Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1913 ggr
Martina747
0

Meredith somnade in igår..

Igår kväll när vi ropade in våran katt Meredith kom hon aldrig fram, vilket aldrig händer så jag och min sambo blev oroliga,

Meredith våran katt som vi har haft i två år var tidigare utekatt innan vi köpte henne från Djurens vänner och vi har låtit henne gå ut, vi har tyckt att vi bor väldigt lungt i ett villaområde där är åtvändsgränd och ingen traffik plus att sedan Meredith har fått gå ut så har våran kattflock blivit mycket lugnare.

Men vi går ut och ropar och sen skriker min sambo i Panik han har hittat våran Meredith i en buske i våran trädgård, hon blöder och hennes ena bakben hänger, Hon har blivit påkörd och bilisten har inte stannat ute har kört vidare och hon har plågats tills vi hittade henne.

Jag tar henne i mina armar och vi kör i panik till Djursjukhuset men Meredith slutade andast precis när vi svänger in på parkeringen,

Hennes hjärta slutade slå och hon fick plågas till döds.

Jag har panik och kände att jag var tvugen att skriva av mig här, hos er hos er människor som älskar katter,

Jag vet att många av er tycker det är fel att släppa ut katter fritt, och jag kommer alltid känna att jag gjorde fel, samtidigt som jag tror att Meredith mådde bäst när hon fick vara ute och inne.

Jag saknar henne så att mitt hjärta värker sönder.

Jag hatar den människan som körde på henne och lätt henne ligga.

I maj somnade min katt på 19 år in och då var det normalt det var det inte igår, mina fina kattflock har sjunkit från fyra till två på några månader något som är helt sjukt att förstå.

Meredith 2008-2011 älskade mer än ord kan beskriva.

Alexej
0

Beklagar!! Gråter

Mina katter är också utekatter. På gott och ont. Hon fick nog inre blödningar och märkte inte mer så mycket.

Kram!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

pia-app
0

Kram !

Även om det är en risk att ha en utekatt så får du tänka att hon mådde bra av det den tid hon hade hos dig.

Josefa
0

Sov gott lilla Meredith.

Tröstkramar till dig. En del katter mår bättre av att få gå ut. Tror hon var lyckligare av att få ta en runda själv, än att bara sitta inne. Bara så sorgligt att folk inte ens bryr sig om att stanna och se efter hur det gått för det påkörda djuret.

annebeate
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lilla MeredithGråter

Gullimat
0

Tröstkramar till dig Martina, sov gott Meredith

pip89
0

Beklagar!Gråter Rest In Peace Meredith! med mitt hjärta önskar jag dig ett fortsatt lyckligt liv i katthimmelen, spring runt på ängarna och lek med fjärilarna.Kyss

Martina747
0

Tack snälla för era fina ord,

Det har varit en helt hemsk dag, jag sov inte mycket igår natt och idag har jag bara gått runt och gråtit och suttit där vi hittade henne,

Hon kommer blir kremerad och ska begravas i trädgården på samma ställe som min andra katt ligger.

Hanna S
0

Är det möjligt att vi fortfarande i dessa dagar i vårat samhälle släpper ut era HUS-djur?? då är det inga husdjur och då ska vi inte ha några för om en katt tas om hand hemma och den är inne så kan den EJ jämföra med inne eller ute om vi låter bli att den konfronteras med UTEliv. Vi kan istället värna om djuren och bygga hus åt dem eftersom det heter HUS-djur!! Man har ingen glädje av en UTEKATT det är inget sällskapsdjur som man TAR HAND om då!! Den är helt utlämnad till naturens och vägarnas FAROR!!

Sluta skaffa utekatter! Vi lever inte i den så gott som trygga bondeperioden på 1800 talet nu!! Vi lever i en hård tuff värld med bilar och elaka människaor och en katt ska inte behöva sluta sitt liv som lilla Meredith! Stakcars katt!! Ändå har jag den känslan att hon kan förlåta för tabben ni gjorde genom att låta henne bli ett offer för en kallblodig mördare bakom en ratt!! Dessa äckliga plåtlådor som ingen av mina katter nånsin skulle få gå i  närheten av!!

Sorg är sorg och lycka är lycka. Ge henne en chans att bli innekatt! Skaffa en ny Meridith snarast. Ni r skyldig henne et  nytt liv och hoppas då på att ni kan ha henne inne. En katt lider INTe av att vara inne. man kan bygga fina stora rastgårdar med nät åt dem också!! Djurplågare släpper ut sina barn (katter) det är inte snällt av ägarna. Tänk om vi skulle göra det med våra barn på 1-2 år. låta dem leka på gatan mitt i natten eller i stadstrafiken hur som helst. Hur TÄNKER NI?? Sorry vad ledsen jag blev nu. för stackars kattens skull.

MVH Hanna Söderberg Svensson

Alexej
0

Hanna, du har rätt att världen är farligt men jag har ändå mina katter som utekatter. Tycker det borde en kattägare kunna bestämma själv utan dåligt samvete.

Jag själv gillar inte innekatter för många har ett fruktansvärd tråkigt liv och många dör säkert av tristess. Ett liv mellan fodret, soffan, lådan och sängen, ofta utan att ens träffa en annan katt nångång. Det gäller inte alla innekatter men väldigt många.

Mina katter har ett lyckligt liv, det vet jag. Risken att de bli påkörda eller att räven tar de finns men jag anser attfördelen med att vara utekatt överväger. För mig iaf.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0

Nu är det så att det finns katter som absolut inte trivs som innekatter. Hur många kojor och hus man än bygger åt dem. Rekommenderar du att de avlivas? Eller döma dem till långsam förtvining av leda? Alla katter är inte födda och uppväxta inomhus, så vad då "sluta skaffa UTEKATTER"? Och jo, man kan ha väldigt mycket glädje av en katt som även får lov att gå ut.

[Mimsynims]
0

#8 Visst finns det faror för utekatter, och jag kan tycka att man kanske inte bör släppa ut sin katt i städer eller där det är mycket trafik, men att säga att man inte får någon glädje av en utekatt är onödigt eftersom det inte stämmer ett dugg.
Jag växte upp med två utekatter (båda blev 19 år, dog av hög ålder) och jag hade mycket glädje av dom, de var för mig lika mycket familjemedlemmar som resten av familjen. Ena katten och jag hade ett starkt förhållande, han var på sätt och vis min bästa vän. Så att skriva som du gör säger endast att du inte har en aning om hur det är att ha utekatt.

Sen kanske du egentligen tänker på stallkatter, som i princip bara bor ute? Jag tror inte alla katter passar som stallkatter, men de som gör det tror jag trivs underbart (vilket nog är långt ifrån alla tyvärr).

[Mimsynims]
0

Till TS, en tröstekram! Gråter Jag vet hur det är att förlora en älskad familjemedlem, även om mina fick dö när de hunnit bli gamla…

Selma99
0

Oj så rätt du har och ändå så fel. Världen är farlig, både för människor och djur. Men jag lovar dig, djurplågare är det sisa jag är. Jag bor på landet, mina älskade katter lever ett utmärkt liv både ute och inne.

Min skogskatt skulle jag inte vilja ha som innekatt - han fullkomligt ÄLSKAR att vara ute och röra sig fritt. Mina närmasta grannar har jag pratat med angående mina katter för att förhöra mig om att de inte blir störda. Jag har tur då jag har grannar som älskar katter lika mycket som jag och de tycker att det är trevligt med besök från miina katter ibland.

annebeate
0

När det gäller att ha innekatt respektive utekatt måste man naturligtvis ta hänsyn till alla faktorer i det speciella fallet. Själv är jag så tacksam över att kunna ha tillgång till en rastgård för mina innekatter. Det märks tydligt att de trivs i rastgården där det  bl.a finns rikligt med blommor och också buskar. Jag bor i ett lugnt villaområde men inte så långt ifrån finns några starkt trafikerade gator och därför skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha utekatter. Att en katt är innekatt behöver inte heller betyda att katten inte har det bra. Tvärtom. Vissa katter som varit utekatter älskar senare ett liv som innekatt. När man har sin katt som utekatt måste man oftast, särskilt i tätort,  kallt räkna med att katten när som helst kan råka illa ut Jag tror tyvärr att många som mister sin älskade utekatt många gånger förtränger detta.

Alexej
0

#14 Tror inte att någon härifrån har innekatter som inte trivs men jag har sett alldeles för många innekatter med skitiga lådor, gammal vatten och ganska uppgivna:(

Här finns det kattvänner men många katter har det helt enkelt inte bra, varken inne-eller utekatter. Men misskötta utekatter har det ändå bättre än en katt som bara har en kattlåda med mer bajs än sand i.

LaSadie
0

Min moster hade en katt som levt hela livet ute och sedan fick flytta in i en lägenhet. Katten blev deprimerad och helt apatisk och hon lär honom somna in, så nej… alla katter trivs inte som innekatter. Jag förstår de som bor mitt ute i ingenstans som har utekatter, lite mer skeptisk till de som bor i bostadsområden samt nära stora vägar. Föredrar rastgårdar alla gånger framför att släppa ut katten

Till TS, beklagar sorgen för er katt. Det är aldrig roligt när ens vän dör Rynkar på näsan

LaSadie
0

Min moster hade en katt som levt hela livet ute och sedan fick flytta in i en lägenhet. Katten blev deprimerad och helt apatisk och hon lär honom somna in, så nej… alla katter trivs inte som innekatter. Jag förstår de som bor mitt ute i ingenstans som har utekatter, lite mer skeptisk till de som bor i bostadsområden samt nära stora vägar. Föredrar rastgårdar alla gånger framför att släppa ut katten

Till TS, beklagar sorgen för er katt. Det är aldrig roligt när ens vän dör Rynkar på näsan

Itus
0

Min katt dog också av en bil som inte stannade.

Min lilla tjej levde i 3 år som inne katt med psykiska problem (kom från vanvårdshem) Hon bet bort pälsen på  magen och benen. Vi var ute i koppel och hon hade en inhängnad men det hjälpte inte. Efter antal utredningar, kortison, antibiotika kurer och salvor säger vetrinären att det enda du kan göra är att ge henne psykofarmaka för att lunga henne. Det vägrade jag och hon fick börja gå ut själv, två månader tog det sen var pälsen och alla sår borta.

Vi fick bara 7 år tillsammans  men hon var lycklig när hon dog, det är det som tröstar i sorgen.

Min andra katt ville inte gå utanför dörren utan var nöjd med livet vid soffan, de är alla olika individer med olika behov.

Madameh
0

Håller med Hanna och även senare talare. Men Hanna skrev faktiskt om man vänjer dem från födseln attvara inne?  Var det inte så?

Annars ska man ju inte byta från utekatt till innekatt helt plötsligt. Det är inte snällt. Jag tycker också att innekatter har det bäst. De kan äta när de vill sova när de vill och man aktiverar dem ju hela tiden samt att de ju måste vara kastrerade. sorgligt med eran katt som dog men försök skaffa en ny liten flicka. kram kram

Hawknestgrove
0

Sorgligt kisse lilla….. KAn bara faktiskt, på sätt och vis konstatera fakta när det gäller bilar och katter. Vilket visar att det även vid så låg hastighet är stört omöjligt nästan att stanna i tid. OCh det kan faktiskt vara så, att föraren  stannade efter på körningen och letade efter kissen, men hittade den inte. Inte sagt som försvar, utan som fakta.

Stoppsträckan vid 30 km/h är 12.8 meter. Bromssträckan är då 4.5 meter och reaktionssträckan 8.3 meter.

taget från tabellen i sajten

http://www.kalkyleramera.se/vardag/bromsstracka.php

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#0 Så himla tråkigt att Merdith inte finns längre. Det är alltid lika hemskt att mista en kär vän. När det blir genom olyckhändelse blir det alltid värre eftersom det kommer som en blixt från klar himmel. Skickar en tröstande kram via cybern.

-------

När det gäller diskussionen innekatt vs utekatt föreslår jag att vi flyttar den till den här tråden som inleds med en artikel med tips över hur man kan göra innekattens liv riktigt bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Trollas
0

Sov gott kissemissen

Vi har alltid haft våra katter ute eftersom att vi tycker att det kan vara lite små dumt att låta katten vara instängd när man bor en bit ut på landet. Detta är dock våran uppfattning om läget. Men jag ger många tröstkramar till dig!

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)