Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbilder-filmklipp
Läst 2459 ggr
UlrikaD
7

Liten söt bebis:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste visa upp en av töserna ur den sista kullen jag har här hemma. När denna mamma-katten kom till mig visade hon inga som helst tecken på att hon var dräktig.

Men efter någon månad såg man det på bröstvårtorna men hon ökade inte någonting i stort sett i omfång.

En dag så födde hon en död bebis. Tyckte det var sorgligt, begravde bebisen och mamma-katt betedde sig precis som vanligt.

Ett dygn efteråt kom hon upp till mig i soffan och buffade på mig frenetiskt och betedde sig allmänt rastlöst. Hon visade alla tecken på en hona som precis skulle föda men det kändes ju lite omöjligt.

Bäddade nytt åt henne där hon brukade ligga men hon kom upp i soffan hela tiden. Så jag flyttade allting till soffan och då rullade hon ihop sig bredvid mig.

Ringde till veterinären (naturligtvis var det sent på kvällen) och bad att de skulle vara beredda ifall jag var tvungen att komma in med henne. Kändes som att ett helt dygn efter första bebisen kunde det ju inte gå bra.

Satt och klappade mamma-katt konstant för hon skulle hela tiden ha mitt huvud i min hand. Sen tog hon spjärn med baktassarna mot mina ben och i rask följd födde hon tre friska, stora och framför allt levande bebisar.

Kan ärligt säga att jag förstod ingenting. Men ringde till veterinären och sa att vi nog inte behövde komma in.

Nu är bebisarna 4 veckor och bedårande som bebisar ju är. 2 sköldpaddshonor och en röd hane.

Tog en bild på ena tösen igår kväll i soffan. Hon är för bedårande för att inte visa upp tycker jag:)

prodigy
0

En sån fin liten padda! Kyss

Lena
0

Ja det var en riktigt fint mönstrad padda det där!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
3

De här bebisarna kommer för alltid att bli en påminnelse för mig att inte tro på vad folk säger.

Denna honan hade enligt utsago aldrig varit utomhus och heller aldrig träffat en hane. Någonsin.

Så jag antar att jag har en Jungfru Maria katt här hemma.

Alexej
0

Visste inte att en katt kan föda på 2 dagar. Men kanske för att hon är jungfru:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
0

#4 Man lär sig nåt nytt varje dag tydligen.Flört

Är bara glad att allt trots allt gick bra. Behövde ju verligen inte fler kattungar, men det betyder ju inte att man inte blir lika ledsen när någonting händer och de inte klarar sig.

Misan
0

I det här fallet tror jag inte att hon har fött över två dagar utan hon har helt enkelt kastat den ena ungen när den dör, det är ju det fantastiska med kattungar att de ligger ju helt separerade från varandra och har helt egna försörjningssystem, det är bl.a därför det kan finnas flera pappor i en kull. 

Fast det är snyggt med jungfrufödsel ;-)) underbart söt.

Issa
0

Det är faktiskt inte ovanligt att det kan bli så där. Just nu har vi inne en hona som först födde fram en död unge och sedan en hel vecka efter födde en levande unge som nu är runt 8 veckor. Hon tömde då ena hornet på ena sidan först eftersom den unge dött och sedan gick hon tiden ut med den andra ungen i andra hornet. Efter som hon kastat den ena unge redan när hon gick ute så var det väldigt nervöst hur det skulle bli med henne men det redde sig med henne också.

Niiinah92
0

ljuvlig skulle jag vilja säga att hon ärKyss

Viccan92
0

Häftigt. Har hört om liknande med hundar. Dock så fick dem åka till veterinären och dem plockade ut tre döda ungar. Sen en vecka senare när tiken var hemma födda hon en valp som hade varit i det andra hornet. En helt frisk och pigg liten valp.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

UlrikaD
1

Märkligt att det kan fungera så där.

Fast lite jungfrufödsel är det ju ändå i och med att de som dumpade henne hos mig hävdade bestämt att de aldrig låtit henne träffa någon hane:)

Roslyn
0

Vill se de andra ungarna ocksåTungan ute Hur går det med de små lodjuren?

UlrikaD
0

#11 Ska försöka få bilder på de två också.

Lodjuren är fortfarande lika bedårande, men nu är de ju stora barn:)