Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1944 ggr
Ankie
0

Tragiskt om perserkatter

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har följt dem på kks sida ett tag då de bor i urshult bara 1,5 mil från mig,

de finns altså nära Växjö /Tingsryd om någon vill hjälpa.

skönt att höra att flera föreningar är inkoplade dock, de är ju dessutom okastrerade och behov av vetrinärkoll om man får tro vad som skrivs på kattforum,

kattjouren, vilka mer föreningar var involverade anki?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tog emot 2 av dom + en blandraskull på 10 månader där mamman var perser(hade han hunnit avliva). De fick ganska snabbt gemensamt hem i Stockholm och blandrasungarna hamnade hos ett par kompisar till mig. De var fulla av öronskabb och mask när de kom, och fick rakas ner:( De var livrädda och det tog flera veckor innan de ens vågade komma fram till mig. Ungkatterna gick det någorlunda snabbare för. Det var 4 år gamla perserkatter.

De behöver verkligen komma därifrån!

[neveragain]
1

Är det här inte ett utmärkt tillfälle för uppfödarna (oavsett ras men ffa perseruppfödarna) att ta ett ansvar? Ska katthemmen nu även ta ansvar för uppfödning av raskatter som har gått överstyr? Oavsett om människan har avlidit så var uppfödningen redan innan hon gick bort ganska bristfällig.

Var är uppfödarekretsen och då särskilt perseruppfödarna?

[sakring]
0

# 3 Om du läser i början på tråden så fanns uppenbarligen ett 50-tal katter där och uppfödaren var avstängd. Det är djurskyddsärende, inget för seriösa uppfödare.

Ankie
0

#1 jag vet ingen mer förutom ett nödrop som låg ute på facebook som vildkatten i Söderhamn hade lagt ut. Vet inte hur engagerade de är i detta ärende mer än att de hade lagt ut bilder å så….

[neveragain]
0

# 4 det var ju bekvämt av de "seriösa" uppfödare att avfärda detta som et djurskyddsärende hos en "oseriös" uppfödare. Betyder det att man som "seriös" uppfödare skiter i raskatter som far illa? Hur seriös är det?

Silvestris
1

Det är nog svårt för uppfödarna att göra så mycket då jag inte tror att sådär väldigt många av dem känner till detta. Vad jag vet så är rasringen för perser och exotic vilande vilket innebär att det blir väldig svårt att försöka nå ut till uppfödarna och samordna. SVERAK lär som sagt inte bry sig eftersom uppfödaren var avstängd.

Sagolika
0

#6. Vad exakt föreslår du att uppfödarna ska göra då?

[neveragain]
0

# 8 Ta hand om några av katterna vore väl önskvart…. Flört

Jag vet redan vad som kommer nu: nä det går inte för katterna är sjuka och de kan smitta avelsmaterialet.

Sagolika
1

# 9. Dels det och sen har vi väldigt ofta platsbrist och våra fleråriga, fertila djur kanske inte accepterar främmande, äldre katter.

Silvestris
1

Nu vet vi ju inte om andra uppfödare har engagerat sig eller inte, men oavsett om man är uppfödare eller inte: menar du att det är fel att ta hänsyn till de katter man redan har hemma? Att man inte vill utsätta dem för diverse smittor? Om katterna är avelskatter inte spelar väl ingen roll, vem vill smitta ner sina katter hemma? Alla har ju inte möjlighet till karantän och då ska man inte ta hem en katt som alldeles uppenbart är sjuk och kan smitta de andra katterna.

Det finns flera uppfödare som hjälper till (tyvärr nekas ju en del möjlighet just för att de är uppfödare) genom att erbjuda en kattmamma med kull ett tillfälligt boende, som nappar upp moderlösa kattungar osv. men för att man ska kunna hjälpa till förutsätts ju att man kan göra det utan att utsätta de katter man redan har för onödiga risker.

[sakring]
0

# 11 Helt riktigt, vilket en del som arbetar inom vissa föreningar inte heller tar hänsyn till och det orsakar många sjukdomar hos de katter de redan har samt hos dem som behöver hjälp.