Hur vet man?
Jag går och funderar på om jag skulle skaffa sällskap till min katt eftersom hon är ensam hemma så mycket nu när jag "studerar" och jobbar och är borta mycket. Om det blir ett nytillskott (det är många om och men som jag måste tänka på först) så har jag bestämt att jag ska ta en katt från ett omplaceringshem. Gärna en vuxen, runt 2-5 år, svart, hane.
Men nu när jag satt och tittade runt lite på olika katthem, mest bara för att se vad som kan tänkas finnas där ute, så slog mig en sak: Hur vet man att ett katthem är bra? Man har ju hört historier… Visst, man kan ju ställa frågor, titta på bilder och komma på besök och sånt. Men det är ju inte alltid man ser hela sanningen utifrån det. Så vad jag funderar på är vad som egentligen är ett bra katthem och hur man kan avgöra om det är något som inte står rätt till på ett katthem..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Fast för en kattköpare spelar det mindre roll om hemmet är bra eller inte. Ställ många frågor, tittar på allt, bakgrund på katten, finns allt-vaccinering, kastrering, avmaskning. titta noga på katten. Hur beter den sig, är öronenen fina? man märker ganska snabbt om katthemmet bryr sig om sina katter.
För mig finns det två olika sorters dåliga katthem. de som missköter sina katter och hela katthemmet men det märker man ganska snabbt när man är där.
Och de andra som avlivar katter för de passar inte in i försäljningsschemat. Och det är svårt att veta för en kattköpare.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
"Fast för en kattköpare spelar det mindre roll om hemmet är bra eller inte." Huh?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Du får fundera på vilka saker som är viktiga för dig och fråga om just de sakerna.Man kan ju tänka "bra" och "dåligt" utifrån olika perspektiv.

Håller med dig om att man gärna vill stödja "bra" katthem. Känner dock inte till några alls däruppe, MEN jag tycker du kan ta hand en katt från Hittis istället.
Här är en massa privatpersoner som jobbar jättehårt för att avsluta kolonier och katter som inte ens kommer in på katthemmen.
Kan du inte tänka dig en skyggis så finns det halvtama och tama också.
#2 Vi som arbetar med hemlösa katter har andra kriterier på ett bra katthem än en kattköpare.
Köper du en katt tex hos Djurens Vänner betyder det inte att katten är misskött men jag personligt gillar inte DV för de tar inte in skygga katter. Men vill man ha en tam fd hemlös katt kan man lika gärna köpa sin katt där. DVNässjö har tex alla sina katter försäkrade.
Det gäller att kolla själv som kattköpare vilket intryck katthemmet, personalen och alla katter ge.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Låter ju bra, men det ligger en bra bit bort? Jag skulle ju iofs inte ha något emot en skyggis, men tror att det skulle vara väldigt stressande för stackaren att det inte finns någonstans att gömma sig hemma hos mig?
#5 Fast det är ju lite dom jag är ute efter. Hade du t.ex. inte sagt något om att det finns katthem som inte tar in skyggisar hade jag aldrig tänkt tanken ens. Att det finns katthem som avlivar katter visste jag ju iofs redan, och har inte riktigt tagit ställning till vad jag tycker om det. Det beror liksom lite på när och varför dom gör det.
//Lamina

Transport brukar aldrig vara ett problem, sen får du ju tänka igenom innan vad du tror att du klarar av och berätta för den som förmedlar katten vilka förutsättningar som finns och så får ju dom bedömma om det finns en katt som passar. Men väldigt många av katterna här på denna sidan är i mkt mer desperat läge än de på katthemmen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förutom det självklara, att katthemmet ska följa de lagar och föreskrifter vi har (och därmed har de tillstånd som behövs) så måste du fråga dig vad du vill stödja för verksamhet. Oavsett om man köper katt från ett katthem, en uppfödare, en privatperson (som inte är uppfödare) eller en bonda ska man tänka på att när man ger dem sina pengar stödjer man deras verksamhet. Vad vill du stödja? Vad är viktigt för dig?