Upphittad kattbebis
Nyss ringde dem från värmeverket och sa att dem hittat en kattbebis i en fleeceficka.
Hämtade den lilla stackaren och jag har så svårt att gissa åldern och könet. Dock gissar jag på ca tolv veckor, han går och har bebis pälsen och alldeles underbara blåa ögon. Ska ringa polisen och se om det finns någon som är saknad. Men kan inte tro att någon skulle släppa ut en sådan liten oskyldig bebis så liten.
Min tanke är möjligtvis vildbebis. Hur går jag till väga då? Hur vet jag det såna fall? Blir det olagligt att behålla honom då? Skulle vilja försäkra honom och ta honom till veterinär för hälsokontroll och vaccination.
Hjälp mig med råd snälla!
Hm, blåa ögon har de väl fram till ca 6 veckor? Eller hur det nu är. Du får säkert bättre svar här av flera :-)
Ring polisen och hör hur du ska göra, jag har för mig att om ingen saknar kattungen inom 4 veckor så får man behålla den om man vill. Läste iallafall det om en upphittad kanin i Dalarna
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, tack så mycket! När jag kikar på blocket annonser så ser deras tolv veckors bebisar så mycket större ut. Så tippar på kanske runt 10 veckor den här lilla är. Har ställt in en låda, torrfoder, vatten och ad mat.
Men detta emd blåa ögon var en bra teori, kanske man kan veta lite mera exakt. Kanske skulle väga honom/henne? Däremot verkar h*n inte mager!
Jag ringde polisen, men efter lång väntan jag kom fram kopplade dem bort mig! suck
En tanke är ju att mamman och syskon finns kvar på värmeverket. Det verkar ju vara det troligaste. Har svårt att se att den mest förhärade person skulle dumpa en sån liten.
Har du möjlighet att kolla upp om där finns fler katter kvar?
Mvh Anette
Var bor du? En sån liten behöver ha vuxna katter omkring sig som visar hur man beter sig som katt annars kan du få stora problem framöver med kisserier och tokigt beteende. Har den blåa ögon är den absolut inte så gammal som tio veckor.
Jag hoppas dem kontaktar mig på en gång om det skulle vara så eftersom jag inte får vistas där.
Dock får jag höra att skulle det vara en vildkatt så skulle jag inte kunna komma i närheten av honom, och det gör jag! Kan även hålla honom utan problem.
PÅ värmeverket satt hon stilla i panik, gick inte ur lådan och sa inte ett pip.
Nu skriker han ganska bra! Så nu verkar han kommit till nästa stadie och inte verka så vettskrämd.
#5 "Vilda" kattungar som är så pass liten har ännu inte riktigt förstått att människor är läskiga, speciellt när de blir separerade från sin familj så brukar de utan protest gå att både hålla i och kela med.
Du har inte möjlighet att ta en bild på kattungen och lägga ut här? Det kanske blir lättare att sätta en ålder på denne då?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja, då är han inte så gammal som jag misstänker. Nu har jag bivit ifrån kopplad x antal gånger ifrån polisen så dem ringer inte ens upp mig längre.
Borde jag hitta någon som kan ta honom som har en äldre katt då?
Bor i kalmar län
Okej, ja då är h*n inte gammal. Har ringt polisen x antal gånger och blir bara ifrån kopplad. Så nu ringer dem inte ens tillbaka längre.
Ska jag försöka hitta någon som har en äldre katt denna kan bo hos då?
Vi finns i kalmar län
Inte säkert att så små ungar beter sig skyggt. I en koloni gick folk och tog så små ungar från sin mor i tron att de gjorde något gott = ( Vi efterlyste dem och fick tillbaka ttreav dem. Dessa ungar var inte det minsta skygga fast de definitivt var förvildade.
Försök hitta någon som helst har en kull just nu så att den lille även får möjlighet att dia. Den kommer att bli en mycket tryggare katt då.
Någon som har katt mamma med ungar vet jag tyvärr ingen
Jag gissar på 5 veckor, stackars liten. Kolla på facebok om någon i din närhet har en kull. Köp hem Royal Canin 34 och blötlägg i varmt vatten. Ge den lite lite blötmat också, men bara lite i taget så att inte magen brakar ihop. Lite mjölkersättning från apoteket på fat skulle jag även ha givit den.

#18 5-6 veckor verkar troligt. Jmfr med bild på min Rasmus (5veckor på bilden) Jag brukar ha honom som en jämförelsebild då han var tämligen normalviktig för sin ålder. Numera en 4,5-kilos i avataren
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tack alla! Oj då är han inte gammal! Hur har stackarn kommit dit då =( Ska blöta upp torrfoder, har gett honom ad mat som illrarna haft från veterinären. Kan detta gå som blötmat då? för det är ju blötmat.
Ska ge mig till apoteket då. Även kika runt efter någon mamma möjligtvis. Men om man inte hittar en mamma då? Klarar han sig då? kan han ens gå på lådan själv?
Han beöver värme också t.ex petflaska med varmt vatten och handduk ikring. Värme är viktigt.
nu äter han A/D maten. Prövade på fingret och han slukade hela fingret. Hur mycket bör han äta så han inte äter ihjäl sig? En konservburk är ju ganska stor med mat
Vi Testar med lådan nu efter han ätit. Han piper på uppmärksamhet så man pratar med honom. Jag kan fylla upp vatten i petflaska med en tunn handduk runt då? Han ligger gärna under kuddarna vi byggt upp eftersom han vill ligga tight.
Men samtidigt är han nyfiken och vill kolla alla rummen.
Sätt den på lådan och dutta samtidigt med en fuktad bomullsrondell eller liknande i rumpan så att den förstår. Då blir det lite likt som när mamman framkallar kiss och bajs på dom när de är små. Köp gärna Royal Canin mousse som finns i djurbutiken, det är milt för små kissemagar. Äter illrar kattmat? Ge många små små mål mat så att magen får vänja sig långsamt. Ha gärna icke klumpbildande sand i lådan åt den då vissa kattungar gärna äter av sanden till en början. På apoteket finns KMR mjölkersättning för kattungar och zoo har Royal Canin mjölkersättning, spelar ingen roll vilken du tar.
Nu har vi vart på apoteket. Vet ej vilken märke det blev, men har blandat ut så det finns tillgängligt.
Illrarna äter totally ferrets, är ungefär samma innehåll som royal canin, men hittade en provpåse från royal canin för bebis som jag även blött upp och gett honom. Sedan vatten och A/D maten som är väldigt populärt!
Ska testa detta med bomull nu eftersom jag är rädd han ska få ont i magen annars.
Tror ni jag ska begränsa maten så han inte äter ihjäl sig? Han har numera gått ifrån maten själv. Men tänkte framåt.
Framöver kan du låta mat stå framme hela tiden. Kattungar ska ha fri tillgång till mat. Och ge för guds skull inte illermat till katten. Om du var på apoteket så kan det bara vara KMR, 199:- då dom inte har någon annan sort, för du tog väl ersättning som var till kattungar? Katter har väldigt känslig mage.
ja maten står framme hela tiden. Nej sa aldrig illermat, jag skrev ju att vi hade en provpåse med royal canin till bebis som vi blött upp! Jag sa till kattungar och fick något för 189 eller vad det kostade
det var KMR
Hoppas det går bra med den lilla, har själv hjälp till med hittekattungar innan, allt från några dagar gamla till några veckor. Även om det är bäst med en fostermamma eller annan katt så klarar sig i regel ungarna bra ändå om man inte hittar någon, talar bara av egen erfarenhet.
Tack Niiinah92, känns bra att veta eftersom dem är svårt att hitta en surrogatmamma. Vi gör vårt bästa. Dock har vi bara fått honom att bajsa en gång idag. Hur många gånger om dagen borde dem kissa och bajsa? Han äter ju endast mjölkersättning och A/d mat just nu.
Däremot börjar jag tvivla på att verkligen alla varnar oss för att han kan bli störd i huvudet i framtiden pga av hans tidiga ålder! =( vet ännu inte kön heller.
Ta en närbild och håll upp svansen så får du hjälp med könsbestämning. Katter kan visst bli lite speciella av att lämna sin mamma för tidigt, finns ingenting positivt med det.
Tänk på att hellre ta för mycket vatten i ersättningen än för lite, annars finns risk för förstoppning i stället.
Kissen är så pass stor att den kissar och bajsar utan hjälp. Sätt den på lådan när den har ätit, sovit eller busat. Väldigt ofta ser man att en kattunge börjar nosa och leta efter någonstans där den kan "sätta sig" eller så börjar den pipa när den blir nödig. Det räcker oftast med att hjälper den till lådan några gånger så förstår den att det är där man kissar. Det är lite olika från katt till katt, men det räcker att den bajsar en gång om dagen.
Och ja en sån liten behöver växa upp med en annan katt, så att den utvecklas till en väl fungerande katt. Helst också jämngamla kattungar.
Om det är en pojke så ser du en pung i gumpen på den.
Det är en pojke.
Yes! Toppen! ;)
Utan tvekan en pojke. 
Ni borde verkligen försöka hitta någonstans där han kan vara tills han är 12 veckor… Eller ni kan inte tänka er en katt till? I så fall är det ju ett bra tillfälle nu då den lille behöver det… Plus att ni gör en god gärning genom att ge en katt till ett hem. 
Visst finns det katter som klarat det bra men varför ska man chansa?
Finns det inga kattmänniskor från forumet runt Kalmar som kan hjälpa??
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Vad bra, hoppades på pojke ;)
Vi börjar bli kära nu! Så tanken är att ge honom en kompis faktiskt, hade inte räknat med ännu flera djur, men gör det för pysens skull. Det blir många försäkringar och vaccinationer om året nu :) Men självklart fortsätter vi leta surrogatmamma först. Ska annonsera några extra annonser imorgon ytterligare
#31 talar som sagt bara av egen erfarenhet, visst kan de bli lite speciella men de behöver inte bli det, det är vad jag försöker säga. Självklart ska en kattunge helst vara med sin mamma eller annan katt men de kan klara sig bra ändå. Jag hoppas TS hittar någon med katt som kan ta sig an den lilla men om h*n inte gör det så betyder inte det att katten automatiskt blir störd.
#31 Vissa kattungar kan bli speciella ja, men i regel inte 
Vet dem som har förlorat sin mamma eller blivit ifrånstötta tidigt, och dem är supergoa katter nu som vuxna.
Men såklart är surrogatmamma bra OM man kan hitta det annars går det bra ändå
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sista kattungen jag fick in var i ungefär samma ålder, hittad ensam. Den fick jag sätta på lådan flera gånger om dagen och dutta med bomull i rumpan för att hon skulle förstå. Hon kissade bara när jag gjorde så. Det tog ca: fyra dagar innan hon fattade galoppen.
Kissar gör dom flera gånger om dagen men det kan vara så att den lille har varit utan mat i kanske ett par dagar och då tar det kanske till i morgon innan den bajsar mer.
Uppdatering!
Natten gick toppen. Numera skriker han inte längre. Jätte skönt! Dock får han uppmärksamhet så fort han pratar och får som han vill ;)
I morse ca 06 väckte han med genom att pipa, då satte vi honom på golvet med lådan och maten. Gick super. Vid ca 11 på förmiddagen gjorde han två rejäla korvar som han även gräver. Han gräver även igen illrarnas bajs ;)
Numera ligger han i sovrummer som sitt rum där han är enda djuret. Numera utan problem. Säger ingenting. Han verkar njuta av lugnet.
Surrogatmamma verkar svårt, däremot ska vi försöka hitta honom en kompis som förhoppningsvis kan visa hur en katt beter sig. :)
Hur har det gått med den lilla?
Hej! Blir lite ledsen av att läsa här.. Jag anser att hittar man en kattunge så får man kämpa lite för att hitta eventuella syskon och mamma.. Känns inte riktigt okej att bara ta in den söta lilla kattungen utan att kolla upp riktigt. En sån liten behöver sin mamma alternativt surrogathona i sin uppväxt. Eftersom ungen levde så borde det finnas en mamma i närheten som saknar den. En sån liten katt klarar inte lång tid utan sin mamma nämligen. Jag tycker du borde ta tag lite i letande och kollande efter henne. Eftersom ni har funderingar på en katt till så hade det ju varit perfekt att ta mamman också. Självklart efter att man försäkrat att inga fler ungar finns. visst är det lite pyssel om mammakatt är skygg men det är det bästa alternativet här.
Vildisen, tack för ditt kloka inlägg. Någon som har nr till detta värmeverk? Så det kan kollas upp med andra ungar och mamma..
Läser du i tråden så hittades kattungen på ett ställe som TS inte har befogenhet att vistas på, därför kan det bli svårt för TS att leta efter ev resten av familjen.
Sedan så har det ju gått en månad sedan TS uppdaterade tråden, så ingen vet ju vad som hänt under tiden?
Imasy: Ja det läste jag men det går väl att prata med de som har befogenhet att vara där? En fälla exempelvis som står därinne eller liknande. Sånt brukar lösa sig. Tror inte att de skulle vägra om man pratade med dem. Det finns alltid möjligheter. Jag är glad att TS hjälper katten men anser att man borde göra mer än att bara ta ungen. Att det var sålänge sedan TS uppdaterat har jag missat.
Jag är absolut ingen elak person som vill klanka ner, jag anser bara att alla hemlösa katter behöver hjälp oavsett om det är söta kattungar eller vuxna skyggisar. Och att bara ta ungarna från mamman tycker inte jag är rätt när de är så små (om det inte är absolut nödvändigt och inga andra lösningar finns).
Ja, jag har gjort så mycket jag kan hoppas jag. Har bett dem som hittade katten att leta och sprida detta vidare. Så mycket mera kan jag tyvärr inte göra eftersom jag inte får vistas där.
Självklart har jag också många funderingar på hur pysen kom dit. Måste finnas en mamma och eventuella syskon! Men har inte hört något och det gått en månad nu utan att jag inte hört något. Så hoppas för allt i världen inte att någon katt råkat illa ut med deras maskiner!!
Katten mår bra, han växer och frodas och vi har gjort allt vi kunnat för honom!
Vildisen, förstår din tanke! Men jag har försökt sprida ut trådar om det kan finns fler katter, även fler jag känner har gjort detta. Så detta är ingen kattunge som skulle blivit tagen från en mamma. Vi har gjort allt för honom! Tycker du kommer med påstående att vi inte skulle försökt leta efter fler katter utan tagit ungen och sedan skitit i resten.
Kan vara så hemskt att det fanns fler katter i fleccefickan som tyvärr gick med i maskinen. Så jag är fruktansvärt glad att jag blev kontakad och fick rädda honom därifrån!
Och självklart hade jag inte bara tagit denna kattunge om det fanns fler katter!
Tack imasy! =)
Hoppas att den lille har fått växa upp med någon annan liten kisse iaf.
skrollan: Jag vill inte vara elak när jag skrev. Jag tyckte bara det lät lite löst iom att du skrev att du hoppas att de hör av sig om fler katter hittas. Det lät inte riktigt som att det var bestämt.. Det jag menar är att det kanske hade varit bra att sätta dit en fälla inärheten av där den lille hittades. Är det en skygg katthona som lagt ungarna så visar hon nog inte sig om det är folk i rörelse där utan passar på när ingen ser henne. Då kan hon vara svår att upptäcka.
Bra att ni gjort mkt för den lille dock.
Har han någon annan katt hos sig som kan "lära honom kattvett"?
Tog väl åt mig lite väl eftersom vi har gjort allt för att hjälpa honom.
Ja, jag hoppas att dem hör av sig till just mig så att jag kan hjälpa dem om det nu kommer fram fler katter. Mycket mera än att sprida information om katten kunde jag inte göra.
Dock var det svårt att hitta en surrogatmamma, nästintill omöjligt! Så vi har hämtat en kattkompis till honom. Så numera bor Nisse (pysen) och Nelson här.
Nisse sköter sig exemplriskt! Han är klockren på lådan och äter och tar hand om sig som han ska. Han är väldigt "pedant" och kraffsar gärna extra i kattlådan efter nelson vart i din.
Han mår som en prins!
#55 Så bra att det har artat sig så fint för Nisse-kissen! Även bra att han nu har fått en kattkompis! Det är inte alltid det går att följa regelboken när det gäller upphittade katter, då får man göra så gott man kan. Och det tycker jag du har gjort här.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack så mycket Lena! Så fort han blir lite äldre och jag sparat ihop dem sista pengarna ska han vaccineras och försäkras också. Han är vårat lilla charmtroll nu :)
#57 Jättebra! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"