Katt och iller?
Hej!
Jag funderar på att bli akuthem för några kattungar här. Det är 2 små tjejer på 5 mån. Jag har lite funderingar på hur det bästa sättet är när jag ska sätta ihop dem med mina 2 illrar, Cato och Kentucky.
Är det något särskilt jag bör tänka på säkerhetsmässigt för allas parter?
Finns det några sjukdomar som kan smitta mellan katt och iller (mer än skabb och mask) som jag bör be dem kolla upp innan tjejerna kommer (jag har inte tackat ja till dem än)?
Jag bor i en 2a men har ingen dörr mellan v-rum och s-rum. Men jag har en marshallgrind som jag kan sära dem med om det skulle behövas.
Skulle bli jätteglad om någon kunde svara på dessa frågor, om det är något som jag kan ha missat och gärna om någon som har iller och är akuthem åt katter som kan berätta hur det är och går 
Mvh Jenny
UlrikaD svarar säkert snart. Hon har både iller och katter.
Jag hade för länge sedan en iller och en kattunge. De blev bästa kompisar!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vet flera som har illrar och katter ihop. Det verkar fungera bra. Har aldrig hört om att det skulle vara några problem. Men det är alltid bra att få lite handfasta råd innan av någon med erfarenheter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har ju ganska många katter och illrar tillsammans i olika åldrar och jag har faktiskt aldrig haft några problem.
Det enda är att jag har en iller som inte kan få träffa små kattungar, alltså under 6 veckor. De måste vara stadigare på tassarna och kunna fräsa ifrån för att de ska funka, annars försöker hon dra iväg med dem.
Men sen vet jag andra som haft och har väldiga problem med iller och katt och då är det illern som inte accepterar katten, anfaller och försöker hugga.
JossanH inne på iller fick ju lämna ifrån sig sina katter och Skrollan har fått dela av sin lägenhet för hennes ena iller inte är snäll mot dem.
Så man kan ha otur också.
Jag har ju bara släppt ihop mina och haft järnkoll de första dagarna för att se hur de beter sig. Men nu är ju mina så otroligt vana att det kommer nya djur emellanåt.
Hej!
Tack snälla för era svar!
Det verkar som om chansen är relativt stor att de skulle kunna komma överens 
Men min största oro är Kentucky, hon går på kön och färg, vilka hon gillar och inte. När det kommer till illrar hatar hon albinos och honor (oavsett färg). Jag vet inte hur det gäller med katter, hon är uppväxt med en hankatt som hon lekte mycket med, så det gick bra. Men med tid och tålamod kan det komma att funka. Som sagt så har jag ingen dörr, endast en marshall-grind som jag kan dela av lägenheten med. Det borde väl funka?
Cato älskar allt och alla så jag tvivlar på att det kommer att bli något problem.
Men hur är det med smittsamma sjukdomar mellan iller och katt? Skabb och mask vet jag, men finns det några andra som jag bör kolla upp först? Nu finns dessa katter i ett annat akuthem och har varit där sen i slutet av augusti så i sådana fall borde det väl ha visat sig?
Mvh Jenny