Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2087 ggr
Niiinah92
0

Kan man ge en katt mat?

Om man har en mager eller i alla fall väldigt smal katt som hänger utanför dörren kan man ge den mat då fast man inte vet om den har ett hem eller inte?

Jag har fått lära mig sedan barndomsben att absolut inte ge en katt mat för då kommer det snart tjugo till, stämmer det?

Kom nämligen in en katt i min lgh idag när jag lagade mat och verkade riktigt hungrig, den fick inget men hänger kvar utanför min lgh och har gjort det i ett flertal timmar nu. Bor mitt inne i ett lägenhetsområde där många verkar ha katt.

tervmatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är bara gammalt prat…

Ge stackaren mat och kolla om det är id-märkt antingen genom tatuering i ena örat eller chip (chipet kan du kolla hos antingen en veterinär, katthem, polis, etc.)

Sätt ett halsband på katten med info om att ägaren ska höra av sig till dig på ditt tel.nr. På så sätt får du veta om den har ett hem, har smitit eller bara är ute på promenad.

Niiinah92
0

okej jättebra tackSkrattande!

Sidentass
0

Hade aldrig klarat att motstå ge den mat..den visar ju tydligt att den är hungrig…sen är ju "halsbandsticket" en bra lösning för att försöka forska i om det finns en ägare till den!

Niiinah92
0

Har man fått saker inpräntat redan som barn är det svårt att gå imot det man lärt sig. Fast det slet rejält i hjärtat på mig. och för den delen hade jag inget att ge den mer än den mat jag lagat till migsjälv. Har ett väldigt tomt kylskåp men ska handla imorgon och då även inhandla något om i fall att den kommer tillbaka Skrattande jättesocial var h*n och kelen och leksam, älskade kattleksakerna jag hade på golvet Tungan ute

Lena
1

Det ligger lite i det där att man inte ska börja mata katter hur som helst. Men att mata en katt som verkar mager och husvill för att under tiden söka efter ägare eller en lösning är en helt annan sak, än om du börjar mata en kattkoloni utan att ha för avsikt att göra något mera än att bara mata. Då kan man bidra till att kolonin växer sig ännu större och att flera katter söker sig dit.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Niiinah92
0

Paradis-Oskar som jag lite skämtsamt kallar katten kommer en eller två gånger om dagen nu. H*n får mat och kel och sen ger h*n sig ut igen (därav namnet) alltid lika hungrig när h*n kommer så nu ska jag sätta upp en lapp utanför affären samt köpa ett halsband som ni föreslog och hoppas på att en ägare hör av sig om så bara för att bekräfta att han inte är en sommarkatt eller liknande. H*n har förhoppningsvis bara sprungit bort sig lite.

Niiinah92
0

Husse ringde idag lite förbryllad över att katten kom med ett halsband på sig haha men nu vet jag i alla fall att han har en husse och det är huvudsaken. Tydligen betedde sig alltid katten som om han inte sett mat förut. Fy vad skönt! aja bättre att vara på den säkra sidanFlört

TACK! för tipsen, det katthalsbandstricket fungerar verkligen bra!

Sherwood
0

Men vad bra att det ordnade upp sig och det finns nog missar som enbart är ute på tiggarstråt ibland när dom är så matglada.

Niiinah92
0

ja och det är inte alltid lätt att se skillnad mellan en tiggande katt med ägare och en hemlös kise. Som sagt tycker det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Men med så mycket överskottsenergi som den katten har så förstår jag nästan varför den är smal som en speta men äter jämt haha

tervmatte
0

Skönt att den har en ägare

Och tack för att du bryr dig