Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 730 ggr
Erika91
0

Stackars får och lamm *jättelångt*

Detta hör inte till ämnet men jag skulle vilja berätta om dagen idag.
Jag åkte med min familj till mammas kompis man pappa för att se på ett nyfött föl (Mammas kompis vet att jag älskar djur så det var därför vi åkte). När vi kom dit gick vi runt och kolla på fåren och lammen, hundarna, hästarna och til slut hästen med fölet och fölet förstås. Det var underbart att vara där och komma ut på landet och inte vara i stan hela tiden. Fåren hade stora boxar men var många i de så de kunde inte röra sig så väl, jag blev helt besviken av att se dem i så trånga utrymmen :/
I alla fall, sedan så låg två får i egna burar för att de skulle lamma, det ena fåret hade på en sele vilket jag fick reda på att att livmodern höll på att åka ut, stackars fåret, det var en hemsk syn och jag led verkligen med det :/ Sedan var det det ena fåret som skulle lamma idag, det lammaed aldrig och bonden kände i fårets mage och han trodde att det skulel vara två lamm och att ett lamm var död, det var något som tryckte på lite länger in, så bonden tog ut benen och satt ett rep där och drog in. Jag kunde inte kolla (det var så hemskt) så min lillasyster och jag gick upp på foderbordet till lammen tillsammans med mammas kompis. Då kom alla lammungar till oss, en lammunge hade nummer 40 och hon var hos mig i nörjan och bet i min tröj aoch ville att jag skulle klappa henne så det gjorde jag…Efter ett tag så gick hon till mammas kompis och sedan försvann hon..MEn så kom det ett lamm som hade nummer 7. Det lammet ville bara bita å mitt hår och slicka på det, djurvän som jag är så kunde jag inte låta honom att inte göra dte. Så han gjorde det, så det var alldelles blött. DÅ hade jag glömt bort för ett tag det hemska som pågådde i andra sidan stallet. Sedan pratade jag med mammas kompis om fåren och att inte alla lamm och får bodde kvar på gården för annars skulel det vara jättemånga och hon svarade ärligt att en del gick till slakt och det var mest hannarna som gör det. DÅ kom ett lamm som var märkt med numemr 22 fram till mig och kollade dystert på mig, och när jag kollade där bak så såg jag att det var en hanne. Jag blev så ledsen av att se hans dystra blick, det var precis som han visste vad v i pratade om och han förstod nog vart han skulle. Nej nu fäller tårar på min kind. Jag hade lust att säga till bonden att nummer 22, 7 och 40 inte fick slaktas. Egentligen vill jag inte att någon ska göra det, men någon måste tyvärr :/ när jag skulel från foderbordet så följde nummer 7 efter mig. Jag vill inte att någon ska slaktas men absolut inte de, för jag ser bara nummer 7 och 40:s vänliga blick på mig och 22:s dystra blick på mig. Fy vad jag hatar detta :/
Sedan så gick vi ut då och gick til den som lammat, två var döfödda och ett lamm levde. Det var alldelles gult. SÅ fick jag se lammet med livmodern och hörde bonden prata om det, att de skulel bara låta henne lamma och sedan efter sommaren skulle hon skickas till slakt och nu efteråt ångrar jag att jag följde med. Det är det verkliga livet men jag är helt gråtfärdig nu. Och den med livmodern den såg man att den le varför kunde de inte bara avliva den så att den slapp lida? allt går bara ut med pengar för många :/ jag hatar det :/
Nej jag ska aldrig göra om sån för den ledsamheten jag har nu är för stor. Jag skulle bara vilja köpa alla lamm och får och inte skicka några till slakt…
Jag hoppas att jag inte påverkade er att inte äta kött nu…Det var inte meningen om jag gjorde det,! Det var inte det jag ville ha fram jag ville bara skriva av mig, för jag vet här inne finns det djurvänner som lyssnar.
/Erika.

Erika91
0

Det kanske inte blev ihophållet och ni kanske inte förstår men jag ville bara skriva av mig och jag orkar inte läsa det igen, det räcker att det är i mitt huvud…När jag läser det så spelas det upp, men jag hoppas att det går att förstå i alla fall

JosephineF
0

Vet du Erika, att jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser det du skrivit. Du är 15 år och har ett sånt engagemang för utsatta djur. Det är du som är nästa generation av djurvänner som ska axla manteln och föra djurens talan i framtiden och det är så UNDERBART att höra att du bryr dig! Fortsätt så här så har katters status en chans att förbättras!

Varma kramar / Jossan

JosephineF
0

Och lammens status också förstås =)

storAnnette
0

Tråkigt för dig att vara med om det där…

Jag har iaf en bror som äger en del får och utifrån det säger jag vad jag TROR - att den tackan som fått framfall fick det efter att hon blivit med lamm och därför låter de henne föda först.Tyvärr är det rätt vanligt att lamm dör både före och efter födseln just om de är två eller tre,vet inte varför…men bror min iaf kämpar alltid för att de ska få leva.

Gråter för din skull och de fina lammen som inte fick leva.

Alexej
0

Förstår dig totalt, det är så menigslös att djur födds för att ändå slaktas och blir uppäten. För ett (djur)liv borde vara mer värt än en måltid, framförallt när vi inte ens behöver kött för att överleva. En steak kan se frestande ut hos ICA eller färdigstekt på bordet, men det var ändå ett djur som bara ville leva. Men jag ansluter mig vad jossan skrev, det är Ni som kommer att bestämma hur djurlivet i Sverige blir. Slutar inte att vara aktiv och försök att få dina kompisar att hänger med! Det finns mycket att göra!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Erika91
0

Tack för det ni skrev :)

Jag kan inte bara stå bredvid, jag måste agera. Men det var ju inte så lämpligt att göra det då..När de höll på med fåret och så…
Och jag vill att djuren ska få det bättre! Och för att få det så kan man inte stå på och kolla och tro att andra klarar det, man måste försöka själv, då blir mer gjort :)

Okej, men så kan det ju vara…Det låter ju rimligt!

Jaa, men människor lever ju av kött…tyvärr…jag änker varje dag jag är i skolan, hur många grisar har fåttt sätta livet och jag blir fullständigt arg när mina kompisar tar kött som de sedan slänger!
Självklart ska ag inte ge upp! Jag VILL verkligen att djurens status ska FÖRBÄTTRAS, så jag ska kämpa :)

vanessa
0

Förstår att du måste lätta ditt hjärta, det behöver vi alla ibland. Jag har själv sett en del jobbigt. Men oftast så har bönderna hjärtat på rätt ställe. De brukar dessutom ha fåren ute, förutom de som ska lamma. Det jobbiga jag har sett är bland annat en ko som kalvade och slet sönder livmodern. Bonden sköt henne, kalven nappade de upp. Han var minst sagt ledsen. Kossorna har de alltid ute vår, sommar och höst. 

Så gå gärna tillbaka till en bondgård, men inte den gården. Du kommer nog att bli positivt överraskad. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Jag är en av de hemska människorna som äter kött. Av flera anledningar faktiskt. Det vore lätt att börja äta vegetariskt kanske, men då skulle jag bli seriöst sjuk. Är allergisk mot alla frukt, nästan alla vettiga grönsaker. Så utan det eller kött så skulle jag inte leva länge till. Och jag vill leva, så krass är jag. Även om det innebär att djur dör.

Jag står för djurskydd, vill att alla djur ska ha ett bra liv, få ut det bästa av livet och få en massa värme, kärlek och omsorg. Även om de ska slaktas. Nästan ännu viktigare då.  Tar även mediciner som testats på djur, och skulle vara en väldigt sjuk människa om jag inte tog dem. Så jag lever tack vare att djur offras för mig och andra. Anser att man kan jobba med hjärta och själ, även om det verkar som värsta dubbekmoralen.. Hoppas jag. Förstår om jag sjunker på er lista nu, det får jag stå ut med, även om det gör ont. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Förstår att det var en jobbig upplevlse att vara med om. Det tråkigt nog långt ifrån alltid djuren lever det liv de borde få göra. Viktigt att reagera som du gör, för det går att förändra även om det tar lång tid och går trögt. Och som Vannessa skriver finns det bra djurhållning. I Nederländerna var fåren alltid ute på fälten året om och såg ut att ha det bra. Likaså kossorna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JosephineF
0

#8 Absolut inte Vanessa! Du sjunker då inte i mina ögon! Det där är ett val man själv tar, var man VILL och i ditt fall KAN dra gränsen. Det finns många sätt man kan vara verksam djuraktivist på!

Erika91
0

#8 Nej du sjunker abolut inte i mina ögon heller!
Du måste ju det för att överleva! Och för att man äter kött så innebär det INTE att man inte är en djurvän! För du hjälper ju djuren på andra sätt! SÅ du gör absolut inte det, i alla fall inte på min lista och jag är bergsäker på att du inte gör det hos andra här heller!
Jag tar också medicin som testas på djur vid behov. När det kliar, för annars kan jag inte gå normalt jag får sitta och klia hela tiden annars! :/
Men jag tröstar mig med (det kanske inte är så bra) men att jag hjälper andra djur på andra sätt! Och om man inte fanns eller att jag fick sitta och klia ihjäl mig så kunde jag ju inte hjälpa djuren på andra sätt.
Och så tycker jag att man ska tänka att man ska vid behov, det tycker jag i alla fall men på sjönhetsprodukter tycker jag att det är helt idiotiskt!

Erika91
0

#9 SÅ borde alla djur ha det, att få gå ut sommar, hös och vår.

Hawknestgrove
0

Just den händelsen som Vanessa beskrev, hände min granne, som hade mjölkkor. Ok, får inte korna kalvar, så får de ingen mjölk, så är det ju bara…. Att ha en djurbesättning föräkrad är alldeles för dyrt för en bonde i dag. Så samma sak hände. Janne min sambo, ficm åka ut och hjälpa till. Kalven var död och fick sågas ut. Då stod bonden med alternativet att ta kejsarsnitt på kon och låta henne bli betäckt en gång till, eller avliva på plats. Kon hade haft en svår förlossning en gång innan, med kalvförlamning. Så det blev avlivning på plats. Tyvärr, så är det ju djuren som bonden lever på. De var fruktansvärt ledsna, inte så mycket för att pengarna för kon gick till spillo, utan för att de tyckte om sina kor…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Det där med kött, jag fattar inte att de fortfarande finns människor som tror att man behöver kött för att överlever. Nu menar jag inte dig, vanessa, utom helt vanliga, friska människor. Mina barn växte upp vegetarisk, de var medvetna om varför (efterfrågan höjer massdjurhållningen), min dotter kämpade för att de införde kravmjölk på skolan, fast hon var bara 11 år eller nåt. Här i Skara har de jättegod vegetarisk lunch som alternativ. Nu har vi fallit för köttbullar och Mc Donald igen, men det är alltid ett val. Djurförsök för mediciner och kosmetika är en sak, men vad som är grymt är att djur blit testat för samma sak om och om igen. Varje förtagare kör med egna försöker, istället för att byta resultatet med varannan. Och varför ska varje ny nagellack testas i kaninernas ögon om och om igen?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Nä, har också problemet att jag inte kan äta nyttigt och vegetariskt. Ju mer fibrer och nyttigheter jag äter, desto värre blir min mage.Inget fel hittas, trots tortyrliknande undersökningar.Men jag försöker hålla mig till de köttprodukter som är bra för både oss och miljön, dvs nära skjutet vilt. Ok, det är ett privilegium jag har, som är få förunnat, men ändå…Men sedan så är jag helt emot att testa  skönhetsprodukter på djur. Fullständigt meningslöst och jag sorterar den kunskapen under värdelöst vetande.

Erika91
0

#13 Ja tyvär lever de på pengar bönderna..

#14 Jag var inte vegatarian när jag var liten men när jag blev äldre så blev jag det.. Men i skolan ändrade mattanterna mitt vegetariska kost, varje dag när jag skulle ta vegetariskt så pratade de att jag behöver äta kött. Varför äter du inte? Jag sa som det var det var synd om djuren, att föda upp de och att döda de,,, Nemne de lider ju inte de är ju döda nu! vilket bra svar va? SkrikandesMen jag fick ändå den vegetariska maten…Men det var bara så att varje dag kom de så och sen när det var kyckling, men äter du inte kyckling heller? så börja de sitt tjafs, det ä mer proteiner i det, sedan sa de om du inte äter upp det här ringer jag hem till dina föräldrar,. Jag fick ett allt mer korkat intryck och jag ville inte alls gå dit mera. Så det jag klarade mig på hela skoldagen (gör det fortfarande) var knäckebröd och grönsaker. Och då får man inte i proteiner och company men hellre det än att äta skolans vegetariska.

Nu när jag är 15 bör jag skämmas, det händer inte ofta men jag äter kött ibland Generad Bara för att jag mår illa av den vegetariska maten som quorn, men jag äter typ pannkakor varje dag, om jag inte äter pannkakor äter jag smörgås, kroppkakor utan kött, men ibland måste jag variera och då äter jag faktiskt kött men det är inte mycket och inte ofta men jag skäms ändå Generad
MEn det rä bara jag kan verkligen inte äta för jag mår dåligt! I alla fall nrä jag har ätit det i några år,,,men det köttet jag äter rä från såna djur som har det bra…men jag skäms! 
Kan ni inte ge mig tips om vegetarisk mat som INTE är quorn så jag kan försöka ta bort köttet helt och hållet…

Håller med dig Gunnilla jag är HELT emot skönhetsprodukter! Och varför ska man testa flera gånger som Landfreak skrev, helt väderlöst!

Hawknestgrove
0

#16 Ta ett prat med Lena! hon är veg! Hon kan säkert tipsa dig om andra proteinkällor. För det är det du måste ha, speciellt nu när du växer. Gubben är också helveg!

Erika91
0

tack för tipset Gunilla :)

Alexej
0

Miranda ocksåGlad.

Sedan om man kollar vegetarisk på google hittar man hur mycket som helst.

Hawknestgrove
0

Ja, det viktiga är just med tanke på din ålder, att du får i dig det du behöver. Klarar du vegetariska proteinkällor, så är du att gratulera. Hade jag kunnat det, så hade jag inte tvekat en sekund. Men som läget är, så vill jag inte gasförgifta hela min familj…Inte heller se ut som jag var i 9:e månaden….

anebit
0

#16   Snälla Du, du kan inte leva på pannkaka. Alldeles för dålig näring…   Gå till en Hälsokostbutik och be att få ett häfte som heter "lilla bönboken" med tips och recept på bönor och linser som är fulla av protein. Den delas ut gratis av ett företag som heter Risenta.  Det kan vara en bra början.  Sen måste du äta grönsaker och frukt.  Sen finns det ju färdiga veg. biffar,korv och dyl. i frysdiskarna. Om du dricker mjölk, grädde, ost  och äter ägg så får du protein därifrån oxå. 

Lite tips:    PM mig om du vill ha fler recept……

Potatisgratäng  + rivna morötter och keso  är bra och gott till

Ärtsoppa med morotslantar och purjo.

Linsgryta + fullkornsspagetti + grönsaker

Potatismos/rotmos  + helstekt lök + grönsaker + keso

spagettisås: fräs lök, (vitlök om man vill) Riv morötter och ha i  krydda med det du tycker om häll i tomatkross.

Tips:  Om man kokar upp bönor och häller av vattnet och sen kokar upp i nytt vatten så brukar man inte få så mycket gaser.

Tips:  Blötlägg bönorna och koka hela påsen och frys in i portionsförpackningar

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Vi är ju mer eller mindre vegetarianer. Måste erkänna att jag slarvar ibland här hemma i Sverige, vilket vi just aldrig gjorde i Nederländerna. Men det är mest när man blir hungrig på stan, på väg hem från jobbet etc. Hemma äter vi alltid vegetariskt. Qourn, Tofu och sojabaserad mat. Det finns en hel del i frysdiskarna. Saknar aldrig kött egentligen. Äter dock ägg och mjölkprodukter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Tack för alla tips! Jag ska gå imorgon till hälsobutiken och fråga efter den boken :)
Jaa, jag äter ägg, frigående höns och dricker ekologisk mjölk och äter ost och grönsaker och frukter :)
Tack för tipsen du gav anebit men det är bara så att jag inte äter pasta heller… För jag tycker det smakar så ilal så det inte är sant! Generad
Men bönor det måste jag prova, det var längesedan jag åt det och då var jag inte så förtjust i det, jag är jättekräsen när det gäller mat och det hatar jag!

storAnnette
0

Om man inte tillsätter salt förrän bönor/linser är helt färdigkokta bildas inte dessa ämnen som ger gaser!Lovar!Det fick jag veta för några år sedan och förundras över att det ändå alltid står att man ska salta redan i blötläggningsvattnet.

Prova!

anebit
0

#24 Jag saltar heller aldrig i kokvattnet bara i den färdiga rätten…

#23 Du kan äta spagettisåsen till både ris och potatis….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Erika91
0

Ja det ska jag göra :)

Okej tack för tipset :)