Katter i knipa!
I en by i Norrbotten har två katter råkat i knipa.
Många olyckliga omständligheter och okunskap har lett till att ett kattsyskonpar har parat sig med varandra, och katterna har räddats från avlivning igår.
Hur långt gången honan är vet vi inte ännu. Vi har lyckats få tillfälliga hem till bägge katterna men vi har inte pengar till den veterinärvård som behövs eftersom katterna går via oss som privatpersoner. Då situationen blivit så kritisk och vi bara inte kan acceptera att två för övrigt friska katter avlivas, undrar vi om ni kan tänka er att vara med på en liten insamling av pengar till dessa två.
OM honans dräktighet har gått för långt för abort/kastrering så måste hon ju få föda fram sina små och då blir det ju kostnader för ungarna, foder, sand, vaccinering mm. OM det går att avbryta dräktigheten så kostar ju även det en hel del. Vi kommer naturligtvis själva också lägga en slant efter förmåga men vi behöver desperat er hjälp också. Inga bidrag är för små!
Vi redovisar naturligtvis hur pengarna används och eventuellt överskott sätts in på ett alldeles eget konto som i framtiden kommer att användas till katter i liknande situation
Om ni kan tänka er att skänka en slant, sänd ett pm eller mail till Cammo eller Evangeline här på Hittekatter i fokus så får ni numret till det konto som används.// Camilla och Helen

Gud, vad hemskt! Hoppas det går bra.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Härma mig, skicka en slant!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 ja, jag följer dej i hälarna o sänder en slant…
ska ta o pm:a om kontonumret bara..
#2 Ja, jag hänger på också, men kan inte bidra med några stora slantar.. =/ Men alla bäckar små heter det va? =)

Åh vad ni är snälla! Jag kan berätta för er att dom har kommit nu, och är tillfälligt i min lilla friggeboda! Jag har gråtit av glädje…dom är så fina och honan är så tacksam så hon vet inte hur hon ska bete sig riktigt! Hon äter nästan upp mig av tacksamhet!:)
Snart kommer det bilder, men jag vill inte gå och blixtra på dom ännu, eftersom dom inte riktigt har installerat sig!
Tass-samma kramar från oss i norr!
Och tack till Stor-Annette här på forumet, som ska ta in den svarta missen(hankatten).
Cammo & Helen(Evangeline)

Cammo o Evangeline…ni är två guldklippor för missar….friggis igen…enastående..kan riktigt känna missarnas tacksamhet ända hit till linköpingstrakterna..
Sidentass
Så sorgligt och så bra att ni kunde rädda kissarna. Ska försöka skrapa ihop ett litet bidra jag också framöver. Din friggis har räddad många katter i nöd Cammo. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har just skickat iväg en slant
Jenna
PMat dig. Det var lite det jag menade med ,mindre kattföreningar (insammling månadens katthem). Kollar också nellifonden, de ger pengar för just såna saker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, lilla Nelliefonden, jag skickar dem en slant varje månad, men som jag förstår, så är det inte många givare där….
Den behöver uppmärksammas……

Hm….

Jag vill förtydliga lite bara:
Alla pengar som samlas in ska gå till honan eftersom hon är dräktig.Hanens kostnader tar jag själv det blir ju inte så dyrt,bara vanlig kastrering vaccin och märkning.För honan kan det ju bli väldigt dyrt i värsta fall så jag kommer även att lägga en peng till hennes sjukvård.
Annette

Åhh vilka vackra missar!! Man blir ju alldeles till sig av så vackra kattbilder..
Sidentass
#15 Vilka fina katter! Vilket bra jobb ni gör! :)
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vilken snygging!Är han alldeles svart?Det ska bli kul att träffa kissen!

Hej!
Han har några vita strån fram på bröstet, annars helt svart! Han är lite blyg men spinner som en "hel karl"! :) Jag hade en rolig stund när jag tog bilder på dem…först kom blixten, sen kom mullret, precis som åskan…men det var Moa och Micki som satte igång sina spinnmaskiner!
Dom är nu som ni ser döpta! MOA och MICKI heter dom… Moa är lika mjuk som namnet anger… Micki är en mjukis även han!
Tack vänner!
Cammo och Helen(Evangeline)

Underbara katter båda två fast svartingen var en riktig snygging.
Cammo och storAnnette ni är oxå underbara människor som ställer upp för dessa kissar!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gud i himmelen vad vacker honan var! har jag sett en så vacker katt innan? och hanen var nästan på pricken lik mina svarta katter. hehe. nästan så jag trodde det var en av dom först.
Hoppas det ordnar sig för dom!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
när ska honan kastreras, kan ni pm mig kontonumret, en liten slant, men som fagt. ju fortare, till vet. desto bättre kram till er alla inblandade Maggan47

Puttar upp för Moas skull!
Moa ska på ultraljud idag så vi får veta hur långt gången hon är. Har det gått för långt så kanske det inte går att göra nåt ingrepp. I så fall är det bara att hoppas och be att ungarna är friska trots inaveln. Har ju lärt mig på detta underbara forum att det kan gå bra!
Tusen tack till er alla som hjälper till!
Helen

Ja,det heter väl linjeavel?Och går oftast bra ända till ungefär sjunde led?Kanske en ny ras - norrbottenskatt (skämt)?
Annette
Ja, just när det gäller inavel, så tor jag inte det är någon fara. Ebba är en produkt av sin mamma och en storebror….Det är den friskaste katten vi har här i huset..

Pengarna kommer på måndag, har just skickat iväg genom internet.

Jag vet bara att Fisksätra katthem i Sthlm brukar hjälpa folk med sån här veterinärvård då man själv inte har råd att kastrera….men om katten inte finns här vet jag inte ifall de kan göra nåt. Ring och prata med dem 0739972242

Hej på er!
Nu har vi varit till veterinären med Moa! Hon var så duktig!
Och ja….visst var det ungar i magen, och många!!! Veterinären rekommenderar en kastrering/abort. Vi ska konferera lite och sedan ta ett beslut.. Det kan kännas hårt att göra ett sådant drastiskt ingrepp, men i det här fallet, när honan också är så ung, så får vi nog lov att gå på veterinärens rekommendation..
Det kommer att kosta mellan 850-1000 kr beroende på hur komplicerat det är. vi återkommer med mer info lite senare.
Missarna mår gott och är underbara små varelser, så tacksamma att ha fått ett liv! Ikväll flyttar Moa vidare till en tjej där hon kommer att få stanna tills vidare.
Tack vänner!
Cammo
#29 Tack för rapporten. Förstår att det inte är några lätta beslut att ta för er. Hur långt gånget trodde veterinären att hon var?
//Lena

Tyvärr kan det nog vara bäst för honan med abort…fast jag vet inte.Tänkte först - inavel nej!Har fått veta att det oftast blir friska kattungar ändå så nu har jag tänkt om i det fallet.Men hur ung är honan?Klarar hon en stor kull?Visst brukar de få 1-2 ungar första gången?Ni får väl konferera tillsammans med det nya hemmet och besluta sedan.
Micki kommer att bli kastrerad nästa vecka iaf så att han hinner bli infertil innan han träffar Tingeling!Det passar ju bra att invänta det och att vaccinet verkar samt hinna avmaska under samma tid - allt på en gång.
#31 Det verkar som en klok tågordning vad gäller Micki! :) Påtal om andra diskussioner i andra tråder - det är mycket att tänka på när man jobbar med hittekatter så att allt blir så bra som möjligt för katterna. Och som sagt det där med aborter är alltid lite känslomässigt jobbigt. Men har man en bra veterinär får man helt enkelt förlita sig på denne.
//Lena

Vad söta Moa och Mickis var. Jag önskar dem alla ltcka att få det bra i livet..
De flesta blir friska, farmors katter är inavlade (har nu kastrerats) och de var lite "tokiga" förrut och beteede sig inte liak normalt som andra katter. Men de var ändå SUPERGOA! och hade inget fel inne i hjärnan..! som tur var, men nu när de kastrerades så har det försvunnit, och tur e ju det!
Knuffar upp….

När jag skulle skicka in min slant blev det något fel, hela kontonumret togs inte emot, men det var inte min dag överhuvudtaget igår, så jag tar o gör ett nytt försök så får vi se om det inte går bättre då….missarna är sååå fina, o så skönt att dom finns i så goda händer..
Sidentass

Nu är Moa installerad i sitt nya hjälphem. Hon kom in och tyckte det var läskigt högt i tak'(bott "smått" en tid ju!) Hon tittade uppåt och jamade förskräckt, hjälp vad stort det var! Men snart satt on i hjälpmattes knä och spann! Vilken katt!
Broder Mickis beteende har på två dagar förändrats från skyggis till tryggis! Blicken är nu lätt avpänd, inte stirrande och han kommer fram och är hur go´som helst. Idag på eftermiddagen flyttade han till Annette.
Två katter som idag har en framtid, vilket dom inte såg ut att ha i början på veckan! Dom är glada!Vi är glada!
Cammo
Då vill man också dansa!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Micki sover nu i lillmattes rum och de andra får inte komma in.Det finns en springa under dörren och där kikar de allihop på varandra.Det är inte så värst roligt för de egna just nu men det får gå,vi hoppas de blir vänner sedan alla tre.
Micki är gosig och tacksam men lite fundersam över de andra katterna här.Tids nog får de bekanta sig.Än så länge är det bara Tara (äldsta honan) som fräser,Tingeling verkar mest nyfiken och vill leka men så är hon ju unge än förstås.Då jag är inne hos Micki klagar Tingeling (mjauar)…så det blir inga långa stunder med mig än tyvärr.Det bör gå över när de vant sig.
Det känns kul med en svart katt,när man går in i rummet ser man bara ett par runda gula ögon!Vacker päls har han,blank och fin och han är alldeles lagom stor.
Cammo, så bra att höra! Men som sagt, ta vetens rekommenadtion, det blir ju inte billigare att låta henne föda, egentligen….Får du en kastrering för det priset, så tycker jag att du ska slå till fort som attan. Vi får väl skramla lite mer här, eller hur?
Tycker nog också att det enda rätta är att kastrera/abortera lilla Moa. Hon ser så väldigt ung ut när man tittar på henne…lilla gumman…
Knuffar upp för henne!!
Helen
Siden, det är ett personkonto, så det måste du tänka på om du för in det som ny mottagare. Vet inte vad du har för bank,. men jag har Swedbank och då gällde det att tänka sig för….

Moa ser som sagt ut att vara en kattunge själv…berätta om ni tänker abortera bort fostren…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja, bäst för katten att slippa den graviditeten.

#41, jag har nordea, sist jag provade togs inte alla siffrorna i kontonumret emot, kan mycket väl vara jag som satt o strulade, hade en tung dag i fredags då ingenting gick vägen här..nästa försök ska det nog gå vägen..
Siden
Min egen sparvs pappa är troligen också hennes morfar. Hon var svårt maskangripen när hon kom och jag tror att det är därför som lungorna inte är bra. Men det är möjligt att hon hade sämre lungor från början pga inaveln.
Jag skulle inte tveka om jag fick in en dräktig hona där ungarna har kommit till genom inavel.Jag skulle se till att få den kastrerad snarast om det inte har gått för lång tid.Det kan bli friska ungar, men det kan också bli sjukliga ungar som kräver mycket veterinärvård och vad skulle inte det kosta?För att inte tala om ev lidande för ungarna.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Till Sidentass, jag har också Nordea. Om du tar bort mellanslag i numret, då går det. Funkade hos mig iaf.
Vill åter tacka alla som hjälper oss med missarna. Vi har tid på tisdag för kastrering/abort. Vi vill inte riskera Moas hälsa, då hon är såpass ung ändå samt riskerna för kattungarna. Veterinären tyckte själv att det var bäst så då får vi lov att lyssna på det.
Helen
Det stack iväg en liten peng till Moa från mig oxå!
/Pelusa
från mig med, glömde att skriva från vem, men det står till Moa på meddelandet
Maggan47
Jag har också satt in en liten men välment slant.
//Lena

#46..kan mycket väl ha varit det som felade, tack!
Sidentass
Då håller vi tummar och tassar för i morgon! Vi hoppas på bara en liten baksmälla för lilla Moa!
hållr också tummar och tassar att pengarna räcker också, och för lilla kissen såklart Maggan47

För brorsan blir det veterinärbesök på torsdag morgon.Han blir då vaccinerad och chipmärkt på samma gång.
Jag har visat Micki för kattorna en stund idag.Tingeling hon sprang omkring och jamade,hon kanske vill leka.Micki han tittade och de är väldigt nyfikna båda två.Tara hon gillar inte när det dyker upp nya katter (bara Tingeling har hittills gått bra direkt) men vi får se hur det går den dagen det blir dags för närmare bekantskap.
Iofs har jag fått en liten hint om någon som kanske vill köpa katt(er) men vet inte om/när mm än.Jag frågar sedan när Micki kommit iordning efter sin operation.Annars satsar jag på väntrummet hos veterinären,det verkar vara ett bra ställe att hitta seriösa kattvänner på.
Moa var hos veterinären idag och det gick bra. Pratade med Cammo när hon hade Moa hängande över armen med tratt och mådde illa. Lite har hon kräkts men hon verkar okej för övrigt.
Cammo skriver säkert mer om henne här sedan…
Helen

Ja då, här kommer det en liten rapport!
Moa har varit jätteduktig idag. Hon var vaken när jag hämtade henne, men det var lite jobbigt att åka bil. Moa hade nog ont i skallen, mådde illa och jag hade "sympati-ont-i-huvudet". Så vi tog vägen förbi hemma hos oss, jag tog mig en kaffekopp och Moa kröp in bakom sängen och kräktes! Det blev mycket bättre när hon fick komma upp i min famn och vi gick runt i huset och spanade på de andra katterna, från ett tryggt ställe lite från ovan! Liggande så på min arm, med tratt, hann vi med att prata med en tjej som tagit tillvara en katt i Luleå, vi pratade med Helen och vi pratade med polisen!
Sedan åkte vi till Moas hjälpmatte, och där fick hon eget rum(badrummet, bäddat så fint och med persiennerna nere så det inte var så ljust) Där har Moa det gott nu! Igår kväll hade Moa hjälpt sin matte med psykologiläxan… hon var väldigt hjälpsam och hade hela spinnmaskinen igång!
Vi vill nu passa på att än en gång tacka för allt stöd och all ekonomisk hjälp. Utan er hjälp hade inte Moa och Micki klarat av sin kris!
Jag kommer att redovisa hur pengarna använts och hur mycket vi fick in. Operationen kostade 1400 kr. Eventuellt överskott kommer att läggas i en speciell fond, som vi i så fall kommer att kalla Moafonden. En fond för katter i knipa, likt den kris som Moa och Micki hamnade i!
Många hälsningar från oss alla
Cammo

Moa är nog född i juli i förra året…så ca 9 månader är hon. lilla gumman.
Hon är en av sex syskon som föddes ute under ett uthus. Mamma Katt flyttade runt ungarna och gömde ungarna så väl, så dom hittades inte förrän dom var flera veckor gamla. När hösten kom kunde Moa och Micki fångas in, ca 7-8 veckor gamla. De var de enda av ungarna som kunde räddas. De fyra som var kvar, fångades in innan den kalla vintern kom, men kunde tyvärr inte räddas. De fick somna in, och i det här fallet var det barnhärtigare än att gå en plågsam död till mötes i den kalla Norrbottniska vintern…
Livet kan vara grymt…okunskap är tyvärr en av katternas värsta fiender.Jag tror det är du Lena som sagt det här på Hittekatter och det är så sant.
Cammo
Jag, min mamma och min granne skrapade ihop en slant som jag satt in idag. Tack för ditt arbete för katterna, Cammo!

Nu är Micki klar,
kastrerad vaccinerad och chipmärkt.
Han hade det lite jobbigt,
taxi till ännu ett okänt ställe,sedan 4 hundar i väntrummet (morr och skäll),sen kom en farbror och stack honom.
Då försökte han fly…men han somnade rätt snabbt ändå och operationen var ju INGENTING jämfört med honkatters!
Denna gång var det tyvärr ingen annan kattägare i väntrummet bara en hundägare som tyckte att jag borde skaffa hund!
Vad tokiga de är,det är ju dom som borde skaffa katt!
Hälsningar från Annette och en Micki som inte fattat än vad han varit med om (tror jag iaf).
vad skönt att detta är gjort nu i alla fall, puss på lilla Micki nosen, när han piggnar till
Maggan47
Glädjande att höra att de gått så bra för båda katterna som nu är kastrerade. Bra att det gick att göra en abort på den unga Moa. Som ni skriver är det inte att önska för en sådan ung honkatt att den blir mamma med sin igen bror dessutom. Tänk vilken bra vändning det kan ta när det finns eldsjälar och många som hjälps åt.
#59 Att okunskap är en av katternas värsta fiende - ja det stämmer faktiskt. Tror även vi myntade utrycket att kattungar är för söta för sitt eget bästa i en tråd här….
//Lena