Kloklippning - tips?
Hej!
Tar tacksamt emot alla tips om hur man går till väga för att få klippa klorna på en fd skyggis. Selma börjar få väldigt långa klor, det är så att de syns en bit ut även när de är infällda, men jag får inte hålla i hennes tassar. Har försökt att visa att det inte är farligt med de andra katterna och har testat att muta med favoritgodiset, men icke.
Hon har gjort jättestora framsteg sedan hon fångades in för ett och ett halvt år sedan och nu kommer hon fram och lägger sig bredvid i soffan ibland och hon älskar att springa i åttor mellan benen :) Har till och med fått lyfta henne en snabbis fram till matskålen, men det där med att ta i tassarna är inte roligt. Vill inte skrämma henne så att hon drar sig tillbaka igen nu när hon äntligen börjat våga vara den goskatt hon är innerst inne.
Jag hade nog inte velat sabba något förtroendemässigt då. Hur låter det när hon går på golvet? låter hon som en liten hund, så måste du klippa klorna och i värsta fall får du i så fall ta ner till vet för det med sövning
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det låter inte när hon går lugnt och försiktigt, men när hon springer så klapprar det lite. Snart så måste de verkligen klippas, det är jag medveten om. Vill helst inte behöva ta henne till veterinären då hon verkligen avskyr transportburen. Det blir panik och bajsande på golvet varje gång… Om jag inte lyckas med något bra knep så blir det nog hemveterinär men eftersom det blir väldigt dyrt så vore det skönt om hon kunde låta mig ta i tassarna snart.
En sak, kan du inte höra med veten vad de tycker om att du får sömnmedel utskrivet? Då behöver du ju inte utsätta kisse för några strapatser. Och kan klippa själv hemma. Smussla in tabletterna i mat elelr godis
Det ska jag göra, hoppas att det går för det vore nog det bästa, hon kommer inte direkt fram frivilligt om det kommer hem främmande människor, i alla fall inte på någon timme… Tack för tipset :)
ja, i och med att kisse inte behöver sövas efteråt, så borde det ju funka bra. Nozinan brukar de skriva ut.
Mina två är inte alls förtjusta i kloklippning och som får panik om man försöker hålla fast dem på något sätt. Vi har för det första numera en vanlig nagelkapare (till människor) som vi använder att klippa dem med, det går mycket snabbare och smidigare. Jag gjorde så att varje gång de var avslappnade och lugna så kelade jag med dem och tog i deras tassar. Första gången bara höll i tassarna en kort stund, nästa gång höll en lite längre stund och sedan ökade på hela tiden med att spreta ut tårna och ta i klorna. Innan jag gick över till "nästa steg" skulle katten vara ok med att jag gjorde det jag gjorde gången före.
Nu är mina ok med att man tar i tassarna, spretar ut tårna och tar i klorna. Så nu när de ligger och är lugna och mysiga brukar jag ta fram klipparen och så klipper jag så många klor jag hinner medan de fortfarande tycker att det är okej. Så fort de börjar visa ogillande slutar jag och går sedan tillbaka och tar mer senare. Så det kan ta allt ifrån 1 minut till en dag att klippa alla klor, men vi gör det lugnt och utan problem och är nöjda med det. Klarar fler och fler klor hela tiden och förhoppningsvis kommer det till slut gå att klippa klart alla på en gång varje gång!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det som brukar vara svårast och tyvärr mest behövligt är ju sporrarna. De kan ju vara riktiga faror för att fastna…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kör som SaraC…tassmassage i långsam takt med mina skyggisar. Ibland får man bara lite snabbt snudda, men trägen vinner och steg för steg får man "massera/gosa" mer och mer med tassarna. Och till slut har jag lyckats få klippa deras klor, det är ju inte alltid man får ta så många åt gången