Hur göra?
Jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med.. Jag har nosat upp en katt via Blocket som eventuellt kan hotas av avlivning om inget nytt hem dyker upp då någon av ägarna blivit akut allergisk. Jag har varit i kontakt med ägarna, som verkar väldigt trevliga, och tipsat om Sundsvalls Djurhem och dom kanske kan få katten omplacerad via dessa.
Det jag undrar över, då jag själv är lite sugen på att ta hem denna sterisliserade hona, är om en katt mår bättre i sällskap av en annan katt? Hamlet har ju Hubert (hunden) som han ligger och putsar på, men Hubbe putsar ju inte tillbaka direkt.. Jag tänker främst på att jag inte har det särskilt bra ställt.. Är det värt att ta hem tösen på prov trots att jag egentligen inte har tänkt skaffa en till katt? Jag har sagt till ägarna att jag tar henne om hon bara har avlivning som sista alternativ, för jag kan inte se på när en frisk katt tas bort. Nu tror jag verkligen att dessa ägare kämpar till sista andetaget för att ge henne ett nytt hem. Dom hittade henne ute för två år sedan och tog henne till sig och steriliserade, vaccinerade och öronmärkte henne, så dom bryr sig verkligen om katten!
Hur ska jag göra? Hon verkar vara en riktigt mysig kisse.. Hur många djur kan man ha i en tvåa??
Oj, men det beror på hur hunden eller katten är. Och hur mycket du är hemma. Jag tycker det är alltid bra med 2 katter, så att de har någon att vara med. Jag skaffade en hund till, när min hund var ensamhund med en massa katter,var rädd hon skulle börjar jamar snart…
, och det var det bästa jag kunde göra. Sedan bor jag också trångt, 6 katter och 2 hundar på 50 qm, men det är snälla djur och utekatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Både hunden och katten är jättesnälla! Och jag är hemma i stort sett hela tiden..
Jag är mer rädd för att katten börja skälla än att hunden jamar jag ;) Ja du, jag är i valet och kvalet.. Men det lutar nog åt att vi utökar familjen =)
Sedan får du tänker på att man behöver tillstånd för mer än 9 katter över 1 år!!
Lycka till, det låter spännande!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Man blir då oändligt trött på dessa avlivningshot när det handlar om friska katter..känns så gott att läsa att du är beredd att hjälpa kissen genom att öppna ditt hem..hos oss är det lite svårare då vi har så många som åtta missar..
Nu kan det ju bli lite fräsande till att börja med..nya bekantskaper..nya dofter som tar sin tid för missarna att vänja sig vid..men med tiden brukar katterna oftast acceptera varandra, efter att dom sins emellan gjort upp om rangordningen..en fördel är nog också..om man ger katten som redan finns i huset extra mycket uppmärksamhet i tanke på eventuell svartsjuka…
Många lyckatillhälsningar
Sidentass
Hamlet ÄLSKAR andra katter. Vi har en granne tvärs över trappen som har två, vi brukar öppna dörrarna så dom går in och hälsar på varandra, han kan stanna där i timmar =) Så han är snäll, och den andra katten har bott med tre redan omplacerade kissar. Så det är bara denna söta lilla tjej kvar..
Men vad väntar du på? Prova? Du kan åtminstone vara jourhem tills katthemmet kan ta emot den!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jo, jag tänkte göra det. Men jag får inte tag på dom nu.. =/ Jag fortsätter spana..
Men kontakte dem på något sätt, det går väl? Sms, Mail telefonsvarare…..Bara de inte avlivar den nu när hjälp finns…
Jag håller kollen, det är ingen fara. Dom avlivar inte katten utan att prata med mig först. Jag gjorde det klart för dom. Hon är välkommen hit om inget annat skulle dyka upp.
Så avlivas, det gör hon inte! =)
Pust så skönt!

Vet du hur det har gått?
Nej, jag får inte tag i dom. Jag försöker, men får inget svar.. Dom kanske har hittat ett hem till henne =)

Jaa det får vi hoppas, och det tror jag säkert att hon fått :)
De verkade ju bra kattägare så jag tror säkert att de gör det bästa för katten efetsrom de har steriliserat henne, vaccinerat och id-märkt. Så de verkar vettiga! :D
När det gäller ytan ska man inte bara tänka på golvytan. Katter rör sig lika mycket på höjden som horisontellt. Om man inreder med mycket hyllor och liknande där katterna kan dra sig undan vid behov ökar ytan till det dubbla ur kattperspektiv.
De flesta katter trivs mycket bättre om de får sällskap av ytterligare en katt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har precis skaffat mig en tredje katt och det är det absolut bästa jag någonsin gjort! Även för mig!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady