Kattunge ensam
Låter ni kattungar flytta som ensamkatter? Jag gör inte det och inser att jag får en massa skäll för det. Jag låter inte mina ungar som är vana vid syskon, vuxna katter och sällskap att leka med dagarna i ända flytta och bli ensamkatter.
Jag tycker att en kattunga på 12 veckor ska ha sällskap. Men får höra att jag är besvärlig och så gör minsann ingen annan.
Är jag överbeskyddande och helt ute och cyklar? Men en 12 veckors bebis som sitter ensam medans matte och husse är på jobbet kan väl ändå inte vara rätt?
Har hört dem på djurskyddet här i stan när det ringer folk om just kattungar att de frågar om de har någon katt innan mm och att de vill helst inte låta så små vara ensamkatter utan att de får flytta med en kompis.
//Pia
Över min döda kropp att jag skulle låta en kattunge flytta som ensamkatt. Jag har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det. Alla katthem i Sthlm har samma policy som tur är. Jag säljer ej heller till någon som har en väldigt gammal katt sedan tidigare då det kan bli stora problem.

Bra idé tycker jag. En liten kattunge skall inte behöva vara ensamkatt. Alltid placeras där det redan finns en eller flera katter i hushållet eller om så inte är fallet - måste det bli två tillsammans.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Vad skönt att höra. Då får jag fortsätta att kallas för "besvärlig" då. Det kan jag leva med.

#4 Ja valet är ditt och det är dina katter du placerar. Alltså anser jag att du handlar efter ditt hjärta i denna fråga.
Tja - besvärlig? Nja - omtänksam tycker jag är bättre ordval
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag placerar aldrig kattungar som ensamkatt och visst får man skit för att man ställer krav på adoptörerna. Jag placerar heller inte översociala katter som älskar annat kattsällskap som ensamkatter, hur gamla de än är..Visst, jag kanske blir sittande med katterna lite längre men det ska vara kvalite på omplaceringarna, inte bara ut med så många som möjligt för att det ska se bra ut på pappret.

Men vad bra. En av sakerna jag fått höra är just att: hur ska du tro att du "ska bli av med" kattungarna om du har sådana krav.
Men för mig handlar det ju inte om att bli av med kattungar. Det handlar om att katter som jag omplacerar ska komma i de bästa hemmen. Då får de ju hellre stanna lite längre om man inte hittar dem.
Det är ju så jag sköter min hamster och chinchillauppfödning. Bäst hem gäller. Inga chillor ska bo ensamma osv.
Jag borde ju få ha samma krav på de som tar katt från mig, även om jag inte föder upp kattungar.
Tycker nog vi gör kattungeköparna en tjänst som ställer krav på dom. Blev uppringd igår av en man som ville köpa kattunge till familjen. Frågade lite om dom hur dom bodde o så, även om dom hade katt redan. Han var inte så pigg på att svara :/ När jag sen säger att jag bara har en som passar barnfamilj så blev det surt i andra änden….
Men jag skulle aldrig placera en kattunge som gömer sig när det kommer barn hit, till en barnfamilj.
Alla katter här lever i kattfamilj i många olika åldrar så det ställer jag också som krav vid omplacering av kattungar, att det finns katt redan eller två som flyttar tillsammans.
Jo just de, han som ringde igår skulle höra av sig idag och komma och titta på kattungarna men har inte hört av sig än…..
Alla kissar är individer och det är superviktigt att ta hänsyn till hur man placerar ut katterna.
Håller helt med att kattungar skall vara två även om man har katter sedan tidigare som är äldre så leker de inte på samma sätt.
Vissa katter har stort behov av andra katters sällskap och andra trivs bättre med en kompis är man uppmärksam på det så brukar det alltid bli lyckat.
Om en eventuell kattköpare reagerar på dessa krav så är det nog inte rätt hem för kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Tyckér heller inte att det är lämpligt att flytta på en liten kattunge som ensamkatt, och i all synnerhet inte om ingen är hemma hos den på dagarna, dom är ju vana vid sin mamma och sina syskon som dom brukar tumlar runt med och sova med tillsammans..
Absolut oseriöst att utplacera en ensam kattunge. Vi fick samtal från man nu som hade köpt en ensam 8-veckorsunge på ett katthem och ville ha sällskap nu för katten mådde inte bra…..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vilket katthem är det som säljer - veckors kattungar??
Jag skulle inte heller utplacera en ensam kattunge, det finns inte på kartan.
#12 Ett "djurskydds"katthem.
Att ungen var bara 8 veckor kan jag inte säga något om för jag vet inte bakgrunden. Kanske en mammalös unge? Men då hade det varit ännu viktigare med valet av det nya hemmet.
Vi har också utplacerad mammalösa ungar under 12 veckor men då med syskon och helst en hona som tar över mammarollen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kan säga att en av de jag pratade med var inte intresserad när jag vägrade lämna ifrån mig en, fastän jag har två pojkar som kunde flytta tillsammans.
Den andra sa att de var för gamla (12 veckor i lördags) och hon ville högst ha dem 8 veckor. Då sa jag vad jag tyckte om det, och då hörde hon ju inte av sig mer naturligtvis.
Den tredje sa att katter inte blir tama om de bor fler än en för då tyr de sig inte till sin ägare.
Så jag tror jag ger upp lite nu, börjar bli smått trött på folk.
#13 låter rent fruktanvärt och hemskt mot den lilla ensamma kattungen. Hur kan ett katthem ens tänka tanken?
Så små kattungar lämnar jag aldrig ifrån mig permanent och de ska ha en annan vuxen katt eller helst både mamma och syskon/andra kattungar/ungkatter att växa upp med och leka med.

Vet inte ett djurskydds katthem att man inte lämnar en ensam liten stackare förrän 12 veckor och inte ensam.
Viktigt att alltid utgå från katternas behov i första hand. Om kattköpare inte förstår det är det kanske inte kattägare de ska vara.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"