Våran hittekatt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi hittade en omärkt okastrerad honkatt för 3 veckor sedan. Vi har polisanmält och annonserat efter ägare utan resultat tills för några dagar sedan då en person hörde av sig och hade bilder som bevis för att katten tillhörde den här personen.
Kunde inte göra annat än att lämna henne tillbaka trots att det kändes fel. Besökte katten hos ägaren och det syntes att de känner varandra, men hemmet var allt annat än lämpligt, ägaren delar inte alls våra tankar och känslor för katter.
Oron växte och allt kändes helt fel. Igår bad jag att få köpa katten vilket efter en väldigt otrevlig och hotfull upplevelse slutade med att ägaren fick en mindre förmögenhet och katten är nu hemma hos oss, våran katt!
Katten har under dagarna hos ägaren blivit misshandlad och var både skadad och mycket skärrad när jag hämtade henne. Med tanke på omständigheterna vill jag hålla den här tråden fri från bilder och närmare information.
Nu misstänker jag starkt att katten löper, vi har veterinärtid bokad men kommer bara id-märka (chip) och vaccinera samt se över skadorna hon fått. Hon undersöktes hos veterinär för 3 veckor sedan och då kunde de inte känna några foster, men kommer be att de kollar henne ordentligt igen. Vi kommer kastrera henne så fort som möjligt utan att utsätta henne för risker.
Jag vill skicka tusenmiljoner tack till er härinne som stöttat mig och min familj! Ingen nämnd och ingen glömd.
Jag vill be att ni som känner till våran historia och våran hittekatt inte skriver om var vi bor samt hur katten ser ut.
Vill också tipsa om att enbart polisanmäla samt begära hittelön i de fall man hittar en katt som man misstänker har farit illa. (Polisen frågar om man vill begära hittelön vid anmälan). Finns en seriös ägare kommer denne själv att annonsera och ringa polisen samt vara villig att betala en summa för att få tillbaka sin katt.
Usch, vilka människor det finns 
Men den här katten hade i alla fall tur som hittade er som bryr er. Stor eloge till dig och din familj!
Men hade ägaren fler katter? Har ni isf anmält till Länsstyrelsen så att dom får åka dit?
Inga fler katter, nej.
Tänk att det finns människor med så goda hjärtan. En eloge och en kram till er!
#0 Åh!! Ni är ju underbara! Lycka till med er nya familjemedlem!! :)
Ok, då ber jag er alla att stötta upp för denna underbara människa, som hjälper denna kisse. Ni kan faktiskt bidra på ett jättefint sätt, genom att bjuda på ett jättevackert armband i Sterlingsilver, som TS har skänkt och som jag vill ska gå till denna katt. Jag bjuder på frakten om det går över 500 kr.Så ni kan lägga på 39 kronor till, hahaha!!!
http://www.tradera.com/Vackert-tungt-silverarmband-hjalp-hemlosa-katter--auktion_280404_135005295
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kaliber, då får du köra på med ppiler som du fick av mig om det är så. Några veckor gör ju inget
Vi och våra älskade kattpojkar är så glada över att vi fått den här underbara katten till oss! Idag är hon redan mycket tryggare, hoppas hon förstår att vi alltid kommer vara hennes familj. Kändes som att jag svek henne när jag lämnade henne till fd ägaren och hon försökte följa med oss när vi gick därifrån.
Det kändes helt fel då, men jag förstod inte hur illa det var förrän jag hämtade henne igår och såg förändringen hos henne.
Igår var hon väldigt rädd och blodig där hon satt i transportburen, men när hon såg mig kom hon fram till gallret och lyste upp. Det känns gott i hjärtat!
Hon har legat och sovit nästan konstant sedan hon kom hem igår. Våra kattpojkar försöker pussa henne och förstår inte varför hon inte är som innan hon åkte, när de lekte och sov tillsammans. Men nu kommer allt bli bra.
Jag är sååå glad och lättad!
JA, vilken lättnad detta var. Så som sagt, hade jag varit duktigare på att ta bilder, hade ni fått bra bilder på armbandet.Så bjud bra!!!! OCh går budet över 700 kr, så följer det med ett halsband och ett armband i pärllarbete, som TS gjort….
#7 Precis, gav henne igår igen. Brukar katter kunna löpa trots ppiller eller kan hon ha kräkts upp det för en vecka sedan utan att vi sett? Kanske tar längre tid att avbryta löp?
Vi har pratat med veterinär som gissar att hon löper "tyst" och att det även kan vara anledningen till att hon klarat sig undan kattungar. Enligt veterinär skulle hon vara max 1 år nu till sommaren, men fd ägaren säger något annat. Litar mer på veterinären.

Nej men oj vad förfärligt öde lilla gumman har blivit utsatt för!!
Tack snälla ni för att ni inte lämnade henne i denna skräcktillvaro!!!
Jag förstår inte varför man måste bära hand på ett försvarslöst djur - jag blir oerhört arg och framförallt ledsen
Än en gång! Vilka goa människor ni är - kram till er!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja fy 17… Ok då hoppas jag att ni bjuder bra, silver står högt i dag!
Du måste anmäla ägaren!! Bifoga alla bilder och veterinäruttalande. Annars kommer nästa katter utsatts för samma sak! Personen måste ha djurförbud.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja det är steg två. Hm.. ska försöka lägga till den bilden den var ju bra…..
#14 Har pm:at dig.
Kaliber, det var riktigt, riktigt bra gjort av dig!! Vilken lycka för katten! Hoppas verkligen du anmäler ägaren och att han inte skaffar en ny katt.
Hoppas på bilder så småningom
.

Tycker också du gjort en hjälteinsats, vem kan sova efter att ha sett något sådant. Lycka till med en kise som har haft tur.

Hoppas de inte skaffar fler katter
Så underbart att du lyckades rädda katten - eran katt!!
Tycker tipset att endast polisanmäla och begära hittelön - vid misstanke om vanvård el dyl - är mycket bra. Självklart även hålla god uppsikt över alla typer av annonseringar angående efterlyst katt (för katten kan ha hamnat långt bort fr ägaren, och blivit tilltygad under hemlöshetstiden). Men allmänt att ALLT ansvar ska ligga hos upphittaren, att finna ägare alltså, är sjukt! Ett jätteproblem här är att polisen enl min erfarenhet inte ens tar emot anmälan, än mindre frågar om hittelön… Verkar helt oklart med lagstiftningen/ regel-verket på området också. Enligt vissa uppgifter lyder icke id-märkta katter EJ under hittegodslagen. Behöver kanske en egen tråd detta … ?
Vill gärna buda på det vackra silverarmbandet, och skulle bära det med oändlig glädje och stolthet! - men inte bli medlem på tradera. Så jag pm:ar dig Hawk, kan kanske lösas på annat sätt.
Men jag hänger inte med riktigt. Är det den här katten som ni lämnade tillbaka till ägaren, och som ni sedan någon dag senare besökte? Och vid besöket såg allting bra ut.
Hur fick in reda på att hon sedan misshandlades?
Det som skulle behövas är lag om id-märkning samt ägarregistrering, samma sak som gäller hundar.
#20 Skicka gärna pm om du vill ha mer information än vad jag skrivit här.
har fått pm från Sarasvati. Finns det någon i så fall, som skulle kunna ta kontakt med henne om det är så? Samtidigt, så hoppas ju jag, att det går för väldans massa pengar. HAr fått ett bud av Sarasvati, som är bra, men tänk om det kommer någon i slutet och bjuder mera, då står vi där med lång näsa. Som jag sa till henne, jag har en möjlighet och det är att jag låter min sambo "bjuda", men det är ingen grej jag vill göra i så här seriösa sammanhang som välgörenhet. JAg kan desutom riskera avstängning på Tradera om det kommer fram.
#23 Har inte sarasvati någon nära vän som kan bjuda för hennes räkning?
Vore ju bra.Nu går auktionen inte ut förrän den 30:e
Nu är hon chippad och fått första vaccinationen!
Hon har även blivit grundligt undersökt och veterinären ansåg att skadorna som blödde igår kommer läka av sig själv, ser mycket bättre ut idag. Jag var rädd för inre skador i magen, men hon verkade hel och inga foster som veterinären kunde känna.
Även den här veterinären uppskattade kattens ålder till 1 år ungefär.
Nu måste jag fort som attan komma på ett namn till våran nya familjemedlem så jag kan försäkra henne och skicka in ägarregistreringen…
Gulle………Vad sägs om Happy?
Underbart att denna kisse hamnade hos dig och din familj. Jag blir alldeles varm i hjärtat över människor som du som visat på många sätt att du verkligen bryr dig.
Mitt namnförslag är Lucky för det passar in i sammanhanget
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#23 Ska kolla om ngn reggad bekant som kan bjuda för mig. Fattade inte att så komplicerat och är absolut inte ute efter att sno åt mig ett armband till underpris ;-), tvärtom - ville mest hjälpa. Men finns andra sätt. Bjuder alltså på ngt vis på tradera eller inte alls. Glöm alltihop så länge!
#26 Så jätteskönt att höra att lilla missan är i ok skick!! (Inget namnförslag - det måste kännas i magen, när katten sitter på den, typ
)
Sarasvati, annars är det ganska lätt att fixa konto på Tradera. Jättesnällt av dig att du vill hjälpa! Jag är med på Tradera också och de har en hel massa regler. Trots det finns det tyvär väldigt oseriösa människor även där som bara vill förstöra. Men det är ett bra sätt för Hawknest att samla in pengar och jag förstår att hon inte vill riskera att bli avstängd.
#30 Absolut inga risker att bli avstängd, håller helt med! Det ordnar sig.
Bara riktigt glad att lilla tjejen är i säkerhet och i ett kärleksfullt hem!