Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2690 ggr
Hawknestgrove
0

Död åt tvättmaskinstomten!

Nån mer än jag, som vill ha livet av tomten som bor i tvättmaskinen? Varje gång som jag tvättar påslakan händer följande:

jag lägger i lakanen i maskinen, blandar som man ska med mindre grejer och fyller INTE maskien för full. Kör igång maskien och när den är klar… Vad händer då? Jo, alla grejer har lagt sig i inne i ett av påslakanen! Så det jag får ta ut är en klump med tvätt. Vill det sig riktigt illa, så har dessutom det blivit obalans, så tvättmaskinen har dansat rumba i badrummet. Det är alltså den lille elake tvätmaskinstomten som har varit i farten.Jag vill utrota den lille! Hur???? Känns fenomenet igen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Här hemma blir det inte så..
Men den dansar och hoppar runt och dönar :/
men tvätten blir inte till en enda klump iaf..

Simson
0

Hos mig blir det alltid bara ett påslakan att ta ut…allt annat ligger i…så det är tvättmaskinstomten som gör det!?! Man lär sig något nytt var gång! Vad ska man göra för att blidka honom?? Räcka ut tungan

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

karins
0

Ha ha Tvättmaskinstomten den brukar besöka mig oxå. Alltid är det något som hamnar i påslakanen.

Faxlin
0

Ohh, jag har också en sådan tomte. Visste dock inte att det var en tomte. Men så skojigt att man lär sig något nytt jämt :-)
Så till frågan hur gör man för att ta bort den eller blidka den så den blir snäll. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

evangeline
0

Min tomte brukar äta upp sockor! Förvisso blir det då jämt en massa udda par, men maskinen hoppar i alla fall inte….Så jag matar den glatt vidare!!Skrattande

JosephineF
0

Jag hade samma problem. Så jag köpte ett påslakan på IKEA med blixtlås nertill =) Det är ju bra i sig, men själva påslakanet DRAR till sig katthår.. =/ Det går många rollar här.. Rollrar..? Rollers?? Hahaha.. Vad attans blir det i plural???

Simson
0

Tack Jossan för att du tar upp det problemet!!! Vilket underlakan skall man köpa för att slippa att katthåren klistrar sig fast som om man hade klisterlakan i sängen????? Ledsen 

Jag har köpt bomullslakan på Hemtex för att expediten sa att det var bra…men jag har aldrig haft så mycket problem som nu…det skall väl inte behövas dammsugas INNAN tvätt…ja inte för att jag dammsuger lakanen efter tvätten precis…missförstå mig rätt… Skrattande

En roller…flera rollatorer… skämtar bara!!! Räcka ut tungan

majvi
0

Min tvättmaskinstomte  är helt Ok när det gäller påslakan men däremot äter den sockor.

Kusinen trädgårdstomten har flyttat på luktviolerna som jag satte i rabatterna för att fungaera som marktäckare där. Nu lyser det vackert blått på grusgången istället.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

anebit
0

Ha, ha, ha  jag har oxå en tvättmaskinstomte som äter allt som ligger tillsammans med honom. Han är väldigt hungrig….

Kul att det var fler som har en tomte…………………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

Jag har de flesta tomtarna på loftet… Räcka ut tungan

JosephineF
0

#7 Jag rollar lakanen före och efter tvätt. Fast i sanningens namn, inte alltid före.. Men efter måste jag, annars går det inte att smörja sig och nana ;) Då ser man ut som Hamlet när man vaknar ;)

En roller, flera rullare? ;)

WaniT
0

Japp… samma sak här hemma!
Örngott och underlakan ligger alltid i påslakanet när maskinen stannar… och ibland sen samma sak när jag har torktumlat det och då har jag ändå precis "trasslat" rätt det innan jag lägger det i tumlaren!
Betyder det att jag har en tomte i tumlaren också eller det är samma som följer med…Flört!

Anna77
0

*ha ha* bäddade grabbens säng idag och hittade en knöl inne i påslakanet… ett örngott! Oj vad jag letade efter det trodde tillslut att jag inbillat mig att han hade två likadana och började tro att jag led av dåligt minne och slutade leta… Idag en vecka senare dök det upp i nnuti påslakanet..måste varit samma tomte som är hos oss alla!?

Simson
0

#13 Hoppas i så fall att han inte börjar kräva övertidsersättning med tanke på hur mycket han verkar jobba!!! Räcka ut tungan

Jenna-Gun
0

Samma tomte här oxå.

Så jag sätter en säkerhetsnål i öppningen så är det avhjälpt.

Men tvättmaskinstomten gömmer saker i benen på långkallingar och pants oxå.

Jenna

karins
0

En roller flera rollers…? Va mycke tomtar det finns, och katthår på lakanen. Oftast blir håret kvar i torktumlaren, och det är bra tycker jag. Det blir en hel massa ludd blandat med katthår. Blää…………

JosephineF
0

#16 Vi kör på rollers, Karin =)

Faxlin
0

Tycker bästa hjälpen för att bli av med päls i tvätten är att torktumla det faktiskt.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

En roller flera rollers. Ordet är ju engelskt. Nä, sockor har jag inte problem med här, jag tvättar dem i en sån där tvättpåse, då kan inte tvättmaskinstomten äta upp dem. Min kompis fick också problem med Hemtex lakan. Hon köpte dyra fina underlakan där och de blev statiska och noppiga med en gång. Jenna, säkerhetsnål det vågar jag mig inte på. Kan fastna i allt annat och Gud vet, vad tomten gör när han får fatt i ett vasst föremål! HAr faktiskt fuynderat på att knyta ihop påslakanen för etvätt, men då får man väl aldrig isär knuten, för då har väl tomten blivit arg och dragit åt den…..JAg hatar den tomten! Dessutom så hatar jag de j***a sorkarna, som har ätit upp tusenskönorna, jag planterat på Pyssas grav! OCh de äckliga svartmyrorna, som just nu invaderar min tandborste och min Listerineflaska! De är måna om sin andedräkt…JAg plågade ihjäl ett tjugotal häromdagen… När jag skuille sätta in min kaffemugg i diskmaskinen, så hade de fest därinne! Gissa vem som körde igång diskmaskinen HEHEHEHE!Cool

JosephineF
0

#19 HAHAHA!! Vad härligt grym du är Gunilla!! Jag HATAR också småkryp och gör mitt bästa för att mörda dom med utstuderad grymhet ;) Förutom spindlar då, där lägger jag benen på ryggen och ger av ett riktigt flickskrik av pur skräck.. =/ Där är det dom som sitter och garvar åt mig är jag rädd för..

Hawknestgrove
0

Jossan, haha, men jag är aldrig elak mot småkryp i vanliga fall, däremot så är alla varelser med fler ben än 4 och som är mindre än 5 cm suspekta. Men spindlar får gärna bo hos oss. Tyvärr så faller de lilla ebba-pipis i smaken. de tar flugor. Men vi har en sån där elektrisk insektssmällare, den är jättekul att ta livet av getingar med!

Simson
0

Det jag tycker är jobbigt också är att pälshåren fastnar ännu hårdare efter tumlingen! Vet inte vad jag gör för fel? Fundersam

Faxlin
0

#22: haha, hur lyckas du med det? Mina hår lossnar och täpper igen halva filtrena men de fastnar inte hårdare :-)

Audiatur et altera pars

Simson
0

#23 Ja det är det jag menar! =) HUR lyckas jag?? Det är bara på de nya lakanen. Jag kör en borste på lakanen innan tvätt. Har sköljmedel. Tumlar. Vid manglingen (ja jag vet att jag är gammal! Räcka ut tungan) kan jag stå och slita bort katthår som tovat ihop sig till små "spindlar" i lakanstyget.
De gamla lakanen fastnar det inget hår. Varken i sängen eller senare.

Jag kanske ska byta kattsort?? Fundersam

Faxlin
0

#24: haha, kanske bättre att byta lakans sort ;-)
Men ärligt, jag hållr med om att de gamla lakanen är bättre. Lakanen?? Hmm, bidde nog fel där :-)

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Simson, var miljövänlig, sluta tumla!

Simson
0

#26 Jo jag brukar eg inte tumla. Speciellt inte lakan. Men nu försökte jag det för att få bort håren för jag var övertygad om att de skulle försvinna i tumlaren. Men det visar sig inte fungera… Glad

storAnnette
0

En roller flera rollrar (har kollat SAOL).

Det är onödigt att använda sköljmedel till bomullstvätt.Jag undrar om det kan göra så att katthåren fastnar mer?Själv använder jag sköljmedel bara till rena syntetplagg (men det har vi så få som möjligt här).Torktumlaren använder jag däremot,har tyvärr inte möjlighet att hänga all tvätt och frotté blir så mjuk och skön då.Förresten apropå frotté så blir uppsugningsförmågan sämre om man använder sköljmedel.Jag tycker att tillräckligt många katthår försvinner i torktumlaren och på enklast sätt.

En av döttrarna har påslakan från IKEA och mörkröda dessutom - det är de enda lakan här som ser riktigt gräsligt håriga ut.Det verkar bättre att hålla sig till ljusare (kamouflage) färger!

Min tvättmaskinstomte har flyttat för många år sedan,han fick ingen mat här för jag "räknar in" och "räknar ut" alla strumpor.

Hawknestgrove
0

Haha, StorAnette. rollrar… Det är alldeles korrekt, men man kan ju vricka tungan på andra sätt….Sköljmedel? vad är det för knasgrejer? Är väldigt skeptisk mot att tillsätta saker i sista sköljen, det är ju därför man sköljer, eller hur? dessutom så älskar jag riviga frottehandukar. det blir faktiskt lite peeling av det och så mysigt! Här låter vi GudFader torka tvätten på sommarhalvåret och på vintern så blir tvätten torr invid kaminen på torkställning.

storAnnette
0

Hmm,fleeceplagg tycker jag behöver sköljmedel de blir så elektriska annars.Jag tycker inte heller att man ska använda kemikalier i onödan så här finns bara såpa och diskmedel,det räcker (ättika till toan)!

Att hänga tvätten ute är bäst men går tyvärr inte där jag bor (och jag gillar inte riviga handdukar men det är kul att nån annan gör det Förvånad !).

majvi
0

Jag använder diskmedel istället för tvättmedel och ev ättika i sköljvattnet då det har hänt att någon av älsklingarna har protestkissat.Jag torktumlar när jag bor i stan och filtret blir då fullt av katthår.På landet har jag ingen tvättmaskin men jag tvättar i stan och sedan hänger jag tvätten när jag kommer ut på landet.

Förresten appropå kemikalier så är bakpulver bra till silverputs.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Haha MAjvi, då måste jag få berätta här, hur min totalt hemhandikappade sambo betedde sig en gång! Han är grävmaskinist= expert på att söla ner grejer med spillolja. en gång, så skulle han byta dieselfilter i maskinen, varvid han fick en hel HEllyHansenjacka totalt nersölad. Jag hade ymptat lite om att diskmedel var hyfsat bra att ta bort olja med… Så han tog jackan, stoppade den i maskinen, hällde i EN HALV FLASKA YES i maskinen och körde igång…..Där vi bodde då, hade vi ett minibadrum med snedtak…Han hade stäng dörren och undrade vafrör det löddrade i dörrspringan nere vid golvet…..HAn möttes av en kompakt mur av väldoftande lödder! JAg vet, att han ringde till min kompis och bad om hjälp i sin nöd, men hon skrattade så hennes bebis i magen höll på att vända sig runt. Hur han löste det hela, vet jag inte, men den jackan kunde jag inte tvätta i maskin på ett bra tag…Jag kom hem några timmar senare och undrade varför det luktade så gott i badrummet…..

karins
0

Den va´ kul Gunilla! En halv flaska yes haha……….och hellyh.jackan löddrade väl ifrån sig i nästa tvätt oxå..?

Simson
0

Sanslöst Gunilla!! Skrattande

Hawknestgrove
0

Karin… den löddrade många tvättar……Vi hade en sån där liten toppmatad gammal maskin, så det var därför löddret kunde leta sig ut så lätt…..Tur var väl det, förresten, kanske en annan tvättmaskin hade sprängts…

majvi
0

En gång när min son var i 6-7 årsåldern hade han en kompis hemma och de höll till i badrummet.jag kommer inte ihåg riktigt vad de gjorde men de hade använt en halv flaska yes i badkaret och så låg det två badhanddukar där. Det var svårt att få bort löddret och då tänkte jag att jag kör det i tvättmaskinen på sköljprogrammet. Det löddrar ganska bra ja.

Nuförtiden använder jag 1-2 tsk av diskmedlet.Det är inte alltid jag använder yes , det finns ju andra koncentrerade diskmedel också. Men där tänker jag inte ta reda på hur mycket lödder det blir av en halv flaska

Hawknestgrove
0

Hihi, vilken kul tråd det blev av detta! Nä, Majvi ta INTE reda på det…….Då hade du kul med handdukarna, ja?

[Kattsamariten]
0

Efter den skakande larmrapporten om tomtar i tvättmaskinen kunde jag dags dato konstatera att det inte finns nån tomte i min tvättmaskin, men det huserar en o annan på loftet….

Simson
0

#38 Ja de tomtarna känner vi till!! =)

Hawknestgrove
0

Haha, Kattsamariten… Skakande….. Så bokstavlig du är! Här har tvättmaskinen vid ett par tillfällen nästan vandrat ut genom dörren och vill hänga ut tvätten själv…..Så sensmoralen här i huset är att aldrig tvätta utan att vi är hemma.

Simson
0

#40 Jag skulle välkomna en tomte som gick ut och hängde tvätten åt mig…fast då är jag kanske i fel forum…skall jag logga in på Mötesplatsen.nu eller liknande då??? Cool

Hawknestgrove
0

Haha, Simson….Jo tack, en sån tomte är välkommen.  jag har lagt detta på OT, så vi kan pladdra på bara! Det var det som var meningen! Utan skratt och lustigheter kan man ju inte ta åt sig värre saker heller, anser jag. Alla känslor är viktiga! Kan du inte skratta, så kan du inte gråta. HAr jag fel?

Simson
0

#42 Jag försöker medvetet att umgås med folk som klarar av att skratta åt eländet. Min allra bästa väninna har jag ett enormt behov av. Hon kan skratta åt alla min tillkortakommanden och sjukdommar tillsammans med mig och det är SÅ befriande!! Räcka ut tungan Det är SÅ skööönt med en som ser en som rolig istället för tragisk.

Utan glädje finns där till slut inget utrymme för annat än elände. Fast inom hittekattsvärlden är det FÖR mycket elände man ser alltför ofta. Gråter

Tänk innan jag fattade vad OT betydde?!! I min värld betyder det OTeknisk. Kollade på ett annat forum här på iFokus och trodde först att alla trådar handlade om OTekniska ämnen… Ja jösses! Cool

Prizma_o_Kristall
0

Hemma öppnar sig luckan på torktumlaren hela tiden, den där tomten!

storAnnette
0

Oj,diskmedel verkar bra!Och kul!Det ska jag prova snart,hur mycket ska man ta till en 5 kg:s maskin?

Katterna här har stor respekt för tvättmaskinen och torktumlaren,de morrar ibland och så tjuter det som en ångvissla när det snurrar som värst…hemska saker…

Förresten har jag mardrömmar ibland om att en katt ligger i tvättmaskinen när jag slår på den,har ni också det?Jag kollar VÄLDIGT noga innan jag slår på kan jag säga…brukar ibland också kolla var katterna är…lite nojig om jag nyss drömt..

Skrattande Annette

evangeline
0

#45 Du skrev ättika i toastolen? Våran är jättegammal och har en rand som inte går bort…tror att det är själva emaljen som blivit bortnött och då fastnar ju allt så klart. De som bodde här innan mig kanske borstade för hårt eller nåt?

Hur som helst, kan ättikan tänkas ta bort randen? ska man bara hälla ner det och sen borsta eller?

Toastolen ser ju blä ut hur mycket man än rengör och jag får ingen ny av Lulebo…

Helen

Sidentass
0

hos oss har det av någon anledning blivit att sambon tvättar sänkläder medans jag tvättar sonens grejer…men jag har inte hört talas om några tomtar i maskinen..men vem vet, kanske dyker dom upp;-)

Siden

storAnnette
0

Man häller i 24% ättika gärna över natten om det är ingrott.Det lär tyvärr inte hjälpa om emaljen är förstörd men det ska kunna få bort kalkavlagringar.Kanske det går att lägga på ättikan med svamp och ta ur lite vatten…annars sköljs ju ättikan bort.

Iaf,i de mer miljövänliga toarengöringsmedlen finns ättika med.

Alexej
0

Gunilla, mot myror hjälper oxå ättika. Försök att hitta deras ingång,utgång och häll ut ättika där. Evt. också på deras väg. De har alltid samma vägar…Hos mig hjälpte det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

#45 Jag fick höra att man skulle ta en tsk till en maskin. Jag tvättar i tvättstuga och vet inte exakt hur många kg maskinen tar men jag brukar klämma några ggr på flaskan. Maskinen är större än 3-4 kg i allafall.Det är nog så att man tror att det behövs mer än vad det gör.Jag skulle tippa att du skulle behöva 1-2 tsk men man får pröva sig fram lite. Har man vittvätt kan man tillsätta blekmedel om man vill.

evangeline
0

#48 Tack Annette!! Ska testa om det blir bättre!

Helen