Äldre katter
Har ni några bra länkar om äldre katters problem? Hittar inga just nu..
Ser att Tusse har blivit smalare, vet att det är hans njurproblem, finns inget att göra åt. Men tänker på att hans päls har blivit annorlunda, mera "smutsig" och sträv om man ska jämföra med Milous. Vad kan man göra åt det hela. Tydligen så tvättar han sig inte så ofta har jag sett. Milou som vill så gärna tvätta honom, men där är det nobben.
*essut*
Åh… hur gammal är den lille?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hittade den här sajten när jag googlade
http://www.shenandoahs.se/Gammal%Katt.htm
Såg att det inte går att få fram sidan. Googla istället på: äldre kattens sjukdomar och klicka på 3:e rubriken "Gammal Katt"
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

http://www.adlibris.se/default.aspx
på adlibris finns en bok för 64:-
Seniorkatter: Lyckliga och Friska

#1 Tusse är ca 15 år i oktober.. Han kan vara äldre då ingen vet hur gammal han är. Tusse tog vi hand om 1994 då han blev lämnad kvar när hans matte/husse flyttade ifrån villan.
2# Tack för länken och tipset om boken.Ska beställa boken, den är nog bra att läsa.

Jag vill också tacka för länken..känner att den kan även jag ha nytta av..vår Josefin är 13 år så hon är ingen ungdom längre, även om hon hittildags mår gott!
Sidentass
Pälsproblemen har med njursvikten att göra. Vad äter Tusse för foder? Det är viktigt att hålla sig till en strikt njurdiet när katterna får njurproblem. Sedan kan man ge lite extra b-vitamin för att det är bra både för pälsen och allmäntillståndet.
Du kan även hjälpa honom med lite extra pälsvård. Man kan bada med ett fuktande schampo. Specific har ett jättebra shcampo för torr hud.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja det var bra för oss oxå.
Bamse är snart 16 och Jesper 13
Jenna

http://www.adlibris.se/default.aspx src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Ännu en bok på adlibris….
Kattens sjukdomar 172:- skriven av Ann-Marie Nilsson
Måste väl vara vetrinären Ann-Marie i Södertälje

#6 Tusse vägrar äta torrfoder för njursjuka. Så han får det mat han gillar. Har pratat med veterinären om det hela, så han tycker vi gör rätt. Med tanke på hans blåsljud på hjärtat så ska han inte bli stressad. Tur att han gillar att bli borstad på gamla dar..Han fäller just nu så mycket.
#8 Har fått boken som du tipsade om, den är kanon bra tycker jag. Visst är det Ann-Marie från Södertälje.
Glömde, Tusse har gått ner 2 kg på några månader, nu väger han 4 kg, han har vägt 6..
#9 Det finns flera olika märken med mjukfoder också för njursjuka katter. T.ex. har Specific ett som katter brukar älska - även de som inte behöver gå på dieten försöker få sig en smakbit. Inte så att jag vill tvinga dig att ge honom dietfoder, det är bara det att jag vet hur bra njursjuka katter mår om de får den för sjukdomen rätta dieten samt att det kan förlänga deras liv med flera år. Det bästa brukar vara att smyga in det nya fodret och att sedan succesivt minska det gamla fodret och öka det nya. Då blir det inte så stressfullt för kissen. Viktnedgången sker i rasande fart och kommer tyvärr att fortsätta med vanligt foder. Däremot upphör den om han börjar med njurdiet.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Som Lena skrev så kan du ju alltid blanda njurdiet med det vanliga fodret. Då får han ju i sig lite av njufodret och det är ju bättre än inget, det tycker jag att du ska försöka med!

Essut du "måste" byta till njurdiet! Vanligt foder innehåller en massa proteiner och det är proteinens avfalprodukter som njurarna inte kan ta upp ur blodet när dom börjar fungera sämre. (När katter vissar symtom på njursvikt är det högst 25 procent av njurens kapacitet kvar). M h t att njurarna inte kan ta upp dom afvalprodukter som uppstår vid smältning av protein stannar dessa kvar i blodet, katten kommer att må illa (möjligen även andra symtom på förgiftning) och börja kräkas. Om du inte byter till dietmat kommer katten att dö…
/Miranda
har samma problem med Lucas perser snart 20 år, har nedsatt njurfunktio, och ätit Hills k/d blötmat i flera år, men i vintras tvärvägrade han, har försökt att blanda i lite i Miau tetra som tjejerna äter, men icke, då nobbar han, och envis till tusen är han, sittervid matskålen och stirrar, och jag sitter vid bordet, och rör om, då och då, han fnyser, jag fnyser, slutar med att han får Miau blötmat enbart, och då äter han,????PS. har alltså tagit bort all annan mat, INNAN jag ger honom, så alternativ finns inte
Maggan47

Vad gör man om han inte äter njurfoder? Han vägrar totalt, han svälter hellre verkar det som..
Han är precis som sin kära kusin Lucas. Vi tar en dag i taget och ser hur han mår.
#essut#

#14 Men kan du inte blanda njurfoder med vanligt? Det behöver inte vara mycket, lite är bättre än inget, kan du inte prova?

Har du provat alla sorters som finns? Det finns en del på marknaden i både torr och mjukmat.
/Miranda
#13 Njursjuka katter får sådana där perioder ibland att de matvägrar. Hör till sjukdomsbilden. Det brukar dock gå över. När vi hade Lill-Pelle så brukade jag, när dessa perioder kom, handmata och ge mat i små, små portioner på en liten tallrik. Då åt han en bit i taget. Med mycket fjäsk och mjukt röst fick jag till slut igång honom att äta ordentligt igen. Brukade också växla mellan olika sorters njurdieter.
//Lena

#15 Jag ska prova med lite i sitt vanliga mat.
#16. Jag har provat alla sorter som finns.
#17 Vet att katter kan få för sig att inte äta viss sorts mat. Men ibland ger man upp..

#18 Här finns det recept till hemgjord mat för njursjuka.
#18 Att njursjuka katter matvägrar ibland har att göra med att de tappar matlusten pga av sin sjukdom. Det är en del av sjukdomsbilden helt enkelt. Det går lite upp och ned. Njurdieten hjälper njurarna och gör att de klarar av att leva trots sviktande njurfuntkion. Till slut upphör de helt och hållet att äta och dricka, de blir då också mycket trötta och påverkade. Då finns det inte så mycket mer att göra. Njurarna har då slutat upp att fungera och slaggprodukterna går ut i blodet och orsakar illamående och dåligt allmäntillstånd. Ett förgiftningstillstånd inträder. Veterinären kan genom dropp rensa kattens slaggprodukter, men då måste man åka till veterinären regelbundet och ge dessa behandlingar. En sorts dialysbehandling.
Nu uppfattar jag det som att Tusse aldrig ätit Njurdiet över huvud taget. Är det rätt uppfattat? Att han vägrat börja med dieten. Svårt fall i så fall. Det enda råd jag kan ge dig är att vara envis som synden. Prova igen, och igen och inte ge upp. Det brukar nämligen gå, men man måste vara oerhört envis vilket kanske inte är så lätt att vara alla gånger. Handmatnign brukar kunna fungera ihop med mycket fjäsk. Man kan även lura kissen att smaka på maten genom att ge den lite på tassen som de sedan reflexmässigt brukar slicka i sig - då kan de faktiskt komma på att det är riktigt gott. Och som sagt att blanda med vanligt foder är smart. Gör då så att det först är ca 20% nytt foder och 80% gamalt foder. Om det fungerar smygökar du med dietfodret och smygminskar det gamla fodret. Efter ca en vecka upp till 10 dagar är det sedan bara dietfoder han får. Lycka till!
//Lena

#20 Tusse har ätit njurdiet i 2 år och det har gått bra. Men sen han fick en akut allergichock så har han vägrat äta det. Har provat med olika märken med det har inte hjälpt. Tusse fick kortison spruta för att upphäva allergin. Veterinären trodde det var njurfodret som kanske har ändrat innehåll..
#21 Det är typiskt sådana situationer när de kan få för sig att matvägra. Fick han allergichocken av fodret?
//Lena