Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3046 ggr
marieborg
0

Stygntagning

Hej!

På torsdag ska Majas stygn bort efter hennes urinstensoperation.

Måste hon få ngn lugnande för att de ska kunna ta bort stygnen? Gör det ont? Hon är sydd med "ståltråd" eller vad man kallar det.

Maja som annars är världens snällaste katt blir ett monster så fort man tex ska ge henne piller, klippa klor och jag tror att det kommer bli svårt nu på torsdag.

Kan man sluta med tratten/kragen direkt efter? Det kan väl fortfarande bli infekterat om hon slickar? (Dum fråga kanskeGenerad)

Maja slickar på såret så fort hon är trattfri Ledsen

storAnnette
1

Det gör inte ont att ta bort stygn men det kan kännas obehagligt när man klipper av och när man drar ut dom.Maja verkar bli rädd för kloklippning och sånt (känner igen det på vår Tara) och då kan det hända att hon behöver lugnande.

Jag har brukat ta bort stygn själv hemma (med en medhjälpare) då slipper man stressen med veterinär/sjukhusbesök.Tratten har alltid tagits bort direkt och det har alltid gått bra här.

GladMaja kommer att bli väldigt lättad när det är klart!

Sidentass
0

Nej, ont ska det inte göra..men det kan kittla! Minns när vi skulle ta bort stygn på Mari när hon blivit kastrerad, hon är världens mest lätthanterliga misse annars..men då kittlade det i skinnet så vi satt två personer och lyckades väl få bort dessa 7 stygn på två kvällar..vettar har ´bättre snits på det hela än vad vi hade, helt klart!

Sidentass

marieborg
0

Tack för era svar!

När man tar bort stygnen hos vet hur brukar det gå till då? Ska man hålla fast henne mot undersökningsbänken eller brukar man få hålla i dem?

För om vi ska hålla ned Maja så är det helt kört, hon får panik gumman och ingen lyckas hålla fast henne. Det blev i alla fall så när vi gjorde ultraljudet. Fast vet inte om det blir bättre om vi får hålla fast henne i famnen så det måste nog bli något slags lugnande.

Lena
1

Det kan vara lite bökigt när man ska ta bort stygnen hemma. Särskilt om katten är av den lite mer bångstyriga varianten. Annars så gör det inte ont och de slipper tratten efteråt. Om man tar bort sjävl hemma behöver man ha en lämplig sax typ nagelsax som kommer åt ordentligt samt en pincett. Man behöver även vara två en som håller katten och en som klipper. Är man osäker kan det vara bättre att gå till veterinären som har det rätta handlaget och gör det på fem röda. Använd felliway i buren det dämpar stressen. (Spraya dock så att hon inte ser det)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

marieborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp!!

Märkte nu att det i mitten av såret inte är riktigt läkt än dvs att det är lite rött och så blöder det lite för Maja fick vara lite tratt-fri och hann slicka lite innan jag stoppade henne. Blöder inte längre kom bara ngn droppe…

vad gör jag? Tvätta med koksalt eller bara låter det vara?

Försökte få ett kort men det var inte så enkelt se bilden, såret är inte varmt, luktar inte illa eller är varit så jag tror inte det är ngn infektion.

Vi ska till vet på torsdag.

storAnnette
0

Jag tror inte det är någon fara men om du är osäker så sätt på den populära tratten igen tills det är helt läkt!Du kan också tvätta med koksaltlösning morgon och kväll för att hålla rent.

Det hade varit fint om veterinären berättat mer för dig innan ni åkte hem men du kanske kan ringa och fråga istället?Det kanske har suttit ett dränagerör i mitten,i så fall är det naturligt.

Det blir väl skönt när allt är klart!

marieborg
0

#6 Ja längtar så tills det är över! Hon har på sig sin krage hela tiden med undantag av små pauser då hon sitter hos mig.

Tycker så synd om henne för det verkar klia.

Nu ska min toppengranne Anna som är sjuksköterska och har jobbat på katthem komma över om ett tag och hon brukar alltid kunna lugna ned mig Glad

Hawknestgrove
0

Stålsätt dig, MAreiborg1 KRage i alla fall en vecka till, när du inte har stenkoll, tycker jag!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Men så bra.En sjuksköterska ser om det ser bra ut direkt.Själv är jag inte det men har lång och mycken erfarenhet av sjukvård när det gäller människor och det är inte så himla stor skillnad.

Du kommer säkert att sova lugnt inatt sen grannen hälsat på!

marieborg
0

#9 Japp som vanligt kan min "hemveterinär"  göra mig lugn!!

Hon sa att det såg fint ut och att det var inget att oroa sig för. Ev var stygnet kanske för hårt draget, tror jag hon sa.

Så nu är jag lugn igen. Tack alla

Destany
0

#3..När jag tog bort stygnen hos vet efter pumas kastrering så fick jag hålla henne intill min kropp så hon stod med baktassarna på bänken o hela hennes rygg vilade på min mage…jag höll henne under framtassarna o gosade med henne.. hon tycker inte alls om främmande människor men hon var så duktig o protesterade bara när vi hade 2 stygn kvar..så om du känner din katt som du älldeles säkert gör så kommer det att gå jätte bra.. vet sa att vi samspelade jätte bra o det syntes att hon litade på mig…så det kommer gå jätte bra med din kisse

marieborg
0

#11 Tack så mycket för ditt svar! Det gick till precis som du beskrev det och Maja protesterade inteGlad Hon var så duktigt och var nog glad över att bli av med stygnen.

Så underbart söt din tratt-fia är Kyss

Lena
0

#12 Skönt att höra att allt gick så bra. Katterna är ofta mycket tapprare än man kan tro io besvärliga situationer.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Vad skönt att det gått bra, för kissen som andra veterinärer inte trodde på. Gosa lite extra från mig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

anakin
0

#14  Håller med absolut.

Pussa lilla duktiga Maja från mig också.

///Anki

marieborg
0

Tack igen alla. Det är helt underbart, Maja har bara läckt urin när hon legat och sovit och inte heller lika mycket som innan. Och än så länge är det helt borta med att det bara kommer urin helt plötsligt när hon tex går omkring, något som hände flera gånger per dag före operationen!

Men som veterinären här hemma sa "det finns det inget att göra åt" Skrikandes

Gosar med Majsan hela tiden och hon verkar jättenöjd!

anebit
0

#16  Jaa,   Det finns Veterinärer och sen finns det Veterinärer….

Puss på dig Maja,  skönt att det gick så bra för dig hos vetten samt att kisseriet är så bra nu…  Härligt!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

maggan47
0

vad skönt att allt gick bra hos veterinären, ofta är vi mer oroliga än katterna, Lycka till nu med Maja  kram Maggan47