Spolmask
En av mina katter kräktes just nu upp spolmask. Har ingen aning om hur hon fått mask, men det har hon.
Vilket medel använder jag till spolmask och ska jag avmaska alla katter nu. Har inte sett någonting hos någon annan i avföring eller någonting. Jättekul att gå igenom kattlådor, verkligen…
Men vilket medel och ska fler avmaskas…ska jogga till apoteket snarast.
Milbemax är väldigt bra och enkelt att använda. En tablett att ge och så är det klart!! Passa på att ge åt alla katterna samtidigt!! :-)

#1 Har nämligen läst att man inte ska avmaska katter i onödan, men om någon katt fått mask så borde det inte vara i onödan.
Då kommer fråga nummer två, hur avmaskar man en katt som man inte får peta på? Har två sådan, resten är inga problem.
Avmaska alla katterna eftersom spolmask smittar via bl a kattlådorna. Och avmaska igen efter ca 2-3 veckor. Avmaskningsmedel tar bara död på de levande maskarna och inte äggen.
Är det bara spolmask så funkar ju även Banminth bra och är även milt emot slemhinnorna. Banminth går ju även bra att mosa i mat, t.ex. ett par matskedar tonfisk. Man kan även upprepa efter 14 dagar utan att det påverkar slemhinnorna så katten får diarré. Spolmasken är ju så finurlig så när katten kräks så följer ägg med och slinker ner i lungorna ochnär katten hostar så följer dom med upp och går ner i magen igen och sedan är cirkusen igång igen. Avmaskning tar ju enbart i tarmkanalen.

Jag har bara sett spolmask hos katten som kräktes då.
Bandmask ser man inte på samma sätt som spolmaskarna. Men katterna har gått ute eller haft loppor så har de med stor sannolikhet också bandmask.

Detta är ju innekatter. Katten som kräktes har jag haft sedan i höstas, därför jag blev förvånad. Alla katter som kommit hit har varit avmaskade, men någon har ju tydligen behållt mask iallafall.
Det är just det att man oftast måste avmaska mer än en gång för att man ska bli av med spolmasken. På en katt som gått ute måste man göra det flera gånger. Om kissen börjat kräkas mask så har den troligtvis ganska mycket mask som har ynglat av sig efter de äggen den hade kvar efter avmaskningen förra hösten.

#8 IIIh, jag tycker mask är läskigt helt ärligt.
Men då var hon inte avmaskad nog då i höstas? Hur kommer det sig att man inte sett någonting på hela den här tiden? Tycker det borde synts tidigare. Men nu ska det fasimig bort iallafall, stackars kisse:(
I princip så räcker det med att några få ägg blir kvar för att det ska bli en hel massa maskar efter en tid. Och vuxna katter brukar inte ha så mycket besvär av spolmask, så länge de inte är för många. Det är skillnad mot kattungar som kan bli riktigt dåliga. Jag har fått in kattungar som har spytt upp stora nystan med maskar. Och hela nystanet har försökt att krypa iväg i samlad trupp!!! Sånt är roligt att torka upp!!

#10 Nä, fy satan vad äckligt.
Nu åker jag till apoteket och handlar ett lass medicin iallafall. Det räckte för mig att torka upp en omgång mask.
Tusen tack för hjälpen!

Kollade precis Melbimax på apoteket.se. Jag får ta och råna en bank på vägen tror jag. Tur att man kunde köpa dem i 4-pack åtminstone så blev det lite billigare. Men shit, jag skulle behöva en hink med tabletter ju.

Men Axilur vet ser ju ut att ta samma maskar men är mycket billigare. Kan man använda det istället? Där kostade 20 tabletter 160kr och skulle tas tre dagar i följd.
Melbimax kostade 202kr för 4 tabletter. Det blir ju en jäkla skillnad när man har ett gäng.
Är Axilur lika bra eller är det sämre?
Axilur är ett starkare avmaskningsmedel, likaså Milbemax. Banminth är det som är mest skonsamt.
Axilur funkar också bra.Men är svårare att ge. Ganska stora vita pillersom ska ges i 3 dagar. Milbemaxen är mycket mindre piller, ges en gång. Och katter som väger under 4 kg behöver bara en halv pilla.
#10 Hahaha… "nystanet kröp iväg i samlad trupp" skrattar så jag kiknar..
#10 Det där känner jag igen! Fick in en väldigt bukig stor hona så full i mask så jag har aldrig sett något liknande. Efter avmaskning så var hela lådan full i både spolmask och bandmask som vinka åt alla håll!! Jag brukar inte vara kräsmagad men då hade jag svårt att äta på flera dagar. Har aldrig sett på maken!! Burr!!

Även Stronghold tar spolmask, har man bra kontakt med veterinär som kan skriva ut kanske det blir billigare, tror 3 pipetter kostar ca 250 kr, lättare att sätta i nacken än att få ner en tablett.
Vi ger Profender till skygga katter-spot-on-receptbelagt. Annars kan jag lura genom att lägga Milbemax i lite köttfärs eller nåt.
Annars Milbemax. Men det är lurigt med avmaskning. Har en hona här som jag själv avmaskade i januari, hon kräkte upp spolmask nu….
Fast jag avmaskar bara de katter som jag se har mask, mina har framförallt bandmask-utekatter.
Jourkatter avmaskar jag när de kommer men ibland behöver de 2 gånger.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag avmaskar alla kattungar var annan till var tredje vecka, Iaf tills de är 3-4 månader. Då använder jag Banminth. Är ungarna så pass gamla att de börjat äta riktig mat när de kommer in så blir första avmaskningen med antingen Milbemax eller Axilur lösningen, eftersom det då finns en risk att de även har bandmask.
Bandmask smittar ju inte från katt till katt, men spolmask är ett otyg. Och kattungar kan bli riktigt dåliga och tom dö av den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har det ju redan trillat in flera goda råd, men jag vill poängtera vikten av att välja så smala preparat som möjligt för att minska risken för framtida resistensutveckling. Om en katt har spolmask, avmaska då inte mot alla maskar som finns utan mot just spolmask.
Bredspektrumpreparat ska undvikas.