Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 3079 ggr
UlrikaD
2011-07-01 14:38
0

Kastrering?

Ni som har hittekattsföreningar och vidarebefodrar kattungar. Kastrerar ni dem vid 12 veckor innan leverans då?

Känns så tidigt att kastrera då, de är ju så små.

Eller är det normalt att man gör så nuförtiden?

[Sweety92]
2011-07-01 15:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nej gud nej det görs först vid 6-7 månader av ägaren om katten vid adoption är 12 veckor. Är den vuxen är den redan kastrerad, iaf hos oss :)

Vi gör så att en del av förmedlingsavgiften är en kastrerings deposition så när ägaren skickar in intyg på kastrering ( vilket är ett krav) så får de tillbaka 200 kr :) Självklart är det många som väljer att inte ta tillbaka dessa pengar då de vet att det går till ngt bra :)

Så gör vi iaf :)

Mari
2011-07-01 16:36
0

Vi kastrerar dem inte vid 12 veckors ålder, tror inte det finns någon veterinär häromkring som vill göra det heller

alla katter över 6 månader är kastrerade vid adoption eller blir strax därefter. Adopterar man en kattunge så ingår kastreringen senare när katten har åldern inne om man bokar den genom oss.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

UlrikaD
2011-07-01 18:10
0

Jag frågade nämligen inne på katter när det var lämpligast att kastrera och de svarade 12 veckor. Och jag tyckte det lät galet tidigt, så jag frågade här också.

Kaliber
2011-07-01 18:15
0

Jag ville kastrera våran Cosmo tidigt och ringde runt till flera veterinärer i Uppsalaregionen, men alla var väldigt tveksamma till att kastrera före 5 månader.

Uppsala veterinärmottagning kunde tänka sig att göra det om det fanns goda skäl.

Han kastrerades till slut vid 5 månader och allt gick bra. Kommer kastrera våran Lotus när han bli 5 månader. Vill inte gärna "tvinga" veterinären göra ett ingrepp när de säger att de inte lämnar några garantier.

Hawknestgrove
2011-07-01 18:16
0

Vi gör det. Eller rättare sagt vi har den stora turen att ha en vet som kastrerar både han och honkatter i den åldern. Ebberöds bank för vår förening, men det är det ju ändå. OCh då vet vi till hundra, att ingen katt vi förmedlar kan reproducera sig. det står även i våra  stadgar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kaliber
2011-07-01 18:22
0

#5 Mycket bra, tycker jag!

Uppsala veterinärmottagning har jag hört kastrerar raskattungar vid 12 veckor, så jag tycker det är konstigt att skälen för kastrering där är okej, men inte att man vill kastrera sin huskatt tidigt. Det är ju minst lika viktigt att huskatter inte reproducerar sig.

Men då vi har innekatter tyckte de inte att det fanns anledning, som sagt. Tror inte de kastrerar katthemskattungar tidigt heller.

Hawknestgrove
2011-07-01 18:31
0

hum, märklig uppfattning de har …. Vore ju mer viktigt att kastrera kattungar av huskatter tidigt….

Alexej
2011-07-01 19:10
0

En tidig kastrering är bara bra för kattungarna, de klarar av ingreppet mycket bättre när de är unga. Tyvärr har inte alla veterinärer och inte alla kattägare fattat det.

För kastrerade man en katt när den var 1 år!! Nu är rekommenderad tid vid 6 månader. Alldeles för sent för en del katter. Det har funnits 4-månaders honor som blev dräktiga.

Könsmogenhet har sjunkit hos katter liksom hos människor. Jag hoppas att fler och fler kastrerar sina katter mellan 3-4 månader.

http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

http://siames.ifokus.se/articles/4d7149deb9cb46221d05e262-tidig-kastrering#participating-1

Lista på veterinärer

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2011-07-01 19:14
0

ja så slapp man många stackars kattungar som blir mammor… kommer ihåg vår första katt, Pyssa. hon var ju knappt 6 månader när hon var ute  hos sin förra ägare EN natt. EN natt. Resultat, två ungar…. Arma kisse. Ok, hon grejade det, men hon ville inte veta av sina ungar efter 6 veckor. det var en väldigt speciell katt….

Icna
2011-07-01 19:16
0

på vet Johan Glimåker på vasaplatsen, Gbg kasterar ju tidigt samt är ju lätttillgängligt för dig, samma spårvagn hela vägen

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Kaliber
2011-07-01 19:20
0

#8 Skumt, både Uppsala veterinärmottagning och Hellströms står med på den listan och båda nekade mig att kastrera min 4 månaders fullt friska stora hankattunge för ett år sedan ungefär.

Hawknestgrove
2011-07-01 19:30
0

Det var underligt….Ja som sagt i lilla Strömstad så kastrerar BÅDA veterinärer hankattungar så fort man kan känna stenarna. och det är vid 12 veckors ålder vi brukar göra det. Då har de ungarna vi fått in hunnit få en hälsoundersökning och en första vaccinering coch när de ska göra den andra vaccineringen  då går koddarna. Alternativt att vi går till Riese som även tar flickor i den åldern. Vi är visa av skadan, då vi fick jaga en kattägare med blåslampa och hota med att ta igen katten för att han inte fick tummen ur…nu gör vi i stället så här, att när de visar att katten har idmärkts, så bjuder vi på regavgiften hos SKK, hjälper till att regga både hos Sverak och SKK.

Kaliber
2011-07-02 02:09
0

Svedala register är ju annars helt gratis :)

Sagolika
2011-07-02 09:37
0

Eftersom du har en hona och en hane som inte bör få kattungar ihop är det ju extra viktigt att du kastrerar dem väldigt tidigt. Speciellt med tanke på att en hane kan vara fertil i upp till 6 veckor efter kastreringen och de kan vara väldigt tidiga med att para om man har otur. Det är bättre för katterna att kastreras tidigt, då de återhämtar sig snabbare än då de är äldre.

Kan du kastrera båda samtidigt så är det ju toppen och du behöver inte oroa dig för oönskad dräktighet.

#13. Svedala register? Är det något nytt? Menar du inte SVERAKs register?

majvi
2011-07-02 10:21
0

#11Två kattungar som jag tog hand om kastrerades vid Uppsala veterinärmotagning för ett par år sedan.De var då 4-5 månader och det var inget snack om att de var för unga.Jag vet att hankatter på 4 månader har kastrerats och släppts ut i en koloni tidigare.(Många katter hade tagits in ch det fanns helt enkelt inte plats i något hem för dem.)Hellströms har tydligen ändrat policy.

Djurdoktorn i Uppsala har kastrerat flera av mina hittekattungar men det var flera år sen jag var där och de kan ha ändrat sig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Kaliber
2011-07-02 12:17
0

#13 Sverak skulle det förstås stå!

Kaliber
2011-07-02 12:21
0

#15 Ja Hellströms vet jag är helt emot tidig kastrering, även på raskatter. Uppsala veterinärmottagning ville helst undvika det. Ska höra med Djurdoktorn. Det är de tre veterinärerna vi går till, plus våran lokala praktik för mindre saker som id-märkning och vaccinering.

Hawknestgrove
2011-07-03 19:37
0

haha värmeslag, Kaliber?Skrattande

Kaliber
2011-07-04 09:40
0

#18 Dum iPhone som skriver om efter eget tycke…

Hawknestgrove
2011-07-04 12:33
0

haha desamma med androiderna….

MonicaLagerquist
2011-07-04 18:57
0

Hellström kastrerar tidigt om man så vill.Jag har kastrerat flera katter där.

Uppsala veterinärmottagning gör det också.

Jag önskar att alla katthem skulle kastrera alla katter de förmedlar innan flytt.

All heder till Norrtälje Katthem som sen maj 2011 gör det.

Stolt ägare till tre La permer