Lill Pyret
Lill Pyret kom till oss den 30/11. hon har åkt från Värnamo upp till sthlm, där jag bor. Lill Pyret är en katt från KKS där jag är medlem.
förs fick hon bo i hallen så hon kunde vara ifred och gömma sig, dörrarna var stängda och dom andra katterna tittade nyfiket på henne genom glasrutorna. på morgonen såg vi att hon hade gjort sina behov i lådan, vilket var ett + tecken. så det gjorde oss väldigt glada.
den andra dagen la vi in henne i transportburen och ställde in den i vardagsrummet så fick katterna nosa på henne/honom. sen fick pyret sova med mig och min sambo i vårat sovrum,det gick bra. men helt plötsligt väcktes vi av små pip-ljud, om och om igen, det var lill pyret! det var mörkt i rummet men vi såg en skugga som smög runt längst väggarna.
idag gav min pojkvän lillen en äggula som hon tyckte om:) och vi lät alla katter vara i köket tillsammans ett par timmar, det hände inte så jättemycket. men man ser pytte pytte små framsteg varje dag!:)
och här är en bild på lillen
Låt dom vara tillsammans. Kattungen är lågrangad så det kommer inte hända något.
jag vet..men vi lät den vara själv först så vi kunde se att den åt och drack..

Underbart pussa lilla Pyret på nosen,
när det går

Men vad roligt att det går så pass bra…tack för din trevliga rapport om den lille godingen:-)
ännu en skön happy-end:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
vilken tuff tomte-mustasch. :)
Härligt att få följa Lilla Pyret :)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
hon gömmer sig på alla möjliga ställen.. man hittar henne på nya platser varje gång. som nyss tillexempel, då hade hon gömt sig inne bakom nattygsbordet, när dom är så små kan dom nästan gömma sig var som helst :O
sån härlig teckning hon har!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
javisst!:) hon påminner lite om en av dom vuxna katterna vi har, den är oxå svart med vita teckan och mustach ^.^
den 5/12 hände nått fantastiskt! jag klappade henne för första gången, hon började spinna. lillen började rulla runt, sträcka på sig. ja, det var helt otroligt!
sen gick hon fram till mindy, vår hel svarta, dom nosade på varandra. och mindy började putsa henne lite smått.. fantastiskt och underbart

Men så härligt… minns den känslan jag med :) med vår Mamsen :)
*Nalle Puh*
Finaste lilla kisse. Underbar läsning.
#12 ja, man blir nästan tårögd! :D
fler framsteg! 10/12: lill pyret börjar krypa fram ur sin "håla" sakta men säkert och idag tog min sambo upp henne faktiskt, utan protester och hon är en riktig liten spinn-maskin och såå charmig, man känner hennes góa värme när man klappar henne försiktigt försiktigt, men pyret behöver mycket mat innan hon/han blir normal-viktig igen.
här är en bild på min sambo och lillpryret för första gången tillsammans

Hur går det med lill pyret? 
*Nalle Puh*
det går skiiitbra!(ursäkta språket) hon har börjat nosa omkring och idag så lekte hon faktiskt med misty. sen har hon lekt lite för sig själv oxå.
hon springer ofta iväg om vi kommer för nära. men om vi kryper ner på golvet och är stilla så har hon kommit fram och nosat på oss.. så det går bättre och bättre..
sen så har hon börjat vila på mer öppna ställen som soffan el klätterträdet, men det är bara om det är tomt i rumet eller stilla, tex om man tittar på film el nått. så det går verkligen bra
va kul att höra!!!
Underbart att det går så bra. Hon är så söt.
skönt att hon slipper vara ute i det här jobbiga vädret, men stackars, stackars alla dom andra :(
Släng mig i väggen… sicken snygg misse! 

*Nalle Puh*
hon är iaf inte rädd för systemkameran :D hihihi… fiiina misse, hoppas det finns nåra snälla personer/familj som ville ta lill pyret sen, hon förtjänar det bästa! :) :P men det är en bit kvar. hehe…
Hon påminner om någon/några
mina kolonikissar 
*Nalle Puh*
jaa, jag såg dina fina bilder på dom söta kissarna, dom hade också vit haklapp och vit mustach :P det är så charmigt..
så söt ju……
taaack för komplimangerna!
Mjaou// lill pyret

Älskar också dessa svart-vita skönheter, extra sött med vita mustacher, samma som Charlotte i Trelleborg har
så snygg misty är 
*Nalle Puh*
vilka skönheter du har, och så glad att Lillan anpassat sig så bra, inne i värmen som hon är, och med kompisar
Maggan47
tack tack.. ni skulle sett dom idag.. jag öppnade klädgarderoben imorse..
misty gick in och kollade, där efter så kom pyret och hon tittade furst och undrade vad hon höll på med, sen hoppade hon också in,
jag såg det från avstånd för jag var i rumet brevid, men sen när hon såg att jag kom in så sprang hon ut som ett skott! hehe
Riktigt sköna bilder och man kan se hur nöjd o trygg pyret verkar vara.
gosig kisse…. ser ut som sambon och Pipis….De brukar också somna i soffan så….
#35jaaaa!!!! är så happy! happy!
hon är våran första joruhemskatt! hihihi…
och tack alla som stöttar mig här på forumet, jag blir så glad!!!!
så jag blir verkligen ännu mer peppad! så jag,katterna(inklusive lill pyret) och min sambo önskar er alla er kattälskar och era katter ett riktigt GOTT NYTT ÅR! 

Gott Nytt År till er också 
*Nalle Puh*
#37 Önskar även dig och katterna en riktigt bra fortsättning på det nya året.
Det har ju gått jättebra med Pyret. En riktigt charmig kisse med sin söta mustasch. Tack för att du delar med dig!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
idag när lillpyret åt ur sin matskål så försökte jag klappa henne, och hon blev inte alls rädd faktiskt
tvärt om, hon la sig bara ner och började spinna så det var verkligen en överaskning, glad överaskning!
Härligt! 

*Nalle Puh*
#41 ja, det är härligt, kul att det går framåt för dig me :)
igår kväll så lekte jag med alla fyra katterna i köket, lill pyret deltog också, det var verkligen en underbar syn

Så roligt att det går så bra.
Precis som #28 skriver ser missen ut som en tvilling till Charlotte som vi fångade i Trelleborg. Samma söta mustascher. 
#43 jaa, det ser så charmigt ut, dom ser ut som små frågetecknen :P
jo, jag undrar en sak som ni kanske kan svara på angående lill pyret.
hon har alltid torr och sträv nos. är det någonting jag ska oroa mig för?
nej det behöver du inte. såvida den inte är sårig….
#46 phu, vad bra! tack så mycket för hjälpen :)
nu måste man inte smyga längre om man vill låta bli att skrämma henne, hon har insett att vi faktiskt inte är farliga.. och varje dag ser man henne leka tillsammans med dom andra katterna.
Hennes favorit ställe är under soffan och längst upp i klätterträdet där hon och mindy brukar ligga tillsammans då och då :)
så härligt att lillPyret anpassat sig så bra, helt underbar läsning, om denna lilla kisse
Maggan47
jag vet att det var ett tag sedan men det har varit fullt upp här, men pyret har gjort stora toppen förändringar sen sist som jag tänkte dela med mig ut av.
man kan gå emot henne utan att hon springer iväg, och förbi henne också, men man måste gå väldigt lugnt dock. men iallafall är det ett väldigt bra tecken. varje gång vi är i köket och tar pram maten så kommer hon fram och stryker sig emot benet, precis som dom andra katterna och hon har inga problem med att äta framför oss, altså hon springer inte iväg med maten.
när vi ger dom kyckling som är hennes favorit rätt så är hon till och med så fräck att hon ibland snor från dom andra katterna
och lill pyret har insett att det inte är farligt att bli klappad när hon äter sitt torrfoder, ibland spinner hon till och med.
pyret har oxå börjat visa sig för gäster och nosa på dom, vissa har till och med få klappa henne, det är ett stort + :)
och det sista: hon blir keligare och keligare för varje dag! 

Så roligt att höra
, hoppas hennes dubbelgångare Charlotte från Trelleborg gör samma framsteg
jag blev så överaskad att det tog så snabbt, men hon är som sagt fortfarande känslig och blyg, men det kommer nog inte ta lång tid innan det är borta.
när hon är fullt redo ska jag se om jag kan vänja henne vid att bli borstad och få sina klor klippta. men det är ett tag kvar tills dess, man ska inte ha för bråttom.
jaa, hoppas att det går lika bra med henne, vore toppen om det var så lätt med alla små jorhemskatter :P
lite nytt: pyret älskar att bli klappad. hon kommer alltid springande när man sitter på toalätten konstigt nog.hehe.. pyret har inga problem med att bli buren, men det är bara okey att bära henne när hon är på kel-humör, då får man gärna bära upp henne samtidigt som man klappar och hon spinner som en liten jag vet inte vad,pyret har också lärt sig att hon inte behöver skutta ner från famnen utan att hon blir buren ner enda till golvet.så det är jätte bra
jag har lärt henne att bli borstad, vilket hon uppskattar om hon tillexempel ligger ner på ett bekvämt ställe, då spinner hon som en riktig liten katt 
och jag har vant henne för en del ljud som hon inte ska låta sig skrämmas av. tillexempel hosta,toalättspolning,när man öppnar pet-flaskor,musik,telefonen, hårtork m.m
så jag är väldigt stolt över både lillpyret och mina egna katter som har gjort ett fint jobb och uppfostrat henne så duktigt :D
skönt att höra om sånt….grattis
tackar tackar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jaa, det var inte igår..hehe..
Pyret älskar att vara ute på balkongen nu när det är soligt och hon har vuxit till sig över vintern och blivit en riktig "brutta" 
hon älskar att bli borstad, då börjar hon spinna direkt. och tycker bara det är mysigt att komma upp i famnen och bli klappad.
lärt henne att få klorna klippta, men lite konstigt känns det fortfarande. fast det kommer att gå över snart.
och hon är bara så duktig när man borstar tänderna på henne. man måste dock vara försiktig..
här är videon på när hon leker ute på balkongen med Mindy :)

Sötnosar
hejsan allihopa.. igen!
det år så att lill pyret är fortfarande hos oss och vi har försökt att hitta hem men det har inte nappat 
sen en ett antal månader tillbaka har våran dominanta hona misty börjat fräsa lite åt henne när hon går för bi, vad det bero på? känner hon sig hotad för att pyret är yngre?
det händer inte alltid, men kanske 75 % av tiden.Dom 2 äter kan iaf äta brevid varanndra utan problem. några tips? ideer? berätta är ni snälla

Oj putt för Pyret. OCh KKS får hjälpa dig att få kissen kastrerad om det inte är gjort. OCh de får se till att du har annonser som är gångbara också….
dom har inte ringt sen jag tog emot henne förutom i början. jag har däremot mailat henne ett par gånger och sagt hur det går och frågat hur jag ska säga när jag lägger ut annonsen, så det inte ska bli några missförstånd, jag fick till slut Ett svar via mail, hon skrev att jag skulle ringa henne men hon skrev 2 siffror för mycket så jag kunde aldrig höra av mig, och hon ringde aldrig hit och hon svarade inte på mailet när jag skrev att hon skrev fel. det sket sig totalt!
*suck*
jag har funderat på att kastrera henne, hon är ju ändå 1 år nu. får skicka ett mail till dom. hon är så svår att nå på mobilen.
Ja, för i och med att hon går där okastrerad, så är det klart att hon är ett irritationsmoment för din katt. OCh häng dig på KKS som en igel. det är du som har hjälpt dem och ställt upp som stödhem. Så illa får man bara inte behandla ett stödhem. Om du vet vad personen heter som är förmedlare, så leta reda på henne via Ratsit och Eniro. Att lämna fel telefonnummer är ju bara så slarvigt. Och svår att nå på mobil? Vill väl inte svara då, kan jag tänka för har man mobil så är man alltid nåbar åtminstone via röstbrevlåda eller sms eller nummerpresentation. Så det finns inga ursäkter. Hjälper inte det, så får du gå på ledningen i KKS och tjata där.
jag letade efter hennes namn i KKS hemsida, kanske har bytt mailadress?
var ju så länge sedan vi hördes vid. hmmm… får se
Ja men du vet väl vad hon heter? Då går du in på www.ratsit.se och så söker du på det namnet på den orten. Det är helt offentliga handlingar, så du begår inget brott.
Så vacker hon är…..MEn som sagt stöt på, för annars så händer inget alls.
Åh… så lik kolonikissarna i Linköping, gudomligt söt! 
Som sagt vad… stöt på, det är nog därför din kisse reagerar, hon är ju könsmogen och luktar konstigt :(
*Nalle Puh*
jo precis, skickade mail igår, så vi får hoppas att hon hör av sig om ett par dagar nu. 

det är iaf skönt att det är iaf skönt att det inte är så "allvarligt" så att nån av dom börjar pissa runt osv (än så länge)
Håller tummarna för att du slipper kisseriet, för det är inte kul 
*Nalle Puh*
Ja precis! Det har jag haft nog av, det var en massa kissande av en av våra katter när vi inte hade tid att gå ut med henne på kvällarna. Hon skulle alltid gå ut på kvällspromenad. Det var innan hon var kastrerad:P
asså, jag blir så trött på det här! jag har ringt till henne och lämnat medelande. hon har inte svarat/ringt tillbaka då hon har både mitt hemnummer och mobil. jag och min pojkvän, i har mailat flera gånger utan nått svar. och jag kan inte ringa till företaget, för dom har inget nummer. Har hon gått upp i rök eller vad?
Vad det låter jobbigt, ingen bra reklam för rekrytering av nya stödhem till kks. Min mamma blev kattlös för några veckor sedan då hennes 19-åring dog, men är inte redo för ny/a. Jag har propagerat för att hon under ett år ska vara stödhem åt just kks. Som nybliven pensionär kan hon erbjuda ett fint hem för en vilsen kise eller två
Just den situationen du beskriver; att trots upprepade försök inte få kontakt med kontaktpersonen och att inte föreningen själva tar upp frågan om den viktiga kastreringen skulle få mamma att backa direkt och aldrig mer våga ställa upp.
Alla förstår ju att man inte direkt kan få svar och hjälp av personer som jobbar ideellt men helt övergiven vill man ju inte känna sig. Nu vet jag att kks också gör ett fantastiskt arbete och har räddat tusentals katter. Jag var själv stödhem åt dem under mina år i Lund och mina två kontaktpersoner var mycket bra, men jag ska nog föreslå Ronnebys hittekatter istället.
Usch, sånt ätr inget kul……. stackare….
#71 Håller helt med dig! Ja, det skulle jag oxå göra, välja ronneby ist.
#72 nä, vet inte vad jag ska ta mig till :/ och nu börjar hon bli skygg igen för hon och misty konkurerar mot varanndra
har försökt nå henne i ca 1 månad utan att hon hört av sig. ett ynkligt litet mail/samtal kan hon väll spendera liiite tid på, för pyrets skull..
och vad ska jag göra OM jag nu skulle hitta nån snäll person/familj som vill köpa henne, vad ska jag säga? dom har ju sina regler om att det ska skrivas kontrakt och allt det där. ska köparen behöva vänta i 1-2 månader för att dom aldrig svarar?Det orkar ingen. då kommer ju vi ALDRIG hitta en ny ägare till pyret. *suck*
pip, är intresset så lågt, så handla på egen hand. Lägg bara undan omplaceringspengarna. OCh du är väl lika noga själv med att kisse får ett bra hem
#74 menar du att jag ska sälja henne, och så lägger jag undan dom pengarna som står i avtalet? vare säg hon svarar eller inte? Självklart är jag det, det är därför vi inte kan ha kvar henne bland annat för att hon blir skyggare och skyggare.hon tycker fortfarande om att mysa och kela, men hon har blivit mer osäker och så. behöver man inte deras tillåtelse för att kastrera? har hört det.
Hör hon inte av sig, så kan du ju inte göra annat, om det finns intresse. Skriv det i både mail och sms till kontaktpersonen och spara det. Du kan ju inte säga nej till ett bra hem bara för att kontaktpersonen inte behagar hålla kontakt med dig. KAstreringen, den blir de bara glada åt att du gör, men vem ska stå för de filolerna? ÄR du villig att i värsta fall stå för det själv? Tycker du ska kontakta högre ort på KKS om detta. För så här ska du inte behöva ha det.
Jag får väll spara lite pengar åt kastreringen, här tar dom 1100 kr för att kastrera honkatter. Jo precis, hon får skylla sig själv om hon börjar klaga.gör jag så att jag börjar spara så kan jag kastrera henne om 2 månader om allt går som det ska:P
JA och kräv KKS på det sen.
det ska jag!
vad ska jag göra om dom inte går med på det? :/
nu har det ju inte hänt men OM..

Vem är din förmedlare????? Du behöver inte skriva ut det här utan PMA mig. Jag träffar nog på ett par KKS.are den 3/9 så skall jag ta ett par allvarsord med dom. Det är inte första gången i så fall.
Nalle
#79, då behåller du förmedlingsavgiften som delbetalning. Snälla Nalle som vill riva i och ta tag i detta. Hyfs hjälper!

Fått mejl från din kontaktman idag att hon skall höra av sig till dig.
La in en förfrågan på KKS Faceboksida så en av de hon brukar samrabeta med fick fatt i henne.
Hoppas nu att det löser sig Pip.
Nalle
jo, hon ringde till mig igår, jag berättade mina teorier och vad som hänt. hon sa att internet hade strulat och hon inte hade haft tillgång till telefonen.,vilket jag tyckte lät skumt
. men det som har hänt har hänt. hon sa att hon ska kastreras/id/ vaccineras "så fort som möjligt". jag förstår att hon ska göra det, det är givetvis självklart. men jag tycker mer att det är upp till mig efter som att det kostar ju pengar och det är lite svårt att spotta fram allt samtidigt, jag ska inte behöva bli stressad bara för att hon vill att det ska bli så snabbt som möjligt.. och särilt efter allt jag varit med om känner jag inte kan ta emot en sådan order, Men jag ska kolla upp vetrinärer här i sthlm så jag vet vilken som är billigaste iaf. 
pyret kommer ju iaf överens med dom andra två katterna och det är ju bra, och som tur är så har vi dörrar till alla rum så man kan stänga in dom i halva lägenheten var när det börjar bli eldig mellan Misty och pyret, så på sätt funkar det ju, men det blir ju jobbigt i längden som sagt. men det går ju framåt nu iaf när man har fått kontakt igen 

och
# 81 och 82 tack för ert stöd, tipsen och hjälpen!