Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4878 ggr
pia-app
2011-05-22 18:30
0

Blir så sur !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Återigen får vi göra klart det katthemmet här i stan inte behagar befatta sig med.

En person kontaktade oss om att de lämnat 4 katter till katthemmet här i stan sedan ägaren hamnat på ett äldreboende och sonen inte var kapabel att ta hand om dom. Tre katter var kvar inne och ute och när jag frågade varför katthemmet inte tagit dom så får man svaret nej men dom åker ju inte ut och hjälper till. Så då får tre vara kvar helt enkelt. Kvinnan som ringde ville att vi skulle fånga in katterna och sen avliva dom då de var så vilda. Jag sa att vi vill se katterna först innan vi uttalade oss om vilda katter överhuvudtaget.

Vi har nu varit där i en vecka och matat de två katter som är ute och i dag fick vi tillgång till nyckeln till lägenheten så att vi kunde gå in och hämta den som var där inne. Det var ingen trevlig upplevelse. Nu återstår att fånga in de två som är ute med fällan. Katterna är bara rädda,smutsiga och såriga men ska nog gå att få fina igen.

Förstår bara inte hur man kan sova gott när man bara tar hand om hälften av problemet och då bara det som levereras till en och som man får betalt för. Sen får vi göra resten som inte får något som helst stöd av kommunen.

brutt
2011-05-22 19:33
0

Om jag förstod det rätt så hade katthemmet alltså  tagit hand om en av fyra ensamlämnade katter men kunde inte tänka sej att åka ut till resterande 3 ensamlämnade katterna. Menade de då att kvinnan ,som istället vände sej till föreningen 9Liv,skulle ha fångat in dem själv och kommit till katthemmet med dem och hon kunde inte det.Uppfattningen som kvinnan gav om att"De åker ju inte ut"är tankeväckande. Hoppas katterna som gick ute var kastrerade så inga fler blir lidandes.Tycker förstås det låter väldigt synd om de här katterna själva också betraktade som vilda när de blivit lämnade ensamma.Rynkar på näsan

Misan
2011-05-22 20:29
0

men du menar väll inte att de lämnade en katt kvar inne utan tillgång till mat eller vatte så länge?

chockad

brutt
2011-05-22 20:51
0

Jajust det hur var det med katten som var inomhus hade den blivit utfodrad  fått vatten bytt i lådan osv?

pia-app
2011-05-22 21:43
0

Var så irriterad så jag ska förtydliga mig lite. Fia tog hand om 4 katter som kvinnnan fick ta dit själv eftersom dom inte åker ut och hjälper till att ta in katter och eftersom kvinnan inte kunde få in dom andra katterna så bryr man sig inte om dom. Det var därför dom ringde till oss.

Katten som var inne i lägenheten blev matad men det var ingen miljö som en katt ska vara i.

Tycker bara att har man ett stort katthem,har bidrag från kommunen så bör man också hjälpa till med att fånga in katter t ex. men det gör man inte utan då vänder sig folk till oss och så får vi göra det jobbet som är svårt och tar tid. Det kan också hända att katten får vänta då vi inte har något stödhem ledigt. Mne å andra sidan så får ju katten leva om den kommer till oss vilket inte alltid är fallet på det andra stället.

Nu har jag tjurat klart och så åker vi i morgon igen och försöker få in de två som är kvar.

Hawknestgrove
2011-05-22 22:38
0

lycka till!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Misan
2011-05-23 18:51
0

förstår hur du känner dig, det måste vara tröstlöst att hålla på. Skönt att den inte var instängd utan mat och vatten i alla fall även om det var ett hemskt ställe.

Lycka till med att fånga in resten.

pia-app
2011-05-23 21:24
0

Nu har vi fångat dom två andra katterna och dom är nu tillsammans med sin kompis hemma hos en av våra styrelsemedlemmar som turligt nog flyttat till sommarstället så hennes lägenhet är ledig. Den ena kissen är kal och sårig ända från ena ögat,över huvudet och ner i nacken. Antagligen skabb. Vi åker till vet i morgon. Vilda var dom absolut inte ,jag har klappat alla tre.

När vi var på hemväg så ringde mannen i Åtvidaberg som vi hjälpt ända sedan förra sommaren med att fånga in katter och kastrera att en av katterna kom och skrek och släpade bakdelen efter sig. Så nu är Kristina på väg dit.

Så nu får vi se hur det går med alla katterna.

Hawknestgrove
2011-05-23 21:25
0

oj……..arma katt… den måste nog avlivas, det är nog det bästa….

brutt
2011-05-23 22:20
0

7.Stackars katten tur att Kristina kunde åka så snabbt nu får den hjälp vad än som måste göras för den.

Skönt att alla de tre andra är inomhus nu.

brutt
2011-05-24 19:39
0

7. Hur har det gått har tänkt mycket på katten i Åtvidaberg?

pia-app
2011-05-24 20:16
0

katten i åtvidaberg gick inte att hitta i går kväll. Det finns hur många skjul och lador som helst med håiigheter överallt. Dom fortsätter att hålla koll och leta därute.

Frodo ,katten med alla sår från andra stället ,var vi med hos vet i dag och hon trodde på någon form av allergi och så har han kliat sönder sig. Vi har fått Prednisolon till honom så det blir en kamp att få i honom. Okastrerad var han förstås också.

brutt
2011-05-24 20:45
0

11.Jobbig situation med kattstackaren tur att de letar ordentligt överallt var han gömt sejGråter

Ledsamt med sår och klåda hoppas vetten trodde rätt så Prednisolonet verkligen biter på klådan.

Det är i alla fall beundransvärt hur ni kämpar på för katternas skull!

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-05-24 21:04
0

Men om det katthemmet får bidrag från kommunen men inte behagar göra sånna här "utryckningar" kan ju jag iallafall tycka att ni borde kunna få det bidraget istället, för det är ju då ni som hjälper kommunen…eller har jag missförstått?

Debattia
2011-05-24 21:47
0

Jag hoppas också ni får bidraget i stället. Jag tycker det är dålig stil att dom inte kunde hämta dom andra.skönt det ordnat sig i alla fall. Hoppas ni får tag i den sjuka också.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

pia-app
2011-05-26 10:08
0

Nu har vi fått tag i katten i Åtvidaberg. Kristina och Laila vaktade hela natten och kvart i fem i morse kunde dom fånga in den. Tyvärr fanns det inget att göra,skadan var inte ny utan han har tydligen hållt sig undan länge då han var mycket avmagrad. Han fick somna in nu hos veterinären och fast det är så sorgligt så känns det skönt att vi hittade honom så att han inte behövde lida mer.

Vi ska ta tillbaka honom och begrava honom i skogen där han gått omkring.

Hawknestgrove
2011-05-26 17:57
0

puss på lille änglakissen. Heder åt er so m såg till att kissen fick ett värdigt slut.

brutt
2011-05-26 20:15
0

RIP vackra katten!Så ledsamt men skönt att han inte behöver plågas av sina skador nuGråter

Selma99
2011-05-26 22:27
0

Har inte Pia-app annat att göra än att försöka svartmåla fia-hemmet i Norrköping? Jag har följt debatter här inne på hittekatter och blir beklämd över tonen som flertalet har här inne. Är det inte så att människorna/föreningarna som engagerar sig för hemlösa katter ska ha någon respekt för varandra. Om man nu anser att den ena föreningen gör fel och startar en egen förening så lägg då energin på det istället för att sitta vid datorn och sprida sitt missnöje mot andra föreningar.

bymaruska
2011-05-27 00:09
0

Fiahemmet i Norrköping är ett av de mest kritiserade kattehemmen här på hittekatter så är det. Varför? För att föreningen behandlar djur och människor illa, det är dokumenterat och inget skit snack.

För mig är det en gåta hur styrelsen har lyckats dupera medlemmar, sponsorer, givare och myndigheter under så många år.

Att tonen är härsk när Fiahemmet diskuteras här är helt och hållet Fiahemmet eget fel, aldrig har någon från styrelsen bemött kritiken.

Fiahemmet är ingen "förening" utan en ren affärsmässig rörelse med en ledningen som är livrädd för insyn, kritik och andra värderingar om hur djuren ska hanteras. Jag fattar faktiskt inte varför dom är en förening, katthemmet borde bedrivas i ett bolag.

Den dagen tanterna inser att det är dags att tänka om eller lämna sina styrelseuppdrag då kommer Fiahemmet bli ett underbart katthem för alla katter oavsett var de kommer ifrån vild o som tam.

Heja 9liv Ni är inte lata, sitter inte på några höga hästar och gör allt som går och lite till för de mest utsatt katterna.

Marie-Helene

pia-app
2011-05-27 10:26
0

Tack Maruska för ditt inlägg !

Selma 999 om du vill kan du få läsa alla dom handlingar vi skickade till Djurhemsföreningen om hur Fiahemmet behandlar främst djur men även människor. Förstår man oss inte efter att ha läst det så är det något galet.

Jag blir helt rätt jättestörd över alla telefonsamtal vi får från folk som inte vill vara i kontakt med Fiahemmet efter det otrevliga bemötande dom fått där och så ska vi som inte ens har någon lokal eller får bidrag  försöka lösa det hela.

Vad gäller smutskastande så leder Fiahemmet skyhögt den ligan med bla anonyma anmälningar till Länsstyrelsen. Att bemöta något öppet har dom aldrig gjort.

Men som sagt du är välkommen att höra av dig så ska du få läsa alla dokument som vi har.

pia-app
2011-05-27 12:25
0

Jag skrev en 9:a för mycket i din signatur Selma. Läste en gång till och att jag lägger min energi på katterna det kan du skriva upp men jag får också energi av det stöd man kan få här inne av människor som också lägger ner sin själ i jobbet med hittekatter. Det har faktiskt känts skönt att många härinne har trott på oss och förstått vad vi menar ,det är därför jag skrivit här.

Om du blir störd så behöver du ju inte läsa mina trådar eller inlägg.

Jag kommer att fortsätta att tala om vad jag tycker om Fiahemmet vid lämpliga tidpunkter då jag hoppas att någon gång ska det bli en förändring där så att vi t o m kanske kan samarbeta.

Sidentass
2011-05-27 18:47
0

#15 Lille kissen..så skönt att den blev räddad från ytterligare lidande…misse har det bäst där han är nu…

R.I.P lille vännen….

Gullimat
2011-05-27 22:22
0

Tycker det är bra att du pia-app, även lägger energi på att försvara alla djur som far illa. Du Selma99 som är aktiv i djurskyddfrågor borde inte försvara ett sådant katthem utan göra en insats istället för att skydda de försvarslösa djuren från sådana människor

smuuulan
2011-05-27 22:50
0

jag är så jävla trött på folk som ska gnälla hella tiden om skitt saker. Läg er jävla energi på erat liv o inte andras. Å du pia-app om inte fia-hemmet fanns vart skulle då alla tusentals hemlösa katter vara?

Jack tycker att ni ska vara glada att det finns dom som lägger ner allt för dessa katter och slitter flera gånger i veckan och mycket mer. för dom är katterna viktiga.

Jag tycker att det är ett bra ställe o tänker stå på derass sida och försvara ett bra ställe som fia-hemmet.

Så ni som klagar väx upp o bryr er om ert eget.

bymaruska
2011-05-27 23:52
0

9liv bryr sig, om sitt eget plus det Fiahemmet inte vill befatta sig med.

Jag är glad för Er alla som jobbar på Fiahemmet för det är ju för katternas skull eller hur?

Jag förstår 9liv och deras frustration som gång på gång och det tar aldrig slut får ta hand om ärenden där katter faktiskt far riktigt illa och alltid låter det så här…. Fiahemmet kunde inte hjälpa till…..

Fiahemmet har en rejäl budget att jobba med det har inte 9liv ännu så självklart sliter det både ekonomisk och känslomässigt. 9liv jobbar för alla katter oavsett bakgrund och om det är omplacerings möjligt eller inte vilket Fiahemmet inte gör. 

#24 Du nämner hemlösa katter, de katterna som kommer till Fiahemmet är till största delen omplaceringskatter.

Självklart händer det att någon hemlösing får sitta i karantän och där visar sig vara ilsken "rädd" problem med magen, kissar inne, jag listan kan göras lång, vad händer då joo katten var så dålig så vi var tvungna att ta bort den. Är katten sjuk och utom all räddning jag då är det det bästa. Men att inte jobba med en skygg rädd katt och sedan gömma sina gräsliga beslut bakom sjukdommr det är lågt!!

Det är bra att Ni försvarar Fiahemmet det behöver dom. Glöm inte bort de hopplösa katterna i ert arbete. Fundera och kontrollera vad som händer bakom kulliserna vi brukar kalla trappan upp till övervåningen för dödens väntrum….. helt plötsligt en dag så är några katter borta och det finns inga svar om VARFÖR

//M-H

pia-app
2011-05-28 10:03
0

Jag har skickat svar till dig Smuuulan om att du jättegärna får läsa handlingarna vi har.

Jag skulle helst vilja bry mig om mitt eget som du skriver .Lite svårt dock att koppla bort Fiahemmet när man hela tiden får samtal om katter som man t ex inte kan ha kvar och som man en gång har tagit från Fia och jag frågar varför dom inte har kontaktat Fia om det och till svar får jag att ,nej jag blev så otrevligt bemött så det vill jag inte.

Eller när man ringer om katter som inte har hem och  går ute och jag säger att vi har ingen plats men kontakta Fiahemmet och man berättar att det har man gjort men fått till svar att man inte vill ta in förvildade katter och att man inte åker ut och hjälper till att fånga in katter.

Då är det som sagt inte så lätt att koppla bort dom.

Jag vet att Fiahemmet har omplacerat en massa katter och det är jättebra och at det finns en hel hög toppenvolontärer där som gör ett mycket bra jobb. Det är hur stället styrs av några personer och hur man behandlar skygga katter som jag och de andra i vår styrelse vänder sig emot.

Sen kan jag tala om att vi har fullt upp med att arbeta med alla de kattärenden vi tar hand om så oftast sväljer vi bara och håller tyst när Fia kommer på tal så det är inte så att min tid (förutom nu när den här debatten kom upp igen) används till det.

smuuulan
2011-05-28 19:18
0

#25 det är inte sant att det är bara omplaseringskatter utan massor av hittekatter faktiskt. och en till du har fel om är att de gör visst något för de sjuka katterna, de försöker hjälpa dem med sammråd me vetrinär och det är vetrinären som annser hu dålig katten är och då tar de beslutet till sammans.

Katterna får all hjälp för att bli bra.

Å du pia-app jag skulle gärna vilja ha dem på min mail, ger inte ut mittt mobilnr till vem som hälst.

och sen att man blir dåligt bemöt beror inte bara på dem på fia-hemmet utan hur man är själv. Om man är trevlig mot dem själv så garanterar jag att det är de tillbaka.

DU ska bara veta hur mycket det kan vara på fia-hemmet ibland.

Josefa
2011-05-28 20:16
0

Min erfarenhet är den att många veterinärer inte arbetar för kattens bästa. De föreslår helt enkelt avlivning om ägaren vill att de ska göra det. Speciellt om det handlar om en oattraktiv problemkatt .

Selma99
2011-05-28 22:00
0

maruskaowille säger att fia hemmet är en affärsmässig rörelse!! Å herrejösses. När blev kattomplacering en lönande verksamhet?? Det är så dumt att uttalandet talar för sig självt.

Jag tycker dessutom att du har en ganska skev syn på de som arbetar på fia-hemmet när du skriver:

-"Jag är glad för Er alla som jobbar på Fiahemmet för det är ju för katternas skull eller hur?" En viss ironi kan utläsas….och detta är oförskämt mot alla de volontärer som lägger ner ideelt arbete på fia-hemmet.

Men okej . din ton är knappt värd att kommentera och jag kommer inte att besvara så korkade inlägg igen.

Pia - app. Det inlägget jag publicerade handlade om att jag tycker att du (bla) lägger energi på att svartmåla fia-hemmet. Föreningen 9 liv är ju startad av bla dig så gläd dig åt att kunna arbete för de katter som ni kan hjälpa. Att hela tiden kritisera andra katt-hem gör bara att fokus flyttas från det som ni arbetar för. Jag menar att det inte är till nytta för någon annan än att hålla liv i en konflikt som är alltför känd här i Norrköping. Om du behöver stöd så tycker jag inte att det är lämpligt att använda sig av öppna forum som hittekatter utav den anledningen att fokus flyttas från det som jag antar att hittekatter.se ska vara till för och det är inte bra. Du är inte ensam, alltför många här inne lägger tid på att kritisera andra.

Och nej, jag är inte intresserad av att läsa någon dokumentation utav den enkla anledningen till att ditt syfte är för mig helt uppenbart. Vill jag ta reda på något om varken den ena eller andra föreningen så tar jag reda på detta själv.

sagan
2011-05-28 22:56
0

#18 Selma99- Om det finns dåliga katthem är det väl bra att det kommer ut så att andra människor blir medvetna. Finns det sedan dokument att läsa så skulle jag vilja det för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel.

#24 Smuuulan- Väldigt omoget inlägg. Väx upp som du skriver kanske borde gälla dig istället? Tycker inte att du framstår som någon trevlig person med tanke på "hur" du utrycker dig. Vill man framföra en åsikt om man anser att någon är fel ute bör man välja sina ord. Du visar än tydligare vad för människor som vistas på Fiahemmet tyvärr.

pia-app
2011-05-28 23:43
0

Smuulan ,jag arbetade i två år på Fiahemmet,var intagningsansvarig och dessutom med i styrelsen så jag vet mycket väl vad jag pratar om. Jag blev trevligt bemött så länge jag sa ja och amen till allt men när jag började se vissa saker och ställa frågor kring det så var det ut i kylan direlt.Hoppas att du inte får uppleva detsamma

Sen kan jag svara på samma sätt som du att jag lämnar inte ut någon dokumentation hur som helst både för vår och Fiahemmets skull. Papprena ska inte cirkulera hur som helst utan då får du komma hit eller till någon plats vi bestämmer och läsa dom. Det går alldeles utmärkt.

Selma 99 Det är ju lite dumt tycker jag att inte kolla upp vad vi har för dokumentation utan bara förutsätta att jag snackar skit. Jag tycker alltid att man ska höra vad båda parter har att framföra. Men Fiahemmet har aldrig bemött vår kritik på något sätt.

Men tycker ni att det är ok att katter avlivas för att de kissar på golvet i en stressande miljö,att kattungar bara får torrfoder utan att man kollar upp om alla äter det och t o m fick avlivas för att de var undernärda, att katter avlivas för att dom är skygga och inte "folkar till sig " på¨några veckor som ordförande uttrycker sig och att man måste hålla omröstning på ett styrelsemöte om en katt ska få leva eller inte trots att det fanns ett hem till den så är det ju er sak men jag och dom andra i 9Liv tycker inte att det är rätt. Detta var några ex ur den dokumentation vi har med namn på de katter det gäller så det är inte taget ur luften.

Jag tycker att det här är ett forum att ta upp de katthem som man inte tycker är lämpliga att ta hand om t ex skygga katter. Det är väl en del i att värna om hittekatter.

Den här diskussionen kan vi helt rätt sluta med för den leder ingen vart tyvärr . Jag hoppas bara att det så småningom kommer en ny styrelse för Fiahemmet som gör att vi kan samarbeta för alla katters skull.

smuuulan
2011-05-29 14:05
0

#30 saga visst får man ha sin osikter. men om har det så tycker jag att man ska gå personligen till den det gäller och inte hålla på som pia-app gör. Har du änns varit på fia-hemmet och jobbat någon gång så skulle du ta tillbaka att de är otrevliga… Och med att växa upp så är det inte jag som ska för det gjorde jag för snart 10 årsen, det är faktist ni som ska göra det som är så lätt påverkade av pia-app och inte inser fakta vem som snackar mäst skitt.

så bara för jag säger vad jag tycker så är jag otrevlig. Men det skulle du inte säga om du värkligen kännde mig.

pia-app vet du hur mycket strunt du pratar om. Av mina efarenheter så vet jag välldigt väll vad de gör och inte. Och allt du anklagar fia-hemmet för är inte änns sant. Och en sak till prata med dem de gäller istället för att hålla på så här. Till slut kanske du får dem emot dig som du ha med dig…

Gronstedt
2011-05-29 14:21
0

#29: Sedan när är "affärsmässig rörelse" och "lönande verksamhet" samma sak?

[Mimsynims]
2011-05-29 15:47
0

#32 Jag hade inte tänkt lägga mig i det här, har själv bara besökt det aktuella katthemmet 1 gång, vilket knappast kan ge en rättvis bild åt något håll. Så jag tänker inte kommentera vad som är sant eller inte.

Däremot tycker jag att du ska ta och läsa pia-apps inlägg innan du retar upp dig så mycket som du verkar göra.

Hade DU bemödat dig att läsa vad pia-app skrev i inlägget innan så hade du sett att hon om någon borde ha koll på vad som har hänt där: "jag arbetade i två år på Fiahemmet, var intagningsansvarig och dessutom med i styrelsen så jag vet mycket väl vad jag pratar om". (Står i FÖRSTA stycket.)

Så i det här fallet tror jag nog att hon är mer insatt i vad som har hänt än vad du är. Visst, det kanske har ändras sedan dess, så att det har blivit bättre, det är ju jättebra isf!

pia-app
2011-05-29 16:11
0

Smuulan hur kan du veta att jag pratar strunt när du i ett personligt meddelande till mig frågar vad det är Fiahemmet har gjort. Hur vet du att det jag skrev om i förra inlägget inte var sant,jag har både namn på katterna det gällde,personer som var med och kan intyga att det jag skriver är sant och dessutom sitter katten som vi var tvungna att rösta om, om han skulle få leva eller inte ,här bredvid mig. Jag fick dessutom skriva på ett mycket konstigt kontrakt för att han skulle få leva. Det pappret finns så det är inget påhitt.

Så jag vet faktiskt vad jag pratar om men som jag skrev tycker du att det sättet att behandla katter är ok så är det ju upp till dig men det jag har skrivit och det som står i den dokumentation vi har, har faktiskt inträffat det kan man inte komma ifrån.

Vad gäller att prata med dom så har  vi försökt både muntligt och skriftligt men om man inte får några svar så är det svårt. Hade det gått så hade aldrig den här situationen uppstått. Kom ihåg att jag är inte den enda som har slutat på Fia pga deras sätt att behandla katter och Medarbetare. Vi är 8 i vår styrelse som vid olika tispunkter slutat där av samma anledning. Innan oss var det också ett antal som slutade pga av det.

Jag vill att det ska vara en ärlighet från Fiahemmet att man säger att skygga katter får endast några veckor på sig i en bur och att man sen tar bort dom. Det är viktigt att folk som lämnar in katter vet det så att de kan ta ställning om de vill lämna en katt där eller inte.

Till sist så vill jag säga att när vi mådde som sämst av den behandling vi fått utstå av Fia så var det en enorm tröst att få prata och ventilera med vettiga människor här på Hittekatter så dom tror jag inte att jag får emot mig i alla fall.

Men vi kanske ska återgå till vårt arbete med katterna nu , vi här i 9Liv och du på Fiahemmet.

Gunlog
2011-05-29 17:02
0

Men, ärligt talat!

Varför yttra sig när man inte tycker om det?

#24 "jag är så jävla trött på folk som ska gnälla hella tiden om skitt saker. Läg er jävla energi på erat liv o inte andras."

Kasta inte sten i glashus… Du gör samma sak själv. Varför yttra dig om det inte är positivt?

Många av inläggen här är helt obetydliga, bla av Smuuulan och Selma99. pia-app skriver om problemet de har och vad gör ni? Går på henne, nära personliga påhopp bl.a. om "korkade inlägg".

Gillar ni inte vad som skrivs, bläddra vidare istället till något som ni tycker positivt. Ni kan fråga vem som helst här inne: jag har aldrig skrivit något förnedrande eller otrevligt på denna sajten. Jag har sagt ifrån, ja, men aldrig skrivit med negativa ord. Jag tycker att när man skriver något så negativt och omoget som ni har gjort, så förstör man den positiva energin som folk måste ha i sitt arbete med katter. Jag är inte här inne så ofta längre pga sådana som er, bråk, stök och tråkiga saker. Om ni inte håller sams, se till att hålla er ifrån den ni inte håller sams med.

Här inne finns det många engagerade kattpersoner som är länkade till olika föreningar. De arbetar på olika sätt. och tur är nog det.

Ni gör säkert ett mycket bra jobb på ert vis, men för er vetskap så gör vi alla något här inne. Bara för att vi inte är med i någon förening så betyder vi inte mindre för det. Tänk på det…

Så bläddra nu vidare och läs inget mer här i denna tråden, så blir det bättre för alla parter. Börja på en tråd om ert eget arbete med katter. Det vore positivt, tror jag, och vi är många som skulle läsa, jag skulle i alla fall.

Jag har inget otalt med er eller pia-app, men det är sådant här tjafs som ni håller på med som gör att det bildas "läger" här. Lägg ner det och lägg energin på ert eget, precis som ni har sagt till pia-app.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

bymaruska
2011-05-29 17:10
0

Selma99!

Nej Du behöver inte besvara min kritik. Jag vill förtydliga vaför jag tycker att Fiahemmet ska bedrivas i en bolagsform.

En föreningen är oftas en sammanslutning av människor som vill arbeta tillsammas med det dom brinner för, kan vara frimärken, katter vad som helst.

Föreningens stadgar styr hur föreningen ska arbeta. En föreningen har en vald styrelse som SKA efterleva stadgarna till punkt och pricka, det är styrelsens främsta uppgift och att även fördela arbetet i föreningen som anses lämpligt. Styrelsen har ansvar för ekonomi och administration. Varje år sker en årsstämma och föreningens valda revisorer (lämpligt 2 st) granskar hur styrelsen har skött de ekonomiska och administrativa uppdragen och utefter det för styrelsen sin ansvarsfrihet.

När det gäller Fiahemmet så har styrelsen gått så långt och medvetet endast rekommenderat årsstämman att välja endast 1 revisor (det kanske inte gäller 2011 då jag vet att djurhemsföreningen påtalat att det är lämpligt med 2 st). Denna valda revisor har godkänt de ekonomiska rapporterna utan anärkning, men inte med vid ett ord påtalat bristerna i styrelsens arbete ang. medlemsfrågor, kattärenden och övrigt som inte följer föreningens stadgar. 

Tror Du Selma99 att en förening kan utesluta medlemmar hux flux, självklart kan man det om det förekommer en brottslig handling men då ska var väldigt grovt. Fiahemmets styrelse skickar iväg alla som ifrågasätter styrelsens arbete och gärna då med lite extra finess som är väldigt kränkande för de som drabbas. HALLO Revisor för Fiahemmet har Du inte missat något i Din granskning…..

Med andra ord FIA hemmet är inte en förening utan en låtas föreningen som gömmer sig bakom stadgar som inte efterföljs, toppstyre av ett gäng tanter som säger sig ha katternas bästa som mål. Njaa tanterna har med list skaffat sig en position där alla av annan åsikt eller annat tänk helt enkelt inte är välkomma.

Just därför skulle Fiahemmet drivas i en bolagsform, den/de som driver rörelsen kan göra som dom vill de äger frågan själva inte föreningen som ska vara en demokratsik sammanslutning.

Varför då en föreningen joo det skrammar in pengar såklart!

bymaruska
2011-05-29 17:24
0

En sak till:

Till Er alla som jobbar som volontärer på Fiahemmet Ni alla gör självklart en jätte insats för katterna det ska Ni alla ha kred för.

Utan Er skulle det säkert finnas många många katter utan trygg tillvaro, det vet vi alla att väldigt många katter fått genom Fiahemmet. Det är självklart inte Ni som kritiseras Ni sliter för det Ni brinner för. Fortsatt med det för katternas skull!!!

Men låt tanken svindla hur skulle det kanske kunna vara…..om!!

//M-H

smuuulan
2011-05-29 18:04
0

#38 maruskaowille: tack för du tycker att vi gör ett bra jobb och det försöker vi alltid göra.

sen så är det inte bara tanter jag är 20 år (är jag tant då?)

gunlog: visst du har rätt. Men jag gör detta för att jag vet hur de jobbar på Fia-hemmet nu. Det är bara det att jag fattar inte varför man ska ta upp nått som var för och låta vara det som är nu.

pia-app
2011-05-29 18:21
0

Det maruska menar med tanter är styrelsen inte de övriga volontärerna.

Du får ursäkta men jag tror inte skillnaden är så stor mot när vi jobbade då jag får alla telefonsamtal från personer som inte får hjälp på Fia och som inte känner sig så trevligt bemötta. Sen har vi ju fortfarande kontakt med några som arbetar där. Det går ju som sagt bra så länge du tycker och gör som styrelsen vill.

Jag tycker att vi lägger ner det här för vi kommer ingen vart. J

Jag hoppas för katternas skull att du fortsätter att arbeta där och ta hand om dom. Bry dig lite extra om fegisarna är du snäll ! Jag hoppas ockås att du fortsätter att bli bra behandlad av de som styr det hela.

Vi fortsätter på vårt håll och vem vet någon gång långt fram i tiden kanske båda kattföreningarna kan samarbeta för katternas bästa.

Erbjudandet att läsa all dokumentation står kvar då vi vill vara öppna med det vi varit med om men vi vill som sagt inte skicka runt alla papper utan någon i vår styrelse kan träffa dig så får du läsa allt.

smuuulan
2011-05-29 20:50
0

ja presic pia-app lägg ner

UlrikaD
2011-05-29 20:55
0

#41 Jag vet ingenting om dig, ingenting om Pia-app och absolut ingenting om Fia-hemmet.

Men när jag läser tråden så vinner du absolut inga sympatier. Så utan att veta någonting om någonting alls så skulle jag automatiskt ställa mig bakom Pia-app.

Ifall det var det du var ute efter, att få folk att ta avstånd från dig och det du säger så måste jag säga att du lyckades alldeles förträffligt.

Var längesedan jag läste någonting som gav ett så oseriöst intryck.

Tråkigt, för jag antar att det inte riktigt var din poäng.

pia-app
2011-05-29 22:08
0

Smuulan jag skrev att vi skulle lägga ner det här då det inte leder till något ,det var inget oförskämt i det. Du bemöter bara mina inlägg med att vara just oförskämd och vill inte ta reda på fakta eller läsa de fakta jag ger dig.

Då jag skapade den här tråden så vill jag att ni låser den nu då det bara tar onödig energi ifrån mig och säkert ifrån andra också och den energin behövs till katterna.

brutt
2011-05-29 22:33
0

Låser tråden på TS begäran!

Inlägget är låst för nya kommentarer