Kim af Hornbach
Som jag har berättat förut, har ju Kim varit dålig i magen en längre tid. Jag har försökt med det mesta, men ingenting har hjälpt.
Han har ju också slickat av sig en del päls på frambenen (redan i oktober när jag fick honom), och sista tiden även på sidorna av magen. Inte så det syns, men pälsen har blivit tunnare där. Trodde det kunde vara allergi och har ju provat att ge allergifoder, men ingen som helst skillnad.
Sista veckan eller så, har han ätit sämre och varit tröttare än vanligt.
Veterinärbesök i dag, och det visade sig att Kim har FORL + en avslagen tand som inte såg bra ut. Stackars Kim, han har haft hemskt ont
!
Nu är de sjuka tänderna borttagna och om ca 14 dagar ska det vara läkt. Han ska ha Clindabuc (antibiotika) i 8 dagar.
Troligen beror hans dåliga mage och pälsslickning på stress för att han har haft ont.
När vi kom hem från vetten, verkade Kim på något sätt förvånad att han var hemma igen
. Han vinglade omkring i hela lägenheten, var sedan som ett plåster på mig. Till slut kröp han under sängen och då åkte hundarna och jag till stallet. När vi kom hem igen var han pigg och överlycklig, hälsade jättemycket på hundarna, och verkade ganska nöjd. Han har fått smärtstillande som verkar i 24 timmar. Nu ligger han i sin Bumbisbädd
.
vad bra!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad skönt att ni kom på vad det var iaf. Det är hemskt när ett djur är sjukt och man inte förstår vad som är fel.
Narkosen gör ofta katterna desorienterade och det skrämmer dem lite. Får de bara sova av sig det så blir de som vanligt igen.
Jag skulle rekommendera att ni tar tandsten en gång per år på Kim. Om man håller efter tänderna brukar det fungera bra. Det kan hända att han tappar alla tänder såsmåningom, men det är inget att oroa sig för. De flesta katter kan t o m äta torrfoder utan tänder. 
Lycka till och pussa missen från mig!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Lilla gubben vad fint att problemet upptäcktes för det är ju så smärtsamt och lättnaden är säkert stor nu när de onda försvunnit.
Jag har haft en kisse som hade Forl och blev av med alla sina tänder men levde ett bra liv ändå precis som skrivs ovan.
Nospuss till Kim
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så skönt att hitta något som kan vara orsaken till allt det onda
Även om FORL inte är roligt så är det hanterbart när man vet om det.
Att han var så pigg med lite smärtlindring i kroppen (efter att narkosen gått ur) ser jag som ett gott tecken på att han ska bli helt frisk nu
Lilla gubben, trodde väl att han skulle flytta igen… Vilken tur han har som hittat sitt hem
Kim verkar må riktigt bra i dag. Han har säkert ont i munnen, men det är nog ingenting mot vad han har haft!
Sent i går kväll började han äta. Mycket!! Han har gått upp 2kg sedan jag fick honom. Väger 6,3 nu.
Han kommer säkert att bli av med fler tänder så småningom. Jag ska hålla koll, i alla fall på tänderna fram, och kommer att kolla hos vet. regelbundet.
Han fick öronen rensade och klorna klippta hos vet. utan extra kostnad. En toppenvet. som jag verkligen kan rekommendera. Sundbybergs Veterinärpraktik.
men så underbart…..HAn blev en tröst för dig efter goa Gubben…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tur han fick komma till dig
Bra att de kom på anledningen! En katt som har den typen av problem med tänderna brukar bli påtagligt mycket piggare och bättre efter en tandsanering. Ju färre tänder som är kvar ju bättre mår de.
Att han slickat sig beror som sagt troligen på stress. Tillståndet kallas slickdermatit och är ungefär som när människor biter på naglarna. Kan man komma på vad som utlöst stressen och ta bort orsaken förvinner i regel även slickdermatiten. Ibland kan man dock behöver bryta den onda cirkeln som uppstått med cortisonbehandling. Fast det är inte bra att bland antibiotika med cortison. Avvakta därför tills antibiotikabehandlingen är över. Om han fortfarande slickar sig ta då en förnyad kontakt med veterinären.
Slickdermatit uppstår pga stress som gör att katten börjar slicka sig onormalt mycket. Efter en tid blir området där den slickar sig - vanligen insidan av benen/låren och buken - hårlös och eksem uppstår pga hudirritationen som slickandet vållar. Hudirritationen gör att katten slickar sig ändå mer och det blir värre och värre i en ond cirkel. Det är den som man bryter med cortison. (Injektioner brukar var effektivast).
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Borde inte vetten upptäckt detta vid den första undersökning i samband med kastreringen
#9 Ja, det kan man ju tycka, men efter att ha hört om dundertabben med Embla, kanske man inte ska bli förvånad
.

Fast det är nog tyvärr fortfarande många veterinärer som missar FORL, i alla stadier!
I ett tidigt skede kan man enbart se det om man röntgar tänderna och har processen startat så fortsätter den…det kanske inte hade börjat eller inte syntes vid en vanlig undersökning då, det var ju ett tag sen. Men jag hade inte varit förvånad om de missat det även om det gått lååångt.
Det där med tänder krävar specialkunskaper som inta alla veterinärer har. Allt som diagnostiseras som FORL är inte alltid det heller. Det finns flera tandsjukdomar som kan drabba katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"