Huskatt??
Jag ser i många annonser att det står huskatt. Vad menas med det?

undra om inte huskatt och bonnakatter är samma sak?..bara olika benämningar vart man bor.fast nu är jag inte 100% säker
Jaha, okej. Tack så mkt. : )

Alla katter utan stamtavla är huskatter
Min katt är Huskatt och då har dom ett Huskattbevis typ stamtavla och är alltså registrerade i en klubb.
de där stämmer ju inte alls. huskattsbevis är långt ifrån en stamtavla och huskatter behöver inte vara registrerade för att vara just huskatter.
en huskatt är samma sak som bondkatt, dvs en katt utan stamtavla.
#5 Då har ju isåfall min Huskatt fel papper då, hon har Huskattbevis där alla hennes uppgifter finns med och går att ställa ut. Du menar alltså att en Bonnkatt från lagårn är samma som en Huskatt med sitt Huskattbevis?
ja det menar jag,jag tror du missuppfattar mig. huskattsbevis går inte att jämföra med stamtavla och jag tror de flesta uppfödare håller med mig. i en stamtavla står alla släktingar med och man kan gå bakåt och kolla upp föräldrar o släkt,sjukdomar osv.
ett huskattsbevis är just bara ett bevis när din katt är född, vilken färg han har o vilket kön osv. inte direkt något som kan kallas för stamtavla.
visst kan du ställa ut din huskatt, men alla katter utan stamtavla är huskatter/bondkatter varesig de ställs ut eller inte.

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/huskattbevis.htm
Här står:
En katt som inte är stambokförd (utan stamtavla) betraktas som huskatt oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har.
#7 ok lite skillnad då på den jag har för där finns 7 led bakåt då uppfödaren har alla släktingar till denna det är alltså en MCO/NFO blandning, sen kan man alltså enligt dig ta en katt från lagårn och ställa ut då det är ju skitbra för alla då. Skit samma,hon är då lika go för det vad än andra säger och kallar henne i ras. Hon är för övrigt ute till försäljning 
#8 jag är INTE med i SVERAK utan IDP 
ja,man kan ta en katt från lagårn o ställa ut som HUSKATT om katten tycker om det ja. är inte en ladugårdskatt lika mkt värd som din fina blandning?
du verkar inte direkt påläst om nånting tycker jag?jag försöker förstå hur du formulerar dig men de går inte direkt.
varför ska din fina katt säljas?
Vad man kanske ska komm ihåg är att även om föräldrarna till en kattunge är rasrena men kattungen ej är registrerad och har stamtavla, så räknas kattunge som huskatt även den. Man kan t.ex. inte ställa ut en sån kattunge som en kattunge med stamtavla.

Vad jag förstår så är huskattbevis något man kan skaffa om man tänker ställa ut sin huskatt (som då måste vara kastrerad) och det kan alltså vem som helst göra som har en huskatt. Vilket är ett finare ord för bondkatt bara. Precis som det heter lokalvårdare i stället för städerska numera. Så "finhetsmässigt" så är inte din huskatt finare än någon annan huskatt utan enda skillnaden är att du kan ställa ut den om du vill. Men att det skulle var samma sak som stamtavla är ju helt fel. Är inte du Leonis uppfödare, eller har jag fått fel för mig? I så fall borde du ju kunna sånt här.
Precis som 3# skriver är alla katter utan stamtavla huskatter. En katt med huskattsbevis är också huskatt eftersom huskattbevis inte är detsamma som stamtavla. Däremot gör det det möjligt att ställa ut kissen i huskattsklass.
När det gäller huskattsklass är der framförallt temperamentet och hur välskött katten är som bedöms.
Här är en artikel som vi skrivit om Huskatt här i Hittekatter i Fokus: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=de0c41c4-f40d-4636-9a14-b07bd8e51fa8
Förr kallades ofta huskatter för bonnkatter eller lagårdskatter. Men en "bonnkatt" är också en huskatt. En huskatt är alltså ett brett begrepp. Förr var de flesta huskatter eller bonnkatter närbesläktade med Europeer. Idag finns det alla möjliga rasinslagi huskatterna.
#6 Om det står huskattsbevis på beviset så är det ett huskattbevis och ingen stamtavla. Det hjälper inte om man kan spåra föräldrarna till kissen om det är en blandras. För att få stamtavla måste kissen även vara rasren. Det finns något som kallas novis inom IDP (eller har funnits i alla fall). Jag är lite dåligt insatt i hur det fungerar. Men jag tror att om flera oberoende domare bedömmer en katt som tillräckligt rasren kan den komma att klassas som raskatt. Rätta mig gärna om jag har fel. Det användes inom bland annat Europe tidigare vet jag.
Jag har märkt att det råder många missförstånd runt begreppet huskatt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

§13 Fast inte var det väl så att bondkatter och ladugårdskatter var besläktade med Europé? Europén är väl en ras som framtagits de senaste 50 åren genom att ta två extra stiliga bondkatter och para dem med varandra för att bevara det typiska utseendet hos just den gammaldags bondkatten.
#14 Det fanns ju inte så många raskatter förr och som du skriver härstammar Europeen från de katter som fanns då och som såg ut ja som Europeer. Komplicerat att förklara vad jag menar men förr såg bonnkatter/huskatter mera ut som Europeer, idag ser du alla möjliga rasinslag som inte fanns på 50-talet.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jo jag förstår vad du menar, fast jag vill säga att Européer ser ut som bondkatter eftersom bonnakatten var först
och är bäst 

jag vet INGENTING om hur det fungerar med stamtavlar, utställningar mm. men är det inte så att Europeer härstammer från Europas naturliga tamkatt som den Amerikanska korthår härstammer från den amerikanska tamkatten?
/Miranda

Jag trodde att en huskatt var en katt som inte var av någon ras.. Som till exempel perser eller ngt. Det har jag alltid uppfattat det som..

putt

#18 Svårt att veta om en katt har någon ras eller inte i sig. Därför finns benämningen huskatt på alla katter utan stamtavla.
#9 Du ställer din katt som huskatt, precis som alla andra med en huskatt/bondkatt/osv. Dvs du ställer den som en katt utan stamtavla. Har du varit på en utställning någon gång?
Jag var på utställning idag i Fallköping. Min chef brukar alltid vara med och visa upp sina katter. Alla är DV katter och har ett speciell öde. Och bäst i klass blev Tuva - värsta bitchen. Hon borde alltid har plåster med sig. Man kan klappa henne en stund, sedan smäller det. Och hon är snabbt!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag stod med på en utställning för Samvetets räkning för några år sedan. Vi skulle visa några av våra katter, sälja lotter och informera om verksamheten. När våra katter kom sa en av arrangörerna att den ena katten måste ni ställa ut. Den var lite tovig men hon kom och kammade och grejade med den när hon hade tid.Sedan hämtade hon den när det var dags och katten vann första pris i huskattsklassen.. De var omplaceringskatter som inte var särskilt länge i föreningen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#21 & #22 Vilken bra insats för huskattens status dessa vinnar gjort samt förståss ni som ställer ut dem. Jättekul!
//Lena

#21 Tuva verkar vara en tjej för vår diva Ängla. Ängla är också en bitch. Kan vara jättekelen för att i ena sekunden smälla till en med tassen eller tänderna…Sucka. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Ja, det är typisk 3-färgade honor…Jag är inte rädd för nån katt, tar i katter som ingen annan vågar. Men Tuva är lurig, hon kommer och vill blir klappad, men sedan smäller det. Ofta utan förvarning, men ibland blir hon alldeles stel och stirrar på min hand. Och då är jag rädd…Det enda som hjälper då är att nån kommer och räddar mig(min hand)…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus