"Embla är en HANE"
Embla, en 3-4 år gammal honkatt, tog Djurhjälpen i Stockholm emot. Efter några dagar upptäckter katthemmet att det förmodligen är en hane och kontaktade mig. De frågade om vi hade skickat fel katt, vilket ju inte var fallet. Bad dem ta Embla till veterinär för att få ett utlåtande och det gjorde de igår. Embla ÄR en hane
Veterinärkliniken har lyckats kastrera honom, men ändå könsbestämt honom som en hona, och tagit betalt för en honkattskastrering. Nu skyller de på "den mänskliga faktorn"
vi får tillbaka mellanskillnaden när de fått bevis.
Är det någon som råkat ut för något liknande? Kan jag lita på veterinärkliniken igen?
Oups…. saknar ord……..Hur kan man ta så fel? Saltad räkning? INTE BRA!!!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fy faro så får det inte gå till.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Man kan inte skylla på den mänskliga faktorn där. Såvida det inte har skett i det kamerala planet. Men det rimmar illa det med.
Hi, de räknade väl med att kissen var så pass skygg, att ni inte skulle kunna kolla själva.
Fult gjort………. ärligt talat. Från en så pass betrodd klinik….

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var nog det värsta jag hört, av alla fel dom begått

Kanske namnet som blev anledningen. Kanske veterinären skrev kastreringen av Embla på pappret som gick till kassan sedan?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#4 Exakt min tanke
Låter ju som ett aprilskämt mitt i juni. Jösses hur kan det bara hända?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#7 Tror inte det, och är det så så är det där de gjort fel. Spelar mindre roll var och vem (i mina ögon) än att det över huvud taget är möjligt.
Hornbachkatterna har två namn tills de är kastrerade eftersom det inte är möjligt att könsbestämma dem innan dess.

Tycker mellanskillnaden är för lite med tanke på vad det kostat med alla turer, och med extra vettebesök. Hela kostnaden tillbaka + en kastrering gratis, det hade jag krävt

Nästa katt gratis, oavsett vad det är med den, var mitt förslag (fast Gullimats var bättre
). Samt att de får visa upp katten (sovande) efter kastreringen för att bevisa att de kan göra rätt…ibland…
Jag hade bråkat! Och jag hade inte velat gå tillbaka utan att ha fått en vettig förklaring, en ordentlig kompensation och en uppriktig ursäkt. Detta var droppen, för mig.
Hade de inte gått med på det hade jag krävt att de skulle föra över pengarna till någon annan och bytt klinik. Visst att de är billiga, men kan de inte göra det de ska och göra det rätt så är de inte värda en krona ens. Var inte för snäll Vargis!
Tillit till sin veterinär är bland det viktigaste! Jag kan garantera att jag ALDRIG gått dit även om jag bott 2 m från dem, inte ens innan detta.

Men alltså har de gjort en honkattskastrering på en hane eller är Embla hankastrerad? Eller det blev en dum fråga men jag förstår inte hur det gått till. När de öppnade MÅSTE de ju sett vilket kön Embla hade?
Behöver du hjälp att ringa dom och diskutera så hör av dig, så här får det bara inte gå till. Helt galet.
Fattar inte heller problemet? Man ser ju innan man kastrerar om det är en hane eller en hona? Fråga som #13.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
I vissa fall har jag hört att det kan vara knepigt med kön, men har bara hört om honor som vid öppnande saknat hondelarna eller hanar med testiklarna i magen. Oavsett så uppdagas det ju vid öppnande så efteråt ska det ju rimligen inte vara några tveksamheter.

Tror också det är flera på veterinärstationen som är inblandade. Katten har med säkerhet kommit in som en hona, journalförts som en hona, vid sövning har man upptäckt att det är en hane, han har kastrerats som en hane…(hur f-n skulle det annars gått till). Sedan har det blivit en miss. Man har inte ändrat i journalen efter operationen.
Receptionspersonalen får journalen där det fortfarande står att det är en hona. Ingen har som sagt ändrat och meddelat att det var en hane. Således har de även debiterat för kostnaden för en hona.
Det är min teori. Vad skulle de vinna på att försöka lura någon. Det är väl hur lätt som helst att se att ingen honkastrering utförts varpå "luret" skulle uppdagats samma dag. Har lite svårt att förstå att de medvetet skulle skita ner sitt rykte pga en sådan grej.
Men visst - jag håller med om att det kanske är ouppmärksamt att inte ändra i journalen.
Det är min teori.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

skumt det märker de väll när de öppnar att det inte finns nåra äggstockar????
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#16 Din teori verkar vettig, tänker likadant.
Att medvetet göra ett sådant misstag låter ju helt upp åt väggarna. Men att de i efterhand ska komma och kräva bevis tycker jag låter konstigt. De borde ju be om ursäkt och betala tillbaka mellanskillnaden.
Vadâ bevis? Vet de inte vad de gjort med katten eller?? Hàller med #16, det är ju anmäkningsvärt och vilket bevis vill de ha? Se katten?
Ingen katt blir inskriven som hona eller hane vid inlämningen, de är alltid könlösa tills kliniken kastrerat.
#19# Får ett veterinärintyg av djurhjälpen nästa vecka som visar att Embla är en hane.
va i *** hur kan vetrinären säga det är en hona de kastrerat? snacka om lurerier…..
Jag vet om en katt som fick äta p-piller (hittekatt) i 1 år när de åkte till vetrinären visa det sig att det var en kastrerad hane
Men där var ju miss av dom katten kom till o inte vetrinären 

Ja hur som helst är det nog inte samma person som hållit i skalpellen som i pennan. Något misstag har nog blivit mellan personalen där.
Intressant blir väl att höra deras förklaring. Veterinären (som höll i skallpellen) borde väl komma ihåg kanske?
Djurhjälpens veterinär kan inte intyga att Embla är verken hona eller hane. För att vara säker krävs dyra utredningar som jag inte har råd att bekosta. Så Embla fortsätter att vara ett mysterium.
Ni som vill veta mer kan pma mig.

#23 Hm…en hermafrodit kanske?
Kanske var snigel i sitt förr liv?
Det hela låter lite mysterium som du säger.