Nu startar Kattkampanjen!
Den kommande helgen 16-18 mars går startskottet för Djurskyddets Rikstäckande katt-kampanj. Då kommer det att ske en mängd aktiviteter ute i de lokala djurskyddsföreningarna.
Lär mera här: Katthelg start på Djurskyddets kampanj
Här är länken till kampanjsajten: www.kattkampanj.djurskyddet.se
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Superduperbra! Hoppas att vi kommer att få se mer av det här i media i fortsättningen på året. För om jag inte hade varit medlem här hade jag förmodligen inte vetat om att det skulle komma en kattkampanj…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Va spännande ska bli kul att se vad som kommer att hända *L*
Känns som om det händer lite ute i sverige nu när det gäller den bristande djurhållningen, genom medias uppmärksamhet och djurskyddet samt REDE kampanjen.
Som sagt ska bli spönnande att se vad som kommer att hända.
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Och Hitta Hem skall handla om hemlösa katter eftersom 2007 skall vara kattens år enl Djurskyddet. Eller hur.

Jag tycker att det är jättebra att alla hemlösa och illa behandlade djurs situation uppmärksammas i media.
Laddy, sambo med 4kissar
www.katta4strof.blogg.se

Ja, detta är startskottet får vi hoppas. Nu ska namninsamling kämpas på, en massa material ges ut och jisses, det är så mycket nu att huvudet spinner runt. Så öppet hus, öppet centrum, öppet allt. För att få folk medvetna om det hela. Så om vi alla kämpar på, oavsett om hemlösa katter kommer fram på hitta hem eller inte. Med våra röster så kommer vi höras. Har själv/kommer vara med i två tidningar så det lär ju gälla många föreningarna. Då når vi fler och fler. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#5 Även om Hitta Hem inte riktigt motsvarar våra förväntningar förekommer det ju trots allt en del inslag även om katter. Det och allt annat som händer i landet runt Kattkampanjen kommer med all sannolikhet göra att många kommer att nås av budskapen/ informationen.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi har även fått en uppgång i trafik till hemsidan, och fler som bokar besök och fler bokade katter. Så det kan vara en positiv "Hitta hem" effekt trots allt. Vi som inte är så lättflörtade, blir ändå positivt förvånade. Får se om det håller i sig. /Vanessa

Har nu läst om kampanjen i min tidning. Men förvånas över att ni som strävar att hjälpa alla katter att ni tycker det är en bra kampanj faktist.
När jag läste så ville dom att alla katter ska ha id-märkning. Och dom som inte har det ska avlivas. Hur blir det då med dom katter som har kastreras och släppts ut då? För dom är väl inte id-märkta?
Jag tänker då inte skriva på när jag läste detta.
#8 Ops var står det att katterna ska avlivas? Inte alls bra om de skriver så för det är jag verkligen emot.
//Lena

Det står i min tidning Eskilstuna-kuriren i dag.
Christer Luthman säger att det finns över 100 000 lösspringande katter i landet. Det här är ett sätt att komma över problemet. Han är ordförande i Djurskyddet i Eskilstuna.
Det är en lång process att ta hand om hemlösa katter. Katthemmen kan hitta nya ägare åt en del. Men det är en droppe i havet. De som blivit helt förvildade måste tyvärr fångas in och avlivas. Om katterna var id-märkta skulle det vara lätt att hitta ägaren till den bortsprungna katten. Att inte ta hand om sin katt är ett brott mot djurskyddslagen, säger han bl a.
När jag läser detta så får jag till att dom vill avliva alla som inte är id-märkta om kanske några år när lagen har funnits ett tag.
Då kan man ju tex inte göra som ni förespråkar. Kastera dom och sedan släppa ut dom igen. För vem ska isf stå som ägare?
Ja, jag vet inte så mycket om detta. Ville bara höra med er vad ni tyckte. Det kanske är en bra grej i längden. Men jag tvivlar på det iaf.

Ur djurskyddet sveriges kattpolicy:
"Om man ändå väljer att ta på sig ansvaret för ett antal förvildade katter som lever utomhus, är det Djurskyddet Sveriges bestämda uppfattning att de katter som släpps tillbaka ut ska vara märkta och även registrerade, och att en juridisk person står som ägare till katterna."
Djurskyddet Eskilstuna är tydligen inte medveten om denna policy….pinnsamt.
#8 & #10 Om de skriver så i Ekilstuna-Kuriren är det i högsta grad anmärkningsvärt och helt missvisande. Att få till stånd en lag för ID-märkning och registrering av katter är en mycket viktig fråga för att vi ska kunna gå vidare med att höja huskattens status och förbättra situationen för landets alla hemlös katter. Utan ID-märkning står vi liksom och stampar på samma ställa eftersom ansvarsfrågan inte går att reda ut.
Förespråkare för ID-märkning har knappats tänkt sig att det ska vara ett medel att lättare få avliva katter. Fattar inte hur de tänker i din lokala djurskyddsförening? Jag kan inte heller hitta någon sådan information på Djurskyddets kampanjsidor. Det måste var Luthmans egen personliga tolkning av saker och ting. Och när det gäller TNR metoden förstår jag att han, som de flesta som är negativa till metoden, helt enkelt inte är påläst. Varken om sin egen organisations policy eller om vad TNR-mteoden verkligen går ut på.
Det är det här som är det stora problemet. Folk är tyvärr stockkonservativa när det kommer till katter och framförallt hittekatter. Allt för många har så starka försvar när det kommer till detta med att avlivning är det allra bästa man kan göra för att komma tillrätta med problemet. Nästan som att det blivit en religion för dem. Jag upplever det mycket tröttsamt milt sagt.
//Lena
PS! Djurskyddet har helt nyligen ändrat sig när det kommer till TNR-metoden. Till för bara ca 1 månad tillbaka var de helt emot TNR. Efter att fått information av bland annat Göteborgs Katthjälp har de nu börjat svänga i frågan och inse att det faktiskt kan vara något även för Sverige. (Metoden fungerar finfint världen över både i varma och kalla länder).

Vi på tigerharen tror oss också se en liten effekt av hitta hem, lite fler intresseanmälningar ramlar in, kan ju iofs bara vara en tillfällighet. Men förhoppningsvis gör programmet att folk får upp ögonen för just omplaceringsdjuren. Jag tänker på folk som kanske bara zappar förbi men ändå kan snappa upp vad det handlar om. Det ska bli spännande och se vad resten av kampanjen kan ha för effekt!
Vändningen i TNRfrågan från djurskyddet är oerhört positiv, det hade ju varit hemskt om kampanjen hade motarbetat metoden och informationen varit negativ när den når många för första gången. Jag tycker det är ganska intressant att se att det verkar vara ungefär samma förlopp hos många, först ett stort motstånd och ifrågasättande innan man ens har kunskap om metoden och sen ett accepterande när man väl satt sig in i det.

Har inte fått så bra uppfattning av Djurskyddet Eskilstuna, hittade en gång för ca två år sedan en "oriental liknande" (siames, trodde volentärerna på katthemmet) katt på vift i Eskilstuna. Tyckte att den var alldeles för fin för att inte ha ett hem. Men ingen öronmärkning och inget chip… När jag ringde polisen hänvisade dem till djurskyddet. Jag ringde dit och fick höra att en annan man hade ringt kvällen innan om samma katt. De tyckte att jag skulle ta hand om den tills ägaren dök upp. Jag hade tyvärr ingen möjlighet att göra det, men erbjöd mig att köra ut katten till dem. På vägen stannade jag och köpte burkmat för ca 200 kronor, så att katten coh de andra skulle få lite extra mat. Väl ute hos djurskyddet fanns det bara två volentärer som höll på att städa katternas burar. De var jättetrevliga och skulle informera mig hur det gick för katten.
Jag hörde inget på tre veckor och ringde själv tillbaka. Det visade sig att katten var en van rymmare. Hade varit på djurskyddet ett antal gånger. Men det konstigaste var att den kom därifrån från början, som unge! Hon hade oxå fått en kull ungar som ägaren inte ville ha, utan lämnade till djurskyddet. Jag påpekade att det kanske skulle vara dags att märka katten, men de hänvisade bara till att det var ägarens ansvar… Ska inte katter från katthem vara märkta innan de får nya hem… Eller borde det inte vara ett krav innan man hämtar en katt därifrån, eller åtminstone 4:e gången man hämtar den igen…
Jag har stött på den lille missen fllera gånger efter det. Men nu vet jag ungeför var hon bor, och träffar jag henne på "fel sida av vägen" så bär jag över henne igen. Hon är livrädd för bilar, men springer ibland över i ren jaktiver. Hon mår i alla fall bra och har ett hem, menvarför kan man inte märka sin katt???

#12# Jag länkar till sidan så att det inte blir något missförstånd. Det kanske är jag som har missförstått honom. Men jag skrev ju ordagrant det han hade sagt. Inte allt men det jag tyckte var viktigast.
Har hört att detta katthem avlivade katterna om dom fick stanna längre än någon månad. Vet inte om detta är sant heller. Det var ju en privatperson som skötte allt i många herrans år. Själv var hon sjuk och hade astma och allergi vet jag. Ändå gjorde hon så mycket hon orkade med alla djur. Nu är det en annan regi som sköter detta.
http://eskilstunakuriren.se/ leta efter kattkampanjen. Där står det. Kunde inte länka till just den sidan.
10 Det är jättebra att inte svälja allt som man får stoppat ned i halsen utan vara kritisk och eftertänksam.Den som gjorde uttalandet i Eskilstuna kuriren skulle behöva be alla katter om ursäkt och även förklara sej vad han menar för äkta kattvänner men han kanske är helt såld på ideen om avlivning av hemlösa en del blir gärna maniska och glömmer lagar,djuretik och moral de ser inte träden för skogen så att säga.
#16 Ja se bara på Djurens Vänner i Göteborg. :(
//Lena
16 Där har vi ett skräckexempel!
#18 Ja det är som om det vore klippt ur en b-skäckfilm. :(
//Lena

Vad menar ni?
Med anledning av kampanjen har katter av alla de slag uppmärksammats i lokalpressen på Gotland, vilket är jättebra!
Här kan ni läsa om Gotlands förmodligen äldsta katt som heter Shabóen och är ca 21 år gammal!
Det här gick också att läsa i lördagens morgontidning
Det gör mig verkligen jätteglad att katterna får sådan uppmärksamhet nu, särskilt på Gotland då vi har väldiga problem med sommarkatter.
#20 Vem ställer du frågan till? Ett bra tips när du ställer en fråga/ gör en kommentar i en tråd med flera kommentarer är att skriva vilket/vilka inlägg du kommenterar/ställer frågan till. Då blir det inga missförstånd. :) Ange # + det nummer som kommentaren har.
//Lena
#21 Kul att höra att Kattkampanjen haft så goda effekter på Gotland. Har förstått att så varit fallet även på andra håll i landet.
//Lena
Hoppas att det blir en positiv reaktion som hjälp för katter på många ställen i Sverige bra också med de rabatterade priserena för idmärkning och kastrering.Här där jag bor finns även detta förmånliga pris just nu Kastrera vacinera och idmärka en hankatt kostar nu 500 kr annars kostar enbart kastreringen 420 kronor hos Norsholms djursjukhus med filial i Norrköping.

#21 Hej, Gotland. Vad underbart med gensvaret. Och, ja kissar kan bli gamla, så jag förstår inte varför människor tror att de skaffar sig något som inte lever så länge. Eller har nio liv. Djupa suck. /Vanessa
#24 Bra att min gamla hemstad Norrköping sköter sig och har bra erbjudanden på kastrering/ID-märkning nu. :) Finns det ett djursjukhus i Norsborg numera?
//Lena
Nu har vi klarat första dagen. Vi fick en stor plats på Julahuset i Skara på 1.våning, tillsammans med en sport-,kläder-och en djuraffär. Plus ett extraställe på en djuraffär i Tidaholm, där vi också körde med ID-märkning för 150 kr (17 styck!). Hade med oss en massa informationer, lotteri, fika och tipspromenad plus några levande katter. Gick otrolig bra. Förmedlade 2 katter (men fick in 4 katter igår), fick en massa namnunderskrifter. Nu är jag helt slut, fick också åker till katthuset och göra kvällsstädning där. Mina fötter….Och i morn samma sak. Men det känns bra.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
24 Det är Norsholms djursjukhus som har rabatterade priser de fyller nämligen 20 år nu kanske var det mest därför egentligen nu blir jag osäker efter att ha kollat hemsidan.

#22# Ja, jag brukar skriva nummer. Men eftersom ni var dom tre sista kommentarerna så gjorde jag inte det. Har ju skrivit mycket i fokus så nog känner jag till hur man gör. *ler*
skrollar man upp efter frågan så ser man ju varför jag skriver frågan. Ni skriver att Djurens vänner i Göterborg är ett skräckexempel. Det var därför jag frågade vad ni menade.
#30 Det var inte helt enkelt att veta vad det var du menade faktiskt! :)
När det gäller Djurens Vänner i Göteborg har det varit mycket skriverier om missförhållanden i den föreningen. Det var en serie artiklar om det i GT/Expressen under vecka 4 nu i år. Det handlade om att föreståndaren gasar ihjäl katter.
I den här artikeln kan du bland annat läsa om detta samt hittar länkar till artiklar: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a41483ff-5ce0-485c-b36b-f43bd54c3ee5
Vi relaterade i inlägg #17 & 18 till vad som hänt inom Djurens Vänner Göteborg apropå att så många försvarar avlivning av katter med både hull hår som den enda bra metoden. Det har nästan blivit som en religion för dem.
//Lena

#31# Får inte fram sidan som du länkade till. Men tycker nog att det är svårare att förstå er än mig. Är man inte här och läser varje dag så förstår man inte allt ni skriver om.
#32 Det blev visst något fel på länken, nu ska den dock fungera i alla fall. Här är den igen: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a41483ff-5ce0-485c-b36b-f43bd54c3ee5
När det gäller Djurens Vänner i Göteborg har det varit mycket diskussioner om det här med Föreståndaren och att han gasar ihjäl katter. Förutom alla artiklarna så diskuterades det livligt på de flesta kattforum.
Det går så bra att fråga om det är något du undrar över. I det här fallet var även jag tvungen att fråga då jag inte hängde med i svängarna. Så blir det ibland. :)
//Lena

Om en kvart så är jag redo för att åka till katthemmet och sparka igång vårt öppna hus. Håll tummarna. Sen är jag redo för en lååång semester. Tror ni att jag klarar av semestern. Mina vänner tvekar :-).
Ni vet at jag har mina sannsagor som om Love Tasslös, en av väldigt många jag brukar presentera på våra evenemang. Med stora bilder och texter. Allt laminerat. Inatt så vaknade jag upp, antecknade en sak och somnade om igen. Idag såg jag det. Hade skrivit detta: Vanliga berättelser på att hemlösa katter inte mår bra. Inga ovanliga historier, inte unika - tyvärr.
Sedan så går jag vidare med: Så snälla, fyll i namnlistorna för obligatorisk id-märkning och registrering. Hjälp oss stoppa denna verklighet.
Blev seriöst förvånad över min klokskap i semisömnen. Nu ska jag gå. Håll tummar och tassar. /Vanessa
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#34 Lycka till Vanessa! Bra marknadsförning för kampanjen om ID-märkning och registrering att ha med Love Tasslövs Historia. Det om något måste väl ändå bita på folk.
//Lena

Puttar upp detta, för att fler ska skriva under namninsamlingen som är på djurskyddets hemsida: www.djurskyddet.se Ju fler namn, desto större intryck på jordbruksministern. /Vanessa
Helt klart superviktigt att vi håller namninsamlingen aktuell! Idag har motionen justerats av politikerna föresten. Hoppas det blev till det bästa.
//Lena