Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 7621 ggr
Misan
0

Problem med tarmarna utanför

jag har precis fått in en liten katt, inte ens ett år gammal gissr jag av storleken och ansiktet. Problemet är att den har något i rumpan, gissar på att det är tarmarna.

är det någon annan här som har varit med om det på en katt och vad det kostar att åtgärda, hur smärtsamt det är för katten och hur lång läkningstid det är på sådant.

om det har uppstått några komplikationer efteråt.

kattarina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men snälla lille vän,,Ta kontakt med vetrinären,,

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Misan
0

självklart ska jag det, däremot har jag inte så mycket pengar att spela med och den som har matat henne säger att hon har gått så i ca 3 veckor (jag fick veta det idag) och då får hon vara här inne hos mig tills i morgon så blir det lite billigare än ikväll.

Tänkte bara om någon här har varit med om det och hur svårt/lätt det är att åtgärda.

kattarina
0

Jag har aldrig vart med om det,,Sen har man inte katten försäkrad så kostar de säkert en del,,Kan du klappa misen?? Tänkte bara om du kunde tatt en bild så man kunde se hur det ser ut..Behöver ju inte vara tarmarna,,

Myse missar

wendel83
0

hemorojder har jag hört talas om.Vilket som så är det viktigt att ta henne till veterinären.

kattarina
0

Svårt att säga vad det kan vara när man inte sett det själv

Myse missar

Misan
0

kattarina jag vet vad det är, det är om någon annan kan svara på mina frågor.

kattarina
0

Kan vara ett måttligt tarmframfall. Katter åker på det ibland när deras tarm varit stressad tex. vid maskinfektion

Myse missar

Josefa
0

Tarmprolaps. Om det är stort så kan det behövas en operation. I bästa fall så kan veterinär få den på plats utan operation.

Misan
0

josefa har du varit med om något liknande, vad brukar sådana operationer kosta? det är ca 1-2 cm som är ute, nu har det visat sig att den är en tam/rädd katt så jag kan titta lite närmare.

Josefa
0

Jag hade en kattunge inne som hade bara lite, lite tarm ute. Kanske 1/2 cm, men det rättade till sig utan åtgärd. Kan tänka mig att om det handlar om 1-2 cm, så kan nog veterinären sätta det på plats utan operation.

UlrikaD
0

Om det är lite som är utanför så puttar veterinären in den och sen hoppas man på det bästa. Det som kan inträffa är att det blir infektion inuti i och med att tarmen vistats ute bland bakterier. Så därför är det viktigt att en veterinär steriliserar ordentligt innan tarmen puttas in igen.

Om det är mer utav tarmen som är ute så kan det räcka med att sy fast med några stygn från insidan. Men det kan också krävas större operation.

Ju längre katten får gå utan åtgärd desto större är risken att det inte går att lösa överhuvudtaget. Mycket pga bakterifloran och tarmen som vistas utanför kan dö.

kattarina
0

Hur gick det med misen??

Myse missar

Luecca
0

Hur har det gått?

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Misan
0

med kärlek, värme och bra mat så är han bra nu. det visade sig att tarmen inte var ute hela tiden utan den gick tillbaks av sig själv och när han fick bra mat och matolja i blötmaten så att det gick lättare att få ut det så stannar den inne.

Enligt veterinären kan detta hända efter långvarig diarre eller förstoppning när katten tar i mycket och under lång tid. Stackars liten.

Nu finns han hos Djurhjalpen i vaxholm men han har inte kommit ut på hemsidan ännu.

MariannE11
0

vad skönt att han är bra nu…ska be att mina nyinkomna tar hand om honom…Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

vilda-hilda
0

Härligt. Blev oxå lite orolig över kissestackarn.

Nalle

Lena
0

Så bra att det inte var så allvarligt som det först verkade! Hittisar lever ju ett hårt liv med kraschade magar till följd. Oftast rättar det till sig när det blir ordning på torpet med mat och livsföringen i övrigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Vad bra att det gick så fint….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....