Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3196 ggr
Breathplay
2011-04-23 23:49
0

Ensam vilsen stackare

För ungefär 1½ år sedan så var jag påväg hem från en kväll på stan, det regnade och var ruskigt ute. När jag kom till min trappuppgång så satt där en katt dyngsur och skakande. När jag öppnade portdörren så hängde katten med mig in och upp i hissen. Så jag tog med honom hem och han fick mat och torkade honom med handdukar.

Såg dagen därpå att han var märkt i örat, så jag ringde och kollade upp det och det visade sig att familjen bodde 15-20 min härifrån. Ringde dom, och efter en del strul så fick jag reda på att ägarna flyttat men att dom bodde två trappuppgångar ifrån min!

En tjej kom och hämtade honom och var glad över att se honom, och berättade att han brukar springa ut ibland men att dom brukade ha en liten trappa upp till deras balkong.

Nu för två dagar sedan såg jag katten igen när jag var ute med min hund, såg den på avstånd och var först inte säker på att det var den. Men jag lät min hund sitta och gick fram till katten. Han kom spinnande till mig och jag såg att det var samma katt ( den har lite missbildade klor på ena tassen plus att den är halvblind på ena ögat, så är säker på att det är den )Dock verkar han magrare och han hade något runt ögat.. såg ut som torkat blod?

MEN ägarna verkar ju ha flyttat?! Har dom bara lämnat katten kvar? Där dom bodde är alltid släckt och stängt ( dom håller på att flytta ur alla ur hela huset )Jag kan ju inte ta katten till mig ( har en valp, två kaniner och även två råttor ) har en bekant som bor precis bredvid men han har redan tre katter (alla upphittade/räddade) så han kan inte heller.

Någon som kan hjälpa till och ta reda på vad som hänt? Eller kan ta in katten? Eller ge förslag på vad man ska göra?

Tänkte iaf lägga ut lite mat till den imorgon då den går runt balkongen där den är van vid att gå in normalt sett..

Isabella Ekelund

Breathplay
2011-04-23 23:49
0

Glömde skriva att jag & katten finns i hbg (:

Isabella Ekelund

kattarina
2011-04-23 23:54
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fy f-n för sådana människor säger jag..snällt av dig att lägga ut mat,,men kan du verkligen inte ta in stackarn??

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

attvaraellerintevara
2011-04-23 23:57
0

Sök under djurskydd eller katthem,dom hjälper dig att ta emot kattstackaren. Han är värd ett bättre liv,vet man att dom lämnat katten så kan man polisanmäla detta,det finns djurpolis i sverige nu, se i facebooksidorna efter djurpolis och djurskydd samt katthem i din hemstad.   Ge dig inte! Kram ifrån en hittekattsägare som fått dubbel kärlek tillbaks då vi tog hand om den lilla som kom en kall vinterdag till oss,nst, ihjälfrysen och nu är en vacker kattfröken på ca 7 år. KRAM igen AstridBirgitta.Flört

Breathplay
2011-04-24 00:10
0

Jag är ju inte 100% på att dom lämnat katten, men dom öppnar inte och verkar inte bo där mera. Kanske har dom flyttat och katten har gått tillbaka hit? Men då borde dom kanske leta efter den..

Kan tyvärr verkligen inte ta in den till mig ( bor i en liten etta ) plus att mina råttor är livrädda för katten och om dom ens känner kattlukt så stelnar dom typ i en vecka. Plus att jag har valp.. och har inte utrymme att dela av lägenheten med mindre katten får bo i badrummet och det känns inte riktigt bra.. Det är bra att det är sommar här i hbg nu så han fryser iaf inte.

Min vän som bor nära ( han brukar hjälpa till med katter jag hittar) har som sagt tre katter hos sig ( även där i en etta ) plus att alla tre katter är katter jag har hittat och fått honom till att behålla( en upphittad som kattunge, en som blev övergiven i ett stall & en som ägaren skulle avliva) så tror inte han är sugen på en fjärde d:

Katthem finns här ju bara Tassebo här i Hbg, och dom har jag försökt med massvis av gånger. Att få hjälp av dom eller något är i princip omöjligt. Men kan ju alltid testa efter påsken.

Isabella Ekelund

Tizzla
2011-04-24 01:12
0

Kolla via id-märkningen om du får tag på ägarna igen! De kanske har flyttat långt och letar efter sin katt där omkring. I vilket fall som helst så borde det gå att få tag på dem när katten är märkt och registrerad, även om de hunnit flytta flera gånger.

Camillhe
2011-04-24 03:36
0

Snälla ta in katten, den verkar ju sjuk:( Råttorna överlever och vänjer sig, och bättre att katten får sitta i ditt badrum och så får vi akutleta stödhem om inte ägarna går att få tag i snabbt.

Josefa
2011-04-24 09:45
0

Var det inte du som har och lämnade Trisse och Tingeling hos mig i höstas?

Breathplay
2011-04-24 10:41
0

Ska se om jag kan få tag på katten igen och se om jag kan ringa till ägarna. Att ta in den vill jag helst inte med tanke på mina andra djur.

#7 Jo, det stämmer.

Isabella Ekelund

Sidentass
2011-04-24 12:01
0

Åhhh stackars liten kisse…finner inga ord för människor som dumpar sina djur på det viset….önskar så att någon kan ta in stackarn tills det ordnat sig med med en lösning för misse…

Hawknestgrove
2011-04-24 15:43
0

men arma katt. kolla på www.ratsit.se var ägarna finns.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Breathplay
2011-04-28 22:55
0

Min mamma som bor i närheten såg katten i tisdags den satt på trottoaren och såg uppgiven ut. Men när jag kom dit var den inte kvar. Har lagt ut mat - som självklart är uppäten. Men det kan ju lika väl vara andra katter ;/

Isabella Ekelund

Sherwood
2011-04-29 14:58
0

Hur har det gått?

Sidentass
2011-04-29 18:45
0

Stackars lilla kissen…önskar inget hellre än att den lille får hjälp nu snart..det är ju också så farligt att vistas ute hela tiden..

putt!!

Hawknestgrove
2011-04-29 18:52
0

Breathplay har du kontaktat ägarna? Du hittar  de uppgifter du behöver på ratsit och sedan går du vidare på eniro för att förhoppningsvis få telefonnummer

attvaraellerintevara
2011-05-01 10:02
0

Det är din plikt att kontakta djurskyddet, är man medveten om att ett djur lider så måste man agera,ring upp närmsta djurskyddsförening och tala med dom. / Gittan

MewTwo
2011-05-01 10:58
0

#15 det är skillnad på Djurskydd det som finns på Länsstyrelserna och gör djurskyddsinspektioner (och ansvarar för att djur/katter sköts och hanteras enligt rådande lagar) och Djurskyddsföreningens lokala katthem/djurhem, som tar emot hitte- och omplaceringskatter.

Till de första anmäler man rådande missförhållanden - vilket oftast leder till att Länsstyrelsens folk hämtar och avlivar katten i fråga, de gör sällan några räddningsaktioner - och till de senare kan man vända sig med förfrågan om de kan hjälpa djuret - vilket ändå inte är någon garanti för att deras katthem har plats eller anser att den kan räddas.

Dilemmat är att de flesta katthem, Djurskyddets likväl som andra utanför Djurskyddet, är fulla upp till nocken med katter alla redan, ochde behöver hjälp med att hitta jourhem som tillfälliga lösningar!!!.

Ansvaret för en katt ligger på faktiskt i grunden hos ägaren, har nu dessa stuckit ifrån sin katt så är det djurplågeri, men jag gissar att en anmälan till polisen om detta skulle ge föga resultat… Tyvärr har jag sett det alltför många gånger. Djurpoliser finns faktiskt inte i HELA Sverige, oavsett vad man läser på FB.

TS, tack för att du ändå försöker! Fortsätt mata kissen så länge och försök ringa runt till katthjälpare kring Hbg och se om de vet någon som kan ta in den stackaren, om du inte får fatt i ägarna!

Lena
2011-05-01 11:22
0

Vilket trauma för kissen att bli övergiven flera gånger av sin ägare. Det ser ju dessvärre inte ut som att de bryr sig särskilt mycket.

Råder TS att ringa runt till katthemmen. Även om de har fullt kan de ge goda råd och kanske sätta upp honom på en väntelista. Sätt även upp lappar i området om kissen och att den behöver ett hem. Och att försöka kontakta ägarna ytterligare en gång är väl inte heller helt fel. Ratsit är en lösning eller också hyresvärden. Om de rymmer ut huset har värden antagligen ordnat ersättningsbostäder åt hyresgästerna.

Jättebra att du engagerar dig för den stackars kissen!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

attvaraellerintevara
2011-05-02 14:23
0

Ja dt är fint att du engagerar dej i kissen,tycker ändå att du bör ligga i och kontakta katthemmen på de närmsta orterna där du bor! med bästa hälsningar och tack för att det finns medmänniskor som du. AstridBirgitta.

Breathplay
2011-05-03 22:25
0

Kan ju uppdatera med att jag lägger ut mat till katten, och maten är alltid borta dagen därpå, men kan ju som sagt vara andra katter. Har tyvärr inte fått tag i katten eller sett den ;/ men jag fortsätter lägga ut mat iaf!

Angående att kontakta katthem så är det inte aktuellt tycker jag. Klart jag kan försöka. Men saken är den att jag nyligen försökte hitta ett nytt hem till en avlivningshotad katt ( ägaren ville avliva den då den kissade på soffan ibland ) och det slutade med att jag tog in den själv och sen fick min kompis ( som redan har två katter ) ta honom, och den katten har fortfarande inte hittat hem trots att jag kontaktat alla möjliga katthem runt om i skåne och annonserat.

Men jag kommer absolut fortsätta få tag i katten och självklart kontakta ägarna när jag kan se märkningen på katten.

Och håller med MewTwo, tyvärr så avlivas oftast katter då man kontaktar dem ;/

Isabella Ekelund

attvaraellerintevara
2011-05-09 09:25
0

Hej. Jag tror inte att katthemmen avlivar katter i frösta taget… absolut inte… Ring och prata eller sök här över facebook,måste väl finnas någon som blir engagerad?? Försöka duger och det bör du göra innan höst och vinter nalkas… Hälsningar  AstridBirgitta.

Josefa
2011-05-09 10:18
0

Jodu, många katthem avlivar katter som är svåra att hitta hem till. Och tyvärr så är det katthemmet som ligger närmast till i detta fallet, inte helt främmande för att göra det.

piamaria
2011-05-10 00:12
0

Hur har det gått?

attvaraellerintevara
2011-05-16 07:08
0

Tycker iallafall att katthem ska kontaktas här eller djurskyddet då vi om ett halvårväntar en ny höst och sedan vinter.Ska katten vara ute i regn,kyla våt frusen ???  och ingenstans att ta vägen,detta är inte rätt!!!

Astrid Birgitta

Breathplay
2011-05-16 13:52
0

Har inte sett till katten alls tyvärr ;/

Förra veckan trodde min pojkvän att han hittat den så jag kom springande med mat & bur för att fånga in den.. men ack så fel det var.

Det var en annan katt som jag känner till en riktig fetknopp som brukar ligga och mysa i parken vid mig. Så var tyvärr inte rätt :b

#23 Nu är det ju ingen poäng att kontakta någon eftersom jag inte ens sett katten sen gud vet när. Sen säger jag fortfarande att det är lönlöst att kontakta katthem. Har kontaktat olika katthem i skåne flertal gånger angående både vuxna katter och ungar och aldrig fått någon hjälp. Vet även att det finns en stall här i trakterna där det finns en mängd katter som behöver hjälp och har kontaktat katthem angående detta men ingen hjälp har kommit.

Isabella Ekelund

Breathplay
2011-06-25 15:04
0

Nu har det faktiskt hänt något! För någon timme sedan så träffade jag på katten utanför mitt hus. Han såg inte speciellt mager ut, men han är ju inte i det bästa skick…Han ögon ser inte bra ut, men det är mest för att han har en "disig hinna" med en svart prick ovanpå, vad kan det vara? Kollade hans öron, verkar också som han har skabb.

Min mamma som också bor i närheten påstår att hon sett ägarna och att dom tydligen bor kvar ändå? Men vet inte 100%.

Nu tog jag ID nummret från hans öra och det var 77E4 har kollat på SKKs ägarregister men det står inga kontaktuppgifter. Men att man kan ringa? Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.. borde jag försöka få ägarnas nummer? Vad ska jag säga till dom då? Om dom nu bor kvar och bara låter katten gå lös ute?

Kunde inte själv ta in katten då jag har en hund och andra djur och vill ju inte dom ska bli smittade, är även hundvakt för tillfället så det kändes för riskabelt att ta in en katt som har skabb och kanske annat…

Isabella Ekelund

Hawknestgrove
2011-06-25 17:30
0

Du kan som sagt ringa SKK ägarregister och be att de kontaktar ägarna. Om ine de får tag i dem, så får du ta det med polisen.Om han har öronskabb så är det vanvård och då är det anmälningsbart. sen faktskt det behöver inte vara skabb. Arne här hade kaffesump i öroen, jag gick ner till vet och kollade, det var inte skabb. HAn fick örondroppar, för det rroliga var att han hade en ifektion i öronen. OCh det smittade ju inte. MEn vid vanlig titt med bara ögon, så såg det precis ut som öronskabb.