Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten-medlemmarna
Läst 4961 ggr
SaraC
0

Rubriker

Bara en liten tanke..

Jag läser mycket här, men skriver inte så mycket. Det är väldigt många inlägg i omlopp här och svårt att hålla ordning på dem om man inte är inne här ofta och läser allt. Vore toppen om fler kunde ange vart katten/katterna man skriver om befinner sig. Både i rubrikerna och i själva inläggen.

Det glöms bort ganska ofta och sådant tror jag kan vara lite avgörande om det till exempel handlar om stödhem eller hjälp. Jag som inte har så mycket tid att ägna framför datorn just, nu kikar igenom inläggslistan men läser inte så många inlägg. Skulle det däremot stå att ett inlägg rörde en stad/by här i närheten skulle jag genast läsa det inlägget och kanske kunna hjälpa till.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tizzla
0

Du har absolut en poäng därFlört

[crisse1]
0

Jag kan hålla med dig men allt syns inte av rubriken utan man håller sig därför till det viktigaste och det är katterna.

SaraC
0

#2 Hur menar du?

Debattia
0

Jag håller inte riktigt med  för även om man inte bor på platsen där katterna behöver hjälp kan man kanske ändå hjälpa till på något sätt.Kanske man känner någon som bor där och ibland händer det att katter kan placeras flera mil till nya stöd och permanenta hem. Man kan också hjälpa till och putta så tråden hålls igång och inte försvinner, eller hjälpa till med ett litet eller stort bidrag. Hjälpa till och annonsera,sätta ut på fler sidor.t.e.x.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

SaraC
0

#4 Ja, men absolut. Det håller jag med om! Nu syftade jag på när det gäller just stödhem eller liknande, som är vanligt att det söks. Borde skrivit det i huvudinlägget, det blev ju lite dumt.

Debattia
0

Inget är för dumt att tas upp och dryftas.Jag förstår hur du menar.Flört

Kan vara en tråd med enbart stödhem…

Debattia

SaraC
0

#6 Ja! Det vore toppenbra!

[sarasvati]
0

#0 Bra. Vill seriöst lyfta denna tanke. Låt den inte drunkna.

Det är ständigt "kris" och "akut". Javisst. Alla inlägg kunde heta det. Men för att få någon slags effektiv hjälp, inte bara från absoluta insiders som ständigt har tid att kolla här, så är det avgörande viktigt att rubrikerna avslöjar mer.

Och det är förresten inte endast effektivitet. Orkar inte med allt ständigt elände. Är nog inte ensam om det. Men orkar göra NÅGOT, NÅGONSTANS. Bara inte alltid, överallt.

SaraC
0

#8 Precis mina tankar! Tyvärr får nog tråden anses som väldigt drunknad.

Debattia
0

Håller med om att det är sorgligt och att man blir ledsen av att läsa om allt elände som så många katter utsätts för…. Men jag tror dom har det värre än vad jag har av att läsa om dem. Vi borde göra ett riktigt krafttag till alla politiker  ang djurskyddslag och jag vet inte vad…

Debattia

[sarasvati]
0

#10 Det är klart att katterna har det värre än vi har av att läsa om dom!

Men det är effektiviteten just på den här på sajten som är det viktiga i just den här tråden. Så att katterna eventuellt kan få en liten hjälp av kanske lite fler… A long shot? Antagligen. Så vi fortsätter att plöja igenom kris efter kris efter akut efter akut då. Jag gör det i alla fall.

För övrigt. Allla medel behövs. Kampanjer och politiska påtryckningar är dock en annan fråga än vad denna tråd tar upp. Här handlar det om "rubriker". Som jag fattar. Tänk vad en rubrik kan/kan inte göra.Flört

Debattia
0

Skriv gärna ett förslag på en rubrik som du tycker är bra.Cool

Debattia

[ingvarisbjorn]
0

Först och främst är det geografiska läget viktigt, tycker jag. Rubriker som "Hemlösa i Trelleborg 5", "Upphittad katt Landskrona" är ju superbra! Man förstår direkt vad och var det gäller.

Kan man t.ex. "bara" hjälpa till praktiskt och i sin direkta närhet förenklar det ju massvis om man ser i rubrikerna var i landet hjälpen behövs.

Debattia
0

Jag håller med dig!!!

Debattia

Marga
0

Håller med! Har i princip slutat vara aktiv här för att jag inte har tid at läsa igenom trådarna för att förstå vad det egentligen gäller.

"Kris!!!!!!!!!!" eller "Hjälp!!!!!!!!!!" säger egentligen väldigt lite om vad tråden handlar om. Men förstår jag redan av rubriken att det handlar om något i Stockholmsområdet läser jag alltid vidare.

[ingvarisbjorn]
0

Det vore ju väldigt synd om man skulle gå miste om hjälp för att man råkat vara otydlig i rubriken.

SaraC
0

#16 Precis. Det vore jättetråkigt om man missade en tråd där man hade kunnat varit till hjälp på grund av det.

[eskils]
0

# 8 Håller med dig, som vanligt. ;)

[Ai-chan]
0

Tycker också att detta vore en bra ide.

Kanske införskaffa det som en regel?
Då kommer nog jag med vara mer aktiv. Då jag hinner och orkar inte läsa igenom varenda tråd, och sedan visas det vara hur långt som helst här ifrån.

Självklart, man kan transportera. Men jag tycker inte att man ska låta djur resa allt för länge/mycket (visst, det är för god sak, men iallafall), och sedan att jag vill hjälpa runt omkring här främst eftersom det är här jag bor - och även här behöver djur hjälp (jadå, det finns djurskydd här i stan med).

Som sagt, jag skulle kolla in tråd där det står Bollnäs eller någonstans i närheten och se om man själv kan hjälpa till.
Och inte i trådar med rubriker som bara skriks om hjälp. För att det förstår man ju redan att dom flesta djur i dessa trådar behöver hjälp. Men skulle varit nice om det blev lite mer organiserad i trådarna, eller om ni hade mappar för olika områden ex län som man kan kolla in. Nu är det mest bara rörigt och jobbigt att kolla in.

SaraC
0

Puffar återigen för detta…

SaraC
0

Och igen..

Detta vore verkligen till stor hjälp tycker jag, så det vore kul om ledningen för sajten åtminstone kommenterade här.

Lena
0

#21 Absolut en bra tanke du har här SaraC! Såg faktiskt den här tråden först nu. Även vi som modererar sajten missar inläggen ibland, eftersom det som du själv påpekar skrivs mycket här på Hittekatter. (Vilket naturligtvis är jättekul). Hur gärna man än vill blir det ofta omöjligt att läsa igenom alla trådar hela tiden eftersom heltidsjobb och egna katter ska skötas och mycket annat. Mycket av min tid på sajten går dessutom åt till att modera i trådar som av den ena eller andra anledningen blivit "överhettade".

Ett bra tips när det är viktiga saker, utvecklingsförslag etc ni vill framföra till mig som Sajtvärd är att skicka ett PM till mig. Jag läser och besvarar alltid alla PM jag får.  ;)

Tillbaka till det här med rubriker! Det lönar sig absolut att som trådskapare ägna lite extra tid åt att formulera en bra Rubrik. Det kan dock vara lättare sagt än gjort att hitta en kort kärnfull rubrik som talar om vad det hela handlar om.  #13 ger några bra exempel!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SaraC
0

#22 Ja, jag förstår givetvis att du som värd inte kan lusläsa allt som skriv här. Borde PM:at dig.

Men min önskan var ju främst att nå ut till de som skriver här. Det är ju så att man ofta måste klicka in sig på i princip inlägg och först där får man förhoppningsvis veta vart katten/katterna tråden det handlar om befinner sig, Fast det är absolut ingen garanti det heller, har varit in på massor av inlägg där det inte skrivits förrän någon frågat efter det.

Tror ni skulle tjäna på (=kunna hjälpa fler katter) om alla skrev vart katten man skriver om befinner sig.

Lena
0

#23 Absolut är det så! Ibland när det varit ömmande fall har jag gått in och justerat rubriken lite. Just för att det ska bli tydligare. Och ortsnamn är som du skriver jätteviktigt i den typen av frågor.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"