Fästingmedel
Är det någon som har någon erfarenhet av detta fästingmedlet:
Tiguspray 350ml
Bekämpningsmedel klass 3 mot loppor, löss, mjällkvalster och fästingar. Kan användas på alla pälsdjur.
Preparatet uppnår full effekt på djuret inom ett dygn efter applicering, och skyddar mot nya angrepp under tre veckors tid.
Vid loppangrepp och kraftiga lusangrepp upprepas behandlingen minst 3 gånger med 2-3 veckors mellanrum.
För att skydda mot nya angrepp skall även omgivningen där djuret vistas noggrant behandlas med medlet. Upprepa omgivningsbehandlingen varannan vecka tills ohyran försvunnit.
Gör såhär:
* Skaka flaskan!
* Spraya djuret på 30-40cm avstånd så att pälsen blir blöt.
* Om pälsen är lång eller kraftig gnuggas preparatet samtidigt in med en skyddshandske.
* I huvudregionen kan medlet påföras med en svamp eller torkduk.
Ska ej användas på djur yngre än en månad.
Särskilda miljörisker: Giftig för fisk.

ingen aning..jag gjorde eget när min förra katt sprang ute..
1 l vatten, 1 burk rosmarin eller timjan, 1 msk vitvinsvinäger, 1 vitlöksklyfta, citronsaft
Koka upp en liter vatten tillsammans med vitlöksklyftan. Ta av från kokplattan. Häll i en kryddburk rosmarin eller timjan i vattnet och låt dra i minst en timme. Sila bort kryddan och vitlöken. Tillsätt en msk vitvinsvinäger samt saften från en citron. Häll blandningen i en duschflaska
spraya varje ggr katten,hunden ska ut..funkat bra på min gamla katt iallafall:)..alltså sparya barapå pälsen
Tack för tipset. Hur reagerade katten på medlet? Försökte den slicka bort det? Blev den kladdig i pälsen till slut??

visst slickade hon pälsen ibland men inte alltid:) ,det är ju inga farliga saker som tur är för katten i medlet..hon va visserligen korthårig och badade ca 4-5 ggr per år men nej jag reagerade inte så mycket att hon blev kladdig..fast det kanskeär olika beroende på hur katten reagerarpå medlet..

Förra sommaren fick vi tips om ett schampo och halsband av märket Beaphar
. Det har vi använt på vår katt. Halsbandet räcker 4-5 veckor. Schampoflaskan
(200 ml) kostade 69 kr. Importör är Gibbon
i Landvetter. Visserligen är vår katt huvudsakligen innekatt, men han är med ute i trädgården och på utflykter m m, och går omkring bland träd, gräs och buskar. Vi tyckte att verkade fungera bra, vi hittade i alla fall inga fästingar på honom under förra sommaren. Och inte tyckte vi att det blev kladdigt heller.

Hej, hoppas ni inte tar illa upp jag brukar ju befinna mig på hund sidan normalt ;-), men jag köpte detta medel en gång för många år sedan, men tyckte att mina hundar blev torra i pälsen av det, och det är ju pgr av kemikalierna i det…så jag slutade med det, och har sedan dess använt hopp off natur medel som dessutom är nyttigt, som man ger i maten i stället, lite dyrt men vad gör man inte för sina telingar och nu har jag bara en hund kvar så nu blir även det billigare ;-)..
#5 Bara trevligt med besök från hundsidan! :) Roligt när djursajterna kan byta erfarenheter med varandra. Naturmedlet verkar intressant. Kan det användas på alla sälskapsdjur?
Är det inte bättre att använda någon av de spotonpreparat som finns mot fästingar och loppor än Tiguspray? De brukar skydda upp till 4 veckor.
Ohyreschampo brukar tyvärr ha den biverkan att huden blir torr. Särskilt vid frekvent användning.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
6, ja det kan det absolut, jag ska söka upp länken till hopp off senare och lägga in den här så är det bara att läsa om det ;-).
Vill bara berätta att spot on preparaten kan också ha en del kemikalier i sig, så det är bra om man ser upp lite, en kompis till mig hade en hund som använde spot on och den tappade pälsen…och det är mycket sådant som har hänt, men visst finns det spot-on medel utan kemikalier också?, eller är jag helt ute och famlar om det?….
Vi provade ett sånt där halsband med naturmedel förra sommaren på Jämthundsvalpen, men jag måste säga, att det inte hade någon effekt alls. eftersom hon var liten, så ville vi inte ha några starka grejer, men vi fick ge upp och köpte ett halsband från veterinären i stället. Det var minsann andra grejer!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Naturmedel känns ju som det allra bästa om man hittar något som fungerar. Själva har vi bra erfarenheter av frontline vet. Katterna har inte fått några beiverkningar av det. Men det kan förekomma. Det är tydligen det enda receptfria spotonmedel som får användas på katt. Halsband mot loppor och fästingar prövade vi i Nederländerna. Men det fick katterna hudirritationer av.
Här är en artikel om fästingmedel från Eskilstuna kuriren: http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=370562&avdelning_1=102&avdelning_2=106
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har använt Frontline vet på vår förra katt och det fungerade väl ganska bra, men han fick fortfarande fästingar men kanske inte lika många. Nu har vi 2 katter och de ligger och gosar och slickar varandra ibland och då kanske de slickar i sig Frontline om man använder det och det kanske är farligt? Det är svårt det här med fästingmedel tycker jag.
#10 Det är bara när innan Frontline torkat som man bör vara lite försiktig så de inte slickar på varandra. Om katten är behandlad med fronline dör fästingen ganska omedelbart, vilket ska förhindra den farliga smittspridningen som kan ske.
//Lena
Ja, just det… När Arne var ute och spatserade, så använde jag något som hette Protect Line, en naturprodukt från Bayer. Den köpte jag på granngården. Den var bra. Fick lägga på ungefär var 4:e vecka, men kostnaden för en säsong var mycket mindre än med Frontline. Vi provade den På Zita, men det var ingen effekt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mot fästingar - Frontline
Mot loppar - bra med tigusspray, för då gäller det att behandlar hela omgivningen, det som inte går att tvätta eller dammsuga.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus