Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2044 ggr
Kaliber
0

Sammanföra vuxna omplaceringskatter

Hej på er alla eldsjälar!

Hoppas det är okej med en mer allmän kattfråga här. Har frågat på Kattforum.se tidigare men fick väldigt negativa svar, typ "köp en raskattunge från uppfödare istället…"

Vi har två kastrerade innekatter (hanar) i våran familj. Vår första katt kom till oss som vuxen och är nu 6 år, vår minsting är lite drygt 1 år. Vi vill utöka familjen med en till katt och gärna då en vuxen omplacering som behöver nytt hem. Katten som vi vill ta hand om är 3 år och kastrerad hankatt, han är ensamkatt nu men har bott med en annan kastrerad hankatt under en period och det gick bra enligt nuvarande ägaren som fått allergiska besvär.

Skulle bli jätteglad om ni vill dela med er av era erfarenheter kring att sätta samman vuxna omplaceringskatter och gärna lite tips och råd kring detta.

Issa
0

Tycker det är jättebra att du tänker ta hand om en vuxen katt. Ta det steg för steg så kommer det att gå jättebra. Släpp inte ihop dom på en gång utan låt den nya vara för sig ett tag så den får samma lukt som de övriga. Katter reagerar mycket på främmande lukt och det är därför t.ex. raskattuppfödare badar sina ungar innan de skall till ett hem med katt tidigare för att den ska få en så neutral lukt som möjligt.

Tänk på att t.ex. katthem som får in katter från olika håll med olika bakgrund och dom kan samsas och leka ihop.

Jourhemmet
0

Jag skulle vilja slå ett slag för att ni tar och hjälper en katthemskatt istället Skäms Då har ni fördelen att kunna åka dit och umgås länge med katterna som finns där och berätta om vad ni söker och hur era katter är. Personalen kan du rekommendera någon katt som skulle passa. Ni har också den fördelen att ni kan lämna tillbaka katten om det mot all förmodan inte skulle fungera. Men ni kanske redan bestämt er för denna katt, förlåt ett tips bara.

maggan47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Feliway att sätta in i kontakt har jag alltid använt vid sammanförande av vuxna katter, avger lugnande feroner, och jag har aldrig upplevt slagsmål eller något,sedan tar det ett tag för katter att vänja sig, användasamma kam eller borste är bra, för då blir det samma doft hos alla, vet att alla gör olika, men jag har alltidsammanfört katter direkt, nyaste har automatiskt uppsökt skyddad plats, för att sedan komma fram mer och mer, lycka till

Maggan47

Hawknestgrove
0

och köp en förpackning kompostgaller. låt dem hälsa genom gallret den första tiden.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Josefa
0

Jag har också sammanfört katterna direkt. Såvida inte nya katten är sjuk eller har ohyra. Lite fräs i början, men den nya katten är på nytt revir och brukar inte göra så stort väsen av sig i början. Nu är mina katter vana vid att det ofta kommer nya katter, så de bryr sig inte speciellt mycket. Lägg er inte i så mycket när de bekantar sig med varandra. De får lov att fräsa på varandra.