Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4878 ggr
[Mariefredskatter]
0

Flaskmatade kattungar

Nu har mina hittebebisar blivit 2v och växer som dom ska. Men jag har en liten fundering.

Från början så kissade och bajsade dom efter varje matning när jag tvättade dom. Nu kissar dom efter maten men bajsar gör dom mest hela tiden så det blir snabbt smutsigt i lådan. Får byta till rent underlag vid nästan varje matning. Det blir ju också många bad vilket medför att dom är våta och jag är rädd att dom blir för kalla.

Ni som flaskmatat vet kanske om det är normalt?

Hawknestgrove
0

Putt för dem som vet mera…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Det har jag aldrig varit med om när jag flaskmatat. Prova att ha i lite mer vällingpulver men var försiktig så att dom inte blir förstoppade istället. Det låter som dom är dåliga i magen.

Josefa
0

Nej, det är inte normalt. Ligger de tillräckligt varmt? Får de för mycket mat? Risken är stor att de blir uttorkade om du inte får stopp på diarren.

Minska ner på  mjölkmängden, och gör den ev lite tjockare.

[Mariefredskatter]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då provar jag med lite mer pulver. Dom äter nu 5-10 ml var 3-4 timme. Det är i stort sett bara den största ungen som "bajsar på sig". Den lilla killen kissar o bajsar när jag tvättar honom efter maten. Dom har varmvattenflaskor i lådan.

Den stora tjejen har också ett märkligt beteende, hon liksom ålar runt hela tiden och huvudet drar åt vänster. Får verkligen hålla fast henne för att hon ska kunna äta. Har ju ett gäng 8v ungar här hemma också och inga av dom betedde sig så :/ Inte heller den lilla killen.

Dom stora ska in till vet för första sprutan nu i veckan så jag tar nog med dom små för en koll.

Josefa
0

Det bör inte gå mer än 3 timmar mellan måltiderna på så här små kissar. Och 10 ml/måltid ger jag aldrig till en 2 veckors bebis. Tänk dig 2 fyllda teskedsmått i en sån där måttsats man har i köket, ner i deras maghsäck.

[Mariefredskatter]
0

Då testar jag något mer pulver, max 5ml per måltid och oftare så får vi se. Tusen tack för hjälpen så länge :)

Josefa
0

Bebisarna kan bli lösa i magen om mjölken är för kall eller om de själva är för kalla. Tänk på att de blir kalla när de är våta om du badar dem efter att de bajsat ner sig. Så då gäller mer värme.

Håller tummarnaGlad

Silvestris
0

Som redan poängterats är det inte normalt att så små "bajsar ner sig". Att det rinner ut avföring på det sättet kan indikera "övermatning" dvs. tarmen hinner inte ta upp maten. Då får man minska på portionerna. Att tjocka upp mjölkersättningen kan hjälpa, men håll noga koll så att det inte leder till förstoppning istället.

Och måste du bada kattungarna för att få dem rena? Räcker det inte med att torka ordentligt med hushållspapper? Jag skulle försöka undvika att bada så små och istället försöka torka bort bajset.

Silvestris
0

Vad gäller matningsintervall är 3-4 timmar en bra tumregel, men man får anpassa sig till individerna. Precis som små människobebisar behöver kattungar sova ordentligt för att de ska utvecklas normalt. Man bör om möjligt försöka matcha in matningen under kattungarnas vakna perioder, inte hålla på att väcka dem i tid och otid för att få i dem mat. Utvecklas de normalt är det inte farligt att låta dem sova i 6 timmar och mata dem när de vaknar. De tar igen det om de tillåts äta ofta och tills de är mätta när de är vakna.

Lite som med människobarn. Att amma var tredje/fjärde timme är en bra tumregel, men fri amning är att föredra om det går.

[Mariefredskatter]
0

Igår fick den lilla tjejen somna in hos veterinären. Har märkt att hennes beteende och utveckling inte var normalt och veterinären kunde konstatera att hon antagligen hade nån sorts hjärnskada. Många tårar trillade, tänk att man fäster sig så efter endast knappt 3v.

Lilla Vilde utvecklas mer normalt, knallar nu omkring på darriga ben. Men har märkt inatt att han haft svårt att somna om efter maten, han saknar nog storasyster :(

Har lagt en lurvig vante med varmvattenflaska i lådan, vad mer kan jag göra för att han ska känna sig trygg?

Silvestris
0

Ge honom så mycket fysiskt närhet du kan. Det är nog det bästa.

Hawknestgrove
0

Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Luecca
0

Stackars lilla tjejen Rynkar på näsan bra att Vilde mår bra ändå. Mycket närhet och värme är väl det som gäller… och bra vuxna katter som kan visa honom hur man är en katt.

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

[Mariefredskatter]
0

Har haft honom hos mig inlindad i fleecefilt och han ligger och snuttar o trampar i handen och spinner högt! Efter ett tag somnar han och då lägger jag honom i lådan tills nästa matning.

Mina vuxna katter har varit fantastiskt duktiga med uppfostring av dom stora kattungarna, så jag överlåter Vilde till dom när han växt till sig :)

Josefa
0

Men lilla tösen. Det var väl hon som var den större av ungarna? På vilket sätt var hennes beteende och utveckling avvikande?

Sov så gott lilltös.

[Mariefredskatter]
0

Hennes huvud drogs åt vänster hela tiden, hon skravlade liksom runt runt bara. Trodde att hon kanske hade nåt fel på ryggen men vet var säker på att det var nån hjärnskada. Antagligen därför som hennes kroppsfunktioner inte fungerade, sista 1,5 v gick hon bara upp 20g.

Så sorgligt när man kämpat dygnet runt men Vilde mår bra, fick sova i mattes säng inatt lilla gullet :)

LillaAqvila
0

hej! Jag har nappat ungar och håller med om det mästa av tipsen!

*bra att kolla att mjölken är ljummen

*(gör den med mer pulver! gå lite på magkänsla du kan variera pulver mängden)

*håll bäbisen torr och varm! sova hos dig är bra mina har tyckt om att ligga tryckta mot bara magen (varm!) och spinna medans dom matas med en flice fält runt kan du lyxa din med!  (de kan dock göra att de börjar krypa in under tröjan :P) sen tipsar jag dig att börja med riktig mat tidigare och kompletera med flaska BARF (köttkross) ex helt nermald kyckling är ett jetta bra start alternativ beroende på hur pigg/stor ungen så fort de gnager så det blir hål på pipen tar jag fram mat då kan de knapra på den! (blötamat imas/mjau funkar annar eller royal kanin kitten torrfoder de är kul när tenderna kliar) vid 5 v kan du nog testa det !

….jag förstår precis din känsla en av mina akuthjlälpungar blev sjuk och gick bort att ha dom från dag 1 är speciellt gud vad jag grät å tjöt! många kramar till dig!

LillaAqvila
0

till er som vet mer: kan dom ha fått mask/magbakterieflora problem?

Silvestris
0

Man bör väl utgå ifrån att kattungar som hittats ute kan ha fått spolmask via modersmjölken. Kattungen jag flaskmatar nu hittades ute och jag avmaskade honom absolut eftersom kattungar till utekatter löper stor risk att smittas med spolmask och de kan bli väldigt sjuka.

Josefa
0

Kattungar som är födda av en hona som går ute bör alltid avmaskas. Fast den första avmaskningen görs inte förrän vid 3 veckors ålder, så det var väl inte riktigt dags för det än här.

#TS

Hur går det för lillgrabben? Jag fick hem två uttorkade, nerbajsade krakar på 15-17 dagar igår. Upphittaren hade försökt flaskmata dem ett par dagar i väntan på en amma som inte dök upp, men har väl gjort lite fel. Magarna verkar ha lugnat ner sig nu iaf.

Silvestris
0

Första avmaskningen bör faktiskt göras mellan dag 14 och 20 hos kattungar som löper risk att vara infekterade med spolmask.

LillaAqvila
0

hm intressant haft 3 kullar där mamma varit "vildkatt" samtliga fall blev jag ombedd att avmaska v 5… (av kattstallen som jag ställer upp för) #20 #21 har ni hört det av vetrinär? mvh

LillaAqvila
0

hm intressant haft 3 kullar där mamma varit "vildkatt" samtliga fall blev jag ombedd att avmaska v 5… (av kattstallen som jag ställer upp för) #20 #21 har ni hört det av vetrinär? mvh

Josefa
0

Ok, det var mer än vad jag visste. Jag har alltid väntat tills de är 3 veckor och då använt Banminth vid första avmaskningen. Om kattungarna varit äldre när de kommit in har jag använt antingen Axilur eller milbemax, eftersom jag inte tycker att Banmint är tillräckligt effektivt då.

Vilket avmaskningsmedel använder du på 2 veckorsungar? Eftersom Banminth rekommenderar första avmaskningen vid 3 veckors ålder.Och vad menas med "kattungar som löper risk för att vara infekterade"? Om kattungarna inte löper risk för att vara infekterade så ska man inte avmaska dem.

Det beror på vilket avmaskningsmedel man använder. Banmint rekommenderar vid 3 veckor. Axilur vid 5.

Silvestris
0

#24 Jag använder Banminth (på inrådan från SVA). Kattungar som löper risk att ha mask är krasst sett alla med en mamma som går ute. Andra kattungar behöver inte avmaskas, då bör man istället ta avföringsprov när de börjat äta fast föda och bajsar "riktigt". Det kör jag på de kattungar jag föder upp och de har hitills varit maskfria.

Josefa
0

OK, jag har inte varit i kontakt med SVA utan bara följt tillverkarens rekommendationer. Har inte vågat de kattungarna det tidigare. Speciellt om de har varit i dåligt skick, som de ofta är när man får hem dem. Fast där är väl masken en bidragande orsak till att de inte mår så bra. Då vågar jag mig på att ge de 2 senaste en kur nu. 2 veckor är de iaf.

Blir bara lite undrande ändå eftersom jag har för mig att det tar 3 veckor för maskäggen att kläckas och bli maskar stora nog att föröka sig. Då borde det inte finnas maskar så tidigt som vid 2 veckors ålder. Och avmaskningsmedel tar bara levande maskar. Man ska ju ge så lite avmaskningsmedel som möjligt enligt senaste rön.

Silvestris
0

Att kattungar är i dåligt skick kan absolut bero på maskinfektion och ju längre man väntar med behandling, ju större risk att masken kommer ställa till långvariga problem.

Det stämmer att Banminth (pyrantel) inte biter på ägg, men de är inte ägg som passerar över med modermjölken utan larver och dessa biter pyrantel på. Hinner man avmaska före 3 veckors ålder hinner man alltså förebygga att adulter hinner utvecklas och börja producera ägg så man bryter smittcykeln snabbare om man avmaskar tidigt vilket i längden innebär att man inte behöver avmaska lika mycket.

Josefa
0

Ha, så är det naturligtvis!! Har många gånger tänkt att det måste kännas hemskt irriterande att ha ha en massa maskägg virvlande runt i mjölkgångarna. Även om äggen är pyttesmå. Men aldrig tänkt så långt som att det är med larverna kattungarna blir smittade. Då känns det genast lite lättare att förstå. Så nu har jag lärt mig något nytt!!

Har iaf tryckt i nykomlingarna lite maskmedel nu.

Silvestris
0

Hela livet är en lång skola. ;) Själv tycker det låter som en kittlande känsla med larver i tuttarna!

Josefa
1

Larverna låter helt klart bättre än äggen.

UlrikaD
0

Och helt plötsligt lät nudlar till middag inte som en bra idé.Obestämd

Silvestris
0

Förlåt.TystSkrattande

UlrikaD
0

#32 Det är lugnt, det fick bli mackor med falukorv istället.Skrattande

Josefa
0

Hur har det gått med den lille?

Lena
0

Ja hur har det gått med den lilla kissen! Hoppas på det bästa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mariefredskatter]
0

Det gick tyvärr inte alls bra :(

Han gick upp till 170g sen var det stopp. Blev sämre på att äta och gick ner till 150g. Blev mer o mer slö och då bestämde vi för att ta bort honom.

Han finns nu i himlen med sin syster…….

Josefa
0

Gråter Men lille påg.

Sherwood
0

Det var tråkigt och ledsamt att höra, men vi kan inte rädda alla missar hur vi än gärna vill. Men det är tur att vi har er så många kan få bra råd, för annars skulle det kunna vara ännu sämre.

Lena
0

#36 Så ledsamt att det inte ville sig. Så jobbigt det där när man verkligen försöker och det ändå inte går vägen.

R.I.P små kissarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"