Kattfoderhjälp
Katthemmet har fått erbjudande att köpa kattfoder billigare från http://www.aramistrading.com/
Kan någon översätta innehållet? Är den bra eller dåligt? Hur räknar man ut kolhydrater när det inte finns angiven?
Naturlig formula med kyckling och ris
För alla kattraser Frisk och vital – balanserat innehåll av högkvalitativa proteiner, fetter och näringsämnen ger vitalitet PROTEIN 34 % - FETT 14 % Särskilt sammansatt för näringsbehovet hos alla kattraser. Naturlig formula med kyckling och ris för alla kattraser. Helfoder för katter.
Ingredienser: kycklingköttmjöl, ris, majs, kycklingfett (med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, som konserveringsmedel), laxolja, hydrolyserat kycklingprotein, naturliga smakämnen, torkade äpplen, öljäst, extrakt från Yucca schidigera, mineralämnen, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider.
Garanterad analys:råprotein 32 %, råfett 14 %, råfiber 2 %, vatten 10 %, råaska 7 %, kalcium 1,5 %, fosfor 1,2 %, magnesium 0,062 %
Tillsatser per kg: A-vitamin 24000 IE, vitamin D3 2000 IE, E-vitamin (alfa-tokoferol) 600 mg, taurin 1500 mg, vitamin K3 1 mg, vitamin B1 2,5 mg, vitamin B6 2 mg, vitamin B12 0,02 mg, niacin 25 mg, kalciumpantotenat 5 mg, biotin 1 mg, folsyra 0,2 mg, kolinklorid 350 mg, zink 10,5 mg, koppar 21 mg, selen 0,3 mg. Innehåller EU-godkända antioxidanter: naturliga blandade tokoferoler och askorbinsyra.
Foderbilens beskrivning:
Varumärke
Profine
Tillverkningsland
Nej
Jmf pris (kr/kg)
43,93 kr
Omsättbar energi (kcal/kg)
Nej
Råprotein (%)
32.0000
Råfett (%)
14.0000
Växttråd (%)
2.0000
Vatten (%)
10.0000
Aska (%)
7.0000
Kalcium (%)
1.5000
Fosfor (%)
1.2000
Vitamin A (IE/kg)
24000.0000
Vitamin D (IE/kg)
2000.0000
Vitamin E (mg/kg)
600.0000
Koppar (mg/kg)
21.0000
Selen (mg/kg)
0.3000
Järn (mg/kg)
Nej
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ställ frågan inne på Barf i fokus.
Dem är duktiga.
Jag har läst en del om kattfoder och det finns ju många åsikter och tolkningar av vad en katt bör äta (eller kanske inte många, men mer eller mindre hårddragna). Jag skulle vilja säga att det som är positivt med det här fodret är att det innehåller köttmjöl som största ingrediens samt att det inte innehåller vete eller annat spannmål. Det låter som ett helt ok torrfoder. Sedan innehåller det majs och ris, vilket säkert "barfare" kommer att reagera över. Frågan är väl snarare vad man ska jämföra med - och vad katterna har fått tidigare före detta erbjudande.
http://brisingasmycket.se
Om man bara kollar på priset, så får du kolla hur mycket en katt ska ha per dag. Jag köper ju Olivers. Där betalar jag699 kr för 13,5 kg. Blir ett kilopris på 51,77 utan några förhandlingspriser. Går säkert att trycka på det med om man köper större mängder. Åtgången av Olivers är ju väldigt låg, en trekilos katt ska ha 25 gram per dag. så då blir ju priset per katt och dag om katten väger 3 kg.= 1,29444444 kr. OCh för min del är jag väldigt nöjd med Olivers. Därmed inte sagt, att det är det allena saliggörande,
Vikt Foder Färgkod på Pris
mängd måttbägaren per dag
3 kg 25 g Svart 1,87 kr
4 kg 40 g 2 x Röd 2,99 kr
5 kg 50 g Ljusgrön 3,74 kr
6 kg 60 g Ljusgrön + röd 4,49 kr
7 kg 70 g Mörkgul 5,24 kr
INNEHÅLLER
Protein 35 %
Fett 20 %
Fibrer 3 %
Färsk kött 20 %
Kött totalt 65 %
Lutein 6 mg/kg
Taurin 0,5 %
Omega 3 0,5 %
Omega 6 3 %
Upptagning 92 %
Kcal. per kg (ME) 4500
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ris och Majs är också spannmål. 
Hur räknar man då ut Olivers kolhydratandel?
Är det:
Protein 35 %
Fett 20 %
Fibrer 3 %
Färsk kött 20 %
= 78%
22% spanmål (kolhydrater) ?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Fast färskt kött måste ju räknas in i proteindelen. Och fibrerna till kolhydraterna.
#4 Ja, glutenbaserat spannmål skulle det stått
http://brisingasmycket.se
ja,hur som helst mina mår prima på det fodret och pristabellen som de har räkant på är väl antagligen baserad på 4 eller 8 kg påsarna. nu när jag beställde sist, så hade de till och med slut på 13,5, så jag fick köpa fyra 4 kgpåsar för samma pris som för en 13,5, så jag tjänade 2,5 kg, de är så himla trevliga att ha att göra med, dessutom. Men som sagt, bara för att jag är supernöjd med en fodersort, så är ju inte den den enda som är bra. OCh Lamm och anka är ju inte det enda fodret som olivers har heller, de har även annat.
Då har Olivers 35 % kolhydrater?
Protein 35 %
Fett 20 %
Fibrer 3 %
Färsk kött 20 %
blir
Protein 55%
Fett 20%
Nä, färskt kött ingår i proteindelen.Står det 35% protein så är det 35% protein, varav 20% av proteinet kommer från färskt kött.
Näringsämnen indelas i proteiner, kolhydrater och fett. Sen tillkommer väl ev mineraler och vatten. Så 100% minus 35% proteiner, minus 20% fett = 45% kolhydrater. Minus ev vatten och mineraler.
enklast är väl att jämföra båda fodren med varandra?
Protein Oliver35% PRofine 32%
Fett oliver 20% Profine 14%
Fibrer oliver 3% Profine 2%