Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2604 ggr
Marad
0

Hur har ni råd?

Är imponerad över alla som öppnar sitt hem för hemlösa katter, jag önskar att jag kunde göra det samma.

För mig så är det ekonomin som sätter stop, tid och plats finns men inte pengarna.

Hur gör ni andra för att kunna hjälpa katter i nöd och samtidigt ha en fungerande ekonomi?

Jourhemmet
0

Man får prioritera bort mycket, så enkelt är det.

Mona22
0

Om det är något man verkligen vill göra så går det före.jag tror att efterssom de som är stödhem vill hjälpa katterna så prioriteras mycket onödigt bort.

[ingvarisbjorn]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här står mitt lokala katthem för kostnaderna för mat, sand och veterinär när man är jourhem/akuthem. Annars hade jag inte haft råd att vara det. Sedan kan man ju hjälpa till på andra sätt som inte heller kostar något, att volontärarbeta på katthemmet är ju gratis t.ex.

Josefa
0

inga nya kläder, ingen bil, inga cigg, inga utekvällar, inga restaurangbesök, ingen bio, inga resor, ingen ny TV, inget shopande, inga utsvävningar, inga ……..  Vill man så brukar det oftast finnas lite man kan dra in på.

Har inte varit utanför Helsingborgs stadsgräns på jag vet inte hur länge!!!

[zannapettersson]
0

som dom andra säger prioritera, har inte shoppat på evigheter, men det är det värt när dom kryper upp i sängen och goosar :D

johnnys girl
0

Som #3säger. Man kan vara jourhem via ett katthem och då står föreningen i de allra flesta fall för alla kostnader. Men kolla innan för säkerhets skull olika föreingar har lite olika arbetsstätt och ekonomiska möjligheter så att du inte råkar på några ekonomiska överraskningar om din ekonomi är mycket ansträngd.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[zannapettersson]
0

Jag är jourhem för Rädda djuren, där står de för veterinär kostnader och jag för allt annat så som mat, sand leksaker osv.. men det är olika som 6an säger..

UlrikaD
0

Har ingen fungerande ekonomi, helt enkelt.Flört

Alexej
0

Oj, vad jag skulle vara rik utan alla jourkatter…;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Kan inte påstå att jag har någon ekonomi att tala om..sista gången jag var stödhem hade jag förening bakom, själv stod jag för mat o sand men vid veterinärbesök var det föreningen som bekostade..

Sherwood
0

Man får titta efter hela tiden vad ekonomin tillåter. Jag själv är pensionär och har tagit in en hittekatt var annan månad nu i ett halvårstid och har märkt att nu går gränsen vid mina sex vildbasar. Hade jag tagit dessa in på en gång hade det blivit en mindre chock, nu tänker jag då på det ekonomiska. Är man lite äldre har man lättare att dra in på det ena och det andra, i jämförelse mot en yngre person också. Tycker att mina missar ger så mycket mening och glädje, så jag skulle inte kunna vara utan dessa en dag.

[sarasvati]
0

Instämmer med övriga. Men Marad, du är/kan vara guld värd.

Tid och plats är väldigt ofta det som behövs. Och så finns andra som kan ta det ekonomiska istället. Som inte har tid och plats.

Anmäl dig som jourhem till seriösa katthem/föreningar!Var bor du?

Fast det är klart, du måste kunna bekosta basgrejor. Annars måste man nog tyvärr avstå från katt helt och hållet. Rynkar på näsan

Imasy
0

Men hur gör ni som har barn?

Om jag själv avstår från nya kläder, restauranbesök, bio etc så är ju det mitt val, men hur gör ni som har barn hemma? Får de också stå över en massa aktiviteter eller vad man ska kalla det för?

Josefa
0

Barnen får leka med katterna och städa kattlådor istället. Då behöver de inga andra aktiviteter eller nya kläder.

OBS! OBS! OBS! Jag menar INTE allvar nu!!!

Imasy
0

Och så kan de sy kläder av gamla fodersäckar Tungan ute

Nä men det jag tänkte är väl mer att det kan bli lite högre utgifter på barnen när de kommer i tonåren.

Mina är ju så pass små ännu att de inte bryr sig i märkeskläder, mopeder, sportaktiviteter, datorer och tvspel etc. och vad allt nu tonåringar håller på med.

hairballs
0

Mina barn får stå över en del nöjen som vi nog hade haft råd med utan våra katter, dock kommer mat och kläder till mina barn före katterna.

Vi har ett ganska omodernt hem med tjock TV, sönderriven skinnsoffa och så men trots detta så är alla mina barns kompisar avundsjuka på dem och vill alltid vara här istället då vi har så många djur.

Innan vi ställde upp som jourhem diskuterade vi vad det skulle innebära att ta in mer djur än de vi har själva. Båda mina flickor (9 och 11 år) är bara glada över att ha mer gosisar hemma. Många gånger använder de sina veckopengar till nya möss och vippor till katter eller en boll till hunden.

[sheserazade]
0

jag har ett  välbetalt jobb,så det finns kontanter både till nöje ,katter mm

lillmymlan
0

Det är svårt när man har tonåringar, men även dessa kan ju tjäna egna pengar :) det fick då mina göra :)

Smakar det så kostar det KyssSkrattande

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

UlrikaD
0

#14 Om det är så det funkar så vill jag också låna några barn.Tungan ute

Josefa
0

Och till kastreringar??

Jourhemmet
0

# 20 Flört

Marad
0

Oj vad många svar

Jag har 2 katter och 1 hund, har inga problem att betala för deras utgifter (mat,sand,försäkring osv) men är orolig att inte få den ekonomiska stödet (veterinärvård) från en förening om jag skulle bli jour/stöd hem. Har läst och hört om människor som blir skuldsatta när föreningen inte själva har råd att betala utgifterna.

Hur vet man att föreningen kommer att stå för utgifterna?

Imasy
0

Det har man väl egentligen ingen garanti för, och lägger man ut pengarna själv så vet jag inte heller om man får någon laglig rätt att få tillbaka dem heller.

Och skulle jag åka till veterinären med en katthemskatt så är det ju jag som kommer med den och står som "ägare", och blir betalningsskyldig om katthemmet inte betalar fakturan.

Tycker det verkar dyka upp fler och fler fall där jourhemmet tyvärr verkar ha blivit blåsta på pengarna eller vad man ska säga. Om det sedan var medvetet eller bara olyckliga omständigheter vet jag inget om, men det är ju tråkigt när det händer och jourhem går förlorade för att de känner sig lurade.

Marad
0

Ja det är de jag är orolig för.

johnnys girl
0

Garantier kan man nog aldrig få men välj en välkänd förening med gott rykte så är risken minimal. Kolla med föreningen hur de jobbar och vad som gäller för jourhemmen. Vet att det finns föreningar som har överenskommelse med veterinären så att faktura ska skickas till föreningen. Dvs om du kommer till vet med din jourkatt och säger att du kommer från föreningen XXXXX så skickas fakturan dit och du behöver aldrig lägga ut några pengar.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Alexej
0

Vårt jourhemsavtal

Hjälp en hemlös katt, bli jourhem!
Jourhem, vad är det?
Ett jourhem är ett tillfälligt hem där katten bor under tiden tills vi hittat ett permanent hem. Som jourhem står man för mat, sand och omsorg och katthemmet står för veterinärvård. Specialfoder
betalas av oss.
Du får en kontaktperson som under jourhemstiden arbetar med att hitta ett permanent hem åt katten och hjälper dig vid problem eller frågor.
Man gör en stor insats som stödhem. Utan dessa skulle många katter inte kunnat räddas och jourhemmen är väldigt viktiga för vår verksamhet. Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få
för att kunna rädda så många katter som möjligt.
Men samtidigt är det viktigt att man noga tänkt igenom vad det innebär att vara stödhem så att man inte ångrar sig efter bara några veckor och vill att vi ska hämta katten igen. För kontaktpersonerna i
föreningen är det ett oerhört stressmoment när ett jourhem tröttnat och vill att vi snarast ska hitta ett annat hem för katten. För kattens skull kan det vara en traumatisk upplevelse att slitas upp och flytta
flera gånger.
Ibland vet vi kattens bakgrund och kan förutse vissa situationer som kan bli problematiska, alla katter passar inte i alla jourhem. Ibland kan det dock vara svårt att på förhand bedöma hur det kommer att fungera eftersom vi oftast inte vet bakgrunden till de hemlösa katterna.
För allas skull måste jourhemmen vara väl förberedda innan de anmäler sig som jourhem, ha talat med hela familjen och att alla är överens om att de vill ställa upp och ta emot en katt i hemmet.
Men om man tänkt igenom sin situation och vet att man har tiden och orken att ställa upp för en behövande katt så är det oerhört givande och roligt att vara jourhem.
Varför behövs jourhem?
Ett jourhem hjälper katter som behöver extra omvårdnad, katter som inte trivs med andra katter, kattmammor som behöver lugn och ro för att föda eller skygga katter som behöver bygga upp sin tillit till människor.
Vad innebär det att vara jourhem?
Under en period tar du emot en katt i ditt hem. Det kan röra sig om allt från några veckor till ett
halvår eller år. Som jourhem står du för kostnaderna för mat, sand och andra katt-tillbehör som tex leksaker, kattlåda etc. Någon ersättning betalas inte ut till jourhem som tar hand om katter. Som jourhem har du ansvar för katten precis som om den är din egen, om du exempelvis åker bort så ordnar du att det finns kattvakt. Du ser till att katten mår bra på alla plan, såväl fysiskt som psykiskt. Föreningen står för alla veterinärkostnader som även har rätt att underkänna dessa vid egenmäktigt förfarande. I första hand anlitas de veterinärer som vi har avtal med.
Vi har ofta skygga/rädda och blyga katter som kräver en något mer lugn hemma-miljö så därför placerar vi inga jourhemskatter om det finns yngre barn i familjen.
Om katten vanvårdas eller om du bryter mot någon av våra krav kan katthemmet återta katten/katterna utan ersättning.
Annonsering och visningar
Katten som du tar hand om kommer att finnas med på vår hemsida. Du kan också själv annonsera ut din jourkatt men all omplacering måste godkännas av katthemmet innan utplacering sker. För att
blivande kattägare ska kunna lära känna sin nya katt, måste du vara beredd på att ha visning i ditt hem.
Katten ska hållas som innekatt
Katten skall hållas som innekatt. Fri utevistelse eller utevistelse i sele och koppel endast då katthemmet uttryckligen har gett tillåtelse till detta. Du förbinder dig att alltid hålla katten helt inomhus de första veckorna pga. rymningsrisken, detta även om katten senare ska kunna gå ut själv.
Det är det viktigt att du ser till att det inte finns några “flyktvägar”. Fönster och dörrar måste hållas stängda eller vara nätade och eventuell balkong ska vara innätad.
Om katten skulle försvinna måste du omgående meddela katthemmet!
Om du redan har katt
Många av våra katter kommer direkt utifrån och kan vara smittbärare av sjukdomar. Därför är det viktigt att du tänker igenom detta noggrant då vi inte kan lämna några friskhets garantier. Självklart
bör dina katter vara vaccinerade mot både kattpest och kattsnuva. Det finns också risk för att din och jourkatten inte går ihop, så fundera lite på hur du tror att din katt kommer att reagera. På så sätt
kan vi slippa onödiga förflyttningar av katten, som kan orsaka mer trauma för den. Var även beredd på att det kan gå en tid av fräs och bråk. Det är naturligt.
Vill/kan inte längre vara jourhem
Ibland uppstår det situationer när man inte kan vara jourhem längre. Så fort du misstänker det, så kontakta oss. Det kan ta oss tid att hitta något nytt, även om vi försöker lösa det så fort det går.
Skador i hemmet
Tar du en katt till ditt hem, så kan det i värsta fall uppstå skador på hemmet. Det kan vi tyvärr inte ersätta. Ring din kontaktperson så fort ett problem uppstår, så ska vi försöka komma på en lösning för att förhindra fler skador.
Om du vill behålla din jourkatt
Självklart kan du göra det, du står först i kö. Dock måste du, liksom alla andra, betala för katten och skriva på ett adoptionskontrakt. Om du känner att du vill behålla katten, så kontakta gärna oss så
fort som möjligt, så behöver vi inte lägga energi på att söka hem till din blivande katt.
Kontrakt
Det nya jourhemmet skriver ett kontrakt med katthemmet – för din och kattens bästa.
Om du är intresserad av att bli jourhem så ber vi dig att fylla nedanstående formulär och skicka in det, så återkommer vi snarast möjligt.
Du måste vara minst 18 år för att få bli stödhem!
-----------

Blev lite konstigt men det går inte att ladda upp en pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sheserazade]
0

helt klart Josefa finns det pengar till kastrering o andra vetbesök oxå som kan dyka upp.även pengar till mat o sand finns (ca 3.000kr i månaden) o ibland blir det några roliga leksaker  till katterna oxå.Cool

Josefa
0

Jaha du!! Där ser man.

Hawknestgrove
0

Ot Alexej, det SKA gå att ladda PDF… om inte, så kontakta support och felanmäl provar här….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Försökte flera gånger..:(

Zommar
0

hej TS!

råd skulle jag ha att ta in flera katter till…men jag får inte för sambon!

vi bor på 47kvm och har redan 2st.det får räcka säger han!

inte heller får jag skaffa hund..

Hawknestgrove
0

alexej, kanske för stor pdf?

lenaOkks
0

Jag är inte välbetald då jag är studerande ensamstående så jag står på loppisar ibland flera gånger i månaden och säljer skänkta saker från folk till katterna. Pga att jag gör det så kan all kattmat som kommer in i min tunna på ica kvantum gå till enbart de katter som är ute i kolonier och jag sponsrar 4 kolonier med mat. Det gäller också att jaga mat som är påväg att bli kort datum hos djuraffärerna och jag handlar allt i en och samma djuraffär som jag tycker är väldigt bra. Visst blir det tufft ibland när flera katter ska till veterinär samma månad och många katter ska iväg till kastrering men loppisförsäljning kan jag rekommendera. Även om man själv inte tar in katter så kan pengarna gå till katter i nöd.

Hawknestgrove
0

men äter inte loppishyrorna upp förtjänsten? här tar kommunen hutlöst betalt för en plats på torget….300 kr för en dag