Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2957 ggr
Anett Lindbom
0

Blå Katt upphittad

Hejsan!

Jag har idag hittat en blå korthårig huskatt, en hane som inte ens kan vara året gammal. Han är väldigt mager så jag har ställt fram lite mat åt honom, och så vatten förståss.

Jag såg denna katt för några månader sedan också vid ungefär samma ställe men nu såg han så klen och eländig ut så jag gick & kollade lite närmare, och jag säger bara det stackars katt och vara mager. Den hade inget halsband & jag har inte sett några lappar om att någon har efterlyst sin lilla blå/grå kisse så den kan knappast vara saknad. Katten är hittad i Bollnäs centralt vid Gärdet/Torsberg vid stora vägen/korsningen som går där..
Och skulle det vara ngn som äger den så vete tusan om jag vill lämna tillbaks katten till sådana som inte verkar ha brytt sig..

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får upp katten i vikt & hur jag bäst "göder" honom utan att hans mage får en chock?? Jag har gett han vatten med en sån där engångsspruta så att jag ska se att han verkligen dricker lite, han har inte ätit ngt än men det kanske kommer bara han får lite lugn och ro och att han känner sig trygg.  Jag har ställt in lite blötfoder & lite fil till honom till att börja med. I morgon tänker jag köpa lite fisk & lite annan gotta. Just nu har jag honom i ett eget rum eftersom att jag redan har två katter & en väldigt påstridig unghund,, Den lilla blå är väldigt gosig & kärvänlig, han reser sig upp & pratar när jag kommer in till honom, Han har också börjat kurra lite nu, jag hoppas att han fixar det här den lilla pluttisen..

Kaliber
0

Mitt tips är att du enbart anmäler till polisen och säger att du vill begära hittelön. De frågar om det. Finns en seriös ägare så annonserar denne själv och ringer polisen samt är villig att betala dig en summa för att få tillbaka sin katt. Hoppas någon annan svarar ang mat. Bra gjort att du hjälper kissen!

Anett Lindbom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det kan jag göra, Men jag tror inte det är ngn som saknar katten, varken jag eller min dotter har sett några lappar ute eller efterlysningar i ortstidningen, så jag misstänker att någon har tröttnat & dumpat katten helt enkelt. Men jag ringer nog polisen ändå & talar om att jag har hittat en katt & att ägaren får tillbaks den mot hittelön & att ägaren beskriver sin katts färg & kännetecken så får vi se om det dyker upp ngn seriös ägare men jag är tveksam till det..

Hawknestgrove
0

Nä, sant. Men det är det enda rent lagligt du behöver göra. För som Kaliber säger, en seriös ägare hade själv sökt katten hos polisen.. Du kan nog glömma den seriösa ägaren för den finns inte….OCh Hill´s A/D är till för klena och magra katter…..Väldigt näringsrikt.Finns bara hos vet att köpa. Kokt vitfisk och rå köttfärs är också bra. Lättsmälat saker. OCh en avmaskingnskur. Rå äggula är också väldigt bra i små mängder….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pratade med polisen & ingen hade hört av sig till dom om att dom saknar en blå/grå huskatt så hon tyckte att jag kunde ta hand om den då, så då gör jag väll det, han får stanna här, :))

Ja inte finns det ngn seriös ägare till den här katten det är ju helt klart det för då hade dom i alla fall ansträngt sig för att hitta & få tillbaks sin katt.. För varken jag eller min dotter har sett några lappar ute eller ngn notis i ortstidningen om just en efterlysning av en blå/grå katt

Jag har pratat med Djurskyddet här i stan också och det är ingen som har sökt sin katt hos dom heller, inte den jag har här i alla fall,,,

Han har fått lite utav varje i matväg idag, jag lära mata honom för att han ska äta, Jag har inte sett honom äta själv än. Men han går på lådan & kissar som han ska & han har varit uppe & traskat runt lite idag & han jamar & pratar lite emellanåt, han är väldigt pratig..

Maskas av ska han & sedan ska det bli en kastrering också och en allmän vet.undersökning, men han ska få bli lite starkare först.

Hawknestgrove
0

Heder åt dig……Kyss

Liz-arden
0

Fint att du tar hand om kissen.

Se till att kolla efter chip när ni är hos veterinären. Han kan ju faktiskt ha varit en älskad katt men som hamnat långt hemifrån.

Jag hittade en katt som visade sig ha liftat många mil med en bil. Ägarna saknade henne enormt och hade polisanmält henne försvunnen men polisen informerade mig inte om att det fanns en sådan anmälan när jag ringde.

Kaliber
0

Stackars liten, ser ut som skinn och ben. Härligt att han fått ett hem hos dig där han får äta upp sig, må bra och blir älskad!

Anett Lindbom
0

Det blir att jag kollar om han är chipmärkt när det blir dags att besöka veterinären, Men första ska han få vila & få bli starkare, :)

Jag tror inte polisen bryr sig så nämnvärt mycket om upphittade katter, tråkigt med sant. Jag har hört flera som har kontaktat polisen när dom har hittat katter men dom lägger ingen större energi på det tråkigt nog. Så det är nog lättast att man själv försöker leta efter den rättmätiga ägaren om det nu skulle finnas en sådan.

Men jag tror det är ngn som har dumpat den här katten, jag har precis kommit i kontakt med en till här i stan med en hittekatt som är jämngammal med min & dom är väldigt lika varandra så förmodligen kan ju ngn ha tagit kattungar hemma & sedan inte fått ungarna sålda & då istället åkt ut & dumpat dom bara.

Det är väldigt mycket katter som springer fritt här i stan nu, och man ser nya katter hela tiden, det tar liksom aldrig slut, Jag lider med dom stackars katterna & jag fattar inte vad folk tänker med när dom bara släpper ut sina 4-benta små vänner utan någon som helst uppsikt..

Hawknestgrove
0

ja, det är ju såååååå obekvämt med djur när det är semestertider….

Gullimat
0

Stackare så mager, och vilken tur han hittade dig. Han har otroligt vackra ögon.Kyss

Ankie
0

men va fin missen är, tur att du hittade han

jag kan hålla utkik jag med om jag ser eller hör någon som saknar sin katt, jag bor oxå i Bollnäs

[Ai-chan]
0

Lägg upp flera bilder. =)

Sidentass
0

Är bara så glad att missen fann en människa som du…önskar dej allt lycka till i fortsättningen..nu kommer säkert misse att lägga på hullet också, tänk så gott för honom att vara inne i tryggheten och få känna sig älskad! :_)))

piamaria
0

Jag tror inte katten lever längre. Gråter

länk

Hawknestgrove
0

nä….. lille Blå Prinsen… stackare…….Gråter Heder åt dig som åtminstone lät den lille få en fin sista tid….

Ankie
0

men lilla missen så ledsen jag blir…..Gråter

men vilken tur att han fick ha det bra den sista tiden…

Anett Lindbom
0

Nej han somnade in idag på förmiddagen, han var i så dåligt skick så jag förstod nästan att det skulle hända men jag försökte i alla fall få igång honom men det ville sig inte riktigt. Så nu har den Lille Blå Prinsen kommit till andra sidan & han slipper lida nu..

Det är tråkigt att han dog med jag är glad för att jag fick ha honom tíll låns i några dagar innan han knallade vidare.  Men det blev väldigt tomt utan honom..

Hawknestgrove
0

Stackare…..

Kaliber
0

Stackars liten. Tänkte bara på att du har två egna katter också, har de varit tillsammans? Hoppas att han inte hade någon sjukdom som kan smitta dina egna katter.

Anett Lindbom
0

Nej jag hade honom för sig själv i ett eget rum, om inte annat så var det lugnast så för honom när han var så svag,,

Josefa
0

Vad var felet? Vad sa veterinären? Fettlever? Fick han ingen hjälp mot det?

Anett Lindbom
0

Josefa, Jag hann aldrig komma till en veterinär med hittekatten, men att han var utsvulten & vanvårdad var ju inte så svårt att se,

Katten har förmodligen gått själv ute utan mat en längre tid. Det var nog mest en tidsfråga innan han skulle somna in, Jag försökte mata & ge honom vatten men tyvärr ville det sig inte riktigt ändå även om han fick i sig  både mat & vatten, han var på lådan & kissade & bajsade små kluttar. Men han hade tak över huvudet & massor med kärlek ifrån mig, han slapp ligga ute & dö helt själv bland hungriga skator, kajor & insekter som gärna lägger ägg i svårt sjuka eller skadade djur..

Josefa
0

Ok, jag hade för mig att du skrev att han skulle till veterinären.

Nä, har han gått utan mat och vatten för länge så kan kroppen ha tagit för mycket stryk. Sorgligt att människor inte reagerar när de ser djur som far illa. Det måste ju ha varit andra som har sett till honom innan du träffade på han.

Sov gott lille pojken.

Hawknestgrove
0

Den lille hann aldrig dit……Gråter det var ju planerat, hon ville inte stressa utan ville att han skulle få lugna ner sig först….