Kvalitet på vår katthållning
Jag undrar om det finns några som skulle kunna vara intresserade av att tillsammans här på siten ta fram lite underlag för att utforma sitt eget kvalitetsledningssystem för hur vi sköter vår katthållning. Var och en skulle kunna ta till sig delar efter intresse och behov. Katthem borde nog ha någon form av systematiskt kvalitetsarbete med tanke på att det är så många som hjälper till, många jourhem och stort antal katter.
De som inte har haft katt så länge kunde genom att vi tillsammans tog fram ett underlag lära sig om både det ena och det andra som inte är det första som man tänker på när man skaffar katt men som ändå är mycket viktiga saker.
Vilka är aspekter som man ska tänka på i sin katthållning? Val av mat, utfordringsrutiner, val av kattströ, vad är bra att ha i ett kattapotek hemma, sladdar som katten kan bita av, val av rengöringsmedel är några exempel men mer finns att tänka på.
Det mesta i ett kvalitetsledningssystem ser man över ett par gånger per år medan man förstås antecknar varje gång en katt råkar bli sjuk eller annat ovanligt.
Var och en kan ju bidra med sina förslag och det finns nog inget förslag som inte är värt att beaktas av andra.
Någon som har något förslag på aspekter för god katthållning?
Bra att ha om man skulle få besök av djurskyddsinspektörer.
Kanske skulle det också bidra till att höja kattens status.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tycker att rutiner som vattenbyte och lådrengöring ska göras varje morgon.(jag gör det här)
fasta tider på maten(nej katter behöver INTE fri tillgång på mat)
lek varje dag,varierande,kanske vid viss tid?
Fast såna saker är ju självklara som iaf jag inte behöver skriva upp för att komma ihåg. Och bara för att man har det uppskrivet innebär ju inte att automatiskt gör det om en inspektör nu skulle komma .
Jag skrivet journaler på kattungarna jag har här. Men då skriver jag inte upp hur många gram mat de äter vid varje måltid, utan mer när de blir blir när och varifrån de kommit. Vilket skick de är i.När de blivit avmaskade och vilka andra behandlingar de har fått. Och sedan uppgifter om de nya ägarna.
Hur detaljerat man skriver i en kvalitetsledning är ju upp till var och en men det är bra för vem som helst av oss att tänka över hur om vi kan bli bättre på hur vi sköter våra katter.
Att skriva ner rutiner är också bra om en situation skulle uppstå när någon annan plötsligt skulle behöva ta hand om katterna. Man kan ju bli sjuk eller med kort framförhållning bli tvungen att resa bort och då är det bra att kunna ta fram akruella sidor från ett kvalitetsledningsystem.
Jag har skrivit ner namn och telefonnummer till några som bor i närheten och gett dem och där finns också uppgift om var det finns reservnyckel i fall något skulle hända så att man måste ta sig in till katterna. I samma dokument står det också var det finns burar för katterna.
Ett embryo till kvalitetsledning finns att klicka på.
Men hur detaljerat man skriver upp sina rutiner har väl knappast att göra med hur noga man sköter sina katter. Tycker mer det tyder på kontrollbehov. Jag har ju knappast någon nytta av att veta om min katt åt 22g eller 24g torrfoder till lunch förr i förrgår. Det samma känner jag för vägning av normalviktiga katter. För mig spelar det ingen roll vad katten väger såvida den inte börjar bli mager eller rullar fram.
Om du # 4 inte tycker att det skulle vara bra med ett kvalitetsledningssystem eller egenkontroll som man ibland kallar det så behöver du ju inte kommentera på denna tråd eller ens läsa den.
Jag trodde du ville ha lite förslag på olika "kvalitetsledningssystem". Och jag tycker faktiskt att det är att gå till överdrift att väga och skriva tabeller om hur mycket ens katt väger. Och då skriver jag det. Om sedan folk vill göra så, så är det upp till dem.
Det första jag tänkte när du och någon annan medlem skrev i en annan tråd om hur det vägdes mat som lades upp och hur det sedan vägdes hur mycket mat som lämnades kvar och sedan att det dessutom skrevs upp var "Herregud vilken dålig kattägare jag är som inte har sådana rutiner". Men sen tänkte jag till lite och undrade vad för nytta man egentligen har av dessa tabeller.
Vad gör du tex om någon av dina katter har gått upp 1 hg en månad? Minskar du ner på maten? Som jag förstår det hela så får dina katter gå ut. Vad hjälper det då att du drar in på maten? Den käkar väl bara en extra mus där ute istället.
Om någon av mina katter skulle sluta att äta som den ska, så märker jag det ändå, utan att jag skriver tabbeller. Och jag tar den till veterinären om det behövdes, utan att jag behöver kolla i någon vikttabell.
Jag väger inte ens små kattungar som jag flaskmatar i tid och otid. Äter de som de ska och bajsar och kissar som de ska, så får det vara bra. Blir de lösa i magen så kollar jag inte i någon tabell först, utan jag ser till att få stopp på diarren. Och de klarar sig bra och blir riktiga katter ändå.
Men det är bara min åsikt. Andra får ju självklart göra som de vill.
Du ville ju som sagt ha förslag.
De av er som tycker att egenkontroll är dumt kan ju låta andra ta ställning för sig själva. Länsstyrelsen i Örebro har begärt viss egenkontroll av ett katthem i form av ett föreläggande men katthemmet har överklagat föreläggandet. personligen tycker jag att driver man ett katthem borde man vilja ha god ordning runt de katter som man har ansvar för och ta länsstyrelsens påpekande som konstruktiv kritik i stället för att ägna sin kraft åt att överklaga.
Det ska bli intressant att se vad förvaltningsrätten kommer fram till.
Klart det behövs något system.Hur det ser ut kan förstås variera.Det är ju skillnad på katthem och föreningar som använder sig av stödhem,det behövs olika rutiner för att ha kontroll (lagen är entydig där,alla inkl föreningar och katthem har ansvar för att ha koll på sina djur).
Har blivit varse att detta med stödhem sköts väldigt olika (för att nu ta ett exempel).Vissa stödhem kontrolleras,föreningkatthem står för utrustning och kontroller etc.Andra använder stödhem på så sätt att de så fort någon erbjuder plats för en katt lämnar de katten dit,dålig/ingen uppföljning flera stödhem får inte ens veta att föreningen betalar veterinärvård o likn.Det är dåligt så där vore ett enhetligt,enkelt system för internkontroll fint att få fram.
Antar att Josefas förslag är att det inte behövs kvalitetsledningssystem.Det troliga är att Josefa själv ändå har ett sånt men inte skriftligt och det går förstås bra när man jobbar som privatperson.Det kan ändå vara en fördel att ha saker nedskrivna bl a om man själv blir sjuk eller om lst kommer på besök.
Ni som bedriver välfungerande katthem har säkert bra tips!
Det är omöjligt att komma ihåg saker som t ex om en katt spytt hur oftaoch om hurlänge som det varit så. Man skriver naturligtvis bara när det inträffar något ovanligt som avmaskning, att katten inte velat äta, att den spytt, om den verkar vara dålig i magen mm. När jag behöver anlita veterinären brukar jag maila över mina journalanteckningar för aktuell katt inkl vikten på katten sedan åtminstone ett år tillbaka. Veterinären brukar uppskatta denna information.
Egenkontroll är bra inte bara för dagen utan medför också att man tänker igenom sin katthållning och på så sätt blir man bättre och bättre kattägare.
En gång sålde jag två katter till en tvåbarnsfamilj och då lämnde jag mina journalanteckningar för katterna. Jag hade skrivit upp vikten, när de lärt sig att gå, när de började äta vanlig mat, när de började gå på lådan mm. När familjen fick katterna och journalerna bestämde de sig för att inte bara fortsätta utan också göra lika med sina barn.
Självklart måste katthem ha sina rutiner nerskrivna och även skriva journaler på katterna. Jag skriver själv journaler på mina katter. Fast jag skriver knappast ner hur många gram de ätit vid varje enskild måltid eller skriver vikttabeller, som TS skrivit att h*n gör.
Och som privatperson med några få katter, kan jag knappast tycka att man ska behöva föra tabeller över sina djur. Och det är det TS efterlyser i första inlägget. Att folk som aldrig har haft katter ska kunna gå in här och kolla hur man sköter sina katter. Tror inte någon kommer att våga skaffa katt om det innebär man ska behöva skriva tabeller på allt som görs osv.
Eftersom det är jag som sköter om städningen här hemma, så vet jag att jag städar lådorna 4 gånger om dagen. Skurar ur dem 2 åt gången med några dagars mellanrum, när det är dags att fylla på ny kattsand. Då slår jag över kattsanden från dessa lådor i de andra lådorna och fyller de renskurade med ny sand. Jag dammsuger och torkar golven var förmiddag. Dammtorkar med fuktig trasa samtidigt. Tvättar filtar osv var gång jag har möjlighet att komma ner i tvättstugan, vilket blir åtminstone 3-4 gånger i veckan. Men det är inget som jag behöver skriva några tabeller om och bocka av efter hand. Och mina städrutiner har ju knappast någon med bara ett par katter behov av.
Det viktiga för mig är inte att man har tabeller på sysslorna, utan att sysslorna verkligen utförs.