Mâste skaffa fälla, vilken typ?
Det händer hemska saker här i Spanien. Det har kommit en ny katt idag i extremt dâligt skick. Snuva eller ögon infektion som har gett förödande konsekvenser. Ena ögar ser ruttet ut, extremt svullet, färgen som pâ ögat pâ en kokt fisk och det ser ut som det formligen kommer rinna ur sin hâla. Det andra är täkt av blinkhinnan men katten ser i alla fall. Jag har sedan en dryg mânad 2 smâ unagr som befinner sig här. Väldigt skygga och jag kan i dagsläget inte fânga en enda av dessa katter. Känner att jag behöver en fälla NU för att fâ in den sjuka och de smâ. Men vad ska det vara för fälla? Hár finns nog bara jaktfällor tror jag.
Usch det är väldigt oroligt här just nu. Den sjuka katten fâr mig att grâta och tanken pâ farlig smitta i min koloni gör mig svimfärdig. Mânga ár ju ovaccinerade pga av bristande resurser och att de är vildisar :-(

Kan du sitta och bevaka fällan och har god plats att röra dig på skulle jag bygga en drop-trap. Där kan man på 10-20 meters håll sitta och vänta. Dessutom kan man få in flera katter samtidigt om där är ex. ungar. En vanlig Lotinfälla är också bra, men är lurig om där rör sig flera katter samtidigt och som äter gemensamt. Risken är att en unge går in först och trampar på plattan och därefter kommer någon ivägen för luckan. Man kan iofs lösa ut den manuellt också - det är ju en idé.
Droptrap-ritning finns säkert att tillgå på nätet. Vet ju flera föreningar som använder det. Jag har också testat med gott resultat. Nackdelen är att man måste nästan vara två för att få in katten i en transportbur från droptrapen. En som håller transporten och en som manar på katten i rätt riktning.
Lotinfällor kan man köpa på nätet. Droptrap får man snickra ihop själv, men det är inte så svårt om man är lite normal-händig
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
tack! Ska genast kolla efter ritning.

Vi har fångat in ett större gäng kattungar med droptrapen hela hösten och den är "outstanding". Man kan lätt se att alla man vill ha med finns på rätt ställe innan man drar undan pinnen.
Kolla det!
Idag har jag köpt material till en droptrap. Hoppas det funkar bra att bygga ihop den ocksâ.
Tyvärr har den sjuka missen inte setts idag…usch, att veta att han kanske ligger där ute och lider gör ont i hela kroppen pâ mig

#4 Det låter väl bra! Det är mjukt nät (typ fiskar-garn) i den drop-trapen som jag har sett. I fall katten kastar sig mot väggarna gör det inte så stor skada.
Hoppas kissen dyker upp igen!
Maken har tagit hem plastnät frân jobbet sitt. Ingen skymt av den sjuka katten. är rädd att han kanske gâtt och lagt sig att dö nâgonsatans i grannskapet
Dock har jag hittat ytterligare en ny katt pâ tomten idag. En kattunge igen. Nu är dom 3 skyggisungar som behöver vaccineras och flera hanar som ska kastreras sâ en fälla behövs oavsett.
Ska skruva pâ fällan i morgon…
Oj stackars kissen! Låter ju allvarligt. Vad svårt det är när man ser sådant här och inte hinner agera. Ibland räcker man helt enkelt inte till hur man än försöker.
Hoppas det går bra att bygga fällan och att det ordnar sig med de andra små kissarna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Den sjuka är tillbaka men for iväg i en hast igen. Vi fâr se hur det gâr att fânga den. Har sjuka barn idag sâ fällan har jag inte hunnit jobba pâ ännu.
Idag fick jag fatt i Misse. Veterinären kollade honom och rablade en massa man kunde göra men att chanserna var minimala att han skulle klara sig oavsett. Hade det varit en hanterbar katt och jag inte hade haft 18 andra skyddslingar som hade behövt en massa omsorger hade jag mer än gärna gett honom men chans men jag tycker inte att det är försvarbart med en skyggis. Hela behandlingen är en enda plâga och en massa vârd skulle behövas. Prictagningar intensivvârd, operera bort ena ögat etc etc..Hur fixar man det om katten attackerar när man närmar sig? Nu kände jag inte denna katt men jag har inte haft en enda katt som kommit hit som varit tam sâ oddsen att denna skulle ha varit skygg (agressiv vid hantering) enbart pga av sitt tillstând hâller jag inte för troligt. Snarare att det ens var möjligt att fânga han för han var just sâ himla dâlig.
Usch vad jag svamlar. Känns som jag försöker försvara beslutet…det är ju alltid sâ ledamt att behöva ge upp en hemlös katt. Varför känner man sig som en skurk?