skabb..
är det någon som vet hur man gör med ej tama katter, tror att måns har det, men genom att jag inte får ta i honom på det sättet går det ej att jag petar med öronen ringde en veterinär och frågade, men de visste inte hur man gör då genom att man måste behandla flera gånger per dag, och om jag så vore hemma skulle jag inte få in honom i en bur varja dag, utan blir glad bara jag får in honom en gång, vilket dilemma finns det någon med erferenhet ???

Hm…. finns det inte ett medel, som man använder på samma sätt som Spot-On?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är Stronghold spot on lösning som man ska ta i så fall, engångsdos. Receptbelagd.
/Miranda
Just det. När vi ändå är inne på såna där spotonbehandlingar, finns det inte även maskmedel i den formen, eller drömmer jag?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det finns maskmedel som spoton, också receptbelagt.

????? hur använder man dem??? känner mej lite borta på detta område.
Det finns två olika spoton preparat mot öronskabb, som båda även tar mask. Det är Stronghold och Advocat (tror det heter så). Båda är eceptbelagda. Ska fungera bra. Man aplicerar det mellan skulderbladen och behandlingen varar i 4 veckor.
Går det att hantera Måns om ni är två personer som hjälps åt?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Här är en länk till en artikel om Stronghold som ÅsaF har skrivit: Stronghold Vet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nej inte ännu. jag har idag hör och häpna för första gången fått klappa honom på huvudet, o vilken känsla jag blev alldeles varm inombords, ,men det är långt ifrån att kunna hantera honom så just nu, jag har precis fått hans förtroende och vill inte skada det på något sätt

Spot on (både Stronghold och maskmedlet) ska sättas på huden mellan skuldrorna, där katten inte når att slicka bort det. Man delar på pälsen så man kommer åt huden ordentligt, då det "sugs in" genom porerna. Det kan bli lite vitt i pälsen, men det försvinner. Andra katter ska inte heller slicka på det.