Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2009 ggr
Alexej
0

P-piller för hankatter

Tyvärr har ju mina inlägg och alla sparade trådar försvunnit från iFokus.

Jag hade en hankatt hos mig som anföll mig och han blev helt bra med p-piller. Fick doseringen av ett medlem här.

Har nu samma problem med en annan hankatt.

Tror det var 2 eller 3 dagar 2 p-piller/dagen, sedan 1/dagen och sedan 1 i veckan.

Någon som kan eller vet?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

jag har för mig, att Tuska var den som tipsade. OCh den som fick tipset var Lucy till Ruu

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

vilket minne:) tror också det var Tuska. Mailat henne!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tuska
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

första dagen 3 piller ,2:a dagen 2 piller, 3:e dagen 1 piller, sedan ett i veckan. Det va doseringen som en fertil hane fick hos en av mina sålda ungar (en veterinär.) Där katten nervöst kissade.

Det finns nu även ett chipp de sätter i nackarna på hanar som de vill bruka i framtiden i aveln. Många talar för att det är jättebra, men om det fungerar till en arg katt vet jag inget om, men hormon som hormon.

Hawknestgrove
0

ja kemisk kastrering….det har jag glömt vad det hette….Ja vissa saker kommer jag ihåg….Inte helt gaggig i alla fall!

Sagolika
0

Suprelorin chipkastrering. Verkar i upp till 1 år och kostar runt 1000 kr och har inga biverkningar. Används till fertila avelsdjur som behöver ta en lång paus.

Men till en kastrerad hane (vilket jag förmodar att den är?) är det nog lämpligare med en kort tid med p-piller i så fall. P-piller är dock inget man rekommenderar att man ska fortsätta med för alltid, då det finns risker med det med.

UlrikaD
0

Suprelorin håller i ca två år på iller. Kostar 1500kr på blå stjärnan i Göteborg. Används inom iller istället för kastrering för att förhindra bl.a binjuretumörer.

Just på katter bör man väl vara lite vaksam då för när implantatet slutar verka så är ju katten fertil igen. Ifall man har katter av båda kön hemma.

Alexej
0

Just här är det för en "knäpp" katt. Han lämnades in av en kvinna som kom med honom som kattunge i en handväska. De ville inte ha kvar honom. Då var han ändå en bit under 12 veckor. De hade fått ungen av vänner men vägrades uppge adressen.

Han var jättekelig men vände snabbt och kunde bita reellt. Han kastrerades därför väldigt tidigt och det blev bättre. Men inte bra. Han är hos en familj med små barn nu och det funkar så klart inte bra när han anfaller.

Därför tänkte vi testa med p-piller som funkade jättebra på en annan hane med samma beteende. Men kanske han fick en hjärnskada hos familjen innan. Kanske de skakade honom? Han är ca 10 månader nu.

Tack för doseringstipsen, vi ska prova:)

tuska
0

# 7    Visst ska man försöka med allt för att få kissen i balans,

P-piller åt kissen ska man vara lite vaksam över, bör användas i en kort period,  de kan få stora tuttar och mycket obehag om det används för länge. Hoppas innerligt att det fixar sej för kissen med hjälp av pillret.

Alexej
0

Hanen som blev bra tidigare av p-piller blev riktig bra utan en i veckan. han fick nog bara högst 8 p-piller sammanlagd. Han var en 7,5 kilo hane som anföll riktig farligt samtidigt var han väldigt kelig. Han har blivit stallkatt nu och är jättesnäll mot ägaren.

Hawknestgrove
0

Stackars liten kisse. OCh så bra att det gick fint med den andra kissen. Var det den som anföll dig, Alexej? MEd den nya kissen här, så  är det ju inte lämpligt att den är kvar i sällskap med småbarn….

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det var Bamse. Vad rädd jag var för honom. Han flög ju på mig och på andra i ett annat jourhem. Och efter behandlingen blev han så snäll…ville absolut sova bredvid mig på kudden, direkt mot huvud. Jag sov bara med täcket över huvudet och hade mardrömmar. Litade inte på att han inte klöste sönder mig. Men nej, han var hur kelig som helst. Och det nya hemmet är jättenöjdmed honom.

Hawknestgrove
0

haha…. ja han ser  onekligen lite lurig ut på bilden!

Hawknestgrove
0

puttar upp detta…..