Olika torrfoder, tex Acana
Vi brukar köpa Nutra Nuggets, den gula säcken till våra katter. Dels pga att gammelkatten kan tugga dem (hon har dåliga tänder/saknar tänder) men sen är det väl lite vana plus att den är billig.
Nu har jag dock börjat kolla på innehållsförteckningen och den innehåller ju inget kött, bara kycklingmjöl och knepiga saker… dvs spannmålsbaserat 8som så många andra)
I Zoobutiken så tipsade hon om Acana, som jag aldrig hört talas om faktiskt. Är det någon som har erfarenhet av det? Vi köpte en liten påse och katterna verkar inte tycka det är helt fel även om de inte kastar sig över det precis. Men det ska visst innehålla 65% kött… Plus att det var små fina kulor som jag tror att Lizzie klarar av att tugga…
Det är dock lite dyrt…
Vad ger ni era katter??? Jag är ute efter torrfoder nu då, som inte är för dyrt… Är Acana ett prisvärt foder för att de äter mindre av det för att det mättar mer? Hon i affären påstår det iaf… (Mjau mjukmat får de ibland förstås)
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Katter utan tänder brukar inte ha några problem med att tugga sönder torrfoder ändå. Testa Porta 21 sensible, helt utan spannmål. 399:- för 10 kg. Finns ännu bara att beställa på zoomarknad.se Och varför inte ge mer blötmat, blötmat är mycket bra för katter då det innehåller massor med proteiner och massor med vatten som är bra för att motverka uurinsten.
#1 Det fodret har jag testat nu då det skulle kunna fungera på kissar med allergi tyvärr gör det inte det för min Mimmi så hon får fortsätta med sitt veterinärfoder. Hon klarar även JWB:s foder med lamm så det är bra.
Testade också blötfodret kyckling med ris som inte alla kissarna var överförtjusta i men däremot Kyckling i Aloe Vera gick hem.
Alla kissarna gillade torrfodret och jag hoppas också att det kommer förhindra hårbollar som det står på förpackningen.
Förutom de kissar som har veterinärfoder hos mig så använder vi också JWB:s olika sorter som inte skiljer så mycket i innehåll men däremot pris.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Nutra nuggets är inget sämre än tex RC mfl
Jag undviker att ge foder som innehåller veg protein, vete och soja.
Eukanuba ger jag mina katter och Mjau/Bozita blötmat. Andra foder som är prisvärda
Profine kilo pris ca 44kr
Eukanuba kilo pris på ca 70kr
Precept plus hairball kilo pris ca 57kr