Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 3461 ggr
UlrikaD
1

Torrfoder till olika åldrar?

Vet ju att många här inne har olika åldrar på katter hemma.

Hur gör ni med torrfodret som står framme, om ni nu använder torrfoder?

Delar ni upp det så att vissa får en viss sort och andra får annat eller köper ni en sort till allihopa?

Har just nu hemma katter i åldrarna från 12 veckor till 14 år. Det är svårt att få dem att äta olika. Alla vill ju äta kattungefoder såklart:)

Icna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kan du inte servera kattungemat i en låda med liten öppning så större katter inte kommer in?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

UlrikaD
0

#1 Jag har ju illrar också, de gillar med kattungefoder:)

Och kattungarna går ju även och käkar vuxenfodret, men de behöver ju mer näring.

Försöker styra upp det så alla äter det de ska, men det är lite bökigt.

Icna
0

kan illrar klättra upp på lådan? annar kan man ha öppning på ovan sidan so kattungar kan hoppa ner genom

risken är väl att det blir en lekplats å andra sidan

UlrikaD
0

#3 Illrar hoppar 70cm rakt upp utan problem:)

Skulle behövt ett foder som funkade för alla åldrar, vad mycket lättare det hade varit då.

Icna
0

nått som funkar för alla åldrar både katt och iller, hmm knappast lätt hittat

minkfoder kanske? har för mig att jag läste nånstans i en artikel att det var bra foder för även katter, bättre än mkt kattmat, och illar är väl närbesläktade och borde också kunna äta det?

Kaliber
0

Vi har en slank 6-åring, två 1-åringar och en 14-15 veckors kattunge och alla äter just nu RC kitten. Skulle inte funka att ge olika här hemma och då våran äldsta är så fin i kroppen så tycker jag det känns okej. Annars ska ju Orijen funka för alls åldrar, men mina blir dåliga i magen av det. Värt att testa hos dig kanske?

sagan
0

Det som fungerar är mjukmat. Kattungarna kan äta obehindrat och de vuxna blir inte tjocka även om dem skulle äta lite extra. Men då är det konservmjau som gäller. Väldigt kolhydratfattigt. Till kattungarna kan du komplettera med kattunge mjau i tetra.

UlrikaD
0

De får mjukmat varje dag också.

Har i och för sig inte märkt någon viktökning på mina vuxna när de käkar kattungefoder heller. Kanske ska låta dem mumsa på:)

Med tanke på vad minkfarmare stoppar i sin minkmat så skulle jag inte ge det till något djur faktiskt. Men det kanske är olika.

kattassen
0

#0 Jag har satt lappar med namn på skålarnaSkrattande

Nej skämt åsido - det är väldigt svårt. Jag har iofs inga kattungar hemma men jag har 3 seniorer som borde äta seniorfoder samt Ludde slyngel som är ungkatt. Så alla får adult just nu. Får se hur det blir om någon behöver bantar-mat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

UlrikaD
0

#9 Jag tror inte mina kan läsa.Flört

Har en följdfråga på detta, är egentligen inte aktuellt bara nyfiken.

Nu äter ju alla kattungefoder om de får välja istället för vuxenfoder. Men vad skulle hända med växande kattungar om de bara åt vuxenfoder?

Skulle de komma efter i utvecklingen, växa långsammare eller vad händer?

sagan
0

# 8 Tänkte att du enbart skulle ge mjukfoder. Det brukar inte vara så jätte stor skillnad i kattungemat och vuxenmat. Här kan du jämföra persian kattunge och persian Vuxen torrfoder och se vari skillnaderna ligger. Mer fett i kattungefoder men det är ingen stor skillnad. Några andra skillnader finns också.

UlrikaD
0

#11 Jo, förstod det, men tycker det blir ruskigt dyrt med enbart mjukmat.

Ska läsa lite innehållsförteckningar och jämföra. Snart dags att åka och handla….igen.

kattassen
0

#10 Får skicka dem på språkkurs. Svenska för katt (SFK) …Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Ulrika, många katter får växa upp på enbart Euroshopper eller Eldorado och det blir katt av dem med…..Vad jag menar är att kör du ett kvbalitetsfoder, så kan du ju bara komplettera med något annat till just bebbarna. om de nu är så  bebbiga….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, mataffärs foder körs det ju inte med hemma direkt.

Har bara blivit lite orolig att de inte ska få i sig allt de behöver i och med att de är i vuxenmaten och äter också.

Men de ser ju sunda och friska ut iallafall. Alice här är den tunnaste av de två, men man kan ju inte kalla henne mager direkt:)

Hawknestgrove
0

tror att du lugnt kan köra med vuxenfoder med lite extra till dem. Ha inte dåligt samvete. Nu hoppar väl alla på mig, men är lilla Esther kom hit, 5 veckor gammal, så satte jag fram bebismat åt henne. Fnys… Sån sk*t… nä, rediga Mjau skulle det vara….det var innan Arne gick på Hill´s K(D och esther visade sig vara allergisk. OCh se på vår kära Esther nu…..jaja vi vet att hon är tjock…Skrattande

sagan
0

#12 Räkna ut och se hur pass mycket dyrare det blir. Jag tror att jag räcknade för ett tag sedan och det blev inte många kronor dyrare för mina katter med enbart mjukmat. Obestämd Men jag kan ju ha räknat fel också. Ska räkna igen. Glad

UlrikaD
0

#17 Jasså, tycker det blir väldigt mycket dyrare. Vore kul att se en uträkning. Sen kanske det beror på hur många katter man har. Och hur mycket de äter.

sagan
0

Har räknat på 2 katter som äter drygt 440g/dag av mjukmat (mjau konserv). Det blev 195kr i månaden för två katter. Torrfoder förbrukningen är uträknad på en 4kg katt och vad den ska ha/dag. Enligt rekommendationer på påsar står det 50-60g/dygn för en 4kg katt. Ha räknat på en förbrukning av 110g/dygn på två katter. Och då hamnar slutsumman på 233kr/månad om en 10kg säck kostar 700kr och då räcker den i 3månader. Så jag kommer undan billigare med bara mjukmat Oskyldig Trodde att mjukmaten var någon krona dyrare (vad jag minns sen sist jag räknade) men så är inte fallet. Sen beror det ju som sagt på hur mycket dina äter, och vad för mjukmat dem äter.

Hawknestgrove
0

ja, Mjau på burk, om du köper den på ca 600 gram är ju billigare(ca 10 KR) än att köpa de stora på Granngården.Mjau torrfoder i 4kilospåse kostar ca 85 kr. Det är klart, jag kör på  Bozita åt mina här som nattamat.( Då får jag i alla fall sova rätt ostört.) En tetra kostar mig 11 kr. Då har jag köpt den på Zooplus.com

sagan
0

#20 Jo köper man Mjaus torrisar så blir det ju naturligtvis billigare med torrfoder än mjukt. Men jag tänkte på djuraffärsfoder som har mindre spannmål i sig när jag räknade ut. Glad

Hawknestgrove
0

Ja Mjaus storrfoder är bra foder för vanliga katter som inte behöver något särskilt. Hel Ok foder enligt mig. HAde jag inte haft specialare till katter, så hade jag antagligen matat mina maed Mjau. Vi köper inget annat till våra akutkissar….Har inte råd med annat och de mår prima på det.

UlrikaD
0

Jag jämförde visserligen med djuraffärsfoder. Men tycker att mjukmat är ju bara en munsbat och sen är det borta.

En annan sak jag funderar på är varför är torrfoder för katt dyrare än torrfoder för hund? Även inom samma fodertillverkare.

Hawknestgrove
0

ja du, man kan undra.. det samma gäller ju mjukmat…..

UlrikaD
0

Katterna har ju högre matkostnad än jag ju.Flört

Hawknestgrove
0

haha!!!!! Ok man ska inte gör areklam, men har du testat Olivers? Jag kör ju på Olivers lamm och anka här till flickorna. Betalar 699 kr för 13,5 kg. Normalransonen för en katt som väger 3 kg är 25 gram per dag. nu äter arne hill´s K/D men han äter inte mer än 50 gram per dag. Så det blir inte dyrt.Ok, så blir det en tetra Bozita varje dag….Som alla gillar….

UlrikaD
0

Nej, har inte testat det. Har haft Royal Canin och Nutra Nuggets det sista.

25g per dag låter jättelite tycker jag. 2kg räcker inte många dagar här tycker jag.

Och då äter ändå mina kött också.

Av alla djuren här hemma så är katterna klart dyrast i foderkostnad.

Hawknestgrove
0

Stämmer, det är väldigt lite, men det funkar! nu är det ju lite varierande vikt på mina flickor, så jag väger upp 100 gram per dag åt dem. Arne vill inte ha….och mina katter är garanterat inte magra. Det kan gronstedt, Mison och lillmymlan intyga.

sagan
0

#23 Dem håller sig mätta längre på rent kött. Så även om det är en munsbit så mättar mjukmat mer. :)

UlrikaD
0

Fast då borde de hålla sig mätta på det riktiga köttet de faktiskt äter också.

Tycker mina är hungriga jämt. Varje gång jag öppnar kylskåpet får man plocka ut en kattunge och en iller igen innan man stänger.Flört

sagan
0

#30 Dem borde vara det ja Skäms Men av någon konstig outgrundlig anledning finns det katter (och även iller i detta fall) som alltid är hugriga hur mycket mat dem än får. Men behovet är tillgodosett med ca 200-250g mjukmat/dyg och katt som väger dryga 4kg. Ca 90g rent kött/dag och katt om jag inte missminner mig. Barfifokus kan du kolla på, där finns det mycket nyttigt att läsa om mängd och annat. Finns även en uträkning på katter.nu om hur man räknar ut hur mycket en katt behöver utifrån sin vikt har jag sett. Hittar den dock inte just för tillfället.

UlrikaD
0

Men om behovet är ca 250g per katt och dygn skulle det betyda ca 2.2kg mjukmat för 9 katter. Det är 66kg mjukmat på en månad.

Det låter helt galet mycket.

Josefa
0

Sådär 180 tetror i månaden med Mjau.

UlrikaD
0

#33 Nu blev jag lite mörkrädd faktiskt.

sagan
0

Ja, det blir ju en hel del. Men om du kollar att 80% är vätska så är det inte så mycket kg rent kött egentligen. Ett torrfoder innehåller ju ca 10% vätska och resten är spannmål och köttmjöl och annat som behövs har för mig att det är 10%. Räknar man ut det så är det nog ganska jämt. Men man släpar inte hem lika mycket i vikt.

Sehvrin
0

#35 Fast rent kött innehåller över 70% vatten och väljer man ett märke som mjau eller bozita så blir det ganska lika som att ta hem rent kött eftersom de flesta smaker inte innehåller vegetabilier.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

lillmymlan
0

Här kör vi Bonzita nu mera och missarna fullkomligt älskar det, dessutom är det inget socker i heller :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
0

Jag köper bara Kitty-kött torrfoder för mina. 15 kilo- ca 300 kr. Mina jourkatter kan välja mellan olika sorter (vi får dyra märkespåsar från djuraffären) men de äter nästan bara Kittys.

Så nånting är det med fodret att alla vill ha det. Finns också med kykling, blev inte populär och anchovis men jag är tveksam för fisk och har en fiskallergiker. Så det blir bara Kitty-kött.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Men Kitty innehåller ju bara 4% kött, mer än så vill jag nog att mina katter ska få i sig.

Alexej
0

Jag vet men katterna älskar det och ratar annat.

Storlekar: 5 kg, 15 kg

Användning: Helfoder för katter. Serveras torrt tillsammans med en skål friskt vatten.

Innehåll: Vete, kycklingköttmjöl, ris, köttgrevmjöl, färskt svenskt kött (minst 4%), animaliskt fett, kycklingbuljong, mineraler, köttbenmjöl, melassjäst.

Tillsatt mängd per kg: Vitamin A 8800 IE, vitamin D3 1100 IE, vitamin E 55 mg (alfatokoferol), koppar 6,6 mg (kopparsulfat). Katty Nyttiga Bitar Kött innehåller alla vitaminer och mineraler din katt behöver.

Näringsvärde: Protein 33 % (taurin 0,15%), fett 15 %, kolhydrater (NFE) 35 %, växttråd 1%, mineraler (aska) 6,5 % (kalcium 1,2 %, fosfor 1,1 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1520 kJ/100g.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
0

Alexej… det där fodret har vi ibland matat med i kolonin och det är sådär poppis

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

UlrikaD
0

Jag har sett Kitty-fodret. Men jag köpte det inte för jag tänkte att det måste vara dåligt för att det var så billigt.Det är ju billigare än skitfodren i mataffären.

Kan det verkligen vara lika bra som RC och de andra "dyrare" fodren?

Alexej
0

Här säljs det i djuraffären och ägaren sa att det är ett bra foder fast det är billigt. Mina älskar det iaf och vill inte ha annat.

UlrikaD
0

#43 Jamen älska ett foder kan de ju göra även ifall det inte är bra. Mina illrar skulle käka whiskas om de fick, smakar tydligen gott.

Jag är så dålig på innehållsförteckningar, och just på kattmat har jag väldigt dålig koll inser jag.

Jourhemmet
0

Kitty innehåller mer spannmål än protein så man förstår varför priset är billigt

Hawknestgrove
0

MEn proteinhalten är ju rätt så hög.

avkyr när folk  klipper ut och klistar in i inlägg, men nu gör jag det med innehållet i Alexejs inlägg:

Innehåll: Vete, kycklingköttmjöl, ris, köttgrevmjöl, färskt svenskt kött (minst 4%), animaliskt fett, kycklingbuljong, mineraler, köttbenmjöl, melassjäst.

Så kollar jag en Bozitaförpackning här hemma. Läser innehåll: Kyckling(minst 4%kycklinglever) gris, nöt, mineraler, morot. (nåt mysko tecken) (ser ut som ett tyskt gammaldags dubbel-s)-1,3/1,6-glukaner. Vad det nu är för något.

MEd andra ord  Kitty är inte fel alls. Kycklingköttmjöl, det är ju torkat och malt kyckling.köttgrevmjöl(vad det nu är) är ju också köttprodukt,animaliskt fett är ju också kött, kycklingbulljong är ju avkok på kyckling och köttbenmjöl är också en ren animalisk produkt. Och vi köper  bara vanliga Mjau i livsmedelsaffären till våra stödkatter,när de komemr. Har inte råd med annat.

Jourhemmet
0

Jag klankar absolut inte ner på att ni vill ge katterna den maten, missförstå mig inte.

sagan
0

#35 Du har en poäng där.  Jag som tänkte snabbt Tyst

sagan
0

#46 Det fodret har Vete som första ingrediens. Vete är spannmål sedan är tredje ris, vilket ockås är spannmål. Mjaus torrforder är bättre än Katty. Så det är väldigt mycket spannmål i Kitty fodret. Men bättre dem får det än inget alls ute i det fria. Om du jämför torrfoder med varandra är det bästa att spannmålen kommer så långt ner på innehållsförteckningen som möjligt. Helst inget om jag får välja. För det är just spannmål man bör undvika att ge katter då dem inte kan tillgodogöra sig kolhydrater.

Heffipeffi
0

#39 Du har nog missuppfattat innehpållsförteckningn lite. Det står att det innehåller minst 4% äskt svenskt kött. Desutom innehåller det ju kycklinmjöl och köttgrevmjöl, så den totala mängden animaliska produkter är högre.

Däremot säger jag inte att det är ett bra foder. I den prisklassen skulle jag hellre ge Mjau.