Kvibergs katter - MISÄR!
Denna tråd låses nu på TS begäran. Dessutom har vi redan en pågående tråd i samma ämne där vi kan fortsätta diskussionerna:
Länk till Kvibergs Katter i Göteborg
**//Kattassen - Medarbetare **
Om katterna vid Kviberg. Här fokuseras på positivt tänkande och på hur ett effektivt, genomtänkt arbete med att hjälpa de skygga katterna därifrån ska gå till.
Kan någon hjälpa att länka till de andra trådarna här? Och till Facebookgruppen som handlar om katterna :-)
Kort om läget Ett tiotal katter, ej medräknat ev lagda kullar, bor i en central del av stan. De håller till vid handelsträdgården som nästa år kommer att förvandlas till en byggarbetsplats. Ingen vill kännas vid katterna och de förökar sig och dör om vartannat.
Kartläggning pågår sedan en tid men det behövs fler som kan ställa upp för att få en tydligare bild av antal, kattungar, vuxna, dräktiga, ja läget i stort. Det smidigaste sättet att få syn på dessa försiktiga katter är att vid tidig eller sen timma sitta i en bil och spana. Spaningstips! Lägg fram lite mat så dyker de upp.
Eftersom det rör sig om skyggisar så förstår man att det krävs mer än vanligt av hemmen när man tar in dom. Finns det artiklar (??) om detta här på hittekatter.ifokus som någon kan länka till?
Göteborgs katthjälp har erbjudit sin hjälp Ta vara på chansen och kontakta dom, få nyttiga råd vid infångande, vad man allmänt ska tänka på kanske? Klinik man bör åka till?
För er som missat: Några citat ur tråd 1 från Djurarken/GHK:
”Som sagt tidigare går det dock att lösa vg pengar och material om det finns seriösa och engagerade privatpersoner som kan jobba med "projektet" rent praktiskt”
”Jag känner en och annan som kan ställa upp men då dessa människor är aktiva inom organisationer så kan de inte gå in helt själva pga djurförbudet och riskerna förbudet innebär för organisationerna”
”…finns det ett gäng bra folk som kan organisera sig så hjälper jag mer än gärna till med resurser”
Låter väl lovande?! Så ta kontakt och hör er för.
BILD 1. En kattunge som hunnit bli DRÄKTIG 
Helvetet rent ut sagt… Ja den lilla måste vi få in. Vill ni hjälpa till, gå med i gruppen! Vi behöver pengar! Ska söka till olika fonder men det börjar bli akut…kontonr finns.
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
En annan fråga, när de kommer fram, kommer de från den inhägnade delen vid butiken, det inhägnade bredvid butiken eller tror du de kommer från skogen? Funderade på var man skulle kunna sätta fällan…

Vilken fantastiskt fin fotodokumentation! Bildkollaget talar verkligen för sig själv.
Där var väl någon som erbjöd sig att ta hand om ev en kattfamilj - kanske den vita dräktiga honan kunde vara intressant dit.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Vad söt den skelögde gossen är. Den vill jag ha. Nu går jag också efter utseendet!!

#29 Aja baja Josefa
Men visst var han/hon charmig. Ser lite allmänt förvirrad ut
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 Han är superstilig, dock är jag lite rädd att han ser dåligt? Han reagerade inte på rörelser när jag var där, bara på ljud. Men å andra sidan rörde han sig så himla obehindrat och säkert så jag vet inte.
OH, jag har ju redan ett blindstyre här hemma.
#32 Då kan de ledsaga varandra 

Är den vita kattungen med grå-svarta fläckar på kropp och huvud också synlig
Ok på heder och samvete, hur gamla är dessa bilder? ÄR de sen i april maj elelr är de tagna i dags dato? För vad som sägs, så ska det just nu inte synas mer än på sin höjd tre katter där nu. Var har resten tagit vägen? Bilderna måste snarast visas upp för LST. Vidare måste LST ses som en vän och inte en antagonist. För vad som helst är bättre för dessa katter än att gå där de går. Snart krossas de av bulldozers och grävmaskiner och sprängs i bitar när de ska spränga. Fins det inga hem att slussa in dem i med en gång, så är tyvärr det bästa för dem att de får en värdig hädanfärd hos vet. Rädda det som räddas kan.För för ett år sedan så fanns det inga katter alls där att se! Så varifrån har de kommit? helt klart är att de är släkt med dem som var på handelsträdgården förut. Malla är ju snarlik den gråvita här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#35 Att katterna inte "finns" i verkligheten när någon är där och skall kolla är inte alls konstigt. Har varit där många gånger förut (ex förra året) och såg vissa dagar inte en enda katt och veckan efter flera stycken. Vad man alltid däremot har sett är spåren efter katterna. Matskålar vid husknuten, tassavtryck i snön osv.
Ex. i vintras var där färska kattspår i snön men inte en kattrumpa syntes till.
Nu i sommar ser man ju av naturliga skäl inga tydliga spår så att det ena dagen visar sig katter och nästa dag är tomt är faktiskt inte så konstigt.
Men visst - LST måste givetvis ha färska uppgifter.
Tar en sväng och kollar läget i kväll…
VAD OFÖRSKÄMD DU ÄR… MISSTRO FOLK SOM LÄGGER NED JOBB FÖR ATT HJÄLPA DESSA KATTER. FOTONA ÄR TAGNA DEN 19 JUNI. DET ÄR FORTFARANDE CA 10 KATTER. OM DU HELA TIDEN IFRÅGASÄTTER ATT KATTERNA FINNS TROTS ALLT ENGAGEMANG SOM JAG OCH ANDRA HAR LAGT NED FÖR ATT DOKUMENTERA KATTERNA HAR DU INTE DENNA TRÅDEN ATT GÖRA!! ÅK NER SJÄLV OCH GÖR JOBBET OM DU ÄR SÅ TVIVLANDE.
Den är kvar. Verkar vara väldigt skygg och har setts till nyligen.
Inget konstigt alls att katterna inte syns till. Speciellt inte nu när det finns så mycket grönska att gömma sig i. Många kolonikatter syns bara till när mataren kommer med maten. Om ens då.
men herregud, det är ju olika bud på när bildern är tagna! det finns bud på att bilderna är tagna skiftet april/maj. sen finns det bud på att bilderna är tagna i början på juni. Sen finns det folk som både varit där tidigt och sent och inte en katt har synts till. Så nu får du väl ta och skärpa dig lite. dessutom behöver du inte skrika. Jag försöker se det hela objektivt, sett ur LST:s perspektiv, men det kanske du inte begriper. OCh jag har gjort mitt praktiska jobb i detta ärende. JAg har medverkat till att det blev djurförbud för ägarna, mer kunde jag och Cuyo inte göra. OCh jag har redan förra året varit nere på besök.Det finns inga matskålar ute nu, om det matas, så är de så pass smarta, att de matar direkt på marken på undanskymda platser. Så ta du och tig stilla lilla vännen om du inte kan göra något mer praktiskt än att hamra på tangenterna med Caps Lock inne.
#40 Suck! Läs ordentligt innan du skriver. BILDERNA I DENNA TRÅD är tagna precis häromdagen, det går att LÄSA I INLÄGG #25 där jag skrev när fotona togs. Jag har även förtydligat i tråd nummer två om Kvibergskatterna.
Men ändå kan eller vill du inte förstå..
Bilderna i föregående trådar om Kvibergskatterna är alltså tagna i april/maj. CA TIO KATTER VAR SYNLIGA DEN 19:e juni, varav lite mer än en handfull av katterna hamnade framför linsen. Var ute någon timma och satt i bilen och fotade. Gör någon samma sak kan jag nästan garantera att många av katterna dyker upp och det har de också gjort då min bekant fotade. De första dök upp väldigt snabbt när de letade efter maten. Åker man bara dit och kollar läget är det däremot inte säkert att man kan få syn på några, precis som josefa och kattassen påpekat. De är ju inte direkt jättetama..
Du försöker se det ur Länsstyrelsens perspektiv skriver du. Jaha. Katternas då? Deras väl och ve? Tråden jag startade och bilderna som tagits har inte haft till syfte att få katterna avlivade av dom utan för att på något sätt kunna rädda katterna, nu när ändå ägaren inte vill kännas vid dom. Då faller de utanför ramarna. Kontakta länsstyrelsen nu när det högst troligt ligger kattungar födda gud vet vart (och fler kullar på G) är inte helt smart heller. Om de skickar ut folk som sätter fällor där nu är det inte inte något som i alla fall jag vill medverka till. Det var inte det som var tanken med detta. Vad hände med eftertänksamheten? Jag förstår mycket väl att det är ett känsligt läge vid Kviberg i övrigt, tro inget annat.
Varför ska det finnas hjälptrådar här om det ska pushas för att de ska avlivas samtidigt? För det är dit det nu barkar hän. Jag vill som sagt inte medverka till det och vill därför att tråden låses, idag.

Ett frigolitfat på plats i skjulet utanför med något "crunchy" på. Ingen katt i sikte men jag var ENDAST utanför affären. Precis så gjorde säkert LST också vid sitt besök. Då kommer inga katter fram.
Som kattelikatt säger så måste man vara där och sitta en bra bit ifrån - ha ett bra teleobjektiv antar jag och i synnerhet under stängda dagar. Då kommer de säkert mer villigt fram och rör sig mer orädda.
Är det folk i närheten dunstar katterna - möjligen får man se skymten av en eller max två stycken. Detta tyder också på att det är nya katter sedan förra "rundan" för 2 år sedan. Av de katterna som fanns där då var en del faktiskt tämligen tama. I synnerhet de som då vistades inne i butiken.
Jag tvivlar inte på att där är katter - LST får nog göra ett mer diskret besök efter stängningsdax för att få en mer rättvis bild.
ojojo, som du blåser upp dig. Det är ju bra,att du har möjlighet att ta hand om alla katter då. Åk ut och sätt ut fällor själv då och fånga dem med en gång, det tycker jag med. Det är ju det allra bästa. Eller är det bara munväder hos dig med? Upp flyga orden tanken stilla står, ord utan tanke aldrig himlen når. OCh det är ju märkligt, att de som har sett efter katter innan den 19:e och efter april/ maj inte har sett flera katter? Jag betvivlar inte alls att antalet stämmer. MEn det måste vara bevisat, intygat förstår du inte det? Till 110%! LST är inga mördare. Men finns ingen som kan ta hand om katterna, vad gör alla då? Låter dem gå kvar och ungarna säljs i lönndom för en guldtia, de som inte säljs gasas ihjäl och de som går kvar går kvar blir massakrerade av entreprenadmaskiner. Vaknan upp ur rosendrömmarna och se verkligheten. Dessutom så står det ingenstans i inlägg nr 25 att bilden är tagen den 19:e, ett enkelt och bra sätt att dokumentera datum är att hålla upp en dagsaktuell tidning framför kameran när man fotograferar. Då finns det ingen som kan smälla en på fingrarna.
Vad spelar det för roll när fotona är tagna? Eftersom det finns katter på bilderna så betyder det att de finns där. Och varför ska Lst kallas in nu? För att människorna som har djurförbud ska få sig en knäpp på näsan? På bekostnad av katternas liv? Här är ju en del jourhem som börjat anmäla sig. Låt dem försöka plocka in katterna först, innan myndigheterna blandas in.
#43 Tycker du ska knipa igen nu. Du har förstört tillräckligt. Har aldrig mött på någon som misstror så starkt som du. Inte klokt.
Lås tråden, tack!
#44 Tack josefa, för ett vettigt inlägg..
Du lilla kattelikatt, ta och skärp dig i dina inlägg. Nä jag misstror, ja allt och alla tills jag blir överbevisad. OCh stå där med skägget i brevlådan med halvtaskiga fakta då får man ingen hjälp. Ingen har sagt att katterna inte får fångas in av vem som helst. MEN GÖR DET DÅ! Sitt inte här och gorma. Men skaka fram de här jourhemmen nu i flygande fläng om de överhuvudtaget finns. Snacka går ju, men snacka så det går, det går aldrig, det bör du lära dig. OCh människorna ska ha rejäla böter, för hade de hållit sig i skinnet och skött sig, så hade det inte varit några katter där. de kunde till exempel ha kastrerat de som gick kvar där. För det hade de lovat Cuyo för två år sedan, att det skulle de göra med alla som gick där. Men det gick och det led och det hände inget alls.Då polisanmälde Cuyo och jag ringde till ägaren och frågade om han skulle kastrera för annars så skulle jag också polisanmäla. HAn skrattade mig rätt i ansiktet och sa, bra polisnamäl du, jag tänker inte kastrera, nu tänker jag provocera fram ett prejudikat. Och det var precis det han gjorde.
Kattelikatt, frågar igen för det kan vara bra att veta. När katterna kommer fram går det att se från vilket håll de kommer. Alltså från det inhägnade området vid affären eller skogen bakom?
Snälla, låt tråden vara öppen för katternas skull. Jag tänker inte lägga mig i nåt tjafs någonstans utan försöker se det objektiv t från alla håll och vill försöka rädda katterna, så många det går.
Vi har ett jourhem, ev två. Vi kan inte slänga in hur många katter som helst där så mer behövs om katterna ska ha en ärlig chans.
Praktisk hjälp med infångandet behövs och vi behöver hitta någon bra plats för mat och fällan.
Tack kattassen för att du kollade idag!!
och vad jag menar med tidsaktuella bilder, nu är jag djävulens advokat… Finns det inget garanterat datum, så kan bilderna lika gärna vara från förra året. förstår ni mig nu?
OCh luecca det är ju toppen. Jag lovar, så fort det har kommit in katter som sitter i jourhem, så kommer det även lossna på fronten med pengar, det törs jag hoppa upp och sätta mig på. OCh som du säger, det är jätteviktigt att ta reda på från vilket håll katterna kommer. Det är desutom fritt fram att börja fånga in. inget hinder finns ju där, då ingen gör ägaranspråk på katterna.
Hoppas du har rätt ang pengarna Hawk. för annars kan vi ju ändå inte göra nåt…
Hade jag haft möjlighet så skulle jag bosatt mig där ute och legat och spanat hela nätterna men jag kan inte det pga familjen (en 2-åring och en 8-månaders) så jag och min sambo är lite beroende av andra människors godhet här…
Vi har fällan och kan rigga och kolla men det behövs mer folk…
jo, det tror jag säkert. det var ju likadant för Eslövskatterna. Och vi säger så här, får ni in en katt så har ni hittills 200 kr. Det behövs inte så mycket mer till en kastrering om du har tur att det är en kille. ÄR det en tjej, så skickar jag ner ppiller om hon inte redan är på tjocken. då brinner det ju i knutarna att få kastrerat. För som sagt, har du fälla har du stödhem, så har du mer än hälften! OCh en katt som är räddad är en katt som är räddad!
Den 5:e juni, när jag var där, befann sig de tre katterna jag såg i skogen bakom handelsträdgården. De rörde sig i riktning från skogen in på handelsträdgårdens område.
ja, då är det bara att några fler engagerar sig praktiskt. Så den första katten kommer in.

Alla bildfiler jag har på min dator har en historik där man kan se vilket datum bilden togs. Det borde gå att få fram en logg på sånt om det blir diskussioner.
Här nedan syns en skärmdump jag har tagit på min "utforskaren" där man ser tre bildfiler (som är tagna på Kviberg för 3 år sedan). Jag markerade den ena filen och i raden längst ner får man alla data när bilden togs osv.
Så det går att bevisa ett fotodatum om LST kräver så.
just det. Men om du gör om en bild, så får den ett nytt datum. Vad som gäller nu är ju att få in första katten. Då kommer nog slantarna att ramla in också. Lite smått…..
#48 Det går att ställa en fälla framför grinden. Det är där de fotats.
Hittat lite nyttiga råd som kan vara bra att ha med sig på vägen..
Stödhemmet måste veta vad skyggisar innebär. Om inte är det viktigt att berätta om vad man måste tänka på. Hade inte Hittekatter.ifokus info som någon kan hänvisa till? Den infon om hur man ska hantera skygga katter går att dela ut till intresserade. Rymmer de från ett stödhem hamnar de i en ännu värre sits än vad de hade de på handelsträdgården. Så stödhemmen måste ha en lugn miljö och vara insatta i vad man bör tänka på för att det inte ska hända en massa tråkigheter i onödan..
OBS! Det går inte att fånga in vem som helst där nu men det har säkert gått fram av bilderna
Det är endast kattungen av honorna som går att ta in med säkerhet, men bara så länge den fortfarande är tjock om lilla magen. Kullsyskonet (mindre svartvita på fotona från 19 juni) går också att ta in, men helt säker är jag faktiskt inte. Ja hanar går förstås att ta in bara man vet att det är hanar.
Eftersom det är osäkert med kön på många och om de fött så får man boka in en tid för undersökning samma dag som de fångas in eller senast dagen efter. Har de fött måste de släppas tillbaka direkt.
Håller helt med nicket neveragain i #91 i tråd 2 om Kvibergskatterna. Bra stödhem är jätteviktigt. Är man inte säker på att man får tag i ett bra stödhem är det bättre att TNR:a allt eftersom man vet att det är grönt att ta in en viss katt för kastrering. Under tiden det arbetet pågår har man också längre tid på sig att hitta hem som är passande för rädda katter. TNR:et kan man säkert ha vid skogen intill handelsträdgården där katterna också vistas 
Ingen som tagit kontakt med Göteborgs katthjälp än? De hade ju erbjudit ovärderlig hjälp till detta, se #1. Hör gärna om det fortfarande är aktuellt :-)
# 35 Länsstyrelsen i Västra Götaland är ALDRIG din vän när det kommer till skygga kattter, ju mindre de vet desto bättre…
Det är nite alls säkert att de kringboende vill ha TNR. Ta kontakt du själv i så fall med Göteborgs Katthjälp. OCh är det någon som har ifrågasatt stödhemmmen/stödhemmet? TNR i en sån miljö där det komer att sprängas och byggas är helt förkastligt. MEn då kanske du kan ställa upp som stödhem också. Att placera buren utanför grinden är att reta på sig småsten. Bättre att den är dold
# 56 Katthjälpen har en skitbra liten handbok om TNR, infångning, konvalescens mm för nedladdning på deras hemsida: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=59
Det är jättebra med info hit och dit men jag/vi har faktiskt rätt bra koll på sånt tro det eller ej…Det är inte ett bra område för TNR. Vet inte exakt hur det kommer att byggas men hela området kommer att förändras och det är inte troligt att det blir ett "kattvänligt" område. Kan tänka mig att kastrera och sen släppa ut igen i värsta fall men då kan det bli väldigt svårt att få in dem i fällan igen.
Det som det behövs hjälp med är pengar, jourhem och praktisk hjälp med att rigga och kolla fälla.
Att det finns katter där är jag övertygad om, att minst en kull har fötts är jag också övertygad om.
Jag har inte tid att vara i den här tråden och tjafsa fram och tillbaka, jag lägger energi på Facebookgruppen och på att försöka lösa det här på riktigt och inte bara sitta och prata om det.
Om någon annan vill göra något på nåt annat sätt så var vänlig att kontakta mig först, här igenom eller via Facebook. jag vill inte arbeta parallelt med någon… Bli medlem i Facebookgruppen i så fall och diskutera det där med oss andra.
Som sagt, jag vill inte diskutera allt sånt här öppet. Man vet aldrig vem som läser.
Plats är så gott som bestämd, tid blir snart men mer händer behövs.
enough said…
JA den är bra. MEn just TNR är inte bra på detta ställe.Det kräver ju även sina personer.i ett områe som ärorört och som ska förbli det, så kan det ju vara bra. men inte på en byggplats. JAså?LST inte bra? Vi har fått hjälp uppe hos oss i allafall. HAr inget ont att säga om dem. MEn det krävs att man är lite diplomatisk och har lite förståelse att även de är människor. De är som sagt inga mördare. OCh då kan väl de som i så fall spyr ut sin galla på LST ta hand om katterna på KViberg då. LSt blir ju bara glada, då slipper de kostnader för avlivningar och kontroller. Ju mindre de vet dess bättre? Vänta lite nu… Ska vi inte anmäla en person som har fått djurförbud? För det är det den saken rör sig om. De får inte mata. Hade de gjort som de blev förordnade förra sommaren, så hade det inte varit katter där nu.

#61 Det sistnämnda måste avvaktas. Fler bevis för det måste in i så fall. Det som sågs idag är inte tillräckligt.
Absolut. för de förnekar ju att de matar. då är det väl den goda fen eller jultomten som gör det…
De små plupparna på lådans tak såg på pricken ut som den kattungemat vi fick från djurskyddet, för att mata våra jourhemskatter med när de var underviktiga.
Läste just byggnadsplanerna för området och det ska byggas där skogen är idag så TNR är inte ett alternativ.
hm……hur stort är ingångshålet? En rejäl och gedigen låda för matning. Är den upphöjd från marken? Vore skoj att få veta om igelkottar går in i sånt och äter… Katter med för den delen. För är den låg så är den väl inte poppis för katter heller? Vad uppskattar du måtten till?
Och katter som förökar sig är ett bra alternativ?
Finns t.o.m. en massa TNR kolonier i New York City…. fungerar det där fungerar det även i kviberg ;)
Klart att man också kan plocka in katter alt eftersom det finns jourhem medan de kvarvarande förökar sig… då lär det dock inte bli slut på den kolonin inom en snar framtid.
Självklart ska ni få jobba som ni vill! Det ska jag inte säga något om.
#67 Oj, nu var det strax över två veckor sedan jag var där, så måtten vågar jag inte uppskatta. Den är upphöjd en liten bit över marken, så pass att det behövs en liten "ramp" som ni ser på bilden. Den är helt klart stor nog för en katt att gå in i, men inuti lådan fanns ingenting. Maten ligger på lådans ovansida och vatten i den vita plastburken.
Några matpluppar låg i gräset bredvid, såg jag när jag böjde mig nära för att kika in, så möjligtvis har någon ätit av dem. Men det kan lika gärna varit blåst, en fågel eller vad som helst.
Men oavsett så kan ju katter inte läsa skyltar, så även om det står att det är till igelkottarna tycker jag personligen att matningsförbudet bryts, om det är kattmat som har lagts ut. Eller vad tycker ni?
Nej, självklart är det inget bra alternativ att det får fortsätta såhär. Det har hållit på sedan 70-talet för jösse namn pga ägarna till det där stället.
Fixa pengar så ska jag gladeligen ta in och kastrera hela bunten.
TNR i all ära, jag är helt för det, men i ett nybyggt, svindyrt område. Tvivlar på att de kommer få leva ostört länge innan de nya människorna som köpt lägenheter för 2-4 milj börjar klaga… Det är inte speciellt mkt som kommer lämnas orört.
Det finns 200 kr på kontot, det finns 1 jourhem.
Nu lämnar jag den här tråden för idag, lite deprimerad för att det alltid ska bli tjafs när vi i grund och botten kämpar för samma sak. Fortsätter dock vara positiv och tänka gott om alla så kommer jag tillbaka med ny kraft i morgon.
#60 + #70 Luecca! Go'morrn! med nya krafter :-) Håller med. Bättre att hålla lite tyst. Och lst kan vara "behjälpliga" endast med massavlivningar, det gäller ju skygga katter här - och då är iaf inte jag med! Bra idé med sluten facebookgrupp också. Sabbande har vi sett nog av. Får väl skaffa det där förhatliga facebookkontot då…
Ett jourhem är topp! Den högdräktiga kattungen - om vi kunde få in henne till en början! Kan lova bidra ekonomiskt (och tror det ordnar sig där i längden - är ju ok att starta insamling här också, har för mig Lena sagt det i ngn tråd).
Det allra mest kritiska är förstås jourhem - speciellt som det inte endast gäller konvalescent-tid i smb med kastrering (då ju TNR verkligen inte låter som en möjlig lösning i just detta fall). HUR hur hur hitta sådana???
Men men, positivt som sagt! 
Och Kattelikatt! Fantastisk dokumentation. Tack och eloge! Lås inte tråden, tycker jag, för den behövs. Men den behöver vara fortsatt konstruktiv som du säger. Och DISKRET. 
Vem är det som har hand om "kassan" för dessa kissar? Finns det en insamling som jag har missat?
# 70 Det är absolut inte meningen att tjafsa. Jag menar det verkligen i all välmening när jag säger att en kastrerad utekatt är bättre en en utekatt som förökar sig, oavsett hur området ser ut. Jag är själv aktiv i olika TNR kolonier, och det finns även sådana kolonier i industriområden där det finns stora vägar och där det är mycket mänsklig aktivitet. Katterna som bor där är förvildade och har bott där i alla år, det är deras hem. De känner sig trygga med omgivningen. Klart det finns faror precis som vid "vanliga" utekatter. Huvudsaken är att de inte förökar sig, att de får mat, tillsyn och skydd.
Jag kan absolut bidra med pengar men enbart om ambitionen är att i första hand få alla katter kastrerade i syfte att stoppa förökningen och inte enbart plocka in i mån av plats för omplacering medan resten förökar sig. Är kolonin stabil kan man sedan plocka in de för omplacering. Vi har alltid lyckast återinfånga katterna om så behövdes. Inget problem, så länge man är mer envis än katterna ;)
Hur ni än gör, bra att ni engagerar er i dessa katter!

Det finns tydligen ev. 2 jourhem. Fånga då den dräktiga genast, för förmodligen blir det ingen kostnad på den. Lycka till
#58 Nej dold fälla går inte nu när man ska kunna styra vilken katt man vill få in. Som kattungen som är dräktig. Det går som jag skrivit innan inte att ta in vem som helst därifrån nu genom att bara sätta ut fällan eller att lämna den utan koll.
Skriver som neveragain, råd är inte menat som tjafs. Bättre vara tydlig och förmedla råd och tankar i all vänlighet än att inget alls säga. Vill precis som ni katternas väl och inget annat.
Håller också med i att TNR på området är bättre än katter som förökar sig. Bara man vet mer kring honorna så att de inte har ungar lagda så är det ändå bättre att kastrera än att invänta hem eller att få tag i snabba hem som kanske inte vet vad de ger sig in på.
LISTA PÅ KATTER SOM SETTS APRIL/JUNI
Blå hanen (gammelkatten)
Tre vita kattungar med svarta fläckar (en högdräktig hona)
Två svarta kattungar med vita tecken (s.k kullsyskonen)
Två svarta vuxna honor med vita tecken (dräktiga, har fött?)
Vita vindögda pyramidtecknade
Minst en helsvart
En blåvit och en brunmönstrad har varit synliga någon gång
Någon annan har kanske sett fler än dessa?
Eftersom det har varit så mycket prat om det finns katter hit och dit fastän jag uttryckligen bett om att det inte skulle bli det i denna tråd.. så vill jag att ni låser tråden då den blivit mer eller mindre förstörd. Någon drivande får starta en ny tråd med nya tag.
Jag tycker inte att tnr är en bra idé eftersom hela deras boplats kommer att förstöras och göras om. Vart ska de ta vägen? Men jag håller med om att kastrering och sätta tillbaka är bättre än inget alls. Vi måste få stopp på förökningarna.
Ja tjafs kanske är fel ord men det är frustrerande (bättre ord kanske?) att se människor som vill och kämpar för samma sak märka ord och bråka fast alla egentligen vill samma…
#72 Det är jag som har startat ett konto i min bank för katterna.
Tack så mkt Kattelikatt för din lista på katter. Det är ungefär de katterna som jag har kunnat reda ut också. Pmar dig om en grej…
Jag tycker fortf inte att tråden ska låsas men om du vill det så respekterar jag det och jag kan starta en ny…
Ni kan ju be någon Medarbetare rensa upp ot-inlägg annars, så att tråden hålls trevligare och mer positiv 
Vill att tråden låses idag. Har redan kontaktat en Medarbetare ang detta. Lycka till med en ny tråd
MEn då kan du också engagera dig lite mer praktiskt om du vill vara med och bestämma? Visst jättebra, att du har inventerat katterna i ord och bild. MEn jag ser fortfarande inte LST som en fiende! ÄGaren har fått ett djurförbud, som är en väldigt stark sak. Vi får skilja på att anmäla honom/dem för brott mot det förbudet och omhändertagandet av katterna. Så Luecca, efterlys någon som kan hjälpa dig att få in EN katt till det säkra stödhemmet. Då är bollen i rullning. OCh jag anser inte heller att TNR är någon lösning här.

Då det redan finns en annan pågående tråd i ämnet så låser jag denna tråd.
Länk till den förra: Kvibergs Katter i Göteborg
_Förövrigt vill jag att alla håller en trevlig och konstruktiv ton i sina inlägg. Att det pågår ett arbete med Kviberg nu vet vi och även att där finns katter på området. Jag tycker inte vi behöver orda mer om tveksamheterna i detta utan låter gruppen somn är aktiva på plats nu få fortsätta kartlägga och planera fortsättningen i lugn och ro - givetvis med hjälp av goda råd och stöttning från forumet. _
Den som vill fortsätta diskutera ärendet gör det i ovanstående tråd. I annat fall kan vi också hänvisa till den Facebook-grupp som har startats.
_// Kattassen - Medarbetare _