Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 6421 ggr
[kattelikatt]
0

Kvibergs katter göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger ut en tråd och hoppas att det finns någon/några som vill och kan hjälpa dessa hungriga och hjälpsökande katter.

Besökte Kvibergs handelsträdgård i Göteborg och såg minst tio katter inne på området, både skygga till halvskygga + tamare. De var i varierande åldrar: från kattungar på ca 3 månader till äldre. Där fanns även ett par katter som såg dräktiga ut, bland annat en svartvit. Om den fångas in måste man kolla så att den inte har hunnit föda ute. En annan katt med övervägande vitt i sin teckning (pyramidformad teckning i ansiktet) såg ut att ha fött nyligen. Lägger ut bild på båda två i slutet av tråden.

Har själv ingen möjlighet att hjälpa i detta fall eller att vara fortsatt aktiv i denna tråd men hoppas att tråden hålls aktiv av de som förhoppningsvis kan engagera sig i dessa små liv.

Kan t ex TNR vara något?

[kattelikatt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den svartvita katten som ser dräktig ut

kattarina
0

OJOJ alla dessa katter,Gråter

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

kattarina
0

Men snälla nån,,Hjälp behövs verkligen här

Myse missar

[kattelikatt]
0

Denna något vindögda katt som är den som kan ha fött

Debattia
0

Fanns det inte en tråd här inne förut om dom här katterna? var tog i så fall dom tjejerna vägen ??+

Putytar upp för hjälp !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Detta är ett mycket gammalt och sorgligt ärende. Ägaren till handelsträdgården har djurförbud. Förut fanns det även katter inne i butiken men nu är de utanför och således vill inte ägaren se de som sina egna.

Det finns mycket skrivet här på forumet om detta. Sök på hittekatters sökfunktion på "Kviberg" så får du massa tips om trådar.

Jättebra om du vill ta tag i detta. Jag vet flera som jobbat igenom djurförbudet och slitit hårt för att få till stånd det, men nu verkar det som problemet håller på att segla upp igen. Problemet är att området är under exploatering och handelsträdgården inte har kontrakt längre än 2012 ut. Sedan skall den rivas och flyttas en bit bort.

Katterna lever förmodligen runt kullen bakom och matas ju på handelsträdgården det är ju uppenbart.

(Ledsen att jag själv inte hinner dra i detta längre - då jag har en annan situation som inte tillåter så mycket engagemang utanför hemmet just nu. Rynkar på näsan)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Roslyn
0

Hej!

Har skrivit en av trådarna om Kvibergskissarna. Har inte varit där själv ännu. Jag har redan 2 kolonier att jobba med och har inte råd/tid att göra något helt självständigt. Finns det någon mer som kan hjälpa så kan jag absolut vara med och hjälpa till med infångning, leta stödhem, annonsering etc. Har inte längre plats hemma här för  fler och är totalt ekonomiskt kraschad.

Vet att en ny förening håller på att bildas i Gbg  och jag hoppas desperat att de kan hjälpa till när de kommit igång.

De som kan och vill hjälpa till kan väl samlas i denna tråd så kanske vi kan göra något i alla fall.

Är det någon som vet vem som matar dessa katter?

Mvh Anette

kattassen
0

#7 De får säkert mat av handelsträdgården…

(Det är väl ungefär det enda som de gör också för katterna. Svälter tror jag inte de gör)Obestämd

[DjurArken]
0

Problemet är att djurförbudet aldrig har verkställts på riktigt… det har aldrig varit kattfritt på handelsträdgården, varken före eller efter djurförbudet. Problemet ligger alltså, som så många gånger i efterlevnaden av djurskyddslagen. Man kan säga att handläggarna i princip i skitit i katterna.

Lägger upp en JO anmälan som jag har gjort mot länsstyrelsen och vissa inspektörer så att alla får en bra bild av hur det ligger till.

Under alla år verkar "massor" med folk velat göra något för katterna men det verkar aldrig ha hänt något konkrett. Handelsträdgårdens ägare vill inte ha inblandning av djurskyddsföreningar. Nu han har djurförbud skulle det vara riskabelt att som djurskydds/katthemsförening hjälpa honom (tänker mest på TNR).

Däremot, om det finns folk (som det ju borde finnas mht alla trådar som har startast om katterna i alla år) som kan tänka sig gå in och agera som privatperson och som vill driva ett TNR projekt, katterna får mat och har skydd, så i princip gäller det enbart att fånga in katterna för kastering, så finns det möjlighet att vi kan gå in och stötta er i arbetet.

Hawknestgrove
0

Detta är ju horribelt…. jag är ju en av dem som på avstånd jobbat aktivt med det här. OCh precis som kattassen säger, de har djurförbud, jag har till och med papprena på det. Det jag kan göra, är att tyvärr, meddela LST i detta ärende igen, för det finns väl tyvärr kanppast någon som kan hjälpa dem. OCh enligt uppgifter i gamla trådar här,så ska den gamla tanten i butiken gasa ihjäl kattungar som inte blir sålda för en gullpeng…(10 kr)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ok ta JO också, men det är oftast en tandlös tiger. Då är faktiskt dagspressen bättre att kontakta

Vill bara berätta, att jag talade om för ägaren i teleffon att jag tänkte anmäla och han bara sa varsågoda…..

[DjurArken]
0

Vad hjälper det att meddela lst? Det enda de kommer att ta ett beslut om omhändertagande, skicka vidare beslutet till polisen, som ska verkställa beslutet. Polisen åker ut, tittar runt en sväng och inga katter har synts till och rapporterar detta till länsstyrelsen. Ärendet avslutat….

Har förresten ett möte med lst imorgon så det lär väl komma på bordet då också….

Hawknestgrove
0

ja men vad ska man göra då? i och med att de befinner sig bakom staketet på privat mark, så är det tyvärr inte så att man bara kan  ta katterna. JAg har i alla fall meddelat LST en gång till om detta, för på avstånd kan jag inte göra annat. Känns så fruktlöst, när  man slutligen trodde, att det hela var över. För när folk här inifrån varit där tidigare, så  var det ju tomt på katter.

[DjurArken]
0

när har du anmält detta till lst?

Hawknestgrove
0

i förmiddags… kl 12.02

Roslyn
0

Hej!

Om Lst nu är inblandad så känns det omöjligt att engagera sig. Har haft nog med närkontakt av Lst för lång tid framöver . Om de får veta att man börjar ta in katterna så kommer de rännandes direkt.

Vilket sorgligt ärendeRynkar på näsan

Mvh Anette

[DjurArken]
0

Tycker att det i detta specifika fall är rätt meningslös att anmäla då de aldrig kommer att lyckas med att "få bort" alla katter av de enkla andledning att polisen inte kommer att anstränga sig, och det är kanske lika bra då katterna går en säker död till mötes…

i just detta fall tror jag mer på att på ett eller annat sätt få katterna kastrerade, oavsett om mannen har djurförbud eller inte kommer de finnas katter i området. Bättre då om de är kastrerade så att förökningen tar slut.

Har inte tagit upp fallet i mötet med lst förresten.

kattassen
0

Ett stort problem kommer att bli när bebyggelsen är klar och det flyttar in massor av folk precis i grannskapet. Där har aldrig varit andra människor i närheten än handelsträdgården åt det hållet vilket gör att katterna som finns i området kommer med största sannolikhet att söka sig även till husen.
Det kommer inte folk att gilla och då blir det inte kul för katterna.

Det är något år kvar innan de flyttar och stället rivs men det byggs förfullt runt omkring redan och många flyttar nog in till sommaren/hösten.

Katterna är livshotade hur man än görGråter om ingen kan ta dem resolut därifrån.

kattarina
0

Men finns det inte jourhem eller katthem i göteborg som kan ta in dom??

Myse missar

kattarina
0

Finns det några penagar till dessa misar? Ja för vetr besök??

Myse missar

[DjurArken]
0

katterna är skygga och förvildade och de kommer att finnas kvar oavsett vad som kommer att ske i området. Då kan man välja att ha kvar de kastrerade eller okastrerade… Det finns fler än de på handelsträdgården som matar dessa katter.

Mht att det finns alldeles för många hemlösa katter och alldeles för få seriösa hem samt att just dessa katter för det mesta är förvildade tycker jag att TNR i första hand är det mest lämpliga (i TNR metoden ingår att tama individer omplaceras i hem), i alla fall för att i första hand stabilisera kolonin och därmed minska risken på klagomål mm.

Genom att mannen har djurförbud och att han flera gånger har gjort klar att han inte vill ha att göra med djurskyddsföreningar/katthem är det inte lämpligt att en organisation ska ta på sig organisationen ett ev TNR  projekt.

Som sagt tidigare går det dock att lösa vg pengar och material om det finns seriösa och engagerade privatpersoner som kan jobba med "projektet" rent praktiskt.

Göteborgs Katthjälp har mycket info på hemsidan om hur att organisera ett TNR projekt mm.

kattarina
0

21 Är det du dom har hand om detta eller vem kontaktar man??

Myse missar

[aammE]
0

Jag vill verkligen göra någonting, kan se vad jag kan göra. Det borde ju finnas någonting… Har en del kontakter inom en del djurättsföreningar som troligtvis inte skulle tveka en sekund på att förflytta katterna. Problemet är väl bara att det kanske skulle komma nya. :/

[DjurArken]
0

även pga att det kommer att vandra in nya katter i området är TNR en bättre lösning för de förvildade katterna tycker jag.

kattarina
0

24 Ja det är det,,Är det dig man ska prata med ang hjälp me katterna??

Myse missar

Hawknestgrove
0

Putt är det någon som har hört något mera? JAg fick samtal från LSt och de skulle kontrollera detta, men är det någon som vet hur det har gått?

Roslyn
0

Då är de nog på gång. Tog ca en månad från det de fick larm från personal på MacDonalds  Stigs Center tills de började utforska ärendet.

Mvh Anette

Luecca
0

Vad hände med Cuyo och den polisanmälan som han (?) gjorde?

Jag har aldrig varit där men vi bor ganska nära och min sambo jobbar på SKF som ju är väldigt nära så vi pratade precis om att ta vägarna förbi ngn dag.

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

[LetThereBeRock]
0

Jag vill inte vara negativ, men det förra gången lst var där och hittade katter avlivade de fem av sex katter. De hade ingen lust att lägga energi på att få katterna att bli friska och vill inte ta med sig sjuka katter till uppstallningen hos Göteborgs Djurskyddsförening eftersom föreningen inte ville få in någon sjukdom. Möjligen var katterna svårt sjuka, vad vet jag, men Kusten hade sett kattterna bara några timmar tidigare på dagen och blev väldigt förvånad över att de var avlivade eftersom hon inte hade märkt något på dom. Och djurförbud i all ära, det lär ju flytta in nya katter där ganska snart igen.

[DjurArken]
0

# 29 Precis… jättemärkligt också att lst/kommun tidigare har låtit gå katterna kvar, i samma kondition (kattsnuva) i många år. Då fanns det ingen anledning att omhänderta djuren eller ens förelägga att djuren skulle tas till veterinär. När lst omhändertar en del (läs de hanterbara) katterna så blir de avlivade omedelbart pga att de skulle vara "svårt sjuka." (Ladda ner JO-anmälan i inlägg nr 9 för hela historien)

Att Gbgs djurskyddsförening inte ville ta emot förvånar mig inte ett dugg… de vill  bara ha friska, tama, trevliga katter.

Hawknestgrove
0

jo, felet är ju, att Cuyo inte bor i Göteborgs närhet längre och har varken ork eller tid längre att ta tag i detta ytterligare en gång. OCh som sagt, de har djurförbud.

Hawknestgrove
0

och som sagt, vem kan ta över dessa katter? För nu går de ju inte inne i handelsträdgården utan utanför…

Luecca
0

Vad skulle man konkret kunna göra då? Skulle det hjälpa att åka dit och ta kort på dem, anmäla så många som möjligt eller hur ska man göra?

Det är ju inte klokt att det har kunnat fortsätta under alla år…

Visste inte att Cuyio hade flyttat har bara läst de gamla trådarna… Jag åker gärna dit, som sagt vi bor nära och sambon jobbar där men vet inte vad man kan göra mer. Anmäla då kanske…

Nu har ju djurskyddet byggt om och borde ju inte ha nåt problem att hålla sjuka katter isolerade och går det genom polisen så har de ju inget val..

Luecca
0

Be min kusin som är polis att åka dit kanske Tungan ute Nä men seriöst så är det frustrerande…

Hawknestgrove
0

ja, suck, vi trodde att det skulle bli tomt där… För så såg det ut i årsskiftet 2009-2010. Men tydligen så blev det katter kvar, som de typerna fortsätter och säljer. OCh frågan är ju, vem i göteborg vill och kan åta sig att ta reda på alla kattena där? det är väl det som är problemet…

Luecca
0

Jag och sambon kan ta en tur ut dit i morgon och kolla om vi ser nåt… Vi måste ändå köpa blommor till terrassen så vi kan ju låtsas kolla vad de har… ;)

[DjurArken]
0

Vidhåller att kastrering är den bästa lösning, oavsett om det finns någon med djurförbud eller inte. 

Att lst går in och tar beslut om omhändertagende och att polisen därefter tar med sig de katterna man får tag på löser inget. Katterna som stannar kvar förökar sig och snart finns det igen lika många katter.

Gbgs Djurskyddsförening kommer att avliva katterna, upptäcks minsta lilla felet så "åker" de.

Luecca
0

Fast att de går där med kattsnuva och förökar sig år efter år är ju inte heller nåt bra alternativ…

Luecca
0

Skulle man inte kunna starta en insamling till dessa katter för att få in pengar och försöka få de kastrerade?

Gäller ju att det finns jourhem iofs… Obestämd

Jag och sambon åker ut och ser vad vi kan se iaf…

[LetThereBeRock]
0

Jag var där och kikade samma dag som Kattelikatt. Jag såg en katt, den skelögda svart-vita, och då tittade jag väldigt noga. Den såg inte särskilt gammal ut, och jag reagerade inte på att den ev skulle ha fött ungar. Kommer lst dit och inte hittar några katter lägger de ner ärendet direkt.

Hittar de katter skulle de möljigen omhänderta katterna och då åker de direkt via Blå Stjärnan och avlivar alla katter som inte är tillräckligt tama eller visar minsta symtom på ngn sjukdom. Förra turen med avlivade katter var efter att djurskyddsföreningen hade byggt ut för två miljoner (såvida de inte har slängt ännu mer pengar i sjön på någon epa-utbyggnad en gång till). De klarar inte av att hålla katter som är sjuka på djurhemmet pga bland annat bristande kunskap. De har inte lyckats bygga anläggningen så den fyller kraven som finns enligt jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt, de fick dispens i efterhand av länsstyrelsen på ett flertal punkter, och djurhemmet är inte ändamålsenligt vad gäller hygien och smittspridning osv. Ja, och så vill de ha hög omsättning på katterna och en sjuk eller skyggare katt tar upp en plats för länge.

Katter som kommer till djurskyddsföreningen via Polisen går på hittegodslagen, och då måste katten vara tam, upphittad och inlämnad på en polisstation. Då blir det ett polisärende istället, och då har katten en chans.

Luecca
0

Men alla är så negativa hela tiden. Är det bättre att skita i det då alltså och bara låta dem vara?

Jag vill inte heller att de ska avlivas och det är möjligt att Djurskyddet inte är bra och bara vill ha tama katter men det verkar ju inte finnas ngt annat alternativ?

Så var det förresten inte förr, måste vara den nya personalen nu då eller? Jag har lämnat in flertalet hittekatter och det var ingen som frågade om skygghet då… och min ena hane var där i fem månader innan jag tog honom och då var han skygg och fd misshandlad/slagen…

[DjurArken]
0

# 40 byggt ut för två miljoner?!?!? Jisses… 

#41 Den lösning jag tycker är bäst är som sagt kastrering, som jag skrev ovan: Att länsstyrelsen går in och tar beslut om omhändertagende och att polisen därefter tar med sig de katterna man får tag på löser inget. Katterna som stannar kvar förökar sig och snart finns det igen lika många katter.

Luecca
0

Jag tycker också att kastrering är det bästa men det beror ju lite på hur många katter det finns där och hur man kan få in pengar. Sen måste det ju finnas stödhem som kan ha katterna under läketiden. Jag hade gärna gjort det men nu har jag inte möjlighet att göra det pga barnen och dum planlösning…

Man måste ju få lite koll på hur många katter det är till att börja med iag… Är det jättemånga katter så är det kanske inte helt fel att de hämtar de dem får tag på för att minska gruppen liksom… Obestämd

[DjurArken]
0

Problemet är att ägaren inte vill ha hjälp från djurskyddsorganisationer så det måste vara någon privatperson som kan prata lite vett i skallen hos honom eller någon annan på handelsträdgården för att få katterna kastrerade. Kan man övertala de att kastrera katterna så går det säkert att ett katthem e.d. stödjer med material, jourhem och lite ekonomi.

Det bästa hade varit om någon annan  på handelsträdgården vill vara "djurhållare" så att katterna har en chans att överleva ett ev. ingripande av länsstyrelsen.

Hawknestgrove
0

Dessutom, så är ägaren totalt folkilsken. JAg har pratat med honm i telefon förrförra sommaren och frågade om han tänkte kastrera. NÄHÄ sa han det sk**er jag i. Då anmäler jag dig till både LST och Polis, sa jag. Gör det du det sk***r jag också i. OCh jag vidhåller, TNR är det klart bästa alternativet. För nu är det ju inga katter INNANFÖR stängslet. Således kan ägaren på både gott och ont inte hävda, att det är hans katter och hans privata egendom. MEn nu komer detta som sagt bli en byggarbetsplats inom det snaraste. Bra TNRmiljö?

Luecca, fins det kattungar där, så kan du ju fårga om man får köpa…. så får du se vad du får till svar. OCh om du kan lirka fram den gamla damens avlivningsmetoder…..Enligt tidigare uppgifter här inne, så gasade hon ihjäl överskottet…..

kattassen
0

#45 Nja innanför stängslet finns det allt katter, men inomhus i affären har jag inga sett sedan åtgärden förra året. Han har djurförbud - han har inga katter som han äger - dvs inga går i affären. De som springer på "hans" mark är väl egentligen inte hans katter i ägandemening. Dessa katter borde kanske kunna tas omhand och kastreras utan handelsträdgårdens medgivande?  Men TNR i den miljön är nog ingen bra lösning då anläggningen kommer att försvinna under 2012.

Svårt att veta dessutom hur många katter det rör sig om där borta, de förökar ju sig "en masse". Men helt klart borde alla komma därifrån egenligen. Visst - de flesta är säkert skygga, men de rör sig bland människor och äter från fat på handelsträdgårdens "tomt" så det hade säkert gått att rädda en hel del därifrån. MEN - som vanligt finns inte resurserna med stödhem för skygga katter osv. *suck*Rynkar på näsan

[DjurArken]
0

Även om TNR inte är en optimal lösning så förebygger den iaf att det föds fler katter, oavsett om stället ska rivas eller inte. Katterna slutar inte föröka sig för att stället ska rivas. :)

Och alla vet hur svårt det är att orda BRA hem mht det stora överskottet av katter, ff till skyggisar.

Hawknestgrove
0

kattassen, svårt dilemma det där med mark och mark. Hyr han även utanför byggnaden? Det som är innanför hans stängsel är ju hans och då kan det bli fråga om hemfridsbrott om någon privat tar sig in som han inte vill.Sen ska väl handelsträdgården återuppstå på ungefär samma plats om jag fattat det rätt? OCh om TNR inte är att tänka på, vad är då att tänka på? se katterna som ett maskrosbestånd. OK man drar upp alla(tror man)med rötterna. Men EN maskros blir kvar, blommar ut och fröar av sig. Så står vi där igen. OCh HAN kan ju inte hjälpa, att det blir fler katterSkrikandesOskyldig eller hur?????Hoppas ni förstår min ironi…..

kattassen
0

#48 Katterna går ju även utanför "hans" trädgård. I skogen bakom kan man väl fånga katter?Oskyldig

#47 Jag menar inte att TNR skulle vara dumt eller omöjligt. Naturligtvis är det jätteviktigt att det kastreras omgående även om katterna måste tillbaka.

Det kunde i alla fall vara en god början. De får ju mat hos handelsträdgården -  åtminstone till annan lösning hittas. Obestämd

Hawknestgrove
0

ja de som går utanför handelsträdgårdens område har ju han inte med att göra, och han kan ju inte ställa några krav på dem, då han har djurförbud. Frågan är, om resten av famioljen inbegrips i djurförbudet. och matar han dem? Då är det hans katter, som han inte får ha. MEn får hans fru ha katter? Får hans mamma ha katter? Det där är en juridisk nöt som måste knäckas  utan att någon som vill katterna väl kommer till skada.

Luecca
0

Tyvärr så såg vi bara den vit/gråa katt som är på bild här i tråden. Hon (?) låg utanför och det var ingen katt där inne. Så otroligt nergånget det är…

Hawknestgrove
0

ja, de väntar ju på nya lokaler….

[stubbe]
0

Gjorde ett besök för en kanske tre dar sen och såg åtta eller nio,,.. fast det var sent så de vågar sig välan fram mer då? Såg mest kattungar eller om man kan kalla de ungkatter,, fem månader eller yngre och en var nere vid vägen och nosa. tycker den såg ut att leta mat Rynkar på näsan

[zannapettersson]
0

Har följt tråden men är inte så insatt i allt vad länsstyrelsen mm gör, men om man ligger på och ringer och ringer och ringer måste dom inte ta tag i ärendet då? eftersom "ägaren" säger att det inte är hans kan man ju ta katterna när de komme utanför området.. vet inte hur man ska lösa den ekonomiska biten med kastrering, men om det bara är för ett kort tag så kan jag ställa upp som och ha ett par här under läketiden…  Håller tummarna för de små missarna..

Ibland är det inte lätt..

[DjurArken]
0

# 54 problemet är att när länsstyrelsen ingriper att det betyder döden för en del av katterna och att de som stannar kvar fortsätter föröka sig… med andra ord löser det ingenting, som man redan har märkt då man tidigare också har omhändertagit och avlivat katter från handelsträdgården.

Luecca
0

Men om länsstyrelsen gör så och vi andra (vettiga människor) kastrerar de som blir kvar, då löser vi ju problemet… Som det är nu så är det ju ändå ingen som vill ta tag i det. Blir det mindre antal katter så kanske det blir lättare att motivera folk.

Den katten vi såg idag låg och sov i en kruka alldeles utanför dörrarna. Kunde se ganska nära innan hon (eller han) sprang iväg och hon var smutsig och hade torkat snor vid näsan men klara och fina ögon. Hon såg inte dräktig ut. (redan fött?) Annars så såg vi inga skålar eller tecken på andra katter.

Håller de till innanför träinhägnaden eller i skogen bakom?

Vart ska de få nya lokaler? På samma ställe eller kommer de flytta? Någon som vet?

[zannapettersson]
0

men kan man inte vända sig till olika organisationer istället för länsstyrelsen för ekonomisk hjälp och jourhem?  då han säger att han inte äger katterna måste de ju räknas som hemlösa katter vilket ofta ideela organisationer mm hjälper till med?  Jag är jourhem åt två katter för rädda djuren och har kontakt med dom, kan ju maila dom och se om dom kan hjälpa till på något sett?

kattassen
0

#56 De har visst blivit "erbjudna" mark att sätta upp ny verksamhet närmare ån mot överfarten vid värmeverket fattade jag det som.

Deras kontrakt går ut slutet av 2012 vill jag minnas att det var. Sedan kommer detta att rivas och bebyggelsen bakom kommer nog att breda ut sig där.

Finns det katter kvar i området söker de väl sig till bebyggda delar och såväl också handelsträdgården igen när den kommit igång på nytt ställe.

Det är min teori.

Josefa
0

Men så kan man väl inte tänka. De som Lst kommer att ta hand om är med säkerhet dömda till döden.

Luecca
0

#59 Nä, självklart inte men det är ju ingen som vill ta ansvar och göra något.

Göteborgs Djurkyddsförening vill inte och kan inte för det går genom polisen, Göteborgs Katthjälp vill ju uppenbarligen inte, Djurens vänner är ju inte att tänka på, ägaren vill inte samarbeta med någon privatperson (Cuiyo har ju försökt) Anmäla till länsstyrelsen är ju inte någon idé heller för de avlivar dem bara… Så vad ska man göra?? Ingenting??

det har ju pågått sedan 70-talet skrev någon (var det du Gunilla?) så de i området verkar ju acceptera det också.

Går de där och är sjuka, har själv haft en katt i kattsnuva och vet hur dåligt hon mådde, och förökar sig konstant så vad ska man göra då?

Tnr visst men någon måste fortf ta ansvar… Man kan ju inte åka dit som privatperson och bara "hej, jag ska bara hämta en katt". Det krävs ju organisation av flera, samarbete, fälla, upplägg hur man ska gå till väga osv osv…

Hawknestgrove
0

Ok, men ni som inte vill att LST ska ta tag i detta med polisens hjälp, då får ni ta tag i det med en ordentlig juridisk hjälp i så fall. För ägaren har djurförbud. Så är det bara. MEn det krävs alltså en aktion med stora insatser här att få bort katterna från området. JAg och Cuyo  gjorde vad vi kunde för  två år sedan  och även många andra. Vi fick vad alla här inne trodde sig se tomt på katter och djurförbud på gubben/firman. OCh LST har varit där en gång till nu, det vet jag. Så nu får ni som är på närmare håll ta tag i detta och lösa problemet en gång för alla, för det  finns ju ingen plats för dessa stackars katter i våra datorer.

[DjurArken]
0

Tycker inte heller att det är bra att låta lst "ta hand" om en del av katterna så att "vi" har ett mindre antal att handskas med… avlivning av friska eller behandlingsbara djur är för mig aldrig okej.

Det är problematikst att låta föreningar ta ansvar för kastrering av katterna då gubben har djurförbud. Ett djurförbud innebär oftast också att man inte få ha hand om eller utfodra djur som inte är dina. Att man som organisation medveten hjälper någon som har djurförbud kan var direkt skadlig för föreningen. Man kanske blir av med tillståndet men det skadar i alla fall organisationens rykte.

Därför är det viktigt att det finns en eller flera privatpersoner som vågar dra igång något. Det finns säkert föreningar som kan gå med pengar och fällor etc, sålänge det inte är själva organisationen som står som initierare. ;)

Viktigt är att alla katter som håller till på området blir kastrerade, inte att bara några få kommer till jourhem. Om de andra fortsätter föröka sig så löses problemet inte. Huvudsaken är att i första hand få ett slut på förökningen, därav tycker jag att man i första hand måste fokusera på TNR.

Hawknestgrove
0

gör vad ni kan. Se bara till att ni inte trampar nån på tårna för hårt och håller er inom lagens skydd. och som sagt, gubben på trädgården är INTE bra….Mer än så vill jag inte säga här öppet…

Luecca
0

Är det bara han och hans fru som jobbar där? Vill bara veta vem jag har träffat…

Hawknestgrove
0

har för mig att hans morsa jobbar där med. det är hon som enligt utsago gasat ihjäl katter med avgaser.

[DjurArken]
0

# 60 "Göteborgs Katthjälp vill ju uppenbarligen inte" skriver du. Vad har du fått det ifrån? Om någon förening har drivit frågan om katterna på Kviberg så är det väl Göteborgs Katthjälp, se bland annat JO anmälan som du kan ladda ner inlägg nr 9. Vi har också hjälpt privatpersoner med att ta hand om katter som med all sanolikhet kommer därifrån.

och som jag skrev i inlägget ovan: Det är problematikst att låta föreningar ta ansvar för kastrering av katterna då gubben har djurförbud. Ett djurförbud innebär oftast också att man inte få ha hand om eller utfodra djur som inte är dina. Att man som organisation medveten hjälper någon som har djurförbud kan var direkt skadlig för föreningen. Man kanske blir av med tillståndet men det skadar i alla fall organisationens rykte.

Katterna har i princip mat och skydd, enda problemet är att de inte är kastrerade. Det finns kolonier där det behövs en bra mycket större insats än denna. I princip behöver man enbart fånga in katterna och få de kastrerade för att sedan släppa tillbaka de. Inte att katthållningen på stället då är perfekt men då har man i alla fall tagit hand om det största problemet.

Luecca
0

Jag tycker bara det har varit så mkt invändningar mot att anmäla till länsstyrelsen hela tiden men tycker att du förklarade jättebra i #62 om varför man som förening måste passa sig. jag har ingen förening, hur ska man då kunna veta sånt?

Jättebra att ni har gjort allt detta men nu måste ju nåt mer hända… jag kan inte ta in några katter men absolut hjälpa till i det praktiska.

Idag när vi var där så tänkte jag ta upp det här med katterna men vi såg ju bara en och jag hade mina barn med mig och vill inte utsätta dem för något. Det antyds ju här och där att han är kapabel till en del…

Men så som du säger, då gäller det "bara" att hitta stödhem där de kan vara under läketiden?

Luecca
0

Jag står ju utan jobb i januari, kan ju söka jobb där…! OskyldigTungan ute

Hawknestgrove
0

Ok, nu blir inga katter hjälpta om det blir osämja i den här viktiga tråden. Förlåt om jag leker polis, det är inte min mening, men efter alla dessa år så måste  något radikalt ske, antingen via LST, polis eller privata initiativ. Jag åkte själv ner till GBG och spionerade för dryga två år sen för att kunna vara med och anmäla. Trodde i enfald att allt var löst så trodde väl även många andra utskickade "spioner", då det var tomt på katter som syntes.

Kan ni rädda och kastera kissarna, jubel i busken. KAn ni inte göra det, så vad återstår? Låta dem föröka sig i sjukdom och låta dem bli krossade av entreprenadmaskiner? Eller rädda det som räddas kan och låta de som inte kan räddas bli änglakatter. Det är de tre alternativen som finns.

kattassen
0

#64 Det är ett gammalt familjeföretag. Det gamla paret hade verksamheten redan på 70-talet. Själv var jag barn då och minns tydligt att kattungar alltid har hållit till i affären. (Som då låg lite bakom den nya butiken).

Sonen och sonhustrun har tagit över nu och de har säkert en del andra som jobbar där också. Kan väl vara fler släktingar inblandade kanske.

Hawknestgrove
0

ja, här rör det sig om att krossa ett kattelände som pågått i decennier…

[DjurArken]
0

Vad som behövs i första hand är några privatpersoner med civilkurage som vågar ta sig an ett antagligen långtvarande arbete. Tror att resurser som fällor, uppstallning mm är det minsta problemet.
Man måste vara införstådd i att det tar mycket tid att engagera sig i större ärenden som denna och att det inte löser sig med att några katter blir kastrerade…

vill inte vara negativ men det är nog i den ända man måste börja :)

Luecca
0

#69 Bra sagt och jag håller med dig…

[DjurArken]
0

# 69 Det enda "radikala" som sker från lst och polisens sida är att de lättfångade katter avlivas. De andra lämnas kvar och har bättre resurser vilket gör att fler kattungar överlever. Så oavsett om lst kommer att göra nåt eller inte så förblir situationen densamma…

Hawknestgrove
0

DjurArken,  rätt tänkt, men se till att lagen är på er sida till 110%.uppstallning är nog inte ett så litet problem. Vem kan vara beredd på att  ska vi säga, ta hand om  högt räknat ca 20 katter i olika tillstånd? Lika bra att ta till i överkant och räkna med det värsta. Säg att flertallet är honor som  dessutom är dräktiga och sjuka. Då har vi målat upp det värsta scenariot vi kan.

[DjurArken]
0

Jag känner en och annan som kan ställa upp men då dessa människor är aktiva inom organisationer så kan de inte gå in helt själva pga djurförbudet och riskerna förbudet innebär för organisationerna ;)

[stubbe]
0

Putt uppåt

Lena
0

Det där med djurförbudet komplicerar uppenbarligen det hela. Det är ju föga lämpligt att en organisation äventyrar sin fortsatta existens genom att involvera sig i ett ärende som omfattas av Djurförbud.

Frågan är hur man skulle kunna lägga upp det? En form av nätverk skulle behövas med flera enskilda som hjälptes åt. I första hand en ordentlig kartläggning av hur kolonin ser ut. Antal katter, bedömning av deras allmäntillstånd, hur grupperingen ser ut vad gäller ungkatter, kattungar, vuxna katter etc. Och hur kan arbetet sedan läggas upp praktiskt? Går det att ställa upp fällor överhuvudtaget utan medverkan från markägaren?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

markägaren är väl kommunen?

Luecca
0

Puttar…

Hawknestgrove
0

Ok får ni till något bra här? För ananrs så fortsätter eländet bara…..

[stubbe]
0

Frågat dom om katterna och de vill inte kännas vid dom utan säjer det är vildkatter. Borde då vara så gott som fritt fram för tnr,,, oavsett om det är förening eller blandat med förening och privata personer bakom? Kastreras de i maj så de inte blir fler ger det mer tid att sen gå vidare på nåt annat vis,,Om ingen vill kännas vid katterna blir de ändå inte färre. Så vilka kan här hjälpa?

kattarina
0

PUTT

Myse missar

Hawknestgrove
0

Ok och vad har LST gjort? För de skulle enligt utsago ha åkt ut och kollat…Nu blir det ju väldigt tokigt att enbart jag håller kontakt med dem och anmäler. jag är ju inte på plats och då är det väl bättre att ni nere i Göteborg gör en samlad och stark aktion på plats en gång för alla. För ingen vill väl att katterna ska förka sig och krossas under larverna på tunga maskiner? För det är precis vad som kommer att hända!

[DjurArken]
0

Lst komer att bedöma att gubben är djurhållare, det är jag 100 procent övertygat om, inte enbart för att de anser det vara så rent juridiskt men även då detta i så fall innebär att de själv inte behöver göra något.

Jag kommer inte att aventyra min förenings tillstånd (vi står redan på ganska dåligt fot med lst genom våra TNR aktiviter, de väntar bara på ett misstag från oss). Men som sagt finns det ett gäng bra folk som kan organisera sig så hjälper jag mer än gärna till med resurser.

Hawknestgrove
0

men LST skulle ju ha skickat ut folk på kontroll vad jag vet nu. då de var väldigt angelägna om, att i och med att karln i fråga har djurförbud så skulle det kontrolleras igen

Hawknestgrove
0

Ok, nu har jag gjort ytterligare en anmälan. med samtliga filer jag har sparat om både förbud och bilder. Mer kan jag itne göra härifrån Strömstad.

Luecca
0

Känns ju rätt meningslöst men puttar ändå… Obestämd

hawk, hur gör man en anmälan? bara skickar ett mail?

Hawknestgrove
0

Här är sidan där du anmäler på där står även telefonnummer

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/djurskydd,%20allm%C3%A4nt.aspx

jag har gjort yttreligare en anmälan och det är bara bra om det kommer fler pma mig din mail, så ska du få pdffilerna jag har  här du med att läsa. Det är inget att skicka dem, för det är arkiverade papper hos dem. MEn bra att ha…nu stänger jag ner här för kvällen och lördagen, men är tillbaka på söndagen

Luecca
0

Ja de får du gärna skicka… pm på väg. Tack! :)

Känns ju inte som att det är så lätt att hitta folk så då är det ju bara anmäla som finns kvar…

Luecca
0

Puttar igen..

Behövs frivilliga som kan hjälpa till med att få stopp på det här en gång för alla!!

Hawknestgrove
0

Hoppas att du fått filerna nu då…..OCh snälla Götreborgare, finns det ingen som kan hjälpa Luecca att få slut på detta elände en gång för alla? Ju fler som gör anmälan , desto bättre. Finns det kanske någon som har kontakt med pressen? Då brukar det ta fart i sakerna.

[zannapettersson]
0

Följt denna tråd och jag är villig att hjälpa katterna beroende på vad som ska göras? bor 5mil utanför göteborg.. mvh

Hawknestgrove
0

kontakta Luecca för hon vill ta tag i detta ordentligt.

[DjurArken]
0

Nu lst har fått in ett par anmälningar är det kankse "bättre" att avvakta för att se vad de kommer att göra, i fall ni tänker på TNR? Det skulle vara synd om katterna och resurer att fånga in, kastrera och släppa ut katter för att sedan få de avlivade genom länsstyrelsen. En tanke bara…

Luecca
0

Puttar

Har gjort anmälan jag också, gör det gärna ni med!

Zanna, kanon om du vill hjälpa till!

Nu ligger bollen hos lst (igen), vi får se vad som händer…

JJUDITH
0

Oj, har varit inne ganska mycket här för längesedan, och nu tänkte jag ta en titt in igen och det skulle man ju nästan inte gjort för man blir ju bara ledsen av allt elände.. Men guld till er alla som engagerar er i katterna!

Jag är intresserad av vad som egentligen händer? Har försökt läsa igenom tråden nu men undrar fortfarande vad som är aktuellt; om det är en organisation som ska sköta det hela nu eller letas det fortfarande efter stödhem, människor som kan hjälpa, pengar till kastrering…?

Bor själv i Göteborg, men är 'bara' 17 år så bil och mycket pengar har jag inte, men vill givetvis hjälpa till i den mån jag kan!

Hawknestgrove
0

nummer ett är anmälan till LSt. Ju fler som anmäler, desto bättre, då personen i fråga har djurförbud. OCh Luecca har fått alla officiella handlignar jag hade i ärendet. så en anmälan , där dt även är dokumentarat HUR det ser ut gäna med bilder, är det som gäller.

attvaraellerintevara
0

Ta ett snack med dom som har Kvibergs handelsträdgård, tror mig veta sedan många år tillbaka att det finns någon där som känner till detta med katternas situation… Tyvärr så bor inte vi kvar i Göteborg,men har haft anledning att handla av dom förr om åren ,därför vet jag detta,men på den tiden kryllade det inte av katter det fanns tre… som jag såg då och de var välgödda…/ AstridGittan

PsOm bekymmer och det verkar ju det vara nu så  Kontakta GBG katthem..angående detta..det blir ju inte bättre att vänta…..ds

Hawknestgrove
0

Den som har handelsträdgården, är ine mycket att prata med, det kan jag lova. JAg ringde upp personen och frågade hur hans kulle göra, då han lovat och lovat att kastrera. Nä, han hade ändrat sig och nu struntade han i det,detta var för ett par år sedan. Då sa jag , att du är väl medveten om, att jag tänker polisanmäla dig och även anmäla till LST…. JA det sk***r jag i, fick jag till svar. Sen utan att säga för mycket, OM någon vill  försöka att prata med personen, om vi nu kan klassa honm som det, så SE TILL ATT DU INTE ÄR ENSAM! Sen får du tolka det hur du vill.

[stubbe]
0

Ägaren var inte hotfull alls när jag frågade om katterna utan mest undvikande. Han ville inte kännas vid dom för de var vildkatter som han uttryckte sig.. så jag tror inte det är några problem med att fånga in dom om nån nu vill hjälpa katterna där. Är det nån som vet vad som händer i ärendet och anmälningarna? Kattungarna börjar snart föröka sig,, kanske med varandra.

Hawknestgrove
0

Nej jag vet inget mera. Så nu får ni som är på nära jhåll ta och kontakta LST och få besked. Jag har mailat och gjort ny anmälan två gånger redan.

[sarasvati]
0

#101 Det låter ändå ganska "hoppfullt" stubbe

#96 Luecca - har du hört ngt mer, fr lst el så?

JJUDITH
0

Okey, jag gör gärna en anmälan till länsstyrelsen, men vad ska jag skriva i den? Vad kan och bör de göra? Är bara nyfiken för jag vill som sagt jättegärna hjälpa till men jag är helt ny i det här. Men som sagt; jag hjälper gärna till!

majvi
0

Jag antar att länsstyrelsen löser detta problemet genom avlivning…………

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Vinterdag
0

Friska katter som ska dö……???

Luecca
0

#103 Nej inte hört nåt. Jag har haft fullt upp med annat senaste veckan, sjuka barn bla, så jag har inte hunnit tänka på kvibergkissarna men nu är det nya tag…

Jag ska se om jag kan få tag i nån nästa vecka. De ska ju ha varit där igen iaf, får se om det stämmer eller om det inte ens orkar åka ut längre…

#106 de är ju inte friska… Kattsnuva går där i omgångar och de förökar sig hela tiden… Men har du nåt bättre förslag så hoppar jag gärna på :)

Issa
0

#107 Kattsnuva är ju övergående. Inget man avlivar en katt för.

[neveragain]
0

verkar som man inte har läst vad som redan har skrivits i tråden i omgånger.

Luecca
0

Men herregud, nu blir jag faktiskt lite irriterad… Läs de gamla trådarna, läs hela tråden ordentligt, snälla!

Det här problemet har funnits sen 70-talet. Ingen vill ta itu med det på allvar.

Tror ni jag eller Gunilla vill att de ska avliva katterna? Jag har fortf inte fått ett enda konkret seriöst förslag som är bättre än att vi anmäler till lst…

Kattsnuva är övergående ja, om de inte går runt runt i en koloni och smittar varandra hela tiden… Har du/ni pengar att medicinera dem? Varsegod…

har ni plats att ta in dem, gör det?

Ska vi strunta i dem och låta de gå kvar? Nästa år så försvinner deras boplats men varför inte skita i det. Det är så mkt trafik runt omkring så de lär väl bli påkörda hela bunten men då har vi ju iaf inte avlivat friska katter.

Josefa
0

Men titta på Trelleborgskatterna eller Hornbachskatterna. Där fanns inte heller några hem till katterna innan någon tog tag i det hela.

Här verkar det mest som om alla ojar sig över katterna och vad som ska göras. Har någon på allvar kollat upp hur många katter där finns, och vad det är gör katter? Honor, hanar, ungar, dräktiga?

Någon har varit där och tittat. Men sen då?

Hawknestgrove
0

Nu har ju TS sett att det har blommat upp nya katter där. Ägaren av handelsträdgården har ju djurförbud och vill således inte kännas vid katterna. MEn som synes så går det katter även inne på förbjudet område. OCh precis som Luecca skriver i stt inlägg nr 110. Ingen vill väl att kattena avlivas, men för h****e gör något själva då, när ni är så himla duktiga på att ge råd hur man ska göra. Jag bor inte i Göteborg, jag har inte möjlighet att ens  kolla upp katterna, JAg har gjort vad jag har kunnat i tre års tid med detta, till och med åkt ner och spionerat förut. OCh 104, det är bara att skriva/ringa, att det går en hel mängd katter där, där det råder djurförbud av personen som äger handelsträdgården. Och om han inte vill kännas vid dem, då är det ju upp till er som kan ta hand om dem, alternativt så måste väl tyvärr LST göra vad de måste? Eller det kanske är bättre att de går där och blir sjukare och sjukare och krossas av maskiner och bilar. Återigen, jag har påpekat detta förut, det här påminner om Balladen om det stora slaget vid Tegelbacken

[stubbe]
0

Hoppas detta kan vara till nån hjälp. Vad jag kunnat iakkta så är det en blå stor dominant hane, omkring tre vuxna honor och resten kattungar. Sen är det säkert två kullar som fötts av de båda svartvita för det var ett tag sen som ts skrev om dom som var dräktiga. Nån som kan iakkta vid kviberg? För mer exakta uppgifter?

Josefa
0

Hur pass gamla är kattungarna? Dem borde det väl gå att hitta jourhem till. Alltid en början.

Hawknestgrove
0

Stubbe, tack för vad du har sett. Anmäl detta till LST. För om jag skriker och skriker, så blir det bara jag. Så nu gäler det för dem som bor i Göteborg, att dels anmäla och under tiden får ni väl försöka jobba ihop er och fånga in dessa katter….OCh om inget händer, ta kontakt med kvällspressen. För så här får det inte gå till.

Luecca
0

Den här tråden börjar bli lite rörig nu tycker jag… är det dags för en ny tråd??

Nu måste vi bena ut det här…

JJUDITH, kan du hjälpa till med stödhem, praktisk eller ekonomisk hjälp? Du får gärna skriva mer, här eller i pm….

Zanna, kan du fortf vara stödhem? Bodde inte du i en etta eller är jag helt snurrig? Norr om Göteborg, Stenungsund?

Stubbe, jättetack för att du kollat läget lite mer… Kan du vara behjälplig i nåt mer? Fånga in? Stödhem?

Vi har en fälla men jag bor lite för långt bort för att kolla den regelbundet.

Jag kan inte ta in någon katt, inte så som det ser ut idag… Vi har två småbarn, 5 katter och 2 hundar. Det är ingen lugn miljö här precis…

Men jag vill gärna göra det jag kan ändå…

Är det någon mer som anmält till lst? Jag hade tänkt att ringa dem snart och kolla om de varit där ute nåt mer…

Nån mer som kan hjälpa till med något? Vi går på knäna ekonomiskt så jag kan inte ge en krona ens men transporterar gärna och hjälper till på andra sätt…

Hawknestgrove
0

Tack luecca, du kan ju i så fall organisera upp en arbetsgrupp i detta. Nej, jag vet inte någon mera än jag, som har anmält. OCh de skulle enligt vad Cuyo hörde, när jag anmälde sist, ha kontaktat polisen. MEn det är klart, säger gubben där på trädgården att det INTE är hans katter, så åker ju polisen därifrån med ofrörättat ärende. OCh det är fritt fram för vem det vara må som är seriös, att försöka rädda dessa katter.

Luecca
0

Jag har anmält också. :) Plus att jag skrev att jag ville bli kontaktad ang om ngn varit där el inte men ingen har hört av sig…

Hawknestgrove
0

stöt på igen. var irriterande, men på ett snyggt sätt. Man vinner inget på att inte stryka dem medhårs.

Luecca
0

Jag är lite trött på myndighetspersoner just nu bara… Vi håller på att bråka med de ansvariga på sonens dagis som trycker in 18 st 1-3 åringar på en avd med 3 lärare… Obestämd

Men nu måste vi göra något åt dessa katter så jag får ringa dem också…

*stridshandskar*

Hawknestgrove
0

och händer inget, så finns det någon som kan engagera pressen?

Luecca
0

Ja, jag ska ändå göra det om inget händer på dagiset…

Men som sagt, jag kan inte göra det här ensam…

Hawknestgrove
0

nej och det är därför ni som visar intresse för det här får gå ihop. För nu har jag fullt upp med strömstad och kan inte engagera mig i mera saker än att anmäla till LST. Så hoppas verkligen , att det tar fart nu innan grävmaskinerna krossar de små stackarna

Lena
0

Startar på begäran en ny tråd om Kvibergs katter då denna har blivit ganska lång och rörig. Låser samtidigt denna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer