Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3635 ggr
Liz-arden
0

Kattproblem på Tjörn

Min faster ringde mig idag och berättade att vid hennes sommarstuga går en katt som fått ungar under en altan. Ungarna är nu så pass stora att de börjat leka i omgivningarna runt altanen.

Katten ägs av en kvinna som har en hästgård i närheten och hon har lovat att hämta katten och ungarna. En kattunge har hon hämtat men sen kom hon inte tillbaka mer. Eftersom ingenting har hänt på flera veckor har min faster ringt kvinnan varje dag och bett henne hämta sina katter men inget har hänt och nu börjar kvinnan säga att det kanske ändå inte är hennes katt och att hon inte vill ta ansvar.

Min faster undrade då vad hon skall göra. Som så många andra trodde hon att det finns föreningar att ringa som gladeligen åker ut och hämtar kattungarna och omplacerar dom i goda hem och står för alla kostnader. (Det hade varit en trevlig värld.)

Jag berättade för henne att föreningarna inte har plats eller resurser för sådant och tyvärr kunde jag inte ge min faster några bättre råd än att själv försöka fånga in ungarna och köra hem dom till ägaren. Tyvärr riskerar väl detta att bli ett utdraget problem i så fall för om kvinnan inte steriliserar sina katter ( hon har 4) eller tar ansvar för ungarna så blir ju snart problemet större.

Finns det något annat man kan göra?

Jag vet inte vad kvinnan gjort med kattungen hon hämtade eller vad hon skulle göra med dom återstående om hon fick dom hemkörda till sig. Självklart önskar jag inte att katterna avlivas men jag vet inte vad mer man kan göra när dom ju faktiskt rent lagligt har en ägare?

Zolah
0

i skellefteå finns det djurskyddet, borde finnas där också.

Dom tar ju hand om övergivna djur och ger dom nya hem samt att dom blir kastrerade/steriliserade ( om jag minns rätt )

Annars får du ta och anmäla henne för djurmisshandel, tror detta går under det? men det går att kolla närmare på nätet

Hawknestgrove
0

nä, men anmäla ägaren  med stöd av §16. man får inte föda upp fler kullar än två om året utan tillstånd. Och Djurskyddet i uddevalla är väl det som är närmast dig.

http://www.djurskyddetbohuslan.se

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Liz-arden
0

Ok

Jag visste inte det där om max två kullar / år. Det kan ju gå att använda.

Men om dettta är årets första kull så måste man ju vänta tills "oyckan" händer igen innan man kan anmäla.

Hawknestgrove
0

Det är inte två kullar per katt, utan två kullar per ägare. Så har hon två honkatter, som får var sin kull, så är kvoten uppnådd. HAr hon tre honkatter som får varsin kull, så är det en kull för mycket.

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tillsyn två ggr dagligen lär hon ju inte ge dem,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Svårt att anmäla en utan bevis. Det bästa är att helt enkelt fånga mamman och kastrera henne och söker själv nya hem till ungarna. Plus ett allvarligt samtal med "ägaren".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Zolah
0
Liz-arden
0

Nu var det länge sedan jag uppdaterade den här tråden.

Kvinnan som ägde katten är anmäld. Min faster har varit i kontakt med djurskyddet och länsstyrelsen. Länsstyrelsen gör som vanligt ingenting men jag kommer att se till att ytterligare anmälan kommer in om denna kvinnan för enligt en annan granne har hon tydligen fler djur som misskötts på gården.

Det aktuella läget är akut och inte roligt. Av fyra kattungar återstår nu bara en. En hämtades av ägaren och två andra har försvunnit till okänt öde. Kattmamman verkar ha återvänt till gården hon kom ifrån och den sista kattungen är troligtvis övergiven. Den har nu matats av grannar i sommarstugorna och sitter utanför min fasters stuga och skriker efter mat.

Kattungen är vild men söker sig ändå till människor för att få mat. Min faster säger att den är två månader men hon är inte bra på katter och jag gissar (utan att ha sett den) att den är betydligt äldre.

Liz-arden
0

Jag har uppmanat min faster att mata kattungen varje dag vid samma tid och plats för att det ska gå att fånga in den. Då märker man ju snart om mamman är i närheten också.

Läget verkar ju vara så kritiskt att det inte går att hoppas att ägaren tar sitt ansvar längre.

Jag försöker bearbeta min make att vi skall kunna ta in mamma och unge tillfälligt men hittills har jag inte lyckats för det passar väldigt dåligt just nu. Om någon annan kan vara tillfälligt jourhem eller vet någon permanent lösning så hojta gärna men jag antar att det finns gott om katter med problem just nu.

Vad mer kan man göra?

Luecca
0

Behöver ni hjälp med fälla eller nåt? Var på Tjörn finns dem?

Tyvärr har vi fullt upp med vårt ärende i Göteborg men eftersom jag bott på Tjörn så har jag lite kontakter. Kan höra mig för om någon kan ta in någon av dem iaf…

Skulle vara jättebra med kort på dem… Tyvärr så kan det hjälpa när man ska vädja till folks hjärtan…

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Liz-arden
0

Jag skall kolla om min faster kan ordna en bild. Jag vet att hon har fotograferat mamman men jag tror inte att hon har internet i stugan.

Hjälp med en fälla hade ju varit fantastiskt! Jag kan själv inte fånga in några katter just nu eftersom jag är höggravid och inte särskilt rörlig.

Luecca
0

bara vi hittar någonstans att sätta dem så ställer vi upp med fälla. :)

Släng in en hjärtknipande annons på Blocket, det kanske kan ge napp?

Men jättebra om det går att få kort på dem… Finns de i närheten av Hjälteby så kan en kompis till mig säkert åka ut och ta kort :)

Hawknestgrove
0

Ja, LSt är  tyvärr överbelastade med ärenden och tyvärr så får de prioritera. det går inte att klona folk, så enkelt är det. Tänkte faktiskt på Sofia 85, hon bor väl i traktena? Ni kan väl höra? Ni kan inte få mer än nej…..

Luecca
0

Jag har ingen aning men man kan ju fråga henne :)

Hon verkar inte vara medlem längre?

Hawknestgrove
0

hm… hon skrev ju nyss….

Hawknestgrove
0

sofia85 heter hon!Skrattande

Luecca
0

Ahh Nu hittade jag henne, Sofia-85 heter hon. Skrattande

Hawknestgrove
0

Ok bra. Fråga är ju gratis!

Liz-arden
0

Jag kan få nytagna bilder på mamma och unge som en granne till min faster har tagit men damen är gammal och behöver nog lite hjälp med att skicka bilderna till mig så jag får nog vänta på dem ett tag tyvärr.

Enligt min faster kommer tydligen kattmamman till sin unge på kvällen så då behöver ju båda två tas in samtidigt. Jag letar just nu efter någon som kan ta in dem åtminståne tillfälligt så att inte även den sista ungen försvinner eller dör.

Tydligen kommer både kattmamma och unge fram till ett stugfönster på kvällen och sitter på fönsterbrädan med nosen mot fönstret för att tigga mat. Så det verkar ju inte som om ungen är särskilt skygg. Den är bara lite försiktig med att låta sig fångas eller klappas.

Liz-arden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på fina kattmamman och hennes ungar. Tyvärr finns som sagt bara en unge kvar nu.

Jag letar fortfarande efter någon som kan ta in dom tillfälligt (skall ringa runt och tjata på hela vänkretsen idag)

Roslyn
0

Har du hört med Djurskyddet Bohuslän? http://www.djurskyddetbohuslan.se/

Tror de prioriterar kattmamma/ungar i mån av plats. Maila dem i alla fall och fråga.

Mvh Anette

Liz-arden
0

Jag har mailkontakt med dem och de har varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående hittills.

De skulle återkomma till mig när de hade kollat om det fanns plats. Men jag blev besviken när de sa att om kattungen inte är tam så måste de skjuta den. Det känns inte rätt för mig, den är ju bara några månader gammal och vad vi vet så är den fullt frisk.

Luecca
0

Åh jösses… Det känns som fenomenet "är den inte tam så får den inte leva" sprider sig. Så tragiskt. :(

De är jättesöta! Vet inte hur man skulle kunna lösa det men det måste gå på något sätt ju :(

Liz-arden
0

Kattmamman är jättegosig dock och ungen är kontaktsökande även om den är försiktig och inte vill bli klappad än. Den ligger och rullar sig på min fasters trappa och den jamar när den ser henne.

Jag har försökt att tala om för min faster hur hon skall försöka närma sig kattungen utan att skrämma den. Förhoppningsvis har den snart lärt sig att människor kommer med mat och inte är farliga.

Hawknestgrove
0

Du menar ine att djurskyddet sa att de skjuter katter? En så pass stor organisation som de är i jämförelse med oss och de SKJUTER?Skrikandes

Liz-arden
0

Jag pratade med vice ordförande och hon nämnde flera gånger att de tyvärr måste skjuta vilda katter.

Jättetråkigt och när hon sa att de fått in många förvildade kattungar i år gjorde det ont i mig för då tänker jag mig att det kanske inte gått väl för dem.

Men jag vill inte kasta skit på djurskyddet Bohuslän för jag vet inte om detta är deras policy eller bara något som den personen jag pratade med sa till mig. Som sagt, annars har dom varit trevliga och tillmötesgående.

Hawknestgrove
0

Hm…..Ja de är trevliga att prata med, men skjuta kattungar?

Liz-arden
0

En kompis till mig kan ta hand in katterna som en tillfällig lösning! Skrattande

Hon är jättebra med katter så då kan hon hjälpa till att få den lille tam medan vi letar efter ett permanent hem och så slipper dom gå ute.

Tyvärr är hon inte hemma nu på ett tag så det blir fr.o.m. 10/8. Min faster är dock kvar i stugan så pass länge så det skulle nog funka.

Om någon här kan tänka sig att hjälpa till med infångning och eventuellt transport från Tjörn in till Göteborg så vore det kanon! PM:a mig i så fall.

Luecca
0

Underbart!!! Skrattande

Vi kan hjälpa till om det passar in med tid osv, bara din faster fortsätter mata och försöka närma sig den lille. Sätt ut annons redan nu att du söker hem till dem!

Liz-arden
0

Jag fixar en annons imorgon. Jag måste bara ta reda på vilken av ungarna på bilden det är som fortfarande finns kvar.

Min faster matar varje dag nu och har fått "order" av mig att hålla utkik efter mamman för hon har tydligen inte setts till de sista dagarna.

Roslyn
0

Jösses! Undrar vad som hänt med dem nu då. Vi hade kontakt förra året och då var det inte alls så (att avliva skygga kattungar).

Det var väl väl att inte de blev mer inblandade.Förvånad

Hawknestgrove
0

MEn så bra. Hoppas nu att det löser sig till det bästa

Luecca
0

Mamman är nog ute och träffar pojkar… :(

Liz-arden
0

#33 Ja, den risken är ju stor…Rynkar på näsan

Skall man sterilisera henne så fort hon kommer in även om hennes unge fortfarande diar?

Luecca
0

Ja det kan ni göra. Är hon ute och träffar pojkar nu så är det jättebra att få kastrerat henne fort så det inte hinner gå för långt…

Liz-arden
0

Då får en veterinärtid bokas så fort som katterna kommit in!

Gullimat
0

Det beror på hur stor ungen är. Är de 8-10 veckor tycker jag man kan göra det om de skall vara inne, diar de fortfarande kan de göra det efter kastrationen ändå..

Tur du hittat en lösning, förstår inte att man skulle avliva en bebis, ett katthem? nej fy för säger jag bara. Kan undra då också vad de tänkte göra med Mamman

Hawknestgrove
0

absolut. för som du beskriver, så är ungen rätt så stor. så det är ju inga problem

Luecca
0

Ska ni/vi försöka fånga in säg den 18:e så kan man boka en veterinärtid till samma dag, så slipper hon åka runt flera gånger. Glad

Liz-arden
0

Om det inte går att ordna tidigare så gör vi det. Om kattungen blir mindre rädd så kanske vi kan få in dom redan runt den 10:e.

Min faster börjar sitt arbete 15:e så då flyttar hon in till Göteborg igen och katterna blir ensamma på veckorna.

Vi får hålla kontakten och se vad som händer. Jag försvinner troligen från tråden här inom kort men återkommer när jag kan. Min förlossning är beräknad till nu på måndag så jag vet ju inte när det blir.

Liz-arden
0

Dags för uppdatering:

Kattmamman lämnade sin unge och ungen fångades in men mamman lyckades undvika oss.

Ungen är nu vaccinerad och avmaskad och har fått ett permanent hem hos min kopis. Han är nu kelig och trygg och har lärt sig använda lådan. Glad

Tyvärr har det inte gått lika bra för mamman. Av naturliga orsaker har jag inte hunnit engagera mig så mycket som jag skulle vilja i detta fallet. Kattmamman hann bli dräktig och få en ny kull. Idag fick jag höra att en granne i all "välmening" avlivat kattungarna som var någon vecka gamla i tron att problemet var löst för både stugägare och kattmamma. Skrikandes

Jag förklarade att kattmamman nu har mjölkstockning, ont och riskerar infektioner och att hon dessutom kommer att bli dräktig igen mycket snart.

Liz-arden
0

Jag har absolut inte tid eller plats att ta in den här katten och min man kommer att bli jättesur på mig om jag gör det men jag kommer nog ändå att göra det för jag kan inte förlika mig med tanken att hon skall behöva genomlida en vinter där ute med ännu en kull ungar.

Hon är redan mager och full av fästingar. Gråter

Finns det någon här inne som kan tänka sig att ta in denna katt tilfälligt medan hon återhämtar sig så pass att hon kan sterliliseras och sedan läka efter steriliseringen? Steriliseringskostnaderna ordnar jag.

Hon är tam och gosig men har aldrig bott inomhus vad jag vet och det måste ju gå att ordna med ett hem till henne.

Roslyn
0

Putt för akut hjälp till lilla mamman. Vilket sorgligt öde. Rynkar på näsan

kattassen
0

Lägg ut en annons på Blocket. Är hon tam får du säkert en hel del svar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Luecca
0

Tyvärr så har vi fullt upp just nu. Gråter

Säger som kattassen, lägg in en Blocketannons med några söta bilder…

Liz-arden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sitter hon i mitt garage. Inte bästa platsen för en kisse men jag har städat och gjort det ombonat så gott det går så det får duga så länge.

Hon verkar efter omständigheterna må ganska bra och äter och gosar. Hon har hårda klumpar runt spenarna men visar inga tecken på att ha ont när jag klappar henne på magen. Borde jag ändå ge henne smärtstillande för säkerhets skull? (Jag har metacam hemma)

En bild fick jag på henne också sötnosen. Hon kan inte vara gammal. Pytteliten tjej som ser ut som en kattunge själv i kroppen.

kattassen
0

#46 Så fin hon är!! Undrar hur käckt det är att spenarna är lite fylldaObestämd Kan inte sånt, men bör hon få något som avbryter mjölkproduktionen tro?

Liz-arden
0

Pratade med veterinären och de tyckte bara att man skulle vänta några veckor med steriliseringen pga infektionsrisken.

Jag antar att mjölkproduktionen avtar ganska snabbt när ingen diar. Så funkar det ju på människor i alla fall.

Liz-arden
0

Nu finns sötnosen på Blocket

http://www.blocket.se/vi/35900394.htm

Roslyn
0

Så fin hon är. Hoppas att ni får många svar. Jag tror också att om hon får något medel mot mjölkstockning så kan hon ju också kastreras snabbare.

Undrar också. Finns hon i Borås. (såg på Blocket). Hur är hon inomhus? Skulle hon funka som innekatt? Jag undrar därför jag ska höra med någon som just letar katt.

Mvh Anette

Liz-arden
0

#50: Blå Stjärnan rekommenderade värme och lätt massage för att få bort mjölkstockningen.

Ja, hon finns strax utanför Borås.

Det är lite tidigt att säga än om hon fungerar som innekatt men hon förstod sig på hur man använder lådan med en gång så rumsren är hon i alla fall. Finns det bara sällskap och stimulans så brukar det ju funka att vara inne även för katter som levt ute tidigare.

Hawknestgrove
0

Det vore en klar fördel om du fick henne kastrerad innan….omplaceringen

kattassen
0

#51 Alla katter i princip är rumsrena även om de aldrig sett en låda. Deras instinkt är att vilja krafsa över sitt kiss och bajs och dras givetvis i första hand till sånt material. Därför brukar det som regel inte bli några problem att ta in en utekatt inomhus. Sedan kan det naturligtvis bli andra saker som gör att katten hellre vill vara ute än inne. Men de flesta trivs gott inomhus ett bra tag efter de gått ute en längre tid.

Liz-arden
0

Hon är en fantastiskt mysig och trevlig katt som har legat i mitt knä och gosat en lång stund idag.

#52: Självklart skall hon vara steriliserad och läkt innan hon flyttar härifrån. Det ska inte bli några fler ungar för den här damen nu.

Liz-arden
0

Vilken rysare! Förvånad

Idag hände det som inte får hända! Min man missade att låsa garagedörren och den blåste upp så att Leia (som jag döpt katthonan till) rymde.

Min man fick panik och sprang efter henne vilket gjorde henne jätterädd så att hon flydde upp i skogen! Min man följde efter henne i en halvtimma men tappade sedan bort henne.

Gissa om jag var arg! Skrikandes

Jag har klättrat i berget och letat i skogen i ösregn nu på eftermiddagen trots att jag visste att det var en liten rädd nål i en höstack jag letade efter.

Och se på tusan….långt långt hemifrån hittade jag henne kurandes under en rotvälta! Först var hon rädd men när jag matat henne kom hon fram till mig. Jag hade en sele med mig som jag knäppte på henne men den behövdes inte för hon var jättesnäll och lät mig bära henne hela långa vägen hem, trots att det tog ca 30 min att gå. Skrattande

UlrikaD
0

Vad skönt att du fick tillbaka henne igen!

Roslyn
0

Åhh vilken tur och vilken snäll katt som lät sig bäras så långt.Kyss