen plats för en ny katt, inte ens för några dagar.

Men kräver att vi ta in katten direkt oavsett att man själv har fullt. Och då menar jag fullt.

kantarellstuvning
2011-11-08 15:12
2

Nu är både jag och min sambo studenter och utan större möjlighet att agera jourhem eller liknande för utekatter och de kissar som behöver hjälp. Men kan man på annat sätt ställa upp och hjälpa ett katthem? T.ex hundhem kan man hjälpa till att gå ut och gå med hundarna. Vi har två underbara kissar och det är så tråkigt att veta vilka hemska liv en del djur får leva på grund utav ansvarslösa människor :/

Jourhemmet
2011-11-08 15:28
3

Ni kan bli volontärer på ett katthem. Gå dit några gånger i månaden och hjälpa till med att städa, ge mat och tömma lådor mm

kattassen
2011-11-08 17:00
0

Jag låser den här tråden då TS inte längre är medlem och svarar i sin tråd. Vill ni fortsätta diskutera huruvida man kan hjälpa till på katthem eller har åsikter om anledningar till att man inte kan hjälpa etc.

Starta en ny tråd om det.

Inlägget är låst för nya kommentarer