Vad tycker ni?
http://katter.ifokus.se/discussions/4e64bcce88f472726c001f8b-skulle-nog-vara-bra
Skrev denna tråd i katter i fokus. Och funderar på att skriva till Sverak och jordbruksverket om detta förslag.
Min fråga är då, vad tycker ni? Skulle detta kanske lätta erat arbete?
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför ska man då ens chippa sin katt om den ändå ska tatueras? Nej. Chip eller tatuering. Alla berörda instanser (polisen, katthem, kattklubbar, veterinärer osv.) ska veta att katter kan vara chippade och ha tillgång till en avläsare.
har för mig, att jag tog upp detta nån gång också. Att de katter som är chippade tatuerades med "ID " i örat….I Norge har jag för mig att man gör så.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tror jg läste något sådant för ett tag sen. Men jag tycker att det verkar vara en bra idé
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett chip kan vandra, bl.a ned i foten så ett Id i örat vore bra.

Men om man skall tatuera något i örat så måste katten sövas. När man tar in kattungar för vaccination brukar man i bland passa på att chipmärka då detta inte kräver sövning. Skall man ändå taturera och således söva katten är det väl lika bra att ID-märka "på riktigt" så att säga.
Däremot är jag gärna med på att man både chipmärker (som kattungar") och ID-tatuerar vid kastreringen. Men att märka i örat (utan ID-nummer) för att tala om att det finns chip känns ju lite märkligt.
Håller dock med om att det allt bra med en tatuering (helst då nummer) i örat. Även om poliser och skyddsjägare både kan och skall kolla märkning innan ev. "omhändertaganden" av förvildade och hemlösa katter skall man inte vara säker på att sånt sker. Ingen synlig märkning kan innebära döden även för en förrymd tam katt som uppträder rädd vid ett infångande.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jo, men just ID är enklet att tyda. Då vet man, att man ska söka vidare. det syns ju även tydligt för vem som helst. Och söver gör man ju ändå, när man kastrerar, så då kna man ju fixa allt på en gång. Tänkter att detta är ju en suverän lösning just för TNRkatter, för här i Sverige får man ju inte klippa/perforera öronen.
Jag tänker att man skulle kunna lägga till en symbol (t.ex. ett C) i slutet på kombinationen som tatueras in i örat om katten också är chippad. Tatueringen slits ju, men ser man att det är ett extra tecken kan man leta rätt på chipet och på så sätt identifiera katten.
# tänkt samma. Ett tillägg med ett C i avvikande färg eller ett tillägg av en rund cirkel eller "plupp". Tror det skulle vara jättebra!
ja, men bokstäverna ID räcker väl gott….
#9 inte om de inte kan tydas - och det händer.
Stora bokstäver ID kan väl tydas… lika mycket och lika lite som ICE på din mobiltelefon. Hoppas verkligen att alal vet vad DET betyder.
#11 som alla tatueringar bleknar de ju med tiden, så nej, det går inte alltid att tyda dem.
Fördelen med att ha både chip och tatuering är oslagbar. Kattungar som inte är i ålder att kastreras och därmed sövas kan vid första vacc få chip. När den sedan tatueras i örat i samband med kastration så får den en synlig märkning. OCH då en kompletterande liten bokstav som visar att den även har chip. Chipet är bra att ha även av den anledningen att örats märkning kan bli så svårt att tyda att en ägare inte kan spåras. Så kombon är ju toppen!